REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Posiłki dla pracowników a ZUS i podatek 2023. Bony żywieniowe, karty przedpłacone jako benefit pracowniczy

Posiłki dla pracowników a ZUS i podatek 2023. Jak rozliczać i księgować bony żywieniowe, karty przedpłacone jako benefit pracowniczy?
Posiłki dla pracowników a ZUS i podatek 2023. Jak rozliczać i księgować bony żywieniowe, karty przedpłacone jako benefit pracowniczy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozliczać składki ZUS i podatek od żywieniowych benefitów pracowniczych: bonów żywieniowych i kart przedpłaconych? Jak zaksięgować te wydatki?

Benefity żywieniowe coraz popularniejsze

Ze względu na inflację i wzrost cen w koszyku zakupowym zmienia się dziś podejście do benefitów. Dla pracowników najważniejsze stają się te świadczenia, które realnie dają wsparcie finansowe. Bardzo pożądane obecnie są benefity żywieniowe, które wspierają portfele pracowników
48% uczestników badania przeprowadzonego na zlecenie Sodexo BRS deklaruje, że gdyby mieli do dyspozycji dodatkowe 300 zł brutto do wynagrodzenia, wybraliby wsparcie w formie przedpłaconej karty lunchowej o wartości 300 zł. W ten sposób w ich portfelach znalazłoby się o 64 zł miesięcznie więcej w porównaniu z innymi świadczeniami, które nie są objęte zwolnieniem ZUS

Przyjrzyjmy się dobrowolnym świadczeniom żywieniowym, jak dofinansowanie posiłków w formie karty na lunch, pod kątem interpretacji podatkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czy dobrowolne posiłki dla pracowników są opodatkowane i objęte składkami ZUS?

Benefity żywieniowe podlegają podstawie do opodatkowania PIT. W marcu 2022 roku wprowadzono natomiast zmianę w tzw. rozporządzeniu składkowym, dotyczącą oskładkowania ZUS dofinansowania posiłków dla pracowników. W wyniku tej zmiany kwota zwolnienia wzrosła ze 190 zł do 300 zł na pracownika miesięcznie. Oznacza to, że wartość finansowanych przez pracodawcę posiłków dla pracowników do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 300 zł nie podlega składkom ZUS

Dofinansowanie posiłków (np. w postaci bonów i kart przedpłaconych) obejmuje posiłki gotowe do spożycia, które można zakupić w punktach gastronomicznych. Nie istnieje możliwość wypłaty ekwiwalentu finansowego. Co istotne, zwolnienie z oskładkowania ZUS do 300 zł obejmuje wyłącznie osoby na umowach o pracę, umowach zleceniach, kontraktach menedżerskich czy członków rady nadzorczej wynagradzanych na podstawie uchwały. Nie dotyczy pracowników zatrudnionych na podstawie kontraktu B2B.

Przykład wyliczenia oszczędności dla pracodawcy i pracownika przy dofinansowaniu posiłków o wysokości 300 zł miesięcznie:

Miesięczna oszczędność firmy na 1 pracownika - 61,44 zł;
Miesięczna oszczędność dla pracownika - 59,50 zł;
Roczna oszczędność firmy na 1 pracownika - 737,28 zł;
Roczna oszczędność dla pracownika - 714,00 zł.

Analiza Sodexo Benefits and Rewards Polska przygotowana przy założeniu miesięcznego wynagrodzenia pracownika na poziomie 5 000 złotych brutto przez 12 miesięcy.

Ważne

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku wynikających z prawa pracy obowiązkowych posiłków regeneracyjnych (zwanych także profilaktycznymi). Tego rodzaju obligatoryjne świadczenie jest całkowicie zwolnione z oskładkowania ZUS.

Jak rozliczyć dobrowolne posiłki dla pracowników? Czy jedzenie dla pracowników jest kosztem?

Składki ZUS

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 11 Rozporządzenia MPiPS, wartość finansowanych przez pracodawcę posiłków udostępnianych pracownikom do spożycia bez prawa do ekwiwalentu z tego tytułu do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 300 zł, nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Przyjmuje się, że do skorzystania z powyższego zwolnienia ze składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne konieczne jest spełnienie następujących warunków:
• wartość dofinansowania musi stanowić przychód pracowników ze stosunku pracy (lub – odpowiednio – przychód z działalności wykonywanej osobiście dla zleceniobiorców czy członków rad nadzorczych),
• pracownik (lub zleceniobiorca / członek rady nadzorczej) nie może mieć prawa do otrzymania ekwiwalentu pieniężnego zamiast posiłku,
• zwolnienie dotyczy jedynie kwoty do 300 zł miesięcznie,
• dofinansowanie obejmuje posiłki gotowe do spożycia.

Podatek dochodowy z perspektywy otrzymującego dofinansowanie posiłków 

Z perspektywy pracownika, zleceniobiorcy czy członka rady nadzorczej otrzymującego dofinansowanie posiłków (np. w postaci karty na lunch), wartość dofinansowania posiłków przyznanego mu przez podmiot wypłacający mu wynagrodzenie stanowi przychód podlegający opodatkowaniu (na zasadach analogicznych do „standardowego” wynagrodzenia)
W przypadku osób wynagradzanych na podstawie umów o pracę będzie to przychód ze stosunku pracy. W przypadku zleceniobiorców i członków rady nadzorczej wynagradzanych z tego tytułu byłby to natomiast przychód z działalności wykonywanej osobiście. 
We wszystkich omawianych wyżej wariantach obowiązki płatnika (tj. obliczenie i pobór podatku, a następnie odprowadzenie go na rachunek odpowiedniego organu podatkowego) spoczywają na pracodawcy / zleceniodawcy / podmiocie wypłacającym członkowi rady nadzorczej wynagrodzenie.

Podatek dochodowy z perspektywy przyznającego dofinansowanie posiłków

Wydatki ponoszone na finansowanie posiłków mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu pod warunkiem właściwego udokumentowania tego wydatku oraz poniesienia go, np. w celu zwiększenia motywacji pracowników, wydajności i efektywności wykonywanej pracy czy zachęcenia do podjęcia lub kontynuowania pracy w danym miejscu – co potwierdzają np. interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 maja 2018 r. (sygn. 0111-KDIB1-1.4010.136.2018.2.NL) i z 2 września 2019 r. (sygn. 0111-KDIB2-3.4010.175.2019.3.AD). 

Zgodnie z ustawami o podatkach dochodowych (art. 22 ust. 1 Ustawy o PIT i art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT), kosztami uzyskania przychodów są wydatki spełniające łącznie następujące warunki:
• zostały poniesione przez podatnika,
• są definitywne (rzeczywiste),
• pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
• zostały poniesione w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia ich źródła lub mogą mieć inny wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
• zostały właściwie udokumentowane,
• nie zostały wymienione w art. 23 Ustawy o PIT / art. 16 Ustawy o CIT (co oznacza m.in. konieczność finansowania ich ze środków obrotowych).

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aspekt

Karta Lunch Pass

Podstawa prawna

PIT

Wartość doładowania podlega opodatkowaniu jako przychód ze stosunku pracy

art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych

Składki ZUS

Wartość doładowania zwolniona do 300 zł miesięcznie na pracownika

§2 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia MPiPS z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe

VAT

Wartość doładowania nie podlega opodatkowaniu VAT

art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

Koszty uzyskania przychodów przedsiębiorcy

Wartość doładowania może stanowić koszt uzyskania przychodu

art. 22 ust. 1 i art. 23 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych

 

art. 15 ust. 1 i art. 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych

Konieczność posiadania ZFŚS

Brak konieczności posiadania ZFŚS – doładowanie Karty Lunch Pass powinno być finansowane ze środków obrotowych, a nie środków ZFŚS

art. 1 ust. 1 i art. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych

 

Jak ujmować księgowo benefity żywieniowe?

Schemat księgowań transakcji obrotu Kartami Lunch Pass Sodexo uprawniającymi do zakupu usług gastronomicznych przy finansowaniu ze środków obrotowych pracodawcy:

Wyliczenie przykładowe dla Kart Lunch Pass o wartości 300 zł dla 100 pracowników.

1) Zapłata za Karty Lunch Pass:

  • Wn konto 21 „Rozrachunki z dostawcami” 30 000,00 PLN
  • Ma konto 13 „Rachunek bieżący” 30 000,00 PLN

2) Obciążenie pracownika odpowiedzialnego za rozliczenie Karty Lunch Pass na podstawie dowodu zakupu:

  • Wn konto 23-4 „Rozrachunki z pracownikami” 30 000,00 PLN
  • Ma konto 21 „Rozrachunki z dostawcami” 30 000,00 PLN

3) Zarachowanie w koszty działalności operacyjnej – na podstawie imiennych list pracowników potwierdzających odbiór Kart Lunch Pass:

  • Wn konto 40 „Koszty według rodzajów” (w analityce: Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia) 30 000,00 PLN
  • Ma konto 23-4 „Rozrachunki z pracownikami” 30 000,00 PLN

4) Obciążenie pracowników, którym wydano Karty Lunch Pass (Zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych (30.000,00 x 17% = 5 100,00)):

  • Wn konto 23-4 „Rozrachunki z pracownikami” 5 100,00 PLN
  • Ma konto 22 „Rozrachunki publiczno-prawne” (w analityce: Rozrachunki z Urzędem Skarbowym z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych) 5 100,00 PLN.

Źródło: Sodexo Polska

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA