REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia - opłaty za wynajęcie mieszkania

Beata Wróblewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Postanowiliśmy wynająć dla nowego pracownika mieszkanie służbowe na pół roku i w całości pokrywać koszty wynajmu, tj. czynsz, prąd, gaz i wodę. Czy ponoszone w związku z tym opłaty należy wliczyć do przychodu pracownika i czy podstawę do naliczenia składek ZUS stanowią również ponoszone opłaty za użytkowanie tego mieszkania, czy tylko kwota opłacanego czynszu?

Stosowne przepisy nie zwalniają z obowiązku opłacania składek opłat za wynajęcie pracownikowi mieszkania służbowego. Dlatego powinni Państwo uwzględnić w podstawie wymiaru składek sumę wszystkich opłat ponoszonych z tego tytułu.

REKLAMA

Autopromocja

Do uwzględnienia przedmiotowego świadczenia w podstawie wymiaru składek potrzebna będzie odpowiednia wycena czynszu użytkowanego mieszkania.

Jeżeli w regulaminie wynagradzania lub innym obowiązującym w Państwa firmie akcie regulującym kwestie wynagrodzeń, określono wysokość ekwiwalentu pieniężnego za użytkowanie mieszkania służbowego, wówczas w podstawie wymiaru składek powinni Państwo uwzględniać kwotę tego ekwiwalentu.

Jeżeli regulamin wynagradzania nie reguluje kwestii związanych z wynajęciem mieszkania, to oskładkowaniu podlega wartość wynajmowanego lokalu, w wysokości czynszu:

• lobowiązującego dla danego lokalu w danej spółdzielni mieszkaniowej, jeśli jest to lokal spółdzielczy typu lokatorskiego lub własnościowego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wyznaczonego dla tego lokalu przez gminę, jeśli jest to lokal komunalny,

• określonego według zasad i stawek dla mieszkań komunalnych na danym terenie, a w miastach - w danej dzielnicy, jeśli jest to lokal własnościowy (z wyłączeniem lokali typu spółdzielczego) lub dom stanowiący wartość prywatną.

Jeśli chodzi o koszty eksploatacyjne użytkowania mieszkania, to w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia pracownika należy uwzględnić wartość poniesionych opłat w miesiącu, w którym zostaną opłacone rachunki.

PRZYKŁAD

W czerwcu br. zakład pracy podpisał umowę najmu mieszkania spółdzielczego własnościowego dla jednego ze swoich pracowników. Poza kosztem wynajmu mieszkania w wysokości 800 zł opłaca koszty eksploatacji tego mieszkania. W regulaminie wynagradzania obowiązującym w firmie pracodawca nie dokonał zapisu o kwocie ekwiwalentu pieniężnego za tego rodzaju świadczenie. Czynsz w spółdzielni wynosi 280 zł, pozostałe opłaty w czerwcu wynosiły: prąd 80 zł, woda 50 zł, gaz 10 zł.

W podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracownika należy uwzględnić wartość czynszu obowiązującego dla tego lokalu w spółdzielni mieszkaniowej, tj. 280 zł + wartość opłacanych rachunków za media, tj. 80 zł + 50 zł + 10 zł = 140 zł. Razem w czerwcu br. pracodawca do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracownika doda kwotę 420 zł.

Reasumując, wartość udostępnionego pracownikowi mieszkania służbowego ze wszystkimi opłatami jest przychodem pracownika z tytułu stosunku pracy. W podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia pracownika należy uwzględnić sumę wszystkich opłat ponoszonych w związku z wynajęciem mieszkania. Będą to oprócz czynszu również opłaty za prąd, gaz i wodę.

Beata Wróblewska

Podstawa prawna:

• art. 18 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74 z późn.zm.),

• § 3 pkt 3 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. Nr 161, poz. 1106 z późn.zm.).

 

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów wyjaśnia wątpliwości

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

REKLAMA

Wyślesz skutecznie pismo do urzędu i sądu w ostatnim dniu terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu lub sądu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

REKLAMA

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

REKLAMA