REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwiększenie wymiaru urlopu wypoczynkowego do 35 dni

 KPDA Biuro rachunkowe
Doradztwo podatkowe, księgowość dla firm i obsługa w zakresie sprawozdawczości, kadr i płac oraz audytu.
Zwiększenie wymiaru urlopu wypoczynkowego do 35 dni / fot. Fotolia
Zwiększenie wymiaru urlopu wypoczynkowego do 35 dni / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Projekt jednej z unijnych dyrektyw przewiduje zwiększenie wymiaru urlopu wypoczynkowego do 35 dni. Tyle wolnego mogliby wykorzystać pracownicy w krajach, w których wiek emerytalny wynosi 67 lat, a więc także w Polsce. Na razie jednak do dyspozycji mają maksymalnie 26 dni w ciągu roku.

REKLAMA

Autopromocja

Los unijnej dyrektywy nie jest jeszcze przesądzony, choć Europarlament może głosować nad nią jeszcze w 2014 r. Pomysł jednak spotkał się z ostrą krytyką wielu ekonomistów.

Zanim jednak Unia Europejska zwiększy nasze przywileje urlopowe, nadal obowiązują stare zasady naliczania. Zgodnie z nimi pracownikowi w ciągu roku kalendarzowego przysługuje 20 dni urlopowych, jeśli jest zatrudniony nie dłużej niż 10 lat. Ci, których staż pracy jest dłuższy niż 10 lat mają prawo do 26 dni urlopu wypoczynkowego.

Staż pracy liczony jest niezależnie od miejsca zatrudnienia – jest sumą czasu przepracowanego na podstawie umowy o pracę. Do stażu pracy można też wliczyć czas nauki, liczony jednak według określonych zasad. Przykładowo ukończona nauka w szkole wyższej powiększa staż pracy o osiem lat.

Kiedy pracodawca może przerwać pracownikowi urlop

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W nieco innej sytuacji są pracownicy rozpoczynający swoją karierę zawodową. W pierwszym roku zatrudnienia ich urlop narasta z każdym miesiącem. Już od pierwszego miesiąca rośnie on o 1/12 wymiaru urlopu, jaki nabyliby po roku pracy.

Przynajmniej jedna część urlopu powinna trwać nie krócej niż 14 dni kalendarzowych. Niewykorzystany urlop wypoczynkowy przechodzi na kolejny rok. Pracownik powinien go wykorzystać do końca trzeciego kwartału następnego roku (czyli do 30 września). Decydująca jest tu data rozpoczęcia urlopu – czyli można go rozpocząć ostatniego dnia roboczego tego kwartału.

W ramach urlopu wypoczynkowego, pracownik może w ciągu roku wykorzystać cztery dni urlopu na żądanie. Poza nielicznymi przypadkami, pracodawca nie ma prawa odmówić takiego urlopu, o ile zostanie o nim poinformowany przed jego rozpoczęciem. Prawo do niewykorzystanego  urlopu na żądanie nie przechodzi na kolejny rok.

Urlop wypoczynkowy – wymiar, wykorzystanie, przedawnienie

Jeszcze jedną formą urlopu płatnego, są urlopy okolicznościowe. Z tytułu zawarcia związku małżeńskiego lub śmierci członka najbliższej rodziny pracownikowi przysługuje od jednego do dwóch dni wolnych od pracy. Okoliczność urlopu musi być jednak przez pracownika udokumentowana odpowiednim aktem.

Oprócz wymienionych form urlopów płatnych, pracownik może skorzystać z urlopu bezpłatnego. Za ten okres pracownik nie pobiera wynagrodzenia. Czas trwania i termin urlopu bezpłatnego pracownik ustala indywidualnie z pracodawcą.

- Choć urlop wypoczynkowy to prawo i przywilej pracownika, czasem musimy przypominać firmom, by wysłały pracowników na wypoczynek. Szczególnie zwracamy uwagę na konieczność wykorzystania raz w roku urlopu 14-dniowego. Pracownicy często o tym zapominają, albo z różnych przyczyn nie chcą z tego korzystać. To jednak na dłuższą metę nie jest dobre ani dla nich, ani dla ich pracodawców – zaznacza Małgorzata Bazan z katowickiego biura rachunkowego KPDA.

Zwiększenie wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2015 r.


Źródło: KPDA Biuro rachunkowe - doradztwo podatkowe, księgowość dla firm i obsługa w zakresie sprawozdawczości, kadr i płac oraz audytu.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA