REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć podatkowo i składkowo zwrot pracownikowi nadpłaconych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Nowacka
Izabela Nowacka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nadpłaciliśmy składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za pracownika. We wrześniu 2007 r. przekroczył roczną podstawę wymiaru składek, ale zorientowaliśmy się o tym już po przesłaniu dokumentów do ZUS, po zapłaceniu składek i podatku. Jak należy dokonać zwrotu nadpłaconych składek i obliczyć niedopłatę podatku za pracownika? Proszę o przykładowe wyliczenie.

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Zwrot nadpłaconych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu przekroczenia rocznej podstawy ich wymiaru stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy w miesiącu, w którym ten zwrot zostanie dokonany. Kwotę zwrotu należy zatem doliczyć do jego wynagrodzenia w tym miesiącu i pobrać zaliczkę na podatek dochodowy.

UZASADNIENIE

Roczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe to kwota odpowiadająca trzydziestokrotności prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy, określonego w ustawie budżetowej. Od nadwyżki ponad ten limit płatnik składek nie powinien już naliczać składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Limit nie obejmuje i nie dotyczy pozostałych składek, czyli na ubezpieczenia chorobowe, wypadkowe i zdrowotne, ani składek na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, które nadal powinny być opłacane bez względu na wysokość podstawy wymiaru.

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe jest ograniczona do wysokości 250% podstawy wymiaru, ale tylko w przypadku dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego.

REKLAMA

Jeżeli podstawa wymiaru składek u danego pracownika, liczona narastająco od początku roku, przewyższyła górną granicę limitu, a pracodawca nadal przekazuje te składki do ZUS, to powstanie nadpłata składek. Zakład pracy, który rozliczył w miesięcznych dokumentach rozliczeniowych składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od podstawy wyższej niż roczna kwota ograniczenia, ma obowiązek dokonać korekty tych dokumentów. W wyniku sporządzenia korekty dokumentów rozliczeniowych w ZUS wystąpi nadpłata składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz niedopłata składki na ubezpieczenie zdrowotne za pracownika.

Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe opłacone od podstawy wyższej niż roczny limit 30-krotności, jako składki nienależne, podlegają zwrotowi na wniosek płatnika. Wówczas ZUS dokonuje zwrotu nadpłaty w terminie 30 dni od dnia wpływu wniosku, po pomniejszeniu jej o kwotę niedopłaconej składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Jeśli płatnik nie złoży wniosku o zwrot nadpłaty składek, ZUS zalicza ją z urzędu na poczet bieżących lub zaległych składek.

Pracodawca musi rozliczyć się z pracownikiem, tj. oddać mu część nadpłaconych składek, którą pracownik sfinansował z własnego dochodu. Jest to połowa składek na ubezpieczenia emerytalne i od 1 lipca 2007 r. 3,5% składki rentowej.

 

Kwota zwrotu nadpłaconych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracownika jest jego przychodem ze stosunku pracy. W miesiącu, w którym zwrot zostanie wypłacony pracownikowi (lub postawiony do jego dyspozycji), podlega on opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Przychód pracownika został zaniżony o nienależnie potrącone składki na ubezpieczenia społeczne. W podstawie opodatkowania pracodawca uwzględnia kwotę zwrotu nadpłaconych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (przed pomniejszeniem jej o pobraną składkę na ubezpieczenie zdrowotne). Od wyliczonej zaliczki zakład pracy odlicza składkę na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości nieprzekraczającej 7,75% podstawy jej wymiaru. W tym przypadku będzie to różnica między składką zdrowotną, odliczoną od zaliczki przed korektą, a podlegającą odliczeniu po korekcie (podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne po korekcie została podwyższona, dlatego również wyższa jest kwota składki podlegającej odliczeniu od zaliczki).

PRZYKŁAD

ZUS dokona zwrotu składek nadpłaconych we wrześniu 2007 r. Składki zostaną zwrócone w listopadzie 2007 r. W tym miesiącu wynagrodzenie pracownicy wyniosło 9600 zł. Od kwoty zwróconej nadpłaty nie nalicza się składek na ubezpieczenia społeczne ani składki na ubezpieczenie zdrowotne. Ustalając kwotę, jaką należy zwrócić pracownikowi, kwotę nadpłaty należy pomniejszyć o zaliczkę na podatek dochodowy oraz o kwotę niedopłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne.

We wrześniu br. pracodawca naliczył od całego przychodu za ten miesiąc składki na wszystkie ubezpieczenia. Składki pobrane z wynagrodzenia pracownicy:

• na ubezpieczenie emerytalne 9600 zł × 9,76% = 936,96 zł,

• na ubezpieczenia rentowe 9600 zł × 3,5% = 336 zł,

• na ubezpieczenie chorobowe 9600 zł × 2,45% = 235,20 zł,

razem 1508,16 zł;

• podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne 9600 zł - 1508,16 zł = 8091,84 zł,

• składka na ubezpieczenie zdrowotne do przekazania do ZUS 8091,84 zł × 9% = 728,27 zł,

• składka na ubezpieczenie zdrowotne do odliczenia od podatku 8091,84 zł × 7,75% = 627,12 zł,

• podstawa opodatkowania 8091,84 zł - 108,50 zł = 7983,34 zł; po zaokrągleniu 7983 zł,

• zaliczka na podatek (7983 zł × 30%) - 47,71 zł = 2347,19 zł,

• zaliczka po odliczeniu składki na ubezpieczenie zdrowotne 2347,19 zł - 627,12 zł = 1720,07 zł; po zaokrągleniu 1720 zł.

We wrześniu 2007 r. została przekroczona roczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Pracodawca powinien je naliczyć i odprowadzić tylko od kwoty 1680 zł. W związku z tym przekazano do ZUS korektę dokumentów rozliczeniowych za wrzesień, z wykazanymi składkami:

• na ubezpieczenie emerytalne 1680 zł × 9,76% = 163,97 zł,

• na ubezpieczenia rentowe 1680 zł × 3,5% = 58,80 zł,

• na ubezpieczenie chorobowe 9600 zł × 2,45% = 235,20 zł,

razem 457,97 zł;

• podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne 9600 zł - 457,97 zł = 9142,03 zł,

• składka na ubezpieczenie zdrowotne do przekazania do ZUS 9142,03 zł × 9% = 822,78 zł,

• składka na ubezpieczenie zdrowotne do odliczenia od podatku 9142,03 zł × 7,75% = 708,51 zł,

• podstawa opodatkowania 9142,03 zł - 108,50 zł = 9033,53 zł; po zaokrągleniu 9034 zł,

• zaliczka na podatek (9034 zł × 30%) - 47,71 zł = 2662,49 zł,

• zaliczka po odliczeniu składki na ubezpieczenie zdrowotne 2662,49 zł - 708,51 zł = 1953,98 zł; po zaokrągleniu 1954 zł.

Z wynagrodzenia pracownicy pobrano zbyt wysoką kwotę składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe i zbyt niską kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne (obliczoną od zaniżonej podstawy wymiaru).

Nadpłata składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wynosi:

(936,96 zł + 336 zł) - (163,97 zł + 58,80 zł) = 1272,96 zł - 222,77 zł = 1050,19 zł.

Niedopłata składki na ubezpieczenie zdrowotne wynosi:

822,78 zł - 728,27 zł = 94,51 zł.

Zwrot nadpłaty na rzecz pracownika nastąpi w listopadzie br. Do przychodu listopadowego pracownika zostanie doliczona kwota nadpłaty przed pomniejszeniem o niedopłatę składki na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 1050,19 zł. Natomiast od wyliczonej zaliczki na podatek pracodawca odliczy również składkę na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 81,39 zł (tj. 1050,19 zł × 7,75%).

Obliczamy wynagrodzenie do wypłaty w listopadzie br. z uwzględnieniem zwrotu składek:

9600 zł × 2,45% = 235,20 zł - składka na ubezpieczenie chorobowe,

9600 zł - 235,20 zł = 9364,80 zł - podstawa wymiaru składki zdrowotnej,

9364,80 × 9% = 842,83 zł - składka na ubezpieczenie zdrowotne do przekazania do ZUS,

9364,80 zł × 7,75% = 725,77 zł - składka na ubezpieczenie zdrowotne do odliczenia od podatku,

9600 zł + 1050,19 zł = 10650,19 zł - 235,20 zł - 108,50 zł = 10306,49 zł; podstawa obliczenia zaliczki to kwota 10 306 zł,

(10306 zł × 40%) - 47,71 zł = 4074,69 zł - zaliczka na podatek,

4074,69 zł - 725,77 zł - 81,39 zł = 3267,53 zł; po zaokrągleniu 3268 zł - zaliczka po odliczeniu składki na ubezpieczenie zdrowotne, podlegająca wpłacie do urzędu skarbowego.

Do wypłaty:

10 650,19 zł - 235,20 zł - 3268 zł - 842,83 zł - 94,51 (niedopłata składki zdrowotnej) = 6209,65 zł.

• art. 19 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.),

• art. 11 ust. 1, art. 12 ust. 1, art. 27b, art. 32 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.).

Izabela Nowacka

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA