REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwiększenie wymiaru urlopu wypoczynkowego do 35 dni

KPDA Biuro rachunkowe
Doradztwo podatkowe, księgowość dla firm i obsługa w zakresie sprawozdawczości, kadr i płac oraz audytu.
Zwiększenie wymiaru urlopu wypoczynkowego do 35 dni / fot. Fotolia
Zwiększenie wymiaru urlopu wypoczynkowego do 35 dni / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Projekt jednej z unijnych dyrektyw przewiduje zwiększenie wymiaru urlopu wypoczynkowego do 35 dni. Tyle wolnego mogliby wykorzystać pracownicy w krajach, w których wiek emerytalny wynosi 67 lat, a więc także w Polsce. Na razie jednak do dyspozycji mają maksymalnie 26 dni w ciągu roku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Los unijnej dyrektywy nie jest jeszcze przesądzony, choć Europarlament może głosować nad nią jeszcze w 2014 r. Pomysł jednak spotkał się z ostrą krytyką wielu ekonomistów.

Zanim jednak Unia Europejska zwiększy nasze przywileje urlopowe, nadal obowiązują stare zasady naliczania. Zgodnie z nimi pracownikowi w ciągu roku kalendarzowego przysługuje 20 dni urlopowych, jeśli jest zatrudniony nie dłużej niż 10 lat. Ci, których staż pracy jest dłuższy niż 10 lat mają prawo do 26 dni urlopu wypoczynkowego.

Staż pracy liczony jest niezależnie od miejsca zatrudnienia – jest sumą czasu przepracowanego na podstawie umowy o pracę. Do stażu pracy można też wliczyć czas nauki, liczony jednak według określonych zasad. Przykładowo ukończona nauka w szkole wyższej powiększa staż pracy o osiem lat.

REKLAMA

Kiedy pracodawca może przerwać pracownikowi urlop

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W nieco innej sytuacji są pracownicy rozpoczynający swoją karierę zawodową. W pierwszym roku zatrudnienia ich urlop narasta z każdym miesiącem. Już od pierwszego miesiąca rośnie on o 1/12 wymiaru urlopu, jaki nabyliby po roku pracy.

Przynajmniej jedna część urlopu powinna trwać nie krócej niż 14 dni kalendarzowych. Niewykorzystany urlop wypoczynkowy przechodzi na kolejny rok. Pracownik powinien go wykorzystać do końca trzeciego kwartału następnego roku (czyli do 30 września). Decydująca jest tu data rozpoczęcia urlopu – czyli można go rozpocząć ostatniego dnia roboczego tego kwartału.

W ramach urlopu wypoczynkowego, pracownik może w ciągu roku wykorzystać cztery dni urlopu na żądanie. Poza nielicznymi przypadkami, pracodawca nie ma prawa odmówić takiego urlopu, o ile zostanie o nim poinformowany przed jego rozpoczęciem. Prawo do niewykorzystanego  urlopu na żądanie nie przechodzi na kolejny rok.

Urlop wypoczynkowy – wymiar, wykorzystanie, przedawnienie

Jeszcze jedną formą urlopu płatnego, są urlopy okolicznościowe. Z tytułu zawarcia związku małżeńskiego lub śmierci członka najbliższej rodziny pracownikowi przysługuje od jednego do dwóch dni wolnych od pracy. Okoliczność urlopu musi być jednak przez pracownika udokumentowana odpowiednim aktem.

Oprócz wymienionych form urlopów płatnych, pracownik może skorzystać z urlopu bezpłatnego. Za ten okres pracownik nie pobiera wynagrodzenia. Czas trwania i termin urlopu bezpłatnego pracownik ustala indywidualnie z pracodawcą.

- Choć urlop wypoczynkowy to prawo i przywilej pracownika, czasem musimy przypominać firmom, by wysłały pracowników na wypoczynek. Szczególnie zwracamy uwagę na konieczność wykorzystania raz w roku urlopu 14-dniowego. Pracownicy często o tym zapominają, albo z różnych przyczyn nie chcą z tego korzystać. To jednak na dłuższą metę nie jest dobre ani dla nich, ani dla ich pracodawców – zaznacza Małgorzata Bazan z katowickiego biura rachunkowego KPDA.

Zwiększenie wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2015 r.


Źródło: KPDA Biuro rachunkowe - doradztwo podatkowe, księgowość dla firm i obsługa w zakresie sprawozdawczości, kadr i płac oraz audytu.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA