REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć składki i zaliczkę na podatek, gdy w jednym miesiącu pracownik otrzymuje kilka wypłat

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Nowacka
Izabela Nowacka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na początku miesiąca pracownik otrzymał dodatek za nadgodziny wypracowane w poprzednim okresie rozliczeniowym, w środku miesiąca nagrodę za II kwartał br., a pod koniec miesiąca wynagrodzenie za pracę w lipcu. Dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych to mała kwota, więc naliczyłam podatek nie stosując kosztów uzyskania przychodów ani kwoty zmniejszającej podatek. Przy rozliczeniu dodatku za nadgodziny zaliczka jest niższa od składki zdrowotnej i w ten sposób uniknęłam niepotrzebnego obniżania tej składki do zaliczki. Nie odliczyłam tych kwot również licząc podatek od nagrody. Czy zrobiłam prawidłowo i mogę poczekać do rozliczenia wynagrodzenia?

RADA

REKLAMA

Postąpiła Pani prawidłowo. Od każdej wypłaty dokonanej w różnych terminach płatności, ale w jednym miesiącu, muszą zostać naliczone składki na ubezpieczenia społeczne, składka na ubezpieczenie zdrowotne oraz zaliczka na podatek dochodowy na zasadach ogólnych, przy uwzględnieniu tylko raz w miesiącu kosztów uzyskania przychodów oraz kwoty zmniejszającej podatek (jeżeli pracownik złożył PIT-2). Nie ma znaczenia to, że kup i kwota wolna zostaną zastosowane dopiero przy trzeciej wypłacie w lipcu br.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Zaliczka na podatek dochodowy jest ustalana za okresy miesięczne, czyli okresem rozliczeniowym do celów poboru zaliczek podatkowych jest miesiąc. Jeżeli pracodawca wie, że będzie kilka wypłat w miesiącu, to obojętne jest, przy której wypłacie zastosuje koszty uzyskania przychodów oraz kwotę zmniejszającą podatek. Ważne, że miesięczna zaliczka zostanie obliczona zgodnie z przepisami podatkowymi i pobrana z uwzględnieniem jednej normy kosztów uzyskania oraz kwoty zmniejszającej podatek.

Za dochód ze stosunku pracy uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez płatnika, po odliczeniu kosztów uzyskania w wysokości określonej miesięcznie na dany rok podatkowy oraz po odliczeniu potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenia społeczne. Wszystkie wypłaty dokonane w ciągu danego miesiąca stanowią dochód pracownika, tzn. łączny przychód pomniejszony o koszty jego uzyskania oraz składki na ubezpieczenia społeczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W dokumentach rozliczeniowych do ZUS za dany miesiąc wykazuje się łączny przychód stanowiący podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, a także na ubezpieczenie zdrowotne - po pomniejszeniu o składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika. Dla każdego pracownika pracodawca uwzględnia, w sporządzonym za niego imiennym raporcie miesięcznym oraz w deklaracji rozliczeniowej, składki na ubezpieczenia należne od wszystkich wypłat dokonanych lub postawionych do dyspozycji ubezpieczonego od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego, którego deklaracja dotyczy (z uwzględnieniem rocznego limitu podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe).

Z pytania wynika, że pracownik otrzymał trzy wypłaty w lipcu (dodatek za godziny nadliczbowe, nagrodę pieniężną oraz wynagrodzenie za pracę), zapewne na podstawie odrębnych list płac. Od wszystkich wypłat trzeba naliczyć i potrącić zarówno składki na ZUS, jak i zaliczkę na podatek dochodowy.

Gdyby zastosowali Państwo koszty uzyskania przychodu i kwotę zmniejszającą przy pierwszej wypłacie, i składka na ubezpieczenie zdrowotne przekroczyłaby kwotę zaliczki, to nie należy od razu dokonywać obniżenia tej składki do poziomu zaliczki, skoro w przeliczeniu na miesiąc, wziąwszy pod uwagę kolejne wypłaty w tym samym miesiącu, składka zdrowotna nie przekroczy kwoty zaliczki na podatek. Źródłem wszystkich trzech wypłat jest jeden tytuł do ubezpieczeń, tj. stosunek pracy, w ramach którego pracownik uzyskuje jeden przychód. Składka powinna zostać przekazana do ZUS w wysokości naliczonej od łącznego miesięcznego przychodu pracownika, pomniejszonego o składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika.

Sposób postępowania najlepiej zobrazują poniższe obliczenia, jakie powinny być dokonane w lipcu br., jeżeli kup oraz kwota zmniejszająca podatek zostaną zastosowane przy rozliczeniu ostatniej wypłaty (wynagrodzenia za pracę).

1. Wypłata dodatku za nadgodziny w wysokości 200 zł

Obliczamy zaliczkę na podatek dochodowy oraz należne składki na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez pracownika oraz składkę na ubezpieczenie zdrowotne (bez kosztów uzysku oraz kwoty wolnej):

• składki na ubezpieczenia społeczne:

200 zł × 9,76% = 19,52 zł,

200 zł × 1,5% = 3 zł,

200 zł × 2,45% = 4,90 zł,

łącznie: 27,42 zł;

• podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne:

200 zł - 27,42 zł = 172,58 zł;

• składka na ubezpieczenie zdrowotne należna do ZUS:

172,58 zł × 9% = 15,53 zł;

• składka na ubezpieczenie zdrowotne do odliczenia od zaliczki na podatek:

172,58 zł × 7,75% = 13,37 zł;

• podstawa opodatkowania:

172,58 zł; po zaokrągleniu - 173 zł;

• zaliczka na podatek dochodowy:

173 zł × 19% = 32,87 zł;

• zaliczka na podatek podlegająca wpłacie do urzędu skarbowego:

32,87 zł - 13,37 zł = 19,50 zł; po zaokrągleniu 20 zł.

Do wypłaty: 200 zł - 27,42 zł - 15,53 zł - 20 zł = 137,05 zł.

2. Wypłata nagrody za II kwartał - 500 zł

Obliczamy zaliczkę na podatek dochodowy oraz należne składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne (również bez kosztów uzyskania przychodów oraz kwoty zmniejszającej podatek):

• składki na ubezpieczenia społeczne:

500 zł × 9,76% = 48,80 zł,

500 zł × 1,5% = 7,50 zł,

500 zł × 2,45% = 12,25 zł,

łącznie: 68,55 zł;

• podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne:

500 zł - 68,55 zł = 431,45 zł;

• składka na ubezpieczenie zdrowotne należna do ZUS:

431,45 zł × 9% = 38,83 zł;

• składka na ubezpieczenie zdrowotne do odliczenia od zaliczki na podatek:

431,45 zł × 7,75% = 33,44 zł;

• podstawa opodatkowania po zaokrągleniu - 431 zł;

• zaliczka na podatek dochodowy:

431 zł × 19% = 81,89 zł;

• zaliczka na podatek podlegająca wpłacie do urzędu skarbowego:

81,89 zł - 33,44 zł = 48,45 zł; po zaokrągleniu 48 zł.

Do wypłaty: 500 zł - 68,55 zł - 38,83 zł - 48 zł = 344,62 zł.

3. Wypłata wynagrodzenia za pracę w lipcu - 2500 zł (z zastosowaniem kosztów uzyskania przychodów i kwoty zmniejszającej podatek)

• składki na ubezpieczenia społeczne:

2500 zł × 9,76% = 244 zł,

2500 zł × 1,5% = 37,50 zł,

2500 zł × 2,45% = 61,25 zł,

łącznie: 342,75 zł;

• podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne:

2500 zł - 342,75 zł = 2157,25 zł;

• składka na ubezpieczenie zdrowotne należna do ZUS:

2157,25 zł × 9% = 194,15 zł;

• składka na ubezpieczenie zdrowotne do odliczenia od zaliczki na podatek:

2157,25 zł × 7,75% = 167,19 zł;

• podstawa opodatkowania:

2157 zł - 111,25 zł (kup) = 2045,75 zł; po zaokrągleniu 2046 zł;

• zaliczka na podatek dochodowy:

(2046 zł × 19%) - 48,90 zł = 339,84 zł;

• zaliczka na podatek podlegająca wpłacie do urzędu skarbowego:

339,84 zł - 167,19 zł = 172,65 zł; po zaokrągleniu 173 zł.

Do wypłaty: 2500 zł - 342,75 zł - 194,15 zł - 173 zł = 1790,10 zł.

Do ZUS pracodawca powinien przekazać za lipiec br. składki na ubezpieczenia społeczne w łącznej wysokości 438,72 zł (27,42 zł + 68,55 zł + 342,75 zł), składkę na ubezpieczenie zdrowotne w kwocie 248,51 zł (15,53 zł + 38,83 zł + 194,15 zł), a do urzędu skarbowego 241 zł (20 zł + 48 zł + 173 zł) tytułem zaliczki na podatek dochodowy.

• art. 11 ust. 1, art. 12 ust. 1, art. 32 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.),

• art. 8 ust. 3 ustawy z 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (DzU nr 217, poz. 1588),

• § 2 ust. 6 rozporządzenia z 18 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania w sprawach rozliczania składek, do których poboru jest zobowiązany Zakład Ubezpieczeń Społecznych (DzU nr 78, poz. 465 ze zm.).

Izabela Nowacka

specjalista ds. kadr i płac

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA