REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć podatkowo i składkowo zwrot pracownikowi nadpłaconych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Nowacka
Izabela Nowacka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nadpłaciliśmy składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za pracownika. We wrześniu 2007 r. przekroczył roczną podstawę wymiaru składek, ale zorientowaliśmy się o tym już po przesłaniu dokumentów do ZUS, po zapłaceniu składek i podatku. Jak należy dokonać zwrotu nadpłaconych składek i obliczyć niedopłatę podatku za pracownika? Proszę o przykładowe wyliczenie.

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Zwrot nadpłaconych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu przekroczenia rocznej podstawy ich wymiaru stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy w miesiącu, w którym ten zwrot zostanie dokonany. Kwotę zwrotu należy zatem doliczyć do jego wynagrodzenia w tym miesiącu i pobrać zaliczkę na podatek dochodowy.

UZASADNIENIE

Roczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe to kwota odpowiadająca trzydziestokrotności prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy, określonego w ustawie budżetowej. Od nadwyżki ponad ten limit płatnik składek nie powinien już naliczać składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Limit nie obejmuje i nie dotyczy pozostałych składek, czyli na ubezpieczenia chorobowe, wypadkowe i zdrowotne, ani składek na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, które nadal powinny być opłacane bez względu na wysokość podstawy wymiaru.

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe jest ograniczona do wysokości 250% podstawy wymiaru, ale tylko w przypadku dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego.

Jeżeli podstawa wymiaru składek u danego pracownika, liczona narastająco od początku roku, przewyższyła górną granicę limitu, a pracodawca nadal przekazuje te składki do ZUS, to powstanie nadpłata składek. Zakład pracy, który rozliczył w miesięcznych dokumentach rozliczeniowych składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od podstawy wyższej niż roczna kwota ograniczenia, ma obowiązek dokonać korekty tych dokumentów. W wyniku sporządzenia korekty dokumentów rozliczeniowych w ZUS wystąpi nadpłata składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz niedopłata składki na ubezpieczenie zdrowotne za pracownika.

Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe opłacone od podstawy wyższej niż roczny limit 30-krotności, jako składki nienależne, podlegają zwrotowi na wniosek płatnika. Wówczas ZUS dokonuje zwrotu nadpłaty w terminie 30 dni od dnia wpływu wniosku, po pomniejszeniu jej o kwotę niedopłaconej składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Jeśli płatnik nie złoży wniosku o zwrot nadpłaty składek, ZUS zalicza ją z urzędu na poczet bieżących lub zaległych składek.

Pracodawca musi rozliczyć się z pracownikiem, tj. oddać mu część nadpłaconych składek, którą pracownik sfinansował z własnego dochodu. Jest to połowa składek na ubezpieczenia emerytalne i od 1 lipca 2007 r. 3,5% składki rentowej.

 

Kwota zwrotu nadpłaconych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracownika jest jego przychodem ze stosunku pracy. W miesiącu, w którym zwrot zostanie wypłacony pracownikowi (lub postawiony do jego dyspozycji), podlega on opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Przychód pracownika został zaniżony o nienależnie potrącone składki na ubezpieczenia społeczne. W podstawie opodatkowania pracodawca uwzględnia kwotę zwrotu nadpłaconych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (przed pomniejszeniem jej o pobraną składkę na ubezpieczenie zdrowotne). Od wyliczonej zaliczki zakład pracy odlicza składkę na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości nieprzekraczającej 7,75% podstawy jej wymiaru. W tym przypadku będzie to różnica między składką zdrowotną, odliczoną od zaliczki przed korektą, a podlegającą odliczeniu po korekcie (podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne po korekcie została podwyższona, dlatego również wyższa jest kwota składki podlegającej odliczeniu od zaliczki).

PRZYKŁAD

ZUS dokona zwrotu składek nadpłaconych we wrześniu 2007 r. Składki zostaną zwrócone w listopadzie 2007 r. W tym miesiącu wynagrodzenie pracownicy wyniosło 9600 zł. Od kwoty zwróconej nadpłaty nie nalicza się składek na ubezpieczenia społeczne ani składki na ubezpieczenie zdrowotne. Ustalając kwotę, jaką należy zwrócić pracownikowi, kwotę nadpłaty należy pomniejszyć o zaliczkę na podatek dochodowy oraz o kwotę niedopłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne.

We wrześniu br. pracodawca naliczył od całego przychodu za ten miesiąc składki na wszystkie ubezpieczenia. Składki pobrane z wynagrodzenia pracownicy:

• na ubezpieczenie emerytalne 9600 zł × 9,76% = 936,96 zł,

• na ubezpieczenia rentowe 9600 zł × 3,5% = 336 zł,

• na ubezpieczenie chorobowe 9600 zł × 2,45% = 235,20 zł,

razem 1508,16 zł;

• podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne 9600 zł - 1508,16 zł = 8091,84 zł,

• składka na ubezpieczenie zdrowotne do przekazania do ZUS 8091,84 zł × 9% = 728,27 zł,

• składka na ubezpieczenie zdrowotne do odliczenia od podatku 8091,84 zł × 7,75% = 627,12 zł,

• podstawa opodatkowania 8091,84 zł - 108,50 zł = 7983,34 zł; po zaokrągleniu 7983 zł,

zaliczka na podatek (7983 zł × 30%) - 47,71 zł = 2347,19 zł,

• zaliczka po odliczeniu składki na ubezpieczenie zdrowotne 2347,19 zł - 627,12 zł = 1720,07 zł; po zaokrągleniu 1720 zł.

We wrześniu 2007 r. została przekroczona roczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Pracodawca powinien je naliczyć i odprowadzić tylko od kwoty 1680 zł. W związku z tym przekazano do ZUS korektę dokumentów rozliczeniowych za wrzesień, z wykazanymi składkami:

• na ubezpieczenie emerytalne 1680 zł × 9,76% = 163,97 zł,

• na ubezpieczenia rentowe 1680 zł × 3,5% = 58,80 zł,

• na ubezpieczenie chorobowe 9600 zł × 2,45% = 235,20 zł,

razem 457,97 zł;

• podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne 9600 zł - 457,97 zł = 9142,03 zł,

• składka na ubezpieczenie zdrowotne do przekazania do ZUS 9142,03 zł × 9% = 822,78 zł,

• składka na ubezpieczenie zdrowotne do odliczenia od podatku 9142,03 zł × 7,75% = 708,51 zł,

• podstawa opodatkowania 9142,03 zł - 108,50 zł = 9033,53 zł; po zaokrągleniu 9034 zł,

• zaliczka na podatek (9034 zł × 30%) - 47,71 zł = 2662,49 zł,

• zaliczka po odliczeniu składki na ubezpieczenie zdrowotne 2662,49 zł - 708,51 zł = 1953,98 zł; po zaokrągleniu 1954 zł.

Z wynagrodzenia pracownicy pobrano zbyt wysoką kwotę składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe i zbyt niską kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne (obliczoną od zaniżonej podstawy wymiaru).

Nadpłata składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wynosi:

(936,96 zł + 336 zł) - (163,97 zł + 58,80 zł) = 1272,96 zł - 222,77 zł = 1050,19 zł.

Niedopłata składki na ubezpieczenie zdrowotne wynosi:

822,78 zł - 728,27 zł = 94,51 zł.

Zwrot nadpłaty na rzecz pracownika nastąpi w listopadzie br. Do przychodu listopadowego pracownika zostanie doliczona kwota nadpłaty przed pomniejszeniem o niedopłatę składki na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 1050,19 zł. Natomiast od wyliczonej zaliczki na podatek pracodawca odliczy również składkę na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 81,39 zł (tj. 1050,19 zł × 7,75%).

Obliczamy wynagrodzenie do wypłaty w listopadzie br. z uwzględnieniem zwrotu składek:

9600 zł × 2,45% = 235,20 zł - składka na ubezpieczenie chorobowe,

9600 zł - 235,20 zł = 9364,80 zł - podstawa wymiaru składki zdrowotnej,

9364,80 × 9% = 842,83 zł - składka na ubezpieczenie zdrowotne do przekazania do ZUS,

9364,80 zł × 7,75% = 725,77 zł - składka na ubezpieczenie zdrowotne do odliczenia od podatku,

9600 zł + 1050,19 zł = 10650,19 zł - 235,20 zł - 108,50 zł = 10306,49 zł; podstawa obliczenia zaliczki to kwota 10 306 zł,

(10306 zł × 40%) - 47,71 zł = 4074,69 zł - zaliczka na podatek,

4074,69 zł - 725,77 zł - 81,39 zł = 3267,53 zł; po zaokrągleniu 3268 zł - zaliczka po odliczeniu składki na ubezpieczenie zdrowotne, podlegająca wpłacie do urzędu skarbowego.

Do wypłaty:

10 650,19 zł - 235,20 zł - 3268 zł - 842,83 zł - 94,51 (niedopłata składki zdrowotnej) = 6209,65 zł.

• art. 19 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.),

• art. 11 ust. 1, art. 12 ust. 1, art. 27b, art. 32 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.).

Izabela Nowacka

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA