REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć składki za miesiąc, w którym została przekroczona roczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Kozłowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik naszej spółki jest dodatkowo zatrudniony na podstawie umowy o pracę u innego pracodawcy. Poinformował nas, że w okresie od stycznia do lipca br. osiągnął łączne wynagrodzenie w wysokości 75 236,40 zł. W sierpniu otrzyma wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę w naszej firmie w wysokości 5500 zł, natomiast w drugiej firmie 5800 zł. Jak rozliczyć składki za ten miesiąc?

RADA

REKLAMA

Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tego pracownika za sierpień br. muszą zostać opłacone od części wynagrodzenia do osiągnięcia kwoty 85 290 zł. Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za sierpień br. może rozliczyć jedna firma (wówczas drugi zakład nie będzie potrącać tych składek za sierpień). Możliwe jest również odprowadzenie składek przez każdą firmę od proporcjonalnie ustalonej części wynagrodzenia za sierpień.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe jest ograniczona w każdym roku kalendarzowym do kwoty równej 30-krotności prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy, określonego w ustawie budżetowej (art. 19 ust. 1 ustawy systemowej). W 2008 r. jest to kwota 85 290 zł. Dotyczy to zarówno osób podlegających obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, jak i opłacających składki na te ubezpieczenia dobrowolnie.

Do momentu osiągnięcia górnej rocznej podstawy należy obliczać i opłacać składki na wszystkie ubezpieczenia, a powyżej tej kwoty tylko składki na ubezpieczenia: chorobowe, wypadkowe i zdrowotne, a także na fundusze pozaubezpieczeniowe - Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustalając, czy w danym roku kalendarzowym został przekroczony limit podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, należy brać pod uwagę wszystkie przychody, od których zostały opłacone składki na te ubezpieczenia.

PRZYKŁAD

Maria B. jest księgową. Miesięcznie zarabia 10 400 zł. W styczniu 2008 r., oprócz wynagrodzenia za ten miesiąc, otrzymała nagrodę roczną za 2007 r. w wysokości 3586 zł. W sumie w styczniu br. otrzymała wynagrodzenie w wysokości 13 986 zł. Ustalając limit podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w 2008 r., należy uwzględnić również nagrodę roczną w kwocie 3586 zł, mimo że była należna za poprzedni rok. Roczny limit podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zostanie przekroczony w sierpniu br. Łączny przychód wypłacony od początku roku do końca sierpnia br. wyniesie 86 786 zł. Za sierpień br. firma powinna zatem opłacić składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tylko od przychodu w wysokości 8904 zł, tj. do osiągnięcia rocznej podstawy wymiaru składek obowiązującej w 2008 r.:

86 786 zł - 85 290 zł = 1496 zł;

10 400 zł - 1496 zł = 8904 zł.

REKLAMA

Płatnik informuje ZUS o przekroczeniu rocznej podstawy wymiaru składek w raporcie imiennym ZUS RCA wypełniając pole 02 bloku III B: jeśli informację o przekroczeniu przekazał pracownik - wpisuje kod „1”, jeśli to płatnik składek stwierdził przekroczenie - kod „2”, a jeśli o przekroczeniu poinformował płatnika ZUS - kod „3” (załącznik nr 17 dział XV rozporządzenia w sprawie wzorów dokumentów). Od tego momentu do końca roku nie nalicza i nie odprowadza składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Osoba, która osiąga przychody z kilku źródeł, ma obowiązek poinformować wszystkich swoich płatników o tym, że w danym roku jej przychód osiągnął roczną podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Ubezpieczony powinien sumować podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawie otrzymanych od płatników informacji (najczęściej są to raporty RMUA). Za skutki błędnego zawiadomienia, które spowoduje nieopłacenie należnych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, odpowiada ubezpieczony (art. 19 ust. 6 ustawy systemowej w zw. z § 10 rozporządzenia składkowego).

WAŻNE!

Gdy przychód przekroczy w danym roku limit podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, składki na te ubezpieczenia nie mogą być naliczane od przychodu przekraczającego ten limit.

W takiej sytuacji są dwie możliwości:

• za miesiąc, w którym nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek, składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe może opłacić tylko jeden płatnik do osiągnięcia granicznej podstawy. Ubezpieczony ma wówczas obowiązek poinformować drugiego pracodawcę, aby za ten miesiąc nie potrącał składek (płatnik powinien złożyć za ten miesiąc raport ZUS RCA z zerową podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe i zerowymi kwotami tych składek). Do takiego postępowania potrzebna jest jednak zgoda pracodawcy, który ma odprowadzić całość składek;

• każdy z płatników opłaca składki od kwoty brakującej do rocznego limitu, proporcjonalnie do wypłaconego wynagrodzenia. Jest to najczęstsza sytuacja. Przy pierwszym wariancie rozliczenia płatnik, który zobowiązuje się do opłacenia składek do rocznego limitu, z własnych środków musi bowiem finansować składki w tej części, którą musi uregulować drugi płatnik przy rozliczeniu proporcjonalnym.

 

Pracownik Państwa firmy oświadczył, że za okres od stycznia do lipca osiągnął wynagrodzenie z tytułu dwóch umów o pracę w łącznej wysokości 75 236,40 zł. W sierpniu otrzyma wynagrodzenie z tytułu zatrudnienia w Państwa firmie w wysokości 5500 zł, a z tytułu zatrudnienia w drugim zakładzie - 5800 zł. W celu ustalenia podstawy wymiaru za ten miesiąc należy:

• od sumy przychodów uzyskanych przez pracownika w okresie od stycznia do sierpnia br. odjąć kwotę rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe:

75 236,40 zł + 5500 zł + 5800 zł = 86 536,40 zł - 85 290 zł = 1246,40 zł.

Jest to łączna kwota przekroczenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe u dwóch pracodawców;

• ustalić proporcjonalną kwotę przekroczenia podstawy odrębnie dla każdego pracodawcy, według wzoru: x = (kpp × p) : sp, gdzie:

x - kwota przekroczenia podstawy wymiaru u danego płatnika,

kpp - kwota przychodu przekraczającego roczną podstawę wymiaru składek u wszystkich płatników składek,

p - przychód u danego płatnika za miesiąc przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek,

sp - suma przychodów za miesiąc przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek;

1) pracodawca I: x = (1246,40 zł x 5500 zł) : 11 300 zł = 606,65 zł;

2) pracodawca II: x = (1246,40 zł x 5800 zł) : 11 300 zł = 639,75 zł;

• od wynagrodzenia za sierpień br. odjąć kwotę przekroczenia:

5500 zł - 606,65 zł = 4893,35 zł.

Uzyskana kwota to podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za sierpień br. w Państwa firmie.

Drugi zakład pracy powinien opłacić składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za sierpień od kwoty 5160,25 zł (5800 zł - 639,75 zł).

Począwszy od września do końca 2008 r. żaden z płatników składek nie powinien naliczać składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tego pracownika. Za ten okres w składanych za pracownika dokumentach rozliczeniowych należy wykazywać zerową podstawę wymiaru składek na te ubezpieczenia i zerowe kwoty tych składek. Składki na ubezpieczenia chorobowe, wypadkowe, zdrowotne oraz FP i FGŚP należy naliczać na ogólnych zasadach.

• art. 19 ust. 1, ust. 3, ust. 5 i ust. 6, art. 20 ust. 2 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.),

• § 10 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU nr 161, poz. 1106 ze zm.),

• art. 81 ust. 1 i ust. 5 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU nr 210, poz. 2135 ze zm.),

• obwieszczenie z 13 grudnia 2007 r. w sprawie kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w roku 2008 (MP nr 97, poz. 1075),

• § 2 i załączniki nr 12 i nr 17 do rozporządzenia z 28 czerwca 2008 r. w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących oraz innych dokumentów (DzU nr 112, poz. 717).

Małgorzata Kozłowska

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Orzecznictwo uzupełniające:

• Jeżeli do opłacenia składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe jest zobowiązany więcej niż jeden płatnik składek, to sam ubezpieczony jest obowiązany do zawiadomienia wszystkich płatników składek o przekroczeniu kwoty rocznej podstawy wymiaru składek. (Wyrok sądu apelacyjnego w Warszawie z 29 listopada 2004 r., III AUa 525/04, Apel. - W-wa 2005/2/8)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026: MF proponuje 4806 zł, a MRPiPS 5056 zł brutto miesięcznie

W dniu 7 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało swoje oświadczenie w sprawie nieprawdziwych informacji dotyczących kwoty podwyżki płacy minimalnej w 2026 r.

KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

REKLAMA

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

REKLAMA

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

REKLAMA