REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymiar i wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego - pracownik niepełnoetatowy

e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Wymiar urlopu wypoczynkowego w przypadku pracownika niepełnoetatowego
Wymiar urlopu wypoczynkowego w przypadku pracownika niepełnoetatowego

REKLAMA

REKLAMA

Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu wypoczynkowego. Oznacza to, że pracodawcy zatrudniający pracowników w ramach umowy o pracę mają obowiązek umożliwić pracownikowi wykorzystanie czasu na wypoczynek, bez obowiązku świadczenia pracy, jednocześnie wypłacając mu odpowiednią pensję. Sprawa prawidłowego obliczenia podstawy wymiaru urlopu oraz należnego wynagrodzenia komplikuje się jednak w przypadku pracowników niepełnoetatowych.

Wymiar urlopu

Podstawowy wymiar urlopu wynosi:

REKLAMA

REKLAMA

  • 20 dni dla pracowników zatrudnionych krócej niż 10 lat,
  • 26 dni dla pracowników, których staż pracy jest dłuższy niż 10 lat.

Poza faktycznym zatrudnieniem do określenia wymiaru urlopu należy doliczyć:

  1. Okresy poprzedniego zatrudnienia bez względu na przerwy w zatrudnieniu czy sposób rozwiązania stosunku pracy.
  2. Okresy za pobieranie nauki, które nie podlegają sumowaniu, a uprawnienia kształtują się następująco:
  • zasadnicza szkoła zawodowa – 3 lata,
  • średnia szkoła zawodowa – 5 lat,
  • średnia szkoła ogólnokształcąca – 4 lata,
  • szkoła policealna – 6 lat,
  • szkoła wyższa – 8 lat.

Jeżeli pracownik może pochwalić się jednoczesnym okresem zatrudnienia oraz pobierania nauki należy wybrać tę z opcji uprawnienia, która będzie dla pracownika korzystniejsza.

REKLAMA

Polecamy: Kodeks pracy 2018. Praktyczny komentarz z przykładami

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymiar urlopu pracownika niepełnoetatowego

W przypadku osoby zatrudnionej na niepełny etat należy zastosować tak zwaną zasadę proporcjonalności, która oznacza, że urlop danego pracownika będzie zależał od wymiaru jego czasu pracy.

Przy obliczeniach należy pamiętać o dodatkowych zasadach,  które mają na celu ochronę tego rodzaju pracowników:

  • urlopu należy udzielić w te dni, które są dla pracownika dniami pracy (zgodnie z obowiązującym rozkładem czasu pracy);
  • urlop powinien zostać obliczony oraz wykorzystywany w wymiarze godzinowym, odpowiadającym dobowemu wymiarowi pracy pracownika w danym dniu.

Obliczenie wymiaru urlopu

Z założenia dzień urlopu powinien odpowiadać dniowi pracy. Jeden dzień urlopu oznacza więc 8 godzin, ale warto pamiętać, że przepisy mogą przewidywać inne normy dobowego czasu pracy (np. krótsze godziny pracy). Z założenia godnie z art. 154²§3 dla takich pracowników stosuje się nadal powyższą zasadę godzinową (8 godzin).

Aby obliczyć prawidłowy wymiar urlopu pracownika niepełnoetatowego, należy ustalić godzinową pulę urlopową pracownika, pamiętając o dwóch dodatkowych zasadach:

  • przy ustalaniu wymiaru urlopu niepełny dzień urlopu zaokrągla się w górę do pełnego dnia,
  • kalendarzowy miesiąc pracy odpowiada 1/12 wymiaru urlopu.

Pani Maria od 20 lat pracuje w firmie X jako sprzątaczka. Pomaga w biurze od poniedziałku do czwartku w godzinach od 10 do 15. Złożyła wniosek o urlop od poniedziałku do piątku, żeby zrobić remont kuchni. Zastanawia się czy wystarczy jej urlopu na wyjazd w wakacje nad morze z wnukami.

Ze względu na staż pracy pani Marii przysługuje wyższa podstawa urlopowa, czyli 26 dni. Zatrudniona jest na 20 godzin tygodniowo, więc jej praca odpowiada 1/2 etatu.  Ma więc prawo do 13 dni urlopu (26/2 = 13) rocznie, co daje 104 godziny (13 x 8 = 104). Ponieważ pracownikowi należy udzielić urlopu w dni, które są dla niego dniami pracy – w tym przypadku poniedziałek, wtorek, środa, czwartek po 5 godzin. Tydzień urlopu oznacza więc wykorzystanie z puli godzin urlopowych 20 godzin (5 x 4 = 20). Pani Marii pozostanie więc do wykorzystania 84 godziny (104 – 20 = 84).  Aby obliczyć czy wystarczy urlopu na wyjazd wakacyjny należy analogicznie przeliczyć go na godziny.


Wynagrodzenie za okres urlopu

Należy odróżnić wynagrodzenie urlopowe od ekwiwalentu pieniężnego za urlop. Wynagrodzenie urlopowe to w uproszczeniu pensja, która wypłacana jest niezależnie od tego czy pracownik jest fizycznie w biurze, czy przebywa na wakacjach.

Natomiast ekwiwalent pieniężny jest świadczeniem zastępczym, które stosuje się w przypadku, jeżeli pracownik nie może z jakiegoś powodu wykorzystać w całości lub w części urlopu. Może to mieć miejsce na przykład, gdy następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy.

Z prawa do urlopu nie można jednak zrezygnować, więc podstawą, która należy się pracownikowi w normalnych warunkach, jest wyłącznie urlop i wynagrodzenie urlopowe.

Aby prawidłowo określić wysokość świadczenia za okres urlopu, należy obliczyć  podstawę wynagrodzenia, biorąc pod uwagę zarówno elementy stałe jak i zmienne, z założeniem, że:

  • mają charakter roszczeniowy – czyli przysługują pracownikowi i nie są zależne wyłącznie od uznania;
  • cechuje je powtarzalność, a więc dokonywane są cyklicznie;
  • nie znajdują się w katalogu elementów negatywnych (określone w art. 6 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop).

Aby obliczyć to świadczenie, najpierw należy podzielić podstawę wynagrodzenia przez liczbę godzin, w czasie których pracownik wykonywał pracę w okresie, z którego została ustalona podstawa. Następnie otrzymany wynik (wynagrodzenie za godzinę) należy pomnożyć przez liczbę godzin, które dana osoba przepracowałby, gdyby nie korzystała w tym czasie z urlopu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA