REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Posiłki dla pracowników a ZUS i podatek 2023. Bony żywieniowe, karty przedpłacone jako benefit pracowniczy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Posiłki dla pracowników a ZUS i podatek 2023. Jak rozliczać i księgować bony żywieniowe, karty przedpłacone jako benefit pracowniczy?
Posiłki dla pracowników a ZUS i podatek 2023. Jak rozliczać i księgować bony żywieniowe, karty przedpłacone jako benefit pracowniczy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozliczać składki ZUS i podatek od żywieniowych benefitów pracowniczych: bonów żywieniowych i kart przedpłaconych? Jak zaksięgować te wydatki?

Benefity żywieniowe coraz popularniejsze

Ze względu na inflację i wzrost cen w koszyku zakupowym zmienia się dziś podejście do benefitów. Dla pracowników najważniejsze stają się te świadczenia, które realnie dają wsparcie finansowe. Bardzo pożądane obecnie są benefity żywieniowe, które wspierają portfele pracowników
48% uczestników badania przeprowadzonego na zlecenie Sodexo BRS deklaruje, że gdyby mieli do dyspozycji dodatkowe 300 zł brutto do wynagrodzenia, wybraliby wsparcie w formie przedpłaconej karty lunchowej o wartości 300 zł. W ten sposób w ich portfelach znalazłoby się o 64 zł miesięcznie więcej w porównaniu z innymi świadczeniami, które nie są objęte zwolnieniem ZUS

Przyjrzyjmy się dobrowolnym świadczeniom żywieniowym, jak dofinansowanie posiłków w formie karty na lunch, pod kątem interpretacji podatkowych.

REKLAMA

Autopromocja

Czy dobrowolne posiłki dla pracowników są opodatkowane i objęte składkami ZUS?

Benefity żywieniowe podlegają podstawie do opodatkowania PIT. W marcu 2022 roku wprowadzono natomiast zmianę w tzw. rozporządzeniu składkowym, dotyczącą oskładkowania ZUS dofinansowania posiłków dla pracowników. W wyniku tej zmiany kwota zwolnienia wzrosła ze 190 zł do 300 zł na pracownika miesięcznie. Oznacza to, że wartość finansowanych przez pracodawcę posiłków dla pracowników do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 300 zł nie podlega składkom ZUS

Dofinansowanie posiłków (np. w postaci bonów i kart przedpłaconych) obejmuje posiłki gotowe do spożycia, które można zakupić w punktach gastronomicznych. Nie istnieje możliwość wypłaty ekwiwalentu finansowego. Co istotne, zwolnienie z oskładkowania ZUS do 300 zł obejmuje wyłącznie osoby na umowach o pracę, umowach zleceniach, kontraktach menedżerskich czy członków rady nadzorczej wynagradzanych na podstawie uchwały. Nie dotyczy pracowników zatrudnionych na podstawie kontraktu B2B.

Przykład wyliczenia oszczędności dla pracodawcy i pracownika przy dofinansowaniu posiłków o wysokości 300 zł miesięcznie:

Miesięczna oszczędność firmy na 1 pracownika - 61,44 zł;
Miesięczna oszczędność dla pracownika - 59,50 zł;
Roczna oszczędność firmy na 1 pracownika - 737,28 zł;
Roczna oszczędność dla pracownika - 714,00 zł.

Analiza Sodexo Benefits and Rewards Polska przygotowana przy założeniu miesięcznego wynagrodzenia pracownika na poziomie 5 000 złotych brutto przez 12 miesięcy.

Ważne

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku wynikających z prawa pracy obowiązkowych posiłków regeneracyjnych (zwanych także profilaktycznymi). Tego rodzaju obligatoryjne świadczenie jest całkowicie zwolnione z oskładkowania ZUS.

Jak rozliczyć dobrowolne posiłki dla pracowników? Czy jedzenie dla pracowników jest kosztem?

Składki ZUS

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 11 Rozporządzenia MPiPS, wartość finansowanych przez pracodawcę posiłków udostępnianych pracownikom do spożycia bez prawa do ekwiwalentu z tego tytułu do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 300 zł, nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Przyjmuje się, że do skorzystania z powyższego zwolnienia ze składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne konieczne jest spełnienie następujących warunków:
• wartość dofinansowania musi stanowić przychód pracowników ze stosunku pracy (lub – odpowiednio – przychód z działalności wykonywanej osobiście dla zleceniobiorców czy członków rad nadzorczych),
• pracownik (lub zleceniobiorca / członek rady nadzorczej) nie może mieć prawa do otrzymania ekwiwalentu pieniężnego zamiast posiłku,
• zwolnienie dotyczy jedynie kwoty do 300 zł miesięcznie,
• dofinansowanie obejmuje posiłki gotowe do spożycia.

Podatek dochodowy z perspektywy otrzymującego dofinansowanie posiłków 

Z perspektywy pracownika, zleceniobiorcy czy członka rady nadzorczej otrzymującego dofinansowanie posiłków (np. w postaci karty na lunch), wartość dofinansowania posiłków przyznanego mu przez podmiot wypłacający mu wynagrodzenie stanowi przychód podlegający opodatkowaniu (na zasadach analogicznych do „standardowego” wynagrodzenia)
W przypadku osób wynagradzanych na podstawie umów o pracę będzie to przychód ze stosunku pracy. W przypadku zleceniobiorców i członków rady nadzorczej wynagradzanych z tego tytułu byłby to natomiast przychód z działalności wykonywanej osobiście. 
We wszystkich omawianych wyżej wariantach obowiązki płatnika (tj. obliczenie i pobór podatku, a następnie odprowadzenie go na rachunek odpowiedniego organu podatkowego) spoczywają na pracodawcy / zleceniodawcy / podmiocie wypłacającym członkowi rady nadzorczej wynagrodzenie.

Podatek dochodowy z perspektywy przyznającego dofinansowanie posiłków

Wydatki ponoszone na finansowanie posiłków mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu pod warunkiem właściwego udokumentowania tego wydatku oraz poniesienia go, np. w celu zwiększenia motywacji pracowników, wydajności i efektywności wykonywanej pracy czy zachęcenia do podjęcia lub kontynuowania pracy w danym miejscu – co potwierdzają np. interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 maja 2018 r. (sygn. 0111-KDIB1-1.4010.136.2018.2.NL) i z 2 września 2019 r. (sygn. 0111-KDIB2-3.4010.175.2019.3.AD). 

Zgodnie z ustawami o podatkach dochodowych (art. 22 ust. 1 Ustawy o PIT i art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT), kosztami uzyskania przychodów są wydatki spełniające łącznie następujące warunki:
• zostały poniesione przez podatnika,
• są definitywne (rzeczywiste),
• pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
• zostały poniesione w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia ich źródła lub mogą mieć inny wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
• zostały właściwie udokumentowane,
• nie zostały wymienione w art. 23 Ustawy o PIT / art. 16 Ustawy o CIT (co oznacza m.in. konieczność finansowania ich ze środków obrotowych).

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aspekt

Karta Lunch Pass

Podstawa prawna

PIT

Wartość doładowania podlega opodatkowaniu jako przychód ze stosunku pracy

art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych

Składki ZUS

Wartość doładowania zwolniona do 300 zł miesięcznie na pracownika

§2 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia MPiPS z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe

VAT

Wartość doładowania nie podlega opodatkowaniu VAT

art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

Koszty uzyskania przychodów przedsiębiorcy

Wartość doładowania może stanowić koszt uzyskania przychodu

art. 22 ust. 1 i art. 23 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych

 

art. 15 ust. 1 i art. 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych

Konieczność posiadania ZFŚS

Brak konieczności posiadania ZFŚS – doładowanie Karty Lunch Pass powinno być finansowane ze środków obrotowych, a nie środków ZFŚS

art. 1 ust. 1 i art. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych

 

Jak ujmować księgowo benefity żywieniowe?

Schemat księgowań transakcji obrotu Kartami Lunch Pass Sodexo uprawniającymi do zakupu usług gastronomicznych przy finansowaniu ze środków obrotowych pracodawcy:

Wyliczenie przykładowe dla Kart Lunch Pass o wartości 300 zł dla 100 pracowników.

1) Zapłata za Karty Lunch Pass:

  • Wn konto 21 „Rozrachunki z dostawcami” 30 000,00 PLN
  • Ma konto 13 „Rachunek bieżący” 30 000,00 PLN

2) Obciążenie pracownika odpowiedzialnego za rozliczenie Karty Lunch Pass na podstawie dowodu zakupu:

  • Wn konto 23-4 „Rozrachunki z pracownikami” 30 000,00 PLN
  • Ma konto 21 „Rozrachunki z dostawcami” 30 000,00 PLN

3) Zarachowanie w koszty działalności operacyjnej – na podstawie imiennych list pracowników potwierdzających odbiór Kart Lunch Pass:

  • Wn konto 40 „Koszty według rodzajów” (w analityce: Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia) 30 000,00 PLN
  • Ma konto 23-4 „Rozrachunki z pracownikami” 30 000,00 PLN

4) Obciążenie pracowników, którym wydano Karty Lunch Pass (Zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych (30.000,00 x 17% = 5 100,00)):

  • Wn konto 23-4 „Rozrachunki z pracownikami” 5 100,00 PLN
  • Ma konto 22 „Rozrachunki publiczno-prawne” (w analityce: Rozrachunki z Urzędem Skarbowym z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych) 5 100,00 PLN.

Źródło: Sodexo Polska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA