REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ZUS wyda zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kurnik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zwróciłem się do ZUS o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek. W trakcie analizy konta mojej firmy ZUS stwierdziło kilka błędów w dokumentach rozliczeniowych (m.in. błędny kod tytułu ubezpieczenia pracownika). Zaświadczenie jest mi niezbędne, bo biorę udział w przetargu. Czy ZUS wyda mi zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek mimo tych błędów, czy dopiero po ich wyjaśnieniu? W jakim terminie dostanę zaświadczenie?

RADA

REKLAMA

Jeśli stwierdzone błędy nie spowodowały niedopłaty składek, to ZUS powinien wydać zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek. Termin na wydanie takiego zaświadczenia to 7 dni od dnia złożenia wniosku w tej sprawie.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Wydając zaświadczenie o niezaleganiu ZUS stwierdza fakt braku zaległości przedsiębiorstwa w opłacaniu składek na dzień wydania zaświadczenia. Błędy nierachunkowe w dokumentach ubezpieczeniowych nie powinny być podstawą odmowy wydania takiego zaświadczenia. Jeśli błąd w dokumentach nie spowodował zaniżenia kwoty opłaconych składek (np. błąd polegający na podaniu błędnego kodu tytułu ubezpieczenia), to nie będzie przeszkód, by ZUS wydał Panu zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek.

Jeśli po rozliczeniu konta okaże się, że nie zapłacił Pan wszystkich należnych składek, nie oznacza to, że ZUS od razu wyda decyzję o odmowie wydania zaświadczenia o niezaleganiu. Większość jednostek ZUS przesuwa wówczas termin wydania zaświadczenia do czasu wyjaśnienia nieprawidłowości przez wnioskodawcę. Płatnik ma kilka dni na wyjaśnienie rozbieżności, złożenie brakujących dokumentów czy uregulowanie niezapłaconych składek. Czasami, gdy błędy w dokumentach nie są rachunkowe, ZUS wydaje płatnikowi składek zaświadczenie o niezaleganiu, ale jednocześnie zobowiązuje go do korekty błędów w dokumentach w późniejszym terminie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli ZUS wyda decyzję odmawiającą wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek, a płatnik nie zgadza się z tym, może odwołać się od decyzji do sądu za pośrednictwem ZUS.

Wzór wniosku płatnika o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek (ZUS S-72b) jest dostępny na stronie internetowej ZUS (www.zus.pl). (patrz druk na str. 62)

Płatnicy, którzy mają bezpieczny podpis elektroniczny, mogą wysłać taki wniosek drogą elektroniczną na formularzu ZUS-EWN, który znajduje się na stronie http://eup.zus.pl/.

Korzyści

Płatnik, który posiada bezpieczny podpis elektroniczny, może wysłać wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek za pośrednictwem internetu, wypełniając druk ZUS-EWN.

ZUS powinien ustosunkować się do Pana wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu z opłacaniem składek w terminie 7 dni od dnia jego złożenia. W tym terminie powinien wydać zaświadczenie lub decyzję o odmowie wydania zaświadczenia wraz z uzasadnieniem.

• art. 81, art. 83b ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.),

• art. 217 § 3, art. 219 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Łukasz Kurnik

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Orzecznictwo uzupełniające:

• Sprawa wszczęta na skutek odwołania od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w przedmiocie odmowy wydania zaświadczenia o niezaleganiu z opłacaniem składek jest sprawą z zakresu ubezpieczeń społecznych (art. 476 § 2 pkt 1 k.p.c. (Uchwała Sądu Najwyższego z 5 grudnia 2007 r., II UZP 4/07 Biul. SN 2007/12/24)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA