REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak udzielać urlopu wypoczynkowego pracownikowi, który pracuje u dwóch pracodawców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Skałkowski
prawnik, ekspert z zakresu prawa pracy, redaktor naczelny MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń, były pracownik działu porad prawnych Państwowej Inspekcji Pracy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownica w okresie od 1 stycznia do 31 maja 2009 r. pracowała w naszym zakładzie na pełny etat. Ma prawo do 26 dni urlopu wypoczynkowego. Od 1 czerwca br. zmieniliśmy jej wymiar etatu na 2/3. Pracownica podjęła wówczas dodatkowo pracę na 1/2 etatu u innego pracodawcy. Czy mamy obowiązek udzielać urlopu wypoczynkowego pracownicy w takim samym terminie, w jakim będzie korzystała z urlopu u swojego drugiego pracodawcy? Pracownica ma jeszcze 5 dni zaległego urlopu z zeszłego roku. Jak jej go udzielić po zmianie wymiaru etatu?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Nie muszą Państwo udzielać pracownicy urlopu wypoczynkowego w tym samym czasie, w którym korzysta z urlopu u pracodawcy, u którego jest równolegle zatrudniona. Urlopu zaległego powinni Państwo udzielić pracownicy w wymiarze, do którego nabyła prawo, tj. 5 dni (40 godzin). Nie należy natomiast obniżać zaległego urlopu do obecnego wymiaru etatu pracownicy.

UZASADNIENIE

Pracownicy, która jest jednocześnie zatrudniona u dwóch pracodawców, przysługuje urlop wypoczynkowy u każdego z tych pracodawców. Urlopu wypoczynkowego udzielamy jedynie na dni pracy pracownicy. Tylko od dobrej woli pracodawców zależy, czy pracownica będzie korzystała z urlopu wypoczynkowego w tym samym czasie jednocześnie u obydwu pracodawców. Może się zdarzyć, że urlop u każdego z pracodawców będzie miała udzielony w innym terminie. Wówczas może dojść do sytuacji, że pracownica będzie musiała pracować praktycznie każdego dnia mając jedynie wolne dni z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy.

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli pracownik jest zatrudniony jednocześnie na dwóch etatach u różnych pracodawców, nie muszą oni udzielać urlopu wypoczynkowego w tym samym terminie.

Urlop zaległy pracownica powinna wykorzystać w wymiarze, do jakiego nabyła prawo. Nie można bowiem obniżać tego urlop proporcjonalnie do wymiaru obecnego etatu pracownicy, gdyż nie ma przepisów, które by na to pozwalały. Ponadto obniżenie wymiaru zaległego urlopu do aktualnego wymiaru etatu pozbawiałoby pracownicę prawa do nabytego już urlopu. Zatem 5 dni (40 godzin) zaległego urlopu należy udzielić pracownicy na obecnie obowiązujące ją dni pracy.

Urlop wypoczynkowy przysługuje proporcjonalnie do wymiaru etatu. U Państwa urlop ten w 2009 r. należy naliczać pracownicy oddzielnie za okres od 1 stycznia do 31 maja br. i oddzielnie od 1 czerwca br. do 31 grudnia 2009 r. Za pierwsze 5 miesięcy tego roku urlop należy naliczyć pracownicy z przysługującego jej w tym czasie pełnego wymiaru etatu:

5/12 x 26 dni = 10,83 dnia = 11 dni urlopu po zaokrągleniu.

Natomiast za pozostałe 7 miesięcy br. urlop naliczamy pracownicy uwzględniając jej obecny wymiar czasu pracy, tj. 2/3 etatu:

2/3 etatu x 26 dni = 17,33 dnia = 18 dni urlopu po zaokrągleniu, 7/12 x 18 dni = 10,5 dnia = 11 dni urlopu po zaokrągleniu.

Jeżeli pracownica przepracuje u Państwa do końca 2009 r., będzie miała 22 dni (176 godzin) urlopu za br. i 5 dni (40 godzin) urlopu zaległego.

U pracodawcy, u którego pracownica wykonuje równolegle pracę, nabędzie ona prawo do urlopu proporcjonalnego za 7 miesięcy, jeżeli przepracuje do końca br. Jej wymiar urlopu za ten okres obliczamy następująco:

1/2 etatu x 26 dni = 13 dni,

7/12 x 13 dni = 7,58 dnia = 8 dni urlopu po zaokrągleniu.

Należy przypomnieć, że zaległego urlopu powinni Państwo udzielić pracownicy do końca marca br. Tylko z powodu szczególnych okoliczności nieudzielenie urlopu w tym terminie jest usprawiedliwione.

PRZYKŁAD

Pracownica miała zaplanowanych 10 dni urlopu z 2008 r. w drugiej połowie grudnia ub.r. W połowie grudnia ub.r. pracownica zachorowała. Nie wykorzystała w związku z tym żadnego dnia z 10 dni zaplanowanego na grudzień urlopu. Pracownica choruje do tej pory. W takim przypadku nieudzielenie zaległego urlopu do końca marca br. było usprawiedliwione. Pracodawca nie ponosi odpowiedzialności za nieudzielenie pracownicy w wymaganym terminie zaległego urlopu wypoczynkowego.

• art. 154, art. 1542, art. 1551, art. 1553, art. 168 Kodeksu pracy.

Marek Skałkowski

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA