REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryczałt za używanie samochodu i koszty przeglądu technicznego a składki ZUS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Wróblewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zatrudniliśmy handlowca, który ze względu na charakter pracy wykorzystuje własny samochód do celów służbowych. Podjęliśmy w związku z tym decyzję o zwrocie kosztów ponoszonych przez pracownika. Czy ryczałt za używanie prywatnego auta, a także zwracane przez firmę koszty przeglądu technicznego samochodu są oskładkowane?

RADA

REKLAMA

Od ryczałtu samochodowego (czyli zwrotu kosztów używania przez pracownika prywatnego samochodu do celów służbowych w jazdach lokalnych), nie należy naliczać składek na ubezpieczenia społeczne ani na ubezpieczenie zdrowotne (do wysokości zwolnienia). Natomiast poniesione koszty przeprowadzonego badania technicznego samochodu pracownika mają Państwo obowiązek uwzględnić w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia pracownika.

UZASADNIENIE

Do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie należy wliczać zwrotu kosztów używania w jazdach lokalnych przez pracowników, na potrzeby pracodawcy, pojazdów nienależących do pracodawcy. Zwolnienie ze składek przysługuje do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo do wysokości nieprzekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za 1 km przebiegu pojazdu określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 25 marca 2002 r. Przy rozliczaniu się za przejechane kilometry pracownik powinien prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu według zasad określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Korzyści

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy ryczałtowym zwrocie kosztów używania prywatnego pojazdu pracownika do celów służbowych nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Zwrot kosztów używania prywatnego samochodu na potrzeby firmy następuje na podstawie umowy cywilnej zawartej między pracodawcą a pracownikiem. Pracownik powinien ponadto składać pracodawcy pisemne oświadczenia o używaniu przez niego pojazdu do celów służbowych w danym miesiącu. W tym oświadczeniu powinien podać dane dotyczące pojemności silnika, marki i numeru rejestracyjnego pojazdu, liczbę dni nieobecności w pracy w danym miesiącu (np. z powodu choroby, urlopu) oraz liczbę dni, w których nie dysponował swoim samochodem w pracy. Koszty można obliczać w dwojaki sposób, tj. albo w formie ryczałtu, albo „kilometrówki”.

Wysokość ryczałtu zależy od pojemności skokowej silnika pojazdu oraz liczby mieszkańców miejscowości, w której pracownik jest zatrudniony. Stawka za 1 km przebiegu nie powinna przekraczać dla samochodu osobowego:

• o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 - 0,5214 zł,

• o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 - 0,8358 zł.

Limity kilometrów dla pracowników wynoszą do:

• 300 km - w miejscowościach do 100 tys. mieszkańców,

• 500 km - od 100 do 500 tys. mieszkańców,

• 700 km - powyżej 500 tys. mieszkańców.

Ryczałt ustalony od kwot uwzględniających te limity nie podlega składkom na ubezpieczenia społeczne ani zdrowotne pracowników.

WAŻNE!

Pracodawca, który wypłaca pracownikowi ryczałt w kwocie wyższej niż wynikająca z limitów określonych rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, nadwyżkę powinien uwzględnić w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia pracownika.

PRZYKŁAD

Krzysztof J. używa do celów służbowych własnego samochodu. Pracuje w Zawierciu, miejscowości, która ma ok. 54 tys. mieszkańców. Szef przyznał mu miesięczny ryczałt za używanie prywatnego samochodu do celów służbowych. Pojemność silnika samochodu przekracza 1000 cm3. W umowie o używanie prywatnego samochodu do celów służbowych zawartej z pracownikiem zawarto zapis, że miesięczna wysokość ryczałtu będzie ustalana przy uwzględnieniu limitów: 300 km oraz stawki za 1 km przebiegu pojazdu w wysokości 0,90 zł. Za czerwiec 2008 r. Krzysztof J. otrzymał ryczałt w pełnej wysokości, tj. 270 zł (używał swojego samochodu do celów służbowych przez cały miesiąc). Ryczałt został naliczony przy uwzględnieniu limitu kilometrów obowiązujących dla tej miejscowości, ale po przyjęciu stawki za 1 km przebiegu pojazdu wyższej od kwoty określonej w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury (0,90 zł > 0,8358 zł). Z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia pracownika będzie zwolniona kwota ryczałtu ustalona przy uwzględnieniu obydwu limitów:

300 km× 0,8358 zł = 250,74 zł.

Pozostała kwota (19,26 zł) musi zostać uwzględniona w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia Krzysztofa J.

 

Koszt przeglądu technicznego samochodu pracownika, który pokryła Państwa firma, stanowi dla pracownika przychód ze stosunku pracy. Przychód osiągany u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia pracownika, chyba że został zwolniony na podstawie przepisów szczególnych. Do przychodów pracowniczych należą m.in. świadczenia pieniężne, jakie pracodawca ponosi za pracownika. Do tego rodzaju świadczeń należą również koszty poniesione przez pracownika z tytułu przeprowadzenia badania technicznego prywatnego samochodu, które zwrócił mu pracodawca. Przepisy określające przychody zwolnione ze składek na ubezpieczenia pracowników nie obejmują innych kosztów poniesionych przez pracodawcę w związku z użytkowaniem przez pracownika jego samochodu do celów służbowych niż zwrot kosztów jazd. Dlatego koszty, jakie zwrócili Państwo pracownikowi w związku z przeglądem technicznym jego samochodu, należy wliczyć do podstawy wymiaru składek na jego ubezpieczenia.

• art. 18 ust. 1, art. 20 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.),

• art. 81 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU nr 210, poz. 2135 ze zm.),

• § 1-4 rozporządzenia z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (DzU nr 27, poz. 271 ze zm.),

• § 2 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU nr 161, poz. 1106 ze zm.),

• art. 12 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.).

Beata Wróblewska

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA