REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego?

ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Czy pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego?
Czy pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego?

REKLAMA

REKLAMA

W ramach urlopu wypoczynkowego pracownik ma prawo do corocznej, płatnej przerwy w świadczeniu pracy. Urlop służy przede wszystkim regeneracji sił fizycznych i psychicznych. Pracownik nie może zrzec się przysługującego mu urlopu, aczkolwiek w niektórych sytuacjach prawo zezwala na odwołanie pracownika z urlopu wypoczynkowego.

Odwołanie pracownika z urlopu zgodnie z prawem

Urlop wypoczynkowy reguluje dział siódmy – rozdział pierwszy Kodeksu pracy art. od 152 do 173.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z art. 167 par. 1 „pracodawca może odwołać pracownika z urlopu tylko wówczas, gdy jego obecności w zakładzie wymagają okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu”. Warto przy tym zwrócić uwagę na par. 2 art. 167 Kodeksu pracy, według którego „pracodawca jest obowiązany pokryć koszty poniesione przez pracownika w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu”.

Odwołanie pracownika z urlopu wypoczynkowego w praktyce

Aby móc odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego, muszą zaistnieć ku temu szczególne powody.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład:

Firma X zatrudnia jednego informatyka, który czuwa nad systemem informatycznym firmy i osoba ta idzie na dwutygodniowy urlop wypoczynkowy, na który pracodawca wyraził zgodę. Podczas jego nieobecności wystąpił problem, który zakłócił tok pracy firmy X, a tylko ta osoba posiada specjalistycznie kwalifikacje, niezbędne do tego, aby usunąć awarię w firmie. W tej sytuacji pracodawca ma uzasadniony powód, aby tę osobę odwołać z urlopu w celu usunięcia tej awarii.

Należy zwrócić uwagę na fakt, że okoliczności uzasadniające odwołania pracownika z urlopu wypoczynkowego były nieprzewidziane w chwili kiedy pracownik rozpoczynał urlop. Gdyby pracodawca przed rozpoczęciem urlopu pracownika wiedział, że nastąpi awaria w firmie, nie powinien wówczas wyrazić zgody na urlop wypoczynkowy pracownika w danym terminie.

Jak ustalić wymiar urlopu wypoczynkowego

Według art. 100 Kodeksu Pracy, par. 1., pracownik musi się podporządkować decyzji pracodawcy i zastosować się do jego polecenia: „Pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę”.

Zgodnie z paragrafem 2 „Pracownik jest obowiązany w szczególności: 4) dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę”.

Innymi słowy, po otrzymaniu informacji od pracodawcy pracownik powinien stawić się w zakładzie pracy niezwłocznie lub w podanym przez pracodawcę terminie.

Polecamy: Urlopy wypoczynkowe dla pracowników - PDF (wersja elektroniczna)

Jak odwołać pracownika z urlopu?

Kodeks Pracy nie określa dokładnie tego, w jaki sposób pracodawca powinien odwoływać pracownika z urlopu wypoczynkowego. W związku z tym pracodawca może to zrobić w jakiejkolwiek formie: telefonicznie, e-mailem lub listem. Ważne jednak, aby pracownik miał czas na zapoznanie się z decyzją pracodawcy i powrót do pracy w wyznaczonym terminie.

Co zrobić, gdy pracownik odmówi powrotu z urlopu?

Ponieważ według Kodeksu Pracy pracownik musi podporządkować się decyzji pracodawcy, odmowa powrotu z urlopu może zostać potraktowana jako niestawienie się do pracy bez usprawiedliwienia i wiązać się z przykrymi skutkami dla pracownika, np. karą porządkową lub rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

Koszty odwołania pracownika z urlopu

Zgodnie z Kodeksem Pracy - art.167 § 2 - pracodawca ma obowiązek pokryć koszty poniesione przez pracownika związane z odwołaniem go z urlopu. Pracownik powinien wszystkie koszty poniesione przez siebie w związku z odwołaniem go z urlopu udokumentować.

Kodeks nie reguluje jednak tego, jakie dokładnie koszty pracodawca ma obowiązek pokryć w związku z odwołaniem pracownika z urlopu wypoczynkowego. Najczęściej pojawiającym się stanowiskiem w tej kwestii jest to, że należy pokryć koszty, które mają bezpośredni związek z urlopem.

Innymi słowy kosztami podlegającymi zwrotowi będą w pierwszej kolejności koszty związane z pobytem czy wycieczką, ale tylko w zakresie, w jakim pracownik nie mógł ich wykorzystać i nie mógł uzyskać pełnego lub częściowego zwrotu poniesionej opłaty. Jeśli natomiast chodzi o koszty powrotu, to pracodawca będzie miał obowiązek ich zwrotu, ale tylko w sytuacji jeżeli pracownik nie poniósłby ich wracając z urlopu w ustalonym wcześniej terminie. Obowiązek zwrotu kosztów powstanie np. Wtedy, gdy odwołany z urlopu pracownik nie będzie miał możliwości zmiany terminu lotu na podstawie posiadanego biletu i będzie musiał wykupić nowy albo dopłacić do poprzedniego w związku ze zmianą terminu. Jeżeli pracownik udał się na urlop własnym samochodem, to w tym przypadku koszty podróży nie są zależne od tego kiedy pracownik wróci z urlopu - nie podlegają więc one zwrotowi.

Dłuższy urlop wypoczynkowy - kto ma do niego prawo?

Warto wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca musi zwrócić też koszty osób towarzyszących, ale tylko wówczas gdy te osoby nie będą mogły kontynuować pobytu albo wycieczki bez pracownika – np. niepełnoletnie dzieci znajdujące się po jego opieką.

Co ważne – pracodawca nie może zwrócić pracownikowi kosztów poniesionych w związku rzeczami zakupionymi na urlop, np. za namiot czy sprzęt plażowy.

Odwołanie pracownika z urlopu w celu wręczenia wypowiedzenia

Jeśli pracodawca chce odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego, aby wręczyć mu wypowiedzenie umowy o pracę (po odwołaniu pracownik nie podlega ochronie przed wypowiedzeniem), to jest to niezgodne ze stanowiskiem Sądu Najwyższego - uchwała z dnia 9 listopada 1967 r. ( sygn. akt III PZP 22/66, OSNCP 1967, z.6 s.11 ).  Takie działanie należy uznać za sprzeczne z zasadami współżycia społecznego.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Co z przerwanym urlopem wypoczynkowym

Jeżeli pracodawca odwołała pracownika z urlopu wypoczynkowego w trakcie jego trwania, to pracownikowi przysługuje prawo do wykorzystania pozostałych dni niewykorzystanego urlopu w późniejszym terminie.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA