REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwiększenie wymiaru urlopu wypoczynkowego do 35 dni

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 KPDA Biuro rachunkowe
Doradztwo podatkowe, księgowość dla firm i obsługa w zakresie sprawozdawczości, kadr i płac oraz audytu.
Zwiększenie wymiaru urlopu wypoczynkowego do 35 dni / fot. Fotolia
Zwiększenie wymiaru urlopu wypoczynkowego do 35 dni / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Projekt jednej z unijnych dyrektyw przewiduje zwiększenie wymiaru urlopu wypoczynkowego do 35 dni. Tyle wolnego mogliby wykorzystać pracownicy w krajach, w których wiek emerytalny wynosi 67 lat, a więc także w Polsce. Na razie jednak do dyspozycji mają maksymalnie 26 dni w ciągu roku.

REKLAMA

Autopromocja

Los unijnej dyrektywy nie jest jeszcze przesądzony, choć Europarlament może głosować nad nią jeszcze w 2014 r. Pomysł jednak spotkał się z ostrą krytyką wielu ekonomistów.

Zanim jednak Unia Europejska zwiększy nasze przywileje urlopowe, nadal obowiązują stare zasady naliczania. Zgodnie z nimi pracownikowi w ciągu roku kalendarzowego przysługuje 20 dni urlopowych, jeśli jest zatrudniony nie dłużej niż 10 lat. Ci, których staż pracy jest dłuższy niż 10 lat mają prawo do 26 dni urlopu wypoczynkowego.

Staż pracy liczony jest niezależnie od miejsca zatrudnienia – jest sumą czasu przepracowanego na podstawie umowy o pracę. Do stażu pracy można też wliczyć czas nauki, liczony jednak według określonych zasad. Przykładowo ukończona nauka w szkole wyższej powiększa staż pracy o osiem lat.

Kiedy pracodawca może przerwać pracownikowi urlop

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W nieco innej sytuacji są pracownicy rozpoczynający swoją karierę zawodową. W pierwszym roku zatrudnienia ich urlop narasta z każdym miesiącem. Już od pierwszego miesiąca rośnie on o 1/12 wymiaru urlopu, jaki nabyliby po roku pracy.

Przynajmniej jedna część urlopu powinna trwać nie krócej niż 14 dni kalendarzowych. Niewykorzystany urlop wypoczynkowy przechodzi na kolejny rok. Pracownik powinien go wykorzystać do końca trzeciego kwartału następnego roku (czyli do 30 września). Decydująca jest tu data rozpoczęcia urlopu – czyli można go rozpocząć ostatniego dnia roboczego tego kwartału.

W ramach urlopu wypoczynkowego, pracownik może w ciągu roku wykorzystać cztery dni urlopu na żądanie. Poza nielicznymi przypadkami, pracodawca nie ma prawa odmówić takiego urlopu, o ile zostanie o nim poinformowany przed jego rozpoczęciem. Prawo do niewykorzystanego  urlopu na żądanie nie przechodzi na kolejny rok.

Urlop wypoczynkowy – wymiar, wykorzystanie, przedawnienie

REKLAMA

Jeszcze jedną formą urlopu płatnego, są urlopy okolicznościowe. Z tytułu zawarcia związku małżeńskiego lub śmierci członka najbliższej rodziny pracownikowi przysługuje od jednego do dwóch dni wolnych od pracy. Okoliczność urlopu musi być jednak przez pracownika udokumentowana odpowiednim aktem.

Oprócz wymienionych form urlopów płatnych, pracownik może skorzystać z urlopu bezpłatnego. Za ten okres pracownik nie pobiera wynagrodzenia. Czas trwania i termin urlopu bezpłatnego pracownik ustala indywidualnie z pracodawcą.

- Choć urlop wypoczynkowy to prawo i przywilej pracownika, czasem musimy przypominać firmom, by wysłały pracowników na wypoczynek. Szczególnie zwracamy uwagę na konieczność wykorzystania raz w roku urlopu 14-dniowego. Pracownicy często o tym zapominają, albo z różnych przyczyn nie chcą z tego korzystać. To jednak na dłuższą metę nie jest dobre ani dla nich, ani dla ich pracodawców – zaznacza Małgorzata Bazan z katowickiego biura rachunkowego KPDA.

Zwiększenie wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2015 r.


Źródło: KPDA Biuro rachunkowe - doradztwo podatkowe, księgowość dla firm i obsługa w zakresie sprawozdawczości, kadr i płac oraz audytu.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA