REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Posiłki dla pracowników a ZUS i podatek 2023. Bony żywieniowe, karty przedpłacone jako benefit pracowniczy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Posiłki dla pracowników a ZUS i podatek 2023. Jak rozliczać i księgować bony żywieniowe, karty przedpłacone jako benefit pracowniczy?
Posiłki dla pracowników a ZUS i podatek 2023. Jak rozliczać i księgować bony żywieniowe, karty przedpłacone jako benefit pracowniczy?
/
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozliczać składki ZUS i podatek od żywieniowych benefitów pracowniczych: bonów żywieniowych i kart przedpłaconych? Jak zaksięgować te wydatki?

Benefity żywieniowe coraz popularniejsze

Ze względu na inflację i wzrost cen w koszyku zakupowym zmienia się dziś podejście do benefitów. Dla pracowników najważniejsze stają się te świadczenia, które realnie dają wsparcie finansowe. Bardzo pożądane obecnie są benefity żywieniowe, które wspierają portfele pracowników
48% uczestników badania przeprowadzonego na zlecenie Sodexo BRS deklaruje, że gdyby mieli do dyspozycji dodatkowe 300 zł brutto do wynagrodzenia, wybraliby wsparcie w formie przedpłaconej karty lunchowej o wartości 300 zł. W ten sposób w ich portfelach znalazłoby się o 64 zł miesięcznie więcej w porównaniu z innymi świadczeniami, które nie są objęte zwolnieniem ZUS

Przyjrzyjmy się dobrowolnym świadczeniom żywieniowym, jak dofinansowanie posiłków w formie karty na lunch, pod kątem interpretacji podatkowych.

REKLAMA

Autopromocja

Czy dobrowolne posiłki dla pracowników są opodatkowane i objęte składkami ZUS?

Benefity żywieniowe podlegają podstawie do opodatkowania PIT. W marcu 2022 roku wprowadzono natomiast zmianę w tzw. rozporządzeniu składkowym, dotyczącą oskładkowania ZUS dofinansowania posiłków dla pracowników. W wyniku tej zmiany kwota zwolnienia wzrosła ze 190 zł do 300 zł na pracownika miesięcznie. Oznacza to, że wartość finansowanych przez pracodawcę posiłków dla pracowników do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 300 zł nie podlega składkom ZUS

Dofinansowanie posiłków (np. w postaci bonów i kart przedpłaconych) obejmuje posiłki gotowe do spożycia, które można zakupić w punktach gastronomicznych. Nie istnieje możliwość wypłaty ekwiwalentu finansowego. Co istotne, zwolnienie z oskładkowania ZUS do 300 zł obejmuje wyłącznie osoby na umowach o pracę, umowach zleceniach, kontraktach menedżerskich czy członków rady nadzorczej wynagradzanych na podstawie uchwały. Nie dotyczy pracowników zatrudnionych na podstawie kontraktu B2B.

Przykład wyliczenia oszczędności dla pracodawcy i pracownika przy dofinansowaniu posiłków o wysokości 300 zł miesięcznie:

Miesięczna oszczędność firmy na 1 pracownika - 61,44 zł;
Miesięczna oszczędność dla pracownika - 59,50 zł;
Roczna oszczędność firmy na 1 pracownika - 737,28 zł;
Roczna oszczędność dla pracownika - 714,00 zł.

Analiza Sodexo Benefits and Rewards Polska przygotowana przy założeniu miesięcznego wynagrodzenia pracownika na poziomie 5 000 złotych brutto przez 12 miesięcy.

Ważne

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku wynikających z prawa pracy obowiązkowych posiłków regeneracyjnych (zwanych także profilaktycznymi). Tego rodzaju obligatoryjne świadczenie jest całkowicie zwolnione z oskładkowania ZUS.

Jak rozliczyć dobrowolne posiłki dla pracowników? Czy jedzenie dla pracowników jest kosztem?

Składki ZUS

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 11 Rozporządzenia MPiPS, wartość finansowanych przez pracodawcę posiłków udostępnianych pracownikom do spożycia bez prawa do ekwiwalentu z tego tytułu do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 300 zł, nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Przyjmuje się, że do skorzystania z powyższego zwolnienia ze składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne konieczne jest spełnienie następujących warunków:
• wartość dofinansowania musi stanowić przychód pracowników ze stosunku pracy (lub – odpowiednio – przychód z działalności wykonywanej osobiście dla zleceniobiorców czy członków rad nadzorczych),
• pracownik (lub zleceniobiorca / członek rady nadzorczej) nie może mieć prawa do otrzymania ekwiwalentu pieniężnego zamiast posiłku,
• zwolnienie dotyczy jedynie kwoty do 300 zł miesięcznie,
• dofinansowanie obejmuje posiłki gotowe do spożycia.

Podatek dochodowy z perspektywy otrzymującego dofinansowanie posiłków 

Z perspektywy pracownika, zleceniobiorcy czy członka rady nadzorczej otrzymującego dofinansowanie posiłków (np. w postaci karty na lunch), wartość dofinansowania posiłków przyznanego mu przez podmiot wypłacający mu wynagrodzenie stanowi przychód podlegający opodatkowaniu (na zasadach analogicznych do „standardowego” wynagrodzenia)
W przypadku osób wynagradzanych na podstawie umów o pracę będzie to przychód ze stosunku pracy. W przypadku zleceniobiorców i członków rady nadzorczej wynagradzanych z tego tytułu byłby to natomiast przychód z działalności wykonywanej osobiście. 
We wszystkich omawianych wyżej wariantach obowiązki płatnika (tj. obliczenie i pobór podatku, a następnie odprowadzenie go na rachunek odpowiedniego organu podatkowego) spoczywają na pracodawcy / zleceniodawcy / podmiocie wypłacającym członkowi rady nadzorczej wynagrodzenie.

Podatek dochodowy z perspektywy przyznającego dofinansowanie posiłków

Wydatki ponoszone na finansowanie posiłków mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu pod warunkiem właściwego udokumentowania tego wydatku oraz poniesienia go, np. w celu zwiększenia motywacji pracowników, wydajności i efektywności wykonywanej pracy czy zachęcenia do podjęcia lub kontynuowania pracy w danym miejscu – co potwierdzają np. interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 maja 2018 r. (sygn. 0111-KDIB1-1.4010.136.2018.2.NL) i z 2 września 2019 r. (sygn. 0111-KDIB2-3.4010.175.2019.3.AD). 

Zgodnie z ustawami o podatkach dochodowych (art. 22 ust. 1 Ustawy o PIT i art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT), kosztami uzyskania przychodów są wydatki spełniające łącznie następujące warunki:
• zostały poniesione przez podatnika,
• są definitywne (rzeczywiste),
• pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
• zostały poniesione w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia ich źródła lub mogą mieć inny wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
• zostały właściwie udokumentowane,
• nie zostały wymienione w art. 23 Ustawy o PIT / art. 16 Ustawy o CIT (co oznacza m.in. konieczność finansowania ich ze środków obrotowych).

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aspekt

Karta Lunch Pass

Podstawa prawna

PIT

Wartość doładowania podlega opodatkowaniu jako przychód ze stosunku pracy

art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych

Składki ZUS

Wartość doładowania zwolniona do 300 zł miesięcznie na pracownika

§2 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia MPiPS z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe

VAT

Wartość doładowania nie podlega opodatkowaniu VAT

art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

Koszty uzyskania przychodów przedsiębiorcy

Wartość doładowania może stanowić koszt uzyskania przychodu

art. 22 ust. 1 i art. 23 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych

 

art. 15 ust. 1 i art. 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych

Konieczność posiadania ZFŚS

Brak konieczności posiadania ZFŚS – doładowanie Karty Lunch Pass powinno być finansowane ze środków obrotowych, a nie środków ZFŚS

art. 1 ust. 1 i art. 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych

 

Jak ujmować księgowo benefity żywieniowe?

Schemat księgowań transakcji obrotu Kartami Lunch Pass Sodexo uprawniającymi do zakupu usług gastronomicznych przy finansowaniu ze środków obrotowych pracodawcy:

Wyliczenie przykładowe dla Kart Lunch Pass o wartości 300 zł dla 100 pracowników.

1) Zapłata za Karty Lunch Pass:

  • Wn konto 21 „Rozrachunki z dostawcami” 30 000,00 PLN
  • Ma konto 13 „Rachunek bieżący” 30 000,00 PLN

2) Obciążenie pracownika odpowiedzialnego za rozliczenie Karty Lunch Pass na podstawie dowodu zakupu:

  • Wn konto 23-4 „Rozrachunki z pracownikami” 30 000,00 PLN
  • Ma konto 21 „Rozrachunki z dostawcami” 30 000,00 PLN

3) Zarachowanie w koszty działalności operacyjnej – na podstawie imiennych list pracowników potwierdzających odbiór Kart Lunch Pass:

  • Wn konto 40 „Koszty według rodzajów” (w analityce: Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia) 30 000,00 PLN
  • Ma konto 23-4 „Rozrachunki z pracownikami” 30 000,00 PLN

4) Obciążenie pracowników, którym wydano Karty Lunch Pass (Zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych (30.000,00 x 17% = 5 100,00)):

  • Wn konto 23-4 „Rozrachunki z pracownikami” 5 100,00 PLN
  • Ma konto 22 „Rozrachunki publiczno-prawne” (w analityce: Rozrachunki z Urzędem Skarbowym z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych) 5 100,00 PLN.

Źródło: Sodexo Polska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kapitał zakładowy spółki z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

Najniższa krajowa w 2026 r. i minimalna stawka godzinowa - jest oficjalna propozycja rządu

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

REKLAMA

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

Można znaleźć 50 mld zł na podwyżkę kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł. Prof. Modzelewski podpowiada rządowi D. Tuska, gdzie szukać pieniędzy

Można domyślać się, że politycznym „być albo nie być” obecnego rządu jest „dowiezienie” (jak to się mówi) swoich obietnic z 2023 roku. Wśród nich najważniejszą (obiektywnie) jest podwyższenie do 60 tys. kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest to dziś nierealne, bo w tym roku w budżecie państwa z tego podatku pojawiła się kwota minus 22 mld złotych (tak, po raz pierwszy w historii mamy ujemne dochody budżetowe), a miało być za cały rok 31 mld zł (czyli o 60 mld zł mniej niż w roku 2024).

Obowiązkowy KSeF - podatnicy zagraniczni z większymi przywilejami niż polscy. Sprostowanie i wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W wyjaśnieniach przesłanych 9 czerwca 2025 r.do naszej redakcji, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w decyzji derogacyjnej dot. obowiązkowego modelu KSeF, Polska została upoważniona – w przypadku podatników mających siedzibę na jej terytorium – do akceptowania wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej. Ponadto została upoważniona do wprowadzenia przepisów zakładających, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych na terytorium Polski nie jest uzależnione od akceptacji odbiorcy. Jak wskazuje Ministerstwo, Komisja Europejska zastrzegła (co zostało potwierdzone przez Radę UE), że przyznane Polsce upoważnienie dotyczące wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego nie powinno naruszać prawa klientów do otrzymywania faktur papierowych w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

REKLAMA

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

REKLAMA