REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryczałt za używanie samochodu i koszty przeglądu technicznego a składki ZUS

Beata Wróblewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zatrudniliśmy handlowca, który ze względu na charakter pracy wykorzystuje własny samochód do celów służbowych. Podjęliśmy w związku z tym decyzję o zwrocie kosztów ponoszonych przez pracownika. Czy ryczałt za używanie prywatnego auta, a także zwracane przez firmę koszty przeglądu technicznego samochodu są oskładkowane?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Od ryczałtu samochodowego (czyli zwrotu kosztów używania przez pracownika prywatnego samochodu do celów służbowych w jazdach lokalnych), nie należy naliczać składek na ubezpieczenia społeczne ani na ubezpieczenie zdrowotne (do wysokości zwolnienia). Natomiast poniesione koszty przeprowadzonego badania technicznego samochodu pracownika mają Państwo obowiązek uwzględnić w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia pracownika.

UZASADNIENIE

Do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie należy wliczać zwrotu kosztów używania w jazdach lokalnych przez pracowników, na potrzeby pracodawcy, pojazdów nienależących do pracodawcy. Zwolnienie ze składek przysługuje do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo do wysokości nieprzekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za 1 km przebiegu pojazdu określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 25 marca 2002 r. Przy rozliczaniu się za przejechane kilometry pracownik powinien prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu według zasad określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

REKLAMA

Korzyści

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy ryczałtowym zwrocie kosztów używania prywatnego pojazdu pracownika do celów służbowych nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Zwrot kosztów używania prywatnego samochodu na potrzeby firmy następuje na podstawie umowy cywilnej zawartej między pracodawcą a pracownikiem. Pracownik powinien ponadto składać pracodawcy pisemne oświadczenia o używaniu przez niego pojazdu do celów służbowych w danym miesiącu. W tym oświadczeniu powinien podać dane dotyczące pojemności silnika, marki i numeru rejestracyjnego pojazdu, liczbę dni nieobecności w pracy w danym miesiącu (np. z powodu choroby, urlopu) oraz liczbę dni, w których nie dysponował swoim samochodem w pracy. Koszty można obliczać w dwojaki sposób, tj. albo w formie ryczałtu, albo „kilometrówki”.

Wysokość ryczałtu zależy od pojemności skokowej silnika pojazdu oraz liczby mieszkańców miejscowości, w której pracownik jest zatrudniony. Stawka za 1 km przebiegu nie powinna przekraczać dla samochodu osobowego:

• o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 - 0,5214 zł,

• o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 - 0,8358 zł.

Limity kilometrów dla pracowników wynoszą do:

• 300 km - w miejscowościach do 100 tys. mieszkańców,

• 500 km - od 100 do 500 tys. mieszkańców,

• 700 km - powyżej 500 tys. mieszkańców.

Ryczałt ustalony od kwot uwzględniających te limity nie podlega składkom na ubezpieczenia społeczne ani zdrowotne pracowników.

WAŻNE!

Pracodawca, który wypłaca pracownikowi ryczałt w kwocie wyższej niż wynikająca z limitów określonych rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, nadwyżkę powinien uwzględnić w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia pracownika.

PRZYKŁAD

Krzysztof J. używa do celów służbowych własnego samochodu. Pracuje w Zawierciu, miejscowości, która ma ok. 54 tys. mieszkańców. Szef przyznał mu miesięczny ryczałt za używanie prywatnego samochodu do celów służbowych. Pojemność silnika samochodu przekracza 1000 cm3. W umowie o używanie prywatnego samochodu do celów służbowych zawartej z pracownikiem zawarto zapis, że miesięczna wysokość ryczałtu będzie ustalana przy uwzględnieniu limitów: 300 km oraz stawki za 1 km przebiegu pojazdu w wysokości 0,90 zł. Za czerwiec 2008 r. Krzysztof J. otrzymał ryczałt w pełnej wysokości, tj. 270 zł (używał swojego samochodu do celów służbowych przez cały miesiąc). Ryczałt został naliczony przy uwzględnieniu limitu kilometrów obowiązujących dla tej miejscowości, ale po przyjęciu stawki za 1 km przebiegu pojazdu wyższej od kwoty określonej w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury (0,90 zł > 0,8358 zł). Z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia pracownika będzie zwolniona kwota ryczałtu ustalona przy uwzględnieniu obydwu limitów:

300 km× 0,8358 zł = 250,74 zł.

Pozostała kwota (19,26 zł) musi zostać uwzględniona w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia Krzysztofa J.

 

Koszt przeglądu technicznego samochodu pracownika, który pokryła Państwa firma, stanowi dla pracownika przychód ze stosunku pracy. Przychód osiągany u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia pracownika, chyba że został zwolniony na podstawie przepisów szczególnych. Do przychodów pracowniczych należą m.in. świadczenia pieniężne, jakie pracodawca ponosi za pracownika. Do tego rodzaju świadczeń należą również koszty poniesione przez pracownika z tytułu przeprowadzenia badania technicznego prywatnego samochodu, które zwrócił mu pracodawca. Przepisy określające przychody zwolnione ze składek na ubezpieczenia pracowników nie obejmują innych kosztów poniesionych przez pracodawcę w związku z użytkowaniem przez pracownika jego samochodu do celów służbowych niż zwrot kosztów jazd. Dlatego koszty, jakie zwrócili Państwo pracownikowi w związku z przeglądem technicznym jego samochodu, należy wliczyć do podstawy wymiaru składek na jego ubezpieczenia.

• art. 18 ust. 1, art. 20 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.),

• art. 81 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU nr 210, poz. 2135 ze zm.),

• § 1-4 rozporządzenia z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (DzU nr 27, poz. 271 ze zm.),

• § 2 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU nr 161, poz. 1106 ze zm.),

• art. 12 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.).

Beata Wróblewska

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA