REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryczałt za używanie samochodu i koszty przeglądu technicznego a składki ZUS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Wróblewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zatrudniliśmy handlowca, który ze względu na charakter pracy wykorzystuje własny samochód do celów służbowych. Podjęliśmy w związku z tym decyzję o zwrocie kosztów ponoszonych przez pracownika. Czy ryczałt za używanie prywatnego auta, a także zwracane przez firmę koszty przeglądu technicznego samochodu są oskładkowane?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Od ryczałtu samochodowego (czyli zwrotu kosztów używania przez pracownika prywatnego samochodu do celów służbowych w jazdach lokalnych), nie należy naliczać składek na ubezpieczenia społeczne ani na ubezpieczenie zdrowotne (do wysokości zwolnienia). Natomiast poniesione koszty przeprowadzonego badania technicznego samochodu pracownika mają Państwo obowiązek uwzględnić w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia pracownika.

UZASADNIENIE

Do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie należy wliczać zwrotu kosztów używania w jazdach lokalnych przez pracowników, na potrzeby pracodawcy, pojazdów nienależących do pracodawcy. Zwolnienie ze składek przysługuje do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo do wysokości nieprzekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za 1 km przebiegu pojazdu określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 25 marca 2002 r. Przy rozliczaniu się za przejechane kilometry pracownik powinien prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu według zasad określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Korzyści

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy ryczałtowym zwrocie kosztów używania prywatnego pojazdu pracownika do celów służbowych nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Zwrot kosztów używania prywatnego samochodu na potrzeby firmy następuje na podstawie umowy cywilnej zawartej między pracodawcą a pracownikiem. Pracownik powinien ponadto składać pracodawcy pisemne oświadczenia o używaniu przez niego pojazdu do celów służbowych w danym miesiącu. W tym oświadczeniu powinien podać dane dotyczące pojemności silnika, marki i numeru rejestracyjnego pojazdu, liczbę dni nieobecności w pracy w danym miesiącu (np. z powodu choroby, urlopu) oraz liczbę dni, w których nie dysponował swoim samochodem w pracy. Koszty można obliczać w dwojaki sposób, tj. albo w formie ryczałtu, albo „kilometrówki”.

Wysokość ryczałtu zależy od pojemności skokowej silnika pojazdu oraz liczby mieszkańców miejscowości, w której pracownik jest zatrudniony. Stawka za 1 km przebiegu nie powinna przekraczać dla samochodu osobowego:

• o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 - 0,5214 zł,

• o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 - 0,8358 zł.

Limity kilometrów dla pracowników wynoszą do:

• 300 km - w miejscowościach do 100 tys. mieszkańców,

• 500 km - od 100 do 500 tys. mieszkańców,

• 700 km - powyżej 500 tys. mieszkańców.

Ryczałt ustalony od kwot uwzględniających te limity nie podlega składkom na ubezpieczenia społeczne ani zdrowotne pracowników.

WAŻNE!

Pracodawca, który wypłaca pracownikowi ryczałt w kwocie wyższej niż wynikająca z limitów określonych rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, nadwyżkę powinien uwzględnić w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia pracownika.

PRZYKŁAD

Krzysztof J. używa do celów służbowych własnego samochodu. Pracuje w Zawierciu, miejscowości, która ma ok. 54 tys. mieszkańców. Szef przyznał mu miesięczny ryczałt za używanie prywatnego samochodu do celów służbowych. Pojemność silnika samochodu przekracza 1000 cm3. W umowie o używanie prywatnego samochodu do celów służbowych zawartej z pracownikiem zawarto zapis, że miesięczna wysokość ryczałtu będzie ustalana przy uwzględnieniu limitów: 300 km oraz stawki za 1 km przebiegu pojazdu w wysokości 0,90 zł. Za czerwiec 2008 r. Krzysztof J. otrzymał ryczałt w pełnej wysokości, tj. 270 zł (używał swojego samochodu do celów służbowych przez cały miesiąc). Ryczałt został naliczony przy uwzględnieniu limitu kilometrów obowiązujących dla tej miejscowości, ale po przyjęciu stawki za 1 km przebiegu pojazdu wyższej od kwoty określonej w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury (0,90 zł > 0,8358 zł). Z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia pracownika będzie zwolniona kwota ryczałtu ustalona przy uwzględnieniu obydwu limitów:

300 km× 0,8358 zł = 250,74 zł.

Pozostała kwota (19,26 zł) musi zostać uwzględniona w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia Krzysztofa J.

 

Koszt przeglądu technicznego samochodu pracownika, który pokryła Państwa firma, stanowi dla pracownika przychód ze stosunku pracy. Przychód osiągany u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia pracownika, chyba że został zwolniony na podstawie przepisów szczególnych. Do przychodów pracowniczych należą m.in. świadczenia pieniężne, jakie pracodawca ponosi za pracownika. Do tego rodzaju świadczeń należą również koszty poniesione przez pracownika z tytułu przeprowadzenia badania technicznego prywatnego samochodu, które zwrócił mu pracodawca. Przepisy określające przychody zwolnione ze składek na ubezpieczenia pracowników nie obejmują innych kosztów poniesionych przez pracodawcę w związku z użytkowaniem przez pracownika jego samochodu do celów służbowych niż zwrot kosztów jazd. Dlatego koszty, jakie zwrócili Państwo pracownikowi w związku z przeglądem technicznym jego samochodu, należy wliczyć do podstawy wymiaru składek na jego ubezpieczenia.

• art. 18 ust. 1, art. 20 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.),

• art. 81 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU nr 210, poz. 2135 ze zm.),

REKLAMA

• § 1-4 rozporządzenia z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (DzU nr 27, poz. 271 ze zm.),

• § 2 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU nr 161, poz. 1106 ze zm.),

• art. 12 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.).

Beata Wróblewska

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA