REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PFRON: nie będzie refundacji składek ZUS w miesiącu korzystania z wakacji składkowych. Zwolnienie ze składek to pomoc de minimis

Komunikat PFRON: bez refundacji składek ZUS w miesiącu korzystania z wakacji składkowych. Zwolnienie ze składek to pomoc de minimis
Komunikat PFRON: bez refundacji składek ZUS w miesiącu korzystania z wakacji składkowych. Zwolnienie ze składek to pomoc de minimis
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w komunikacie z 25 listopada 2024 r. poinformował, że za miesiąc objęty ulgą „wakacje składkowe” refundacja składek (emerytalnej i rentowej) z PFRON nie przysługuje. Fundusz może zrefundować wyłącznie składki opłacone do ZUS przez przedsiębiorcę.

Refundacja składek ZUS przez PFRON - zasady

Na podstawie art. 25a-25b i art. 25d ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2024 r., poz. 44, ze zm.) oraz Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 stycznia 2009 r. w sprawie refundacji składek na ubezpieczenia społeczne osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2022 r., poz. 1502, ze zm.), przedsiębiorca spełniający poniższe warunki możesz uzyskać z PFRON refundację składek na ubezpieczenie społeczne (emerytalne i rentowe). Taką możliwość ma osoba prowadząca działalność gospodarczą, która:

  • posiada orzeczenie o stopniu niepełnosprawności;
  • opłaca (zawsze przed złożeniem wniosku Wn-U-G) obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne w całości i w terminie lub z uchybieniem terminu nie większym niż 14 dni;
  • nie ma zaległości wobec PFRON większych niż 100 zł;
  • złoży wniosek Wn-U-G (wraz z załącznikiem INF-O-PdM lub INF-O-PdR, o ile jest wymagany w danym miesiącu) w odpowiednim terminie za każdy miesiąc, za który chce otrzymać refundację.

Prezes Zarządu PFRON wydaje decyzję o wstrzymaniu refundacji składek na ubezpieczenia społeczne, gdy taki przedsiębiorca posiada zaległości w zobowiązaniach wobec PFRON, które przekraczają ogółem kwotę 100 zł. Decyzja jest ważna z dniem wydania. Refundacja jest wstrzymana do czasu zapłacenia przez przedsiębiorcę zaległości. Przedsiębiorca musi spłacić zaległość najpóźniej do 31 stycznia roku następnego po roku, za który przysługuje mu refundacja. 
Jeżeli nie spłaci zobowiązania w tym okresie, Prezes Zarządu PFRON wyda decyzję o odmowie wypłaty refundacji za okres wskazany w decyzji o wstrzymaniu refundacji składek. Prezes Zarządu PFRON odmówi wypłaty refundacji, jeśli przedsiębiorca nie spełnia innych warunków koniecznych do otrzymania pomocy. Może to być opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne z opóźnieniem powyżej 14 dni, a także w przypadku złożenia wniosku przed opłaceniem składek na ubezpieczenia społeczne.

PFRON refunduje w części lub w całości obowiązkowe składki emerytalne i rentowe. Wysokość refundacji zależy od stopnia niepełnosprawności przedsiębiorcy oraz od wielkości składek, które przedsiębiorca opłaca do ZUS. 

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych określa wysokość składek, które przedsiębiorca musi opłacić oraz termin do ich opłacenia. Dlatego składki na ubezpieczenia społeczne trzeba naliczać i opłacać według tych przepisów. Składki za dany miesiąc trzeba zapłacić w terminie. Za składki opłacone terminowo uznajemy składki opłacone w terminie określonym przez ustawę o systemie ubezpieczeń społecznych lub składki opłacone z opóźnieniem nie dłuższym niż 14 dni. Wniosek o refundację składek za dany miesiąc można złożyć dopiero po opłaceniu składek za ten miesiąc. Zatem składki muszą być opłacone najpóźniej w dniu złożenia wniosku o refundację. Z refundacji wyłączone są kwoty składek sfinansowane ze środków publicznych.

Wniosek Wn-U-G za 12/2024 r. a wakacje składkowe

Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku za wybrany miesiąc nie płacić za siebie składek na ubezpieczenia społeczne. W 2024 r. przedsiębiorcy mogą skorzystać z „wakacji składkowych” tylko za grudzień, a wnioski o tę ulgę do ZUS powinni składać w listopadzie. Dlatego, jeśli przedsiębiorca skorzysta z tej ulgi w związku ze składkami należnymi za 12/2024 r., to nie może złożyć do PFRON wniosku o refundację składek ZUS za 12/2024 r. Taka sama zasada będzie dotyczyć okresów, za które w ZUS skorzystają przedsiębiorcy z „wakacji składkowych” w kolejnych latach. Składki, których przedsiębiorca nie opłaca, nie podlegają zrefundowaniu przez PFRON.

Wakacje składkowe od ZUS to pomoc de minimis

PFRON wyjaśnia, że ulga w ZUS zwana potocznie „wakacje składkowe” stanowi pomoc de minimis, ponieważ składki te zostaną sfinansowane z budżetu państwa. 

Dlatego w kolejnym wniosku Wn-U-G [za okres sprawozdawczy, za który składki zostaną opłacone w terminie, określonym w przepisach ZUS lub z uchybieniem nie dłuższym niż 14 dni i przed złożeniem wniosku Wn-U-G.] po otrzymaniu tej pomocy trzeba przedstawić PFRON-owi wymagane informacje. W pozycji 47 we wniosku Wn-U-G zaznaczyć trzeba odpowiedź ‘Tak, tylko inną niż z PFRON lub również inną niż z PFRON’ i załączyć do Wn-U-G zaświadczenie (lub oświadczenie) o uzyskanej pomocy de minimis w ZUS. Jeśli przedsiębiorca będzie oświadczać o wysokości uzyskanej pomocy de minimis, to oświadczenie takie powinno zawierać podstawowe dane dotyczące otrzymanej pomocy, tj.:

  • dane organu udzielającego pomocy (nazwa, adres, NIP),
  • dane beneficjenta pomocy, czyli Twoje dane i ewentualnie dane spółki (nazwa, adres, NIP),
  • wysokość pomocy (także w przeliczeniu na euro),
  • dzień udzielenia pomocy,
  • podstawę prawną udzielenia pomocy,
  • sektor, w związku z którym pomoc została udzielona.

Każde zaświadczenie lub oświadczenie trzeba załączyć jednokrotnie.

Jeśli więc zaświadczenie lub oświadczenie o otrzymanej pomocy de minimis wydane przez ZUS w związku z ulgą „wakacje składkowe” za 12/2024 r. załączy przedsiębiorca do poprawnego wniosku Wn-U-G za 01/2025 r. i po złożeniu tego wniosku nie otrzyma nowej pomocy de minimis, to we wniosku Wn-U-G za 02/2025 r. i/lub kolejne okresy

  • nie uzupełnia pozycji 47 albo
  • zaznacza w tej pozycji odpowiedź ‘Tak, tylko z PFRON’.

W takim przypadku przedsiębiorca nie załączacie do tego wniosku wcześniej przesłanych do PFRON zaświadczeń lub oświadczeń o otrzymanej pomocy de minimis.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PFRON

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA