REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PFRON: nie będzie refundacji składek ZUS w miesiącu korzystania z wakacji składkowych. Zwolnienie ze składek to pomoc de minimis

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Komunikat PFRON: bez refundacji składek ZUS w miesiącu korzystania z wakacji składkowych. Zwolnienie ze składek to pomoc de minimis
Komunikat PFRON: bez refundacji składek ZUS w miesiącu korzystania z wakacji składkowych. Zwolnienie ze składek to pomoc de minimis
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w komunikacie z 25 listopada 2024 r. poinformował, że za miesiąc objęty ulgą „wakacje składkowe” refundacja składek (emerytalnej i rentowej) z PFRON nie przysługuje. Fundusz może zrefundować wyłącznie składki opłacone do ZUS przez przedsiębiorcę.

Refundacja składek ZUS przez PFRON - zasady

Na podstawie art. 25a-25b i art. 25d ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2024 r., poz. 44, ze zm.) oraz Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 stycznia 2009 r. w sprawie refundacji składek na ubezpieczenia społeczne osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2022 r., poz. 1502, ze zm.), przedsiębiorca spełniający poniższe warunki możesz uzyskać z PFRON refundację składek na ubezpieczenie społeczne (emerytalne i rentowe). Taką możliwość ma osoba prowadząca działalność gospodarczą, która:

  • posiada orzeczenie o stopniu niepełnosprawności;
  • opłaca (zawsze przed złożeniem wniosku Wn-U-G) obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne w całości i w terminie lub z uchybieniem terminu nie większym niż 14 dni;
  • nie ma zaległości wobec PFRON większych niż 100 zł;
  • złoży wniosek Wn-U-G (wraz z załącznikiem INF-O-PdM lub INF-O-PdR, o ile jest wymagany w danym miesiącu) w odpowiednim terminie za każdy miesiąc, za który chce otrzymać refundację.

Prezes Zarządu PFRON wydaje decyzję o wstrzymaniu refundacji składek na ubezpieczenia społeczne, gdy taki przedsiębiorca posiada zaległości w zobowiązaniach wobec PFRON, które przekraczają ogółem kwotę 100 zł. Decyzja jest ważna z dniem wydania. Refundacja jest wstrzymana do czasu zapłacenia przez przedsiębiorcę zaległości. Przedsiębiorca musi spłacić zaległość najpóźniej do 31 stycznia roku następnego po roku, za który przysługuje mu refundacja. 
Jeżeli nie spłaci zobowiązania w tym okresie, Prezes Zarządu PFRON wyda decyzję o odmowie wypłaty refundacji za okres wskazany w decyzji o wstrzymaniu refundacji składek. Prezes Zarządu PFRON odmówi wypłaty refundacji, jeśli przedsiębiorca nie spełnia innych warunków koniecznych do otrzymania pomocy. Może to być opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne z opóźnieniem powyżej 14 dni, a także w przypadku złożenia wniosku przed opłaceniem składek na ubezpieczenia społeczne.

PFRON refunduje w części lub w całości obowiązkowe składki emerytalne i rentowe. Wysokość refundacji zależy od stopnia niepełnosprawności przedsiębiorcy oraz od wielkości składek, które przedsiębiorca opłaca do ZUS. 

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych określa wysokość składek, które przedsiębiorca musi opłacić oraz termin do ich opłacenia. Dlatego składki na ubezpieczenia społeczne trzeba naliczać i opłacać według tych przepisów. Składki za dany miesiąc trzeba zapłacić w terminie. Za składki opłacone terminowo uznajemy składki opłacone w terminie określonym przez ustawę o systemie ubezpieczeń społecznych lub składki opłacone z opóźnieniem nie dłuższym niż 14 dni. Wniosek o refundację składek za dany miesiąc można złożyć dopiero po opłaceniu składek za ten miesiąc. Zatem składki muszą być opłacone najpóźniej w dniu złożenia wniosku o refundację. Z refundacji wyłączone są kwoty składek sfinansowane ze środków publicznych.

Wniosek Wn-U-G za 12/2024 r. a wakacje składkowe

Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku za wybrany miesiąc nie płacić za siebie składek na ubezpieczenia społeczne. W 2024 r. przedsiębiorcy mogą skorzystać z „wakacji składkowych” tylko za grudzień, a wnioski o tę ulgę do ZUS powinni składać w listopadzie. Dlatego, jeśli przedsiębiorca skorzysta z tej ulgi w związku ze składkami należnymi za 12/2024 r., to nie może złożyć do PFRON wniosku o refundację składek ZUS za 12/2024 r. Taka sama zasada będzie dotyczyć okresów, za które w ZUS skorzystają przedsiębiorcy z „wakacji składkowych” w kolejnych latach. Składki, których przedsiębiorca nie opłaca, nie podlegają zrefundowaniu przez PFRON.

Wakacje składkowe od ZUS to pomoc de minimis

PFRON wyjaśnia, że ulga w ZUS zwana potocznie „wakacje składkowe” stanowi pomoc de minimis, ponieważ składki te zostaną sfinansowane z budżetu państwa. 

Dlatego w kolejnym wniosku Wn-U-G [za okres sprawozdawczy, za który składki zostaną opłacone w terminie, określonym w przepisach ZUS lub z uchybieniem nie dłuższym niż 14 dni i przed złożeniem wniosku Wn-U-G.] po otrzymaniu tej pomocy trzeba przedstawić PFRON-owi wymagane informacje. W pozycji 47 we wniosku Wn-U-G zaznaczyć trzeba odpowiedź ‘Tak, tylko inną niż z PFRON lub również inną niż z PFRON’ i załączyć do Wn-U-G zaświadczenie (lub oświadczenie) o uzyskanej pomocy de minimis w ZUS. Jeśli przedsiębiorca będzie oświadczać o wysokości uzyskanej pomocy de minimis, to oświadczenie takie powinno zawierać podstawowe dane dotyczące otrzymanej pomocy, tj.:

  • dane organu udzielającego pomocy (nazwa, adres, NIP),
  • dane beneficjenta pomocy, czyli Twoje dane i ewentualnie dane spółki (nazwa, adres, NIP),
  • wysokość pomocy (także w przeliczeniu na euro),
  • dzień udzielenia pomocy,
  • podstawę prawną udzielenia pomocy,
  • sektor, w związku z którym pomoc została udzielona.

Każde zaświadczenie lub oświadczenie trzeba załączyć jednokrotnie.

Jeśli więc zaświadczenie lub oświadczenie o otrzymanej pomocy de minimis wydane przez ZUS w związku z ulgą „wakacje składkowe” za 12/2024 r. załączy przedsiębiorca do poprawnego wniosku Wn-U-G za 01/2025 r. i po złożeniu tego wniosku nie otrzyma nowej pomocy de minimis, to we wniosku Wn-U-G za 02/2025 r. i/lub kolejne okresy

  • nie uzupełnia pozycji 47 albo
  • zaznacza w tej pozycji odpowiedź ‘Tak, tylko z PFRON’.

W takim przypadku przedsiębiorca nie załączacie do tego wniosku wcześniej przesłanych do PFRON zaświadczeń lub oświadczeń o otrzymanej pomocy de minimis.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PFRON

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA