REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć składki i zaliczkę na podatek, gdy w jednym miesiącu pracownik otrzymuje kilka wypłat

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Nowacka
Izabela Nowacka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na początku miesiąca pracownik otrzymał dodatek za nadgodziny wypracowane w poprzednim okresie rozliczeniowym, w środku miesiąca nagrodę za II kwartał br., a pod koniec miesiąca wynagrodzenie za pracę w lipcu. Dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych to mała kwota, więc naliczyłam podatek nie stosując kosztów uzyskania przychodów ani kwoty zmniejszającej podatek. Przy rozliczeniu dodatku za nadgodziny zaliczka jest niższa od składki zdrowotnej i w ten sposób uniknęłam niepotrzebnego obniżania tej składki do zaliczki. Nie odliczyłam tych kwot również licząc podatek od nagrody. Czy zrobiłam prawidłowo i mogę poczekać do rozliczenia wynagrodzenia?

RADA

REKLAMA

Postąpiła Pani prawidłowo. Od każdej wypłaty dokonanej w różnych terminach płatności, ale w jednym miesiącu, muszą zostać naliczone składki na ubezpieczenia społeczne, składka na ubezpieczenie zdrowotne oraz zaliczka na podatek dochodowy na zasadach ogólnych, przy uwzględnieniu tylko raz w miesiącu kosztów uzyskania przychodów oraz kwoty zmniejszającej podatek (jeżeli pracownik złożył PIT-2). Nie ma znaczenia to, że kup i kwota wolna zostaną zastosowane dopiero przy trzeciej wypłacie w lipcu br.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Zaliczka na podatek dochodowy jest ustalana za okresy miesięczne, czyli okresem rozliczeniowym do celów poboru zaliczek podatkowych jest miesiąc. Jeżeli pracodawca wie, że będzie kilka wypłat w miesiącu, to obojętne jest, przy której wypłacie zastosuje koszty uzyskania przychodów oraz kwotę zmniejszającą podatek. Ważne, że miesięczna zaliczka zostanie obliczona zgodnie z przepisami podatkowymi i pobrana z uwzględnieniem jednej normy kosztów uzyskania oraz kwoty zmniejszającej podatek.

Za dochód ze stosunku pracy uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez płatnika, po odliczeniu kosztów uzyskania w wysokości określonej miesięcznie na dany rok podatkowy oraz po odliczeniu potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenia społeczne. Wszystkie wypłaty dokonane w ciągu danego miesiąca stanowią dochód pracownika, tzn. łączny przychód pomniejszony o koszty jego uzyskania oraz składki na ubezpieczenia społeczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W dokumentach rozliczeniowych do ZUS za dany miesiąc wykazuje się łączny przychód stanowiący podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, a także na ubezpieczenie zdrowotne - po pomniejszeniu o składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika. Dla każdego pracownika pracodawca uwzględnia, w sporządzonym za niego imiennym raporcie miesięcznym oraz w deklaracji rozliczeniowej, składki na ubezpieczenia należne od wszystkich wypłat dokonanych lub postawionych do dyspozycji ubezpieczonego od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego, którego deklaracja dotyczy (z uwzględnieniem rocznego limitu podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe).

Z pytania wynika, że pracownik otrzymał trzy wypłaty w lipcu (dodatek za godziny nadliczbowe, nagrodę pieniężną oraz wynagrodzenie za pracę), zapewne na podstawie odrębnych list płac. Od wszystkich wypłat trzeba naliczyć i potrącić zarówno składki na ZUS, jak i zaliczkę na podatek dochodowy.

Gdyby zastosowali Państwo koszty uzyskania przychodu i kwotę zmniejszającą przy pierwszej wypłacie, i składka na ubezpieczenie zdrowotne przekroczyłaby kwotę zaliczki, to nie należy od razu dokonywać obniżenia tej składki do poziomu zaliczki, skoro w przeliczeniu na miesiąc, wziąwszy pod uwagę kolejne wypłaty w tym samym miesiącu, składka zdrowotna nie przekroczy kwoty zaliczki na podatek. Źródłem wszystkich trzech wypłat jest jeden tytuł do ubezpieczeń, tj. stosunek pracy, w ramach którego pracownik uzyskuje jeden przychód. Składka powinna zostać przekazana do ZUS w wysokości naliczonej od łącznego miesięcznego przychodu pracownika, pomniejszonego o składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika.

Sposób postępowania najlepiej zobrazują poniższe obliczenia, jakie powinny być dokonane w lipcu br., jeżeli kup oraz kwota zmniejszająca podatek zostaną zastosowane przy rozliczeniu ostatniej wypłaty (wynagrodzenia za pracę).

1. Wypłata dodatku za nadgodziny w wysokości 200 zł

Obliczamy zaliczkę na podatek dochodowy oraz należne składki na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez pracownika oraz składkę na ubezpieczenie zdrowotne (bez kosztów uzysku oraz kwoty wolnej):

• składki na ubezpieczenia społeczne:

200 zł × 9,76% = 19,52 zł,

200 zł × 1,5% = 3 zł,

200 zł × 2,45% = 4,90 zł,

łącznie: 27,42 zł;

• podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne:

200 zł - 27,42 zł = 172,58 zł;

• składka na ubezpieczenie zdrowotne należna do ZUS:

172,58 zł × 9% = 15,53 zł;

• składka na ubezpieczenie zdrowotne do odliczenia od zaliczki na podatek:

172,58 zł × 7,75% = 13,37 zł;

• podstawa opodatkowania:

172,58 zł; po zaokrągleniu - 173 zł;

• zaliczka na podatek dochodowy:

173 zł × 19% = 32,87 zł;

• zaliczka na podatek podlegająca wpłacie do urzędu skarbowego:

32,87 zł - 13,37 zł = 19,50 zł; po zaokrągleniu 20 zł.

Do wypłaty: 200 zł - 27,42 zł - 15,53 zł - 20 zł = 137,05 zł.

2. Wypłata nagrody za II kwartał - 500 zł

Obliczamy zaliczkę na podatek dochodowy oraz należne składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne (również bez kosztów uzyskania przychodów oraz kwoty zmniejszającej podatek):

• składki na ubezpieczenia społeczne:

500 zł × 9,76% = 48,80 zł,

500 zł × 1,5% = 7,50 zł,

500 zł × 2,45% = 12,25 zł,

łącznie: 68,55 zł;

• podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne:

500 zł - 68,55 zł = 431,45 zł;

• składka na ubezpieczenie zdrowotne należna do ZUS:

431,45 zł × 9% = 38,83 zł;

• składka na ubezpieczenie zdrowotne do odliczenia od zaliczki na podatek:

431,45 zł × 7,75% = 33,44 zł;

• podstawa opodatkowania po zaokrągleniu - 431 zł;

• zaliczka na podatek dochodowy:

431 zł × 19% = 81,89 zł;

• zaliczka na podatek podlegająca wpłacie do urzędu skarbowego:

81,89 zł - 33,44 zł = 48,45 zł; po zaokrągleniu 48 zł.

Do wypłaty: 500 zł - 68,55 zł - 38,83 zł - 48 zł = 344,62 zł.

3. Wypłata wynagrodzenia za pracę w lipcu - 2500 zł (z zastosowaniem kosztów uzyskania przychodów i kwoty zmniejszającej podatek)

• składki na ubezpieczenia społeczne:

2500 zł × 9,76% = 244 zł,

2500 zł × 1,5% = 37,50 zł,

2500 zł × 2,45% = 61,25 zł,

łącznie: 342,75 zł;

• podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne:

2500 zł - 342,75 zł = 2157,25 zł;

• składka na ubezpieczenie zdrowotne należna do ZUS:

2157,25 zł × 9% = 194,15 zł;

• składka na ubezpieczenie zdrowotne do odliczenia od zaliczki na podatek:

2157,25 zł × 7,75% = 167,19 zł;

• podstawa opodatkowania:

2157 zł - 111,25 zł (kup) = 2045,75 zł; po zaokrągleniu 2046 zł;

• zaliczka na podatek dochodowy:

(2046 zł × 19%) - 48,90 zł = 339,84 zł;

• zaliczka na podatek podlegająca wpłacie do urzędu skarbowego:

339,84 zł - 167,19 zł = 172,65 zł; po zaokrągleniu 173 zł.

Do wypłaty: 2500 zł - 342,75 zł - 194,15 zł - 173 zł = 1790,10 zł.

Do ZUS pracodawca powinien przekazać za lipiec br. składki na ubezpieczenia społeczne w łącznej wysokości 438,72 zł (27,42 zł + 68,55 zł + 342,75 zł), składkę na ubezpieczenie zdrowotne w kwocie 248,51 zł (15,53 zł + 38,83 zł + 194,15 zł), a do urzędu skarbowego 241 zł (20 zł + 48 zł + 173 zł) tytułem zaliczki na podatek dochodowy.

• art. 11 ust. 1, art. 12 ust. 1, art. 32 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.),

• art. 8 ust. 3 ustawy z 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (DzU nr 217, poz. 1588),

• § 2 ust. 6 rozporządzenia z 18 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania w sprawach rozliczania składek, do których poboru jest zobowiązany Zakład Ubezpieczeń Społecznych (DzU nr 78, poz. 465 ze zm.).

Izabela Nowacka

specjalista ds. kadr i płac

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA