Profil na platformie PUE ZUS bez wizyty w urzędzie
REKLAMA
REKLAMA
Pierwszymi bankami, które udostępniły swoim klientom możliwość korzystania z PUE ZUS, są PKO Bank Polski i BOŚ Bank. Umowę z ZUS podpisał też Alior Bank.
REKLAMA
Aby rozpocząć korzystanie z elektronicznego dostępu do ZUS, trzeba zarejestrować swój profil na PUE ZUS i go uwierzytelnić (zaufać) poprzez potwierdzenie swojej tożsamości. Dopiero te dwie czynności – rejestracja i uwierzytelnienie konta – umożliwiają użytkownikowi korzystanie ze wszystkich funkcjonalności dostępnych w ramach portalu PUE.
Własna firma i umowa o pracę – składki ZUS
Rejestracja polega na wypełnieniu elektronicznego formularza, w którym podaje się: imię i nazwisko, numer PESEL (a jeśli PESEL nie został nadany – datę urodzenia i serię oraz numer dokumentu tożsamości), adres e-mail, ustalone przez siebie hasło i opcjonalnie inne dane zawarte w formularzu rejestracyjnym, np. numer telefonu kontaktowego.
Uwierzytelnienie (tzw. zaufanie profilu PUE) to potwierdzenie tożsamości osoby rejestrującej profil. Dotychczas można to było zrobić na dwa sposoby:
- osobiście – w oddziale lub inspektoracie ZUS albo
- elektronicznie – za pomocą podpisu elektronicznego (certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego ePUAP – elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej).
Teraz kolejnym sposobem założenia i uwierzytelnienia profilu na PUE jest wykorzystanie do tego celu serwisu bankowości elektronicznej. Można to zrobić:
- korzystając z portalu PUE,
- w trakcie korzystania z usług bankowości elektronicznej.
Polecamy: Kodeks pracy 2016 z komentarzem (PDF)
W przypadku osób korzystających przy rejestracji na PUE ZUS z:
- podpisu elektronicznego (potwierdzonego kwalifikowanym certyfikatem),
- podpisu elektronicznego (potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP) lub
- systemów bankowości elektronicznej,
do formularza rejestracyjnego automatycznie wpisywane są dane identyfikacyjne zweryfikowane przez – odpowiednio – właściwe centrum certyfikacji, system ePUAP lub bank. Tym samym potwierdzenie tożsamości następuje przez ww. instytucje. Rejestracja na PUE ZUS i uwierzytelnienie tożsamości użytkownika odbywają się równocześnie.
W przypadku osób, które rejestrują tzw. profil niezaufany (czyli w sytuacji, gdy tożsamość użytkownika nie została potwierdzona w jeden z trzech ww. sposobów), potwierdzenie tożsamości użytkownika jest dokonywane przez pracownika ZUS na podstawie okazanego dokumentu tożsamości. Zaufanie profilu umożliwia użytkownikowi zalogowanie się do profilu PUE oraz udostępnia usługi wymagające uwierzytelnienia.
Czytaj więcej na IFK Platformie Księgowych i Kadrowych w artykule: "Jak utworzyć profil na platformie PUE ZUS bez osobistej wizyty w urzędzie" >>
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat