REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia - opłaty za wynajęcie mieszkania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Wróblewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Postanowiliśmy wynająć dla nowego pracownika mieszkanie służbowe na pół roku i w całości pokrywać koszty wynajmu, tj. czynsz, prąd, gaz i wodę. Czy ponoszone w związku z tym opłaty należy wliczyć do przychodu pracownika i czy podstawę do naliczenia składek ZUS stanowią również ponoszone opłaty za użytkowanie tego mieszkania, czy tylko kwota opłacanego czynszu?

Stosowne przepisy nie zwalniają z obowiązku opłacania składek opłat za wynajęcie pracownikowi mieszkania służbowego. Dlatego powinni Państwo uwzględnić w podstawie wymiaru składek sumę wszystkich opłat ponoszonych z tego tytułu.

REKLAMA

Do uwzględnienia przedmiotowego świadczenia w podstawie wymiaru składek potrzebna będzie odpowiednia wycena czynszu użytkowanego mieszkania.

Jeżeli w regulaminie wynagradzania lub innym obowiązującym w Państwa firmie akcie regulującym kwestie wynagrodzeń, określono wysokość ekwiwalentu pieniężnego za użytkowanie mieszkania służbowego, wówczas w podstawie wymiaru składek powinni Państwo uwzględniać kwotę tego ekwiwalentu.

Jeżeli regulamin wynagradzania nie reguluje kwestii związanych z wynajęciem mieszkania, to oskładkowaniu podlega wartość wynajmowanego lokalu, w wysokości czynszu:

• lobowiązującego dla danego lokalu w danej spółdzielni mieszkaniowej, jeśli jest to lokal spółdzielczy typu lokatorskiego lub własnościowego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wyznaczonego dla tego lokalu przez gminę, jeśli jest to lokal komunalny,

• określonego według zasad i stawek dla mieszkań komunalnych na danym terenie, a w miastach - w danej dzielnicy, jeśli jest to lokal własnościowy (z wyłączeniem lokali typu spółdzielczego) lub dom stanowiący wartość prywatną.

Jeśli chodzi o koszty eksploatacyjne użytkowania mieszkania, to w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia pracownika należy uwzględnić wartość poniesionych opłat w miesiącu, w którym zostaną opłacone rachunki.

PRZYKŁAD

REKLAMA

W czerwcu br. zakład pracy podpisał umowę najmu mieszkania spółdzielczego własnościowego dla jednego ze swoich pracowników. Poza kosztem wynajmu mieszkania w wysokości 800 zł opłaca koszty eksploatacji tego mieszkania. W regulaminie wynagradzania obowiązującym w firmie pracodawca nie dokonał zapisu o kwocie ekwiwalentu pieniężnego za tego rodzaju świadczenie. Czynsz w spółdzielni wynosi 280 zł, pozostałe opłaty w czerwcu wynosiły: prąd 80 zł, woda 50 zł, gaz 10 zł.

W podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracownika należy uwzględnić wartość czynszu obowiązującego dla tego lokalu w spółdzielni mieszkaniowej, tj. 280 zł + wartość opłacanych rachunków za media, tj. 80 zł + 50 zł + 10 zł = 140 zł. Razem w czerwcu br. pracodawca do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracownika doda kwotę 420 zł.

Reasumując, wartość udostępnionego pracownikowi mieszkania służbowego ze wszystkimi opłatami jest przychodem pracownika z tytułu stosunku pracy. W podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia pracownika należy uwzględnić sumę wszystkich opłat ponoszonych w związku z wynajęciem mieszkania. Będą to oprócz czynszu również opłaty za prąd, gaz i wodę.

Beata Wróblewska

Podstawa prawna:

• art. 18 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74 z późn.zm.),

• § 3 pkt 3 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. Nr 161, poz. 1106 z późn.zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA