REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ZUS wyda zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kurnik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zwróciłem się do ZUS o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek. W trakcie analizy konta mojej firmy ZUS stwierdziło kilka błędów w dokumentach rozliczeniowych (m.in. błędny kod tytułu ubezpieczenia pracownika). Zaświadczenie jest mi niezbędne, bo biorę udział w przetargu. Czy ZUS wyda mi zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek mimo tych błędów, czy dopiero po ich wyjaśnieniu? W jakim terminie dostanę zaświadczenie?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Jeśli stwierdzone błędy nie spowodowały niedopłaty składek, to ZUS powinien wydać zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek. Termin na wydanie takiego zaświadczenia to 7 dni od dnia złożenia wniosku w tej sprawie.

UZASADNIENIE

Wydając zaświadczenie o niezaleganiu ZUS stwierdza fakt braku zaległości przedsiębiorstwa w opłacaniu składek na dzień wydania zaświadczenia. Błędy nierachunkowe w dokumentach ubezpieczeniowych nie powinny być podstawą odmowy wydania takiego zaświadczenia. Jeśli błąd w dokumentach nie spowodował zaniżenia kwoty opłaconych składek (np. błąd polegający na podaniu błędnego kodu tytułu ubezpieczenia), to nie będzie przeszkód, by ZUS wydał Panu zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek.

Jeśli po rozliczeniu konta okaże się, że nie zapłacił Pan wszystkich należnych składek, nie oznacza to, że ZUS od razu wyda decyzję o odmowie wydania zaświadczenia o niezaleganiu. Większość jednostek ZUS przesuwa wówczas termin wydania zaświadczenia do czasu wyjaśnienia nieprawidłowości przez wnioskodawcę. Płatnik ma kilka dni na wyjaśnienie rozbieżności, złożenie brakujących dokumentów czy uregulowanie niezapłaconych składek. Czasami, gdy błędy w dokumentach nie są rachunkowe, ZUS wydaje płatnikowi składek zaświadczenie o niezaleganiu, ale jednocześnie zobowiązuje go do korekty błędów w dokumentach w późniejszym terminie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli ZUS wyda decyzję odmawiającą wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek, a płatnik nie zgadza się z tym, może odwołać się od decyzji do sądu za pośrednictwem ZUS.

Wzór wniosku płatnika o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek (ZUS S-72b) jest dostępny na stronie internetowej ZUS (www.zus.pl). (patrz druk na str. 62)

Płatnicy, którzy mają bezpieczny podpis elektroniczny, mogą wysłać taki wniosek drogą elektroniczną na formularzu ZUS-EWN, który znajduje się na stronie http://eup.zus.pl/.

Korzyści

Płatnik, który posiada bezpieczny podpis elektroniczny, może wysłać wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek za pośrednictwem internetu, wypełniając druk ZUS-EWN.

ZUS powinien ustosunkować się do Pana wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu z opłacaniem składek w terminie 7 dni od dnia jego złożenia. W tym terminie powinien wydać zaświadczenie lub decyzję o odmowie wydania zaświadczenia wraz z uzasadnieniem.

• art. 81, art. 83b ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.),

• art. 217 § 3, art. 219 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Łukasz Kurnik

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Orzecznictwo uzupełniające:

• Sprawa wszczęta na skutek odwołania od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w przedmiocie odmowy wydania zaświadczenia o niezaleganiu z opłacaniem składek jest sprawą z zakresu ubezpieczeń społecznych (art. 476 § 2 pkt 1 k.p.c. (Uchwała Sądu Najwyższego z 5 grudnia 2007 r., II UZP 4/07 Biul. SN 2007/12/24)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA