REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak udzielać urlopu wypoczynkowego pracownikowi, który pracuje u dwóch pracodawców

Marek Skałkowski
prawnik, ekspert z zakresu prawa pracy, redaktor naczelny MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń, były pracownik działu porad prawnych Państwowej Inspekcji Pracy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownica w okresie od 1 stycznia do 31 maja 2009 r. pracowała w naszym zakładzie na pełny etat. Ma prawo do 26 dni urlopu wypoczynkowego. Od 1 czerwca br. zmieniliśmy jej wymiar etatu na 2/3. Pracownica podjęła wówczas dodatkowo pracę na 1/2 etatu u innego pracodawcy. Czy mamy obowiązek udzielać urlopu wypoczynkowego pracownicy w takim samym terminie, w jakim będzie korzystała z urlopu u swojego drugiego pracodawcy? Pracownica ma jeszcze 5 dni zaległego urlopu z zeszłego roku. Jak jej go udzielić po zmianie wymiaru etatu?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nie muszą Państwo udzielać pracownicy urlopu wypoczynkowego w tym samym czasie, w którym korzysta z urlopu u pracodawcy, u którego jest równolegle zatrudniona. Urlopu zaległego powinni Państwo udzielić pracownicy w wymiarze, do którego nabyła prawo, tj. 5 dni (40 godzin). Nie należy natomiast obniżać zaległego urlopu do obecnego wymiaru etatu pracownicy.

UZASADNIENIE

Pracownicy, która jest jednocześnie zatrudniona u dwóch pracodawców, przysługuje urlop wypoczynkowy u każdego z tych pracodawców. Urlopu wypoczynkowego udzielamy jedynie na dni pracy pracownicy. Tylko od dobrej woli pracodawców zależy, czy pracownica będzie korzystała z urlopu wypoczynkowego w tym samym czasie jednocześnie u obydwu pracodawców. Może się zdarzyć, że urlop u każdego z pracodawców będzie miała udzielony w innym terminie. Wówczas może dojść do sytuacji, że pracownica będzie musiała pracować praktycznie każdego dnia mając jedynie wolne dni z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy.

REKLAMA

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli pracownik jest zatrudniony jednocześnie na dwóch etatach u różnych pracodawców, nie muszą oni udzielać urlopu wypoczynkowego w tym samym terminie.

Urlop zaległy pracownica powinna wykorzystać w wymiarze, do jakiego nabyła prawo. Nie można bowiem obniżać tego urlop proporcjonalnie do wymiaru obecnego etatu pracownicy, gdyż nie ma przepisów, które by na to pozwalały. Ponadto obniżenie wymiaru zaległego urlopu do aktualnego wymiaru etatu pozbawiałoby pracownicę prawa do nabytego już urlopu. Zatem 5 dni (40 godzin) zaległego urlopu należy udzielić pracownicy na obecnie obowiązujące ją dni pracy.

Urlop wypoczynkowy przysługuje proporcjonalnie do wymiaru etatu. U Państwa urlop ten w 2009 r. należy naliczać pracownicy oddzielnie za okres od 1 stycznia do 31 maja br. i oddzielnie od 1 czerwca br. do 31 grudnia 2009 r. Za pierwsze 5 miesięcy tego roku urlop należy naliczyć pracownicy z przysługującego jej w tym czasie pełnego wymiaru etatu:

5/12 x 26 dni = 10,83 dnia = 11 dni urlopu po zaokrągleniu.

Natomiast za pozostałe 7 miesięcy br. urlop naliczamy pracownicy uwzględniając jej obecny wymiar czasu pracy, tj. 2/3 etatu:

2/3 etatu x 26 dni = 17,33 dnia = 18 dni urlopu po zaokrągleniu, 7/12 x 18 dni = 10,5 dnia = 11 dni urlopu po zaokrągleniu.

Jeżeli pracownica przepracuje u Państwa do końca 2009 r., będzie miała 22 dni (176 godzin) urlopu za br. i 5 dni (40 godzin) urlopu zaległego.

U pracodawcy, u którego pracownica wykonuje równolegle pracę, nabędzie ona prawo do urlopu proporcjonalnego za 7 miesięcy, jeżeli przepracuje do końca br. Jej wymiar urlopu za ten okres obliczamy następująco:

1/2 etatu x 26 dni = 13 dni,

7/12 x 13 dni = 7,58 dnia = 8 dni urlopu po zaokrągleniu.

Należy przypomnieć, że zaległego urlopu powinni Państwo udzielić pracownicy do końca marca br. Tylko z powodu szczególnych okoliczności nieudzielenie urlopu w tym terminie jest usprawiedliwione.

PRZYKŁAD

Pracownica miała zaplanowanych 10 dni urlopu z 2008 r. w drugiej połowie grudnia ub.r. W połowie grudnia ub.r. pracownica zachorowała. Nie wykorzystała w związku z tym żadnego dnia z 10 dni zaplanowanego na grudzień urlopu. Pracownica choruje do tej pory. W takim przypadku nieudzielenie zaległego urlopu do końca marca br. było usprawiedliwione. Pracodawca nie ponosi odpowiedzialności za nieudzielenie pracownicy w wymaganym terminie zaległego urlopu wypoczynkowego.

• art. 154, art. 1542, art. 1551, art. 1553, art. 168 Kodeksu pracy.

Marek Skałkowski

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA