REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć składki za miesiąc, w którym została przekroczona roczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Kozłowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik naszej spółki jest dodatkowo zatrudniony na podstawie umowy o pracę u innego pracodawcy. Poinformował nas, że w okresie od stycznia do lipca br. osiągnął łączne wynagrodzenie w wysokości 75 236,40 zł. W sierpniu otrzyma wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę w naszej firmie w wysokości 5500 zł, natomiast w drugiej firmie 5800 zł. Jak rozliczyć składki za ten miesiąc?

RADA

REKLAMA

Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tego pracownika za sierpień br. muszą zostać opłacone od części wynagrodzenia do osiągnięcia kwoty 85 290 zł. Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za sierpień br. może rozliczyć jedna firma (wówczas drugi zakład nie będzie potrącać tych składek za sierpień). Możliwe jest również odprowadzenie składek przez każdą firmę od proporcjonalnie ustalonej części wynagrodzenia za sierpień.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe jest ograniczona w każdym roku kalendarzowym do kwoty równej 30-krotności prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy, określonego w ustawie budżetowej (art. 19 ust. 1 ustawy systemowej). W 2008 r. jest to kwota 85 290 zł. Dotyczy to zarówno osób podlegających obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, jak i opłacających składki na te ubezpieczenia dobrowolnie.

Do momentu osiągnięcia górnej rocznej podstawy należy obliczać i opłacać składki na wszystkie ubezpieczenia, a powyżej tej kwoty tylko składki na ubezpieczenia: chorobowe, wypadkowe i zdrowotne, a także na fundusze pozaubezpieczeniowe - Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustalając, czy w danym roku kalendarzowym został przekroczony limit podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, należy brać pod uwagę wszystkie przychody, od których zostały opłacone składki na te ubezpieczenia.

PRZYKŁAD

Maria B. jest księgową. Miesięcznie zarabia 10 400 zł. W styczniu 2008 r., oprócz wynagrodzenia za ten miesiąc, otrzymała nagrodę roczną za 2007 r. w wysokości 3586 zł. W sumie w styczniu br. otrzymała wynagrodzenie w wysokości 13 986 zł. Ustalając limit podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w 2008 r., należy uwzględnić również nagrodę roczną w kwocie 3586 zł, mimo że była należna za poprzedni rok. Roczny limit podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zostanie przekroczony w sierpniu br. Łączny przychód wypłacony od początku roku do końca sierpnia br. wyniesie 86 786 zł. Za sierpień br. firma powinna zatem opłacić składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tylko od przychodu w wysokości 8904 zł, tj. do osiągnięcia rocznej podstawy wymiaru składek obowiązującej w 2008 r.:

86 786 zł - 85 290 zł = 1496 zł;

10 400 zł - 1496 zł = 8904 zł.

REKLAMA

Płatnik informuje ZUS o przekroczeniu rocznej podstawy wymiaru składek w raporcie imiennym ZUS RCA wypełniając pole 02 bloku III B: jeśli informację o przekroczeniu przekazał pracownik - wpisuje kod „1”, jeśli to płatnik składek stwierdził przekroczenie - kod „2”, a jeśli o przekroczeniu poinformował płatnika ZUS - kod „3” (załącznik nr 17 dział XV rozporządzenia w sprawie wzorów dokumentów). Od tego momentu do końca roku nie nalicza i nie odprowadza składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Osoba, która osiąga przychody z kilku źródeł, ma obowiązek poinformować wszystkich swoich płatników o tym, że w danym roku jej przychód osiągnął roczną podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Ubezpieczony powinien sumować podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawie otrzymanych od płatników informacji (najczęściej są to raporty RMUA). Za skutki błędnego zawiadomienia, które spowoduje nieopłacenie należnych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, odpowiada ubezpieczony (art. 19 ust. 6 ustawy systemowej w zw. z § 10 rozporządzenia składkowego).

WAŻNE!

Gdy przychód przekroczy w danym roku limit podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, składki na te ubezpieczenia nie mogą być naliczane od przychodu przekraczającego ten limit.

W takiej sytuacji są dwie możliwości:

• za miesiąc, w którym nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek, składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe może opłacić tylko jeden płatnik do osiągnięcia granicznej podstawy. Ubezpieczony ma wówczas obowiązek poinformować drugiego pracodawcę, aby za ten miesiąc nie potrącał składek (płatnik powinien złożyć za ten miesiąc raport ZUS RCA z zerową podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe i zerowymi kwotami tych składek). Do takiego postępowania potrzebna jest jednak zgoda pracodawcy, który ma odprowadzić całość składek;

• każdy z płatników opłaca składki od kwoty brakującej do rocznego limitu, proporcjonalnie do wypłaconego wynagrodzenia. Jest to najczęstsza sytuacja. Przy pierwszym wariancie rozliczenia płatnik, który zobowiązuje się do opłacenia składek do rocznego limitu, z własnych środków musi bowiem finansować składki w tej części, którą musi uregulować drugi płatnik przy rozliczeniu proporcjonalnym.

 

Pracownik Państwa firmy oświadczył, że za okres od stycznia do lipca osiągnął wynagrodzenie z tytułu dwóch umów o pracę w łącznej wysokości 75 236,40 zł. W sierpniu otrzyma wynagrodzenie z tytułu zatrudnienia w Państwa firmie w wysokości 5500 zł, a z tytułu zatrudnienia w drugim zakładzie - 5800 zł. W celu ustalenia podstawy wymiaru za ten miesiąc należy:

• od sumy przychodów uzyskanych przez pracownika w okresie od stycznia do sierpnia br. odjąć kwotę rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe:

75 236,40 zł + 5500 zł + 5800 zł = 86 536,40 zł - 85 290 zł = 1246,40 zł.

Jest to łączna kwota przekroczenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe u dwóch pracodawców;

• ustalić proporcjonalną kwotę przekroczenia podstawy odrębnie dla każdego pracodawcy, według wzoru: x = (kpp × p) : sp, gdzie:

x - kwota przekroczenia podstawy wymiaru u danego płatnika,

kpp - kwota przychodu przekraczającego roczną podstawę wymiaru składek u wszystkich płatników składek,

p - przychód u danego płatnika za miesiąc przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek,

sp - suma przychodów za miesiąc przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek;

1) pracodawca I: x = (1246,40 zł x 5500 zł) : 11 300 zł = 606,65 zł;

2) pracodawca II: x = (1246,40 zł x 5800 zł) : 11 300 zł = 639,75 zł;

• od wynagrodzenia za sierpień br. odjąć kwotę przekroczenia:

5500 zł - 606,65 zł = 4893,35 zł.

Uzyskana kwota to podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za sierpień br. w Państwa firmie.

Drugi zakład pracy powinien opłacić składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za sierpień od kwoty 5160,25 zł (5800 zł - 639,75 zł).

Począwszy od września do końca 2008 r. żaden z płatników składek nie powinien naliczać składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tego pracownika. Za ten okres w składanych za pracownika dokumentach rozliczeniowych należy wykazywać zerową podstawę wymiaru składek na te ubezpieczenia i zerowe kwoty tych składek. Składki na ubezpieczenia chorobowe, wypadkowe, zdrowotne oraz FP i FGŚP należy naliczać na ogólnych zasadach.

• art. 19 ust. 1, ust. 3, ust. 5 i ust. 6, art. 20 ust. 2 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.),

• § 10 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU nr 161, poz. 1106 ze zm.),

• art. 81 ust. 1 i ust. 5 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU nr 210, poz. 2135 ze zm.),

• obwieszczenie z 13 grudnia 2007 r. w sprawie kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w roku 2008 (MP nr 97, poz. 1075),

• § 2 i załączniki nr 12 i nr 17 do rozporządzenia z 28 czerwca 2008 r. w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących oraz innych dokumentów (DzU nr 112, poz. 717).

Małgorzata Kozłowska

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Orzecznictwo uzupełniające:

• Jeżeli do opłacenia składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe jest zobowiązany więcej niż jeden płatnik składek, to sam ubezpieczony jest obowiązany do zawiadomienia wszystkich płatników składek o przekroczeniu kwoty rocznej podstawy wymiaru składek. (Wyrok sądu apelacyjnego w Warszawie z 29 listopada 2004 r., III AUa 525/04, Apel. - W-wa 2005/2/8)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA