REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenie wspierające dla osób z niepełnosprawnością 2024. Jak uzyskać?

Nowe świadczenie wspierające dla osób z niepełnosprawnością od 1 stycznia 2024 r. Jak uzyskać? Jakie warunki?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowe świadczenie wspierające dla osób z niepełnosprawnością od 1 stycznia 2024 roku. Jak uzyskać świadczenie wspierające? Jakie warunki trzeba spełnić?

rozwiń >

Nowe świadczenie wspierające dla osób z niepełnosprawnością od 1 stycznia 2024 roku

Od 1 stycznia 2024 r. obowiązują przepisy, które wprowadzają świadczenie wspierające dla osób z niepełnosprawnością. Nowe świadczenie przyznaje i wypłaca ZUS. Aby osoba z niepełnosprawnością mogła otrzymać to świadczenie, powinna najpierw uzyskać od wojewódzkiego zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności (WZON) decyzję o ustaleniu poziomu potrzeby wsparcia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wnioski o wydanie decyzji o ustaleniu poziomu potrzeby wsparcia można składać do WZON od 1 stycznia 2024 r. Po otrzymaniu decyzji WZON osoba z niepełnosprawnością będzie mogła złożyć do ZUS wniosek o wypłatę świadczenia. Wniosek o świadczenie wspierające do ZUS można złożyć najwcześniej w miesiącu, w którym decyzja WZON stała się ostateczna. Jeżeli osoba zainteresowana świadczeniem złoży wniosek wcześniej, ZUS pozostawi go bez rozpatrzenia ponieważ prawo i wysokość świadczenia wspierającego są ustalane na podstawie decyzji WZON, w której jest wskazany okres oraz liczba przysługujących punktów potrzeby wsparcia.

Świadczenie wspierające mogą otrzymać osoby, które:

  • ukończyły 18 lat,
  • są obywatelami Polski albo Unii Europejskiej (UE) lub Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA), a jeśli nie – przebywają legalnie w Polsce i mają dostęp do rynku pracy,
  • mieszkają w Polsce,
  • otrzymały decyzję WZON, w której poziom potrzeby wsparcia został ustalony na uprawniającym poziomie punktów.

To, kiedy będzie można złożyć wniosek o świadczenie wspierające do ZUS będzie zależeć od liczby punktów w decyzji WZON oraz od tego czy opiekunowi osoby z niepełnosprawnością przysługuje inne świadczenie.

REKLAMA

Jak uzyskać informacje w sprawie świadczenia wspierającego?

Informacje na temat:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • zasad przyznawania i wypłaty świadczenia wspierającego,
  • zasad i sposobu składania wniosku o świadczenie wspierające,
  • zasad zgłaszania do ubezpieczeń emerytalno-rentowych oraz zdrowotnego w związku z pobieraniem świadczenia wspierającego oraz składania dokumentów zgłoszeniowych,

można uzyskać:

  • we wszystkich placówkach ZUS na terenie całego kraju, w poniedziałki w godzinach 8.00 – 17.00, wtorek – piątek w godzinach 8.00 – 15.00
  • telefonicznie u konsultantów infolinii ZUS (tel. 22 560 16 00) w dni robocze w godzinach 7.00 - 18.00,
  • przez internet podczas wideorozmowy z pracownikami ZUS (e-wizyta w ZUS),
  • mailowo (adres e-mail do zapytań ogólnych: cot@zus.pl)

We wszystkich tych kanałach kontaktu można również uzyskać pomoc w założeniu profilu na PUE ZUS i w złożeniu wniosku o świadczenie do ZUS.

Obsługa osób zainteresowanych świadczeniem wspierającym w placówkach ZUS

Osoby zainteresowane świadczeniem wspierającym po przybyciu do placówki ZUS będą mogły wybrać w menu biletomatu przycisk „Świadczenie wspierające dla osób z niepełnosprawnościami” i zostaną skierowane do obsługi do właściwego okienka. Dodatkowo osoby ze szczególnymi potrzebami będą mogły liczyć na wsparcie świadczone przez opiekunów sali obsługi klientów.

W każdej sali obsługi klientów przygotowane są specjalne stacje komputerowe dla klientów, na których klient przy wsparciu pracownika ZUS będzie mógł założyć profil na PUE i złożyć elektronicznie wniosek o świadczenie wspierające.

Klienci mogą przyjść do placówki bez wcześniejszego umówienia wizyty, ale zachęcamy do zarezerwowania konkretnego terminu aby nie oczekiwać na obsługę po przybyciu do placówki ZUS.

Obsługa podczas e-wizyty w ZUS

W ZUS klienci mogą umówić się na e-wizytę. Jest to wideorozmowa z ekspertem z ZUS, podczas której klient będzie mógł m.in. uzyskać informacje dotyczące warunków przyznania świadczenia, potwierdzić profil PUE ZUS i uzyskać wsparcie w wypełnieniu wniosku. Aby skorzystać z e-wizyty wystarczy mieć urządzenie (laptop, telefon lub komputer) z kamerą oraz dostępem do internetu. Na e-wizytę klienci mogą umówić się wraz z opiekunem faktycznym lub prawnym. E-wizytę może również zarezerwować pełnomocnik osoby niepełnosprawnej pod warunkiem, że posiada pełnomocnictwo do załatwiania spraw w ZUS. E-wizytę można zarezerwować przez stronę www.zus.pl, z poziomu aplikacji mobilnej mZUS oraz aplikacji mObywatel.

Wybierając temat e-wizyty należy wybrać „Emerytury renty krajowe, świadczenie wspierające”.

Obsługa na infolinii ZUS

Informacje na temat świadczenia wspierającego można uzyskać na ogólnopolskiej infolinii ZUS pod numerem telefonu 22 560 16 00. Konsultanci infolinii są dostępni od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00-18.00. Klient, który połączy się z infolinią ZUS, po wybraniu na klawiaturze numerycznej telefonu cyfry „0”- oznaczającej wybór połączenia z konsultantem, otrzyma komunikat o możliwych tematach rozmowy. Po wybraniu na klawiaturze numerycznej telefonu cyfry „6” uzyska informację o świadczeniu wspierającym. Konsultanci będą udzielali informacji nt. warunków przyznania świadczenia i pomogą w wypełnieniu wniosku. Podczas rozmowy telefonicznej będzie możliwe założenie profilu na PUE ZUS, ale taki profil trzeba będzie potwierdzić na wizycie w placówce ZUS lub podczas e-wizyty.

Elektroniczny wniosek o świadczenie wspierające wspierające dla osób z niepełnosprawnością

Aby złożyć wniosek o świadczenie wspierające trzeba najpierw uzyskać od WZON decyzję o ustaleniu poziomu potrzeby wsparcia. Wniosek o świadczenie wspierające do ZUS można złożyć najwcześniej w miesiącu, w którym decyzja WZON stała się ostateczna.

Wniosek o świadczenie wspierające może być złożony wyłącznie elektronicznie przez:

  • portal Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS,
  • bankowość elektroniczną (jeśli bank świadczy taką usługę),
  • portal Emp@tia.

Na portalu PUE ZUS przygotowany został kreator wniosku o świadczenie wspierające (SWN), a także kreatory wniosków dotyczących opiekuna lub członków rodziny (USW). Kreatory prowadzą krok po kroku przez proces wypełniania wniosków.

Cała korespondencja w sprawie świadczenia wspierającego będzie prowadzona wyłącznie elektronicznie przez portal PUE ZUS.

Jak samodzielnie założyć profil na PUE ZUS?

Profil na PUE ZUS można założyć samodzielnie. Aby to zrobić wystarczy:

  1. wejść na stronę www.zus.pl i kliknąć przycisk [Zarejestruj w PUE] (na górze strony).
  2. wybrać, dla kogo zakładany jest profil [Dla Ciebie].
  3. wybrać sposób rejestracji:
  • za pomocą metod z portalu login.gov.pl (profil zaufany, e-dowód, bankowość elektroniczna),
  • za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego,
  • za pomocą bankowości elektronicznej banku, który świadczy taką usługę wspólnie z ZUS (lista banków, z którymi współpracujemy)
  • za pomocą formularza rejestracji.
  1. Przy rejestracji za pomocą login.gov, kwalifikowanego podpisu elektronicznego i bankowości elektronicznej, część danych w formularzu rejestracji wypełnia się automatycznie. Metody te pozwalają również na potwierdzenie tożsamości, dlatego skorzystanie z nich nie wymaga wizyty w ZUS.
  2. Przy rejestracji za pomocą formularza rejestracji (przycisk [DO REJESTRACJI]), trzeba wypełnić wszystkie obowiązkowe pola. W ciągu 7 dni od rejestracji trzeba też potwierdzić swoją tożsamość w dowolnej placówce ZUS lub podczas e-wizyty. Na wizycie trzeba mieć ze sobą dokument tożsamości – dowód osobisty lub paszport.

Osobom składającym wnioski o świadczenie wspierające przez bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia, które nie mają jeszcze profilu na PUE ZUS, zostanie on założony automatycznie.

Źródło: ZUS

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

REKLAMA

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA