REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak udzielać urlopu wypoczynkowego pracownikowi, który pracuje u dwóch pracodawców

Marek Skałkowski
prawnik, ekspert z zakresu prawa pracy, redaktor naczelny MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń, były pracownik działu porad prawnych Państwowej Inspekcji Pracy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownica w okresie od 1 stycznia do 31 maja 2009 r. pracowała w naszym zakładzie na pełny etat. Ma prawo do 26 dni urlopu wypoczynkowego. Od 1 czerwca br. zmieniliśmy jej wymiar etatu na 2/3. Pracownica podjęła wówczas dodatkowo pracę na 1/2 etatu u innego pracodawcy. Czy mamy obowiązek udzielać urlopu wypoczynkowego pracownicy w takim samym terminie, w jakim będzie korzystała z urlopu u swojego drugiego pracodawcy? Pracownica ma jeszcze 5 dni zaległego urlopu z zeszłego roku. Jak jej go udzielić po zmianie wymiaru etatu?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Nie muszą Państwo udzielać pracownicy urlopu wypoczynkowego w tym samym czasie, w którym korzysta z urlopu u pracodawcy, u którego jest równolegle zatrudniona. Urlopu zaległego powinni Państwo udzielić pracownicy w wymiarze, do którego nabyła prawo, tj. 5 dni (40 godzin). Nie należy natomiast obniżać zaległego urlopu do obecnego wymiaru etatu pracownicy.

UZASADNIENIE

Pracownicy, która jest jednocześnie zatrudniona u dwóch pracodawców, przysługuje urlop wypoczynkowy u każdego z tych pracodawców. Urlopu wypoczynkowego udzielamy jedynie na dni pracy pracownicy. Tylko od dobrej woli pracodawców zależy, czy pracownica będzie korzystała z urlopu wypoczynkowego w tym samym czasie jednocześnie u obydwu pracodawców. Może się zdarzyć, że urlop u każdego z pracodawców będzie miała udzielony w innym terminie. Wówczas może dojść do sytuacji, że pracownica będzie musiała pracować praktycznie każdego dnia mając jedynie wolne dni z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy.

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli pracownik jest zatrudniony jednocześnie na dwóch etatach u różnych pracodawców, nie muszą oni udzielać urlopu wypoczynkowego w tym samym terminie.

Urlop zaległy pracownica powinna wykorzystać w wymiarze, do jakiego nabyła prawo. Nie można bowiem obniżać tego urlop proporcjonalnie do wymiaru obecnego etatu pracownicy, gdyż nie ma przepisów, które by na to pozwalały. Ponadto obniżenie wymiaru zaległego urlopu do aktualnego wymiaru etatu pozbawiałoby pracownicę prawa do nabytego już urlopu. Zatem 5 dni (40 godzin) zaległego urlopu należy udzielić pracownicy na obecnie obowiązujące ją dni pracy.

Urlop wypoczynkowy przysługuje proporcjonalnie do wymiaru etatu. U Państwa urlop ten w 2009 r. należy naliczać pracownicy oddzielnie za okres od 1 stycznia do 31 maja br. i oddzielnie od 1 czerwca br. do 31 grudnia 2009 r. Za pierwsze 5 miesięcy tego roku urlop należy naliczyć pracownicy z przysługującego jej w tym czasie pełnego wymiaru etatu:

5/12 x 26 dni = 10,83 dnia = 11 dni urlopu po zaokrągleniu.

Natomiast za pozostałe 7 miesięcy br. urlop naliczamy pracownicy uwzględniając jej obecny wymiar czasu pracy, tj. 2/3 etatu:

2/3 etatu x 26 dni = 17,33 dnia = 18 dni urlopu po zaokrągleniu, 7/12 x 18 dni = 10,5 dnia = 11 dni urlopu po zaokrągleniu.

Jeżeli pracownica przepracuje u Państwa do końca 2009 r., będzie miała 22 dni (176 godzin) urlopu za br. i 5 dni (40 godzin) urlopu zaległego.

U pracodawcy, u którego pracownica wykonuje równolegle pracę, nabędzie ona prawo do urlopu proporcjonalnego za 7 miesięcy, jeżeli przepracuje do końca br. Jej wymiar urlopu za ten okres obliczamy następująco:

1/2 etatu x 26 dni = 13 dni,

7/12 x 13 dni = 7,58 dnia = 8 dni urlopu po zaokrągleniu.

Należy przypomnieć, że zaległego urlopu powinni Państwo udzielić pracownicy do końca marca br. Tylko z powodu szczególnych okoliczności nieudzielenie urlopu w tym terminie jest usprawiedliwione.

PRZYKŁAD

Pracownica miała zaplanowanych 10 dni urlopu z 2008 r. w drugiej połowie grudnia ub.r. W połowie grudnia ub.r. pracownica zachorowała. Nie wykorzystała w związku z tym żadnego dnia z 10 dni zaplanowanego na grudzień urlopu. Pracownica choruje do tej pory. W takim przypadku nieudzielenie zaległego urlopu do końca marca br. było usprawiedliwione. Pracodawca nie ponosi odpowiedzialności za nieudzielenie pracownicy w wymaganym terminie zaległego urlopu wypoczynkowego.

• art. 154, art. 1542, art. 1551, art. 1553, art. 168 Kodeksu pracy.

Marek Skałkowski

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA