REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia - opłaty za wynajęcie mieszkania

Beata Wróblewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Postanowiliśmy wynająć dla nowego pracownika mieszkanie służbowe na pół roku i w całości pokrywać koszty wynajmu, tj. czynsz, prąd, gaz i wodę. Czy ponoszone w związku z tym opłaty należy wliczyć do przychodu pracownika i czy podstawę do naliczenia składek ZUS stanowią również ponoszone opłaty za użytkowanie tego mieszkania, czy tylko kwota opłacanego czynszu?

Stosowne przepisy nie zwalniają z obowiązku opłacania składek opłat za wynajęcie pracownikowi mieszkania służbowego. Dlatego powinni Państwo uwzględnić w podstawie wymiaru składek sumę wszystkich opłat ponoszonych z tego tytułu.

REKLAMA

REKLAMA

Do uwzględnienia przedmiotowego świadczenia w podstawie wymiaru składek potrzebna będzie odpowiednia wycena czynszu użytkowanego mieszkania.

Jeżeli w regulaminie wynagradzania lub innym obowiązującym w Państwa firmie akcie regulującym kwestie wynagrodzeń, określono wysokość ekwiwalentu pieniężnego za użytkowanie mieszkania służbowego, wówczas w podstawie wymiaru składek powinni Państwo uwzględniać kwotę tego ekwiwalentu.

Jeżeli regulamin wynagradzania nie reguluje kwestii związanych z wynajęciem mieszkania, to oskładkowaniu podlega wartość wynajmowanego lokalu, w wysokości czynszu:

REKLAMA

• lobowiązującego dla danego lokalu w danej spółdzielni mieszkaniowej, jeśli jest to lokal spółdzielczy typu lokatorskiego lub własnościowego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wyznaczonego dla tego lokalu przez gminę, jeśli jest to lokal komunalny,

• określonego według zasad i stawek dla mieszkań komunalnych na danym terenie, a w miastach - w danej dzielnicy, jeśli jest to lokal własnościowy (z wyłączeniem lokali typu spółdzielczego) lub dom stanowiący wartość prywatną.

Jeśli chodzi o koszty eksploatacyjne użytkowania mieszkania, to w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia pracownika należy uwzględnić wartość poniesionych opłat w miesiącu, w którym zostaną opłacone rachunki.

PRZYKŁAD

W czerwcu br. zakład pracy podpisał umowę najmu mieszkania spółdzielczego własnościowego dla jednego ze swoich pracowników. Poza kosztem wynajmu mieszkania w wysokości 800 zł opłaca koszty eksploatacji tego mieszkania. W regulaminie wynagradzania obowiązującym w firmie pracodawca nie dokonał zapisu o kwocie ekwiwalentu pieniężnego za tego rodzaju świadczenie. Czynsz w spółdzielni wynosi 280 zł, pozostałe opłaty w czerwcu wynosiły: prąd 80 zł, woda 50 zł, gaz 10 zł.

W podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracownika należy uwzględnić wartość czynszu obowiązującego dla tego lokalu w spółdzielni mieszkaniowej, tj. 280 zł + wartość opłacanych rachunków za media, tj. 80 zł + 50 zł + 10 zł = 140 zł. Razem w czerwcu br. pracodawca do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracownika doda kwotę 420 zł.

Reasumując, wartość udostępnionego pracownikowi mieszkania służbowego ze wszystkimi opłatami jest przychodem pracownika z tytułu stosunku pracy. W podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia pracownika należy uwzględnić sumę wszystkich opłat ponoszonych w związku z wynajęciem mieszkania. Będą to oprócz czynszu również opłaty za prąd, gaz i wodę.

Beata Wróblewska

Podstawa prawna:

• art. 18 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74 z późn.zm.),

• § 3 pkt 3 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. Nr 161, poz. 1106 z późn.zm.).

 

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA