REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia - opłaty za wynajęcie mieszkania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Wróblewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Postanowiliśmy wynająć dla nowego pracownika mieszkanie służbowe na pół roku i w całości pokrywać koszty wynajmu, tj. czynsz, prąd, gaz i wodę. Czy ponoszone w związku z tym opłaty należy wliczyć do przychodu pracownika i czy podstawę do naliczenia składek ZUS stanowią również ponoszone opłaty za użytkowanie tego mieszkania, czy tylko kwota opłacanego czynszu?

Stosowne przepisy nie zwalniają z obowiązku opłacania składek opłat za wynajęcie pracownikowi mieszkania służbowego. Dlatego powinni Państwo uwzględnić w podstawie wymiaru składek sumę wszystkich opłat ponoszonych z tego tytułu.

REKLAMA

Autopromocja

Do uwzględnienia przedmiotowego świadczenia w podstawie wymiaru składek potrzebna będzie odpowiednia wycena czynszu użytkowanego mieszkania.

Jeżeli w regulaminie wynagradzania lub innym obowiązującym w Państwa firmie akcie regulującym kwestie wynagrodzeń, określono wysokość ekwiwalentu pieniężnego za użytkowanie mieszkania służbowego, wówczas w podstawie wymiaru składek powinni Państwo uwzględniać kwotę tego ekwiwalentu.

Jeżeli regulamin wynagradzania nie reguluje kwestii związanych z wynajęciem mieszkania, to oskładkowaniu podlega wartość wynajmowanego lokalu, w wysokości czynszu:

• lobowiązującego dla danego lokalu w danej spółdzielni mieszkaniowej, jeśli jest to lokal spółdzielczy typu lokatorskiego lub własnościowego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wyznaczonego dla tego lokalu przez gminę, jeśli jest to lokal komunalny,

• określonego według zasad i stawek dla mieszkań komunalnych na danym terenie, a w miastach - w danej dzielnicy, jeśli jest to lokal własnościowy (z wyłączeniem lokali typu spółdzielczego) lub dom stanowiący wartość prywatną.

Jeśli chodzi o koszty eksploatacyjne użytkowania mieszkania, to w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia pracownika należy uwzględnić wartość poniesionych opłat w miesiącu, w którym zostaną opłacone rachunki.

PRZYKŁAD

REKLAMA

W czerwcu br. zakład pracy podpisał umowę najmu mieszkania spółdzielczego własnościowego dla jednego ze swoich pracowników. Poza kosztem wynajmu mieszkania w wysokości 800 zł opłaca koszty eksploatacji tego mieszkania. W regulaminie wynagradzania obowiązującym w firmie pracodawca nie dokonał zapisu o kwocie ekwiwalentu pieniężnego za tego rodzaju świadczenie. Czynsz w spółdzielni wynosi 280 zł, pozostałe opłaty w czerwcu wynosiły: prąd 80 zł, woda 50 zł, gaz 10 zł.

W podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracownika należy uwzględnić wartość czynszu obowiązującego dla tego lokalu w spółdzielni mieszkaniowej, tj. 280 zł + wartość opłacanych rachunków za media, tj. 80 zł + 50 zł + 10 zł = 140 zł. Razem w czerwcu br. pracodawca do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracownika doda kwotę 420 zł.

Reasumując, wartość udostępnionego pracownikowi mieszkania służbowego ze wszystkimi opłatami jest przychodem pracownika z tytułu stosunku pracy. W podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia pracownika należy uwzględnić sumę wszystkich opłat ponoszonych w związku z wynajęciem mieszkania. Będą to oprócz czynszu również opłaty za prąd, gaz i wodę.

Beata Wróblewska

Podstawa prawna:

• art. 18 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74 z późn.zm.),

• § 3 pkt 3 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. Nr 161, poz. 1106 z późn.zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA