REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymiar i wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego - pracownik niepełnoetatowy

 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Wymiar urlopu wypoczynkowego w przypadku pracownika niepełnoetatowego
Wymiar urlopu wypoczynkowego w przypadku pracownika niepełnoetatowego

REKLAMA

REKLAMA

Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu wypoczynkowego. Oznacza to, że pracodawcy zatrudniający pracowników w ramach umowy o pracę mają obowiązek umożliwić pracownikowi wykorzystanie czasu na wypoczynek, bez obowiązku świadczenia pracy, jednocześnie wypłacając mu odpowiednią pensję. Sprawa prawidłowego obliczenia podstawy wymiaru urlopu oraz należnego wynagrodzenia komplikuje się jednak w przypadku pracowników niepełnoetatowych.

Wymiar urlopu

Podstawowy wymiar urlopu wynosi:

REKLAMA

Autopromocja
  • 20 dni dla pracowników zatrudnionych krócej niż 10 lat,
  • 26 dni dla pracowników, których staż pracy jest dłuższy niż 10 lat.

Poza faktycznym zatrudnieniem do określenia wymiaru urlopu należy doliczyć:

  1. Okresy poprzedniego zatrudnienia bez względu na przerwy w zatrudnieniu czy sposób rozwiązania stosunku pracy.
  2. Okresy za pobieranie nauki, które nie podlegają sumowaniu, a uprawnienia kształtują się następująco:
  • zasadnicza szkoła zawodowa – 3 lata,
  • średnia szkoła zawodowa – 5 lat,
  • średnia szkoła ogólnokształcąca – 4 lata,
  • szkoła policealna – 6 lat,
  • szkoła wyższa – 8 lat.

Jeżeli pracownik może pochwalić się jednoczesnym okresem zatrudnienia oraz pobierania nauki należy wybrać tę z opcji uprawnienia, która będzie dla pracownika korzystniejsza.

Polecamy: Kodeks pracy 2018. Praktyczny komentarz z przykładami

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymiar urlopu pracownika niepełnoetatowego

W przypadku osoby zatrudnionej na niepełny etat należy zastosować tak zwaną zasadę proporcjonalności, która oznacza, że urlop danego pracownika będzie zależał od wymiaru jego czasu pracy.

Przy obliczeniach należy pamiętać o dodatkowych zasadach,  które mają na celu ochronę tego rodzaju pracowników:

  • urlopu należy udzielić w te dni, które są dla pracownika dniami pracy (zgodnie z obowiązującym rozkładem czasu pracy);
  • urlop powinien zostać obliczony oraz wykorzystywany w wymiarze godzinowym, odpowiadającym dobowemu wymiarowi pracy pracownika w danym dniu.

Obliczenie wymiaru urlopu

Z założenia dzień urlopu powinien odpowiadać dniowi pracy. Jeden dzień urlopu oznacza więc 8 godzin, ale warto pamiętać, że przepisy mogą przewidywać inne normy dobowego czasu pracy (np. krótsze godziny pracy). Z założenia godnie z art. 154²§3 dla takich pracowników stosuje się nadal powyższą zasadę godzinową (8 godzin).

Aby obliczyć prawidłowy wymiar urlopu pracownika niepełnoetatowego, należy ustalić godzinową pulę urlopową pracownika, pamiętając o dwóch dodatkowych zasadach:

  • przy ustalaniu wymiaru urlopu niepełny dzień urlopu zaokrągla się w górę do pełnego dnia,
  • kalendarzowy miesiąc pracy odpowiada 1/12 wymiaru urlopu.

Pani Maria od 20 lat pracuje w firmie X jako sprzątaczka. Pomaga w biurze od poniedziałku do czwartku w godzinach od 10 do 15. Złożyła wniosek o urlop od poniedziałku do piątku, żeby zrobić remont kuchni. Zastanawia się czy wystarczy jej urlopu na wyjazd w wakacje nad morze z wnukami.

Ze względu na staż pracy pani Marii przysługuje wyższa podstawa urlopowa, czyli 26 dni. Zatrudniona jest na 20 godzin tygodniowo, więc jej praca odpowiada 1/2 etatu.  Ma więc prawo do 13 dni urlopu (26/2 = 13) rocznie, co daje 104 godziny (13 x 8 = 104). Ponieważ pracownikowi należy udzielić urlopu w dni, które są dla niego dniami pracy – w tym przypadku poniedziałek, wtorek, środa, czwartek po 5 godzin. Tydzień urlopu oznacza więc wykorzystanie z puli godzin urlopowych 20 godzin (5 x 4 = 20). Pani Marii pozostanie więc do wykorzystania 84 godziny (104 – 20 = 84).  Aby obliczyć czy wystarczy urlopu na wyjazd wakacyjny należy analogicznie przeliczyć go na godziny.


Wynagrodzenie za okres urlopu

Należy odróżnić wynagrodzenie urlopowe od ekwiwalentu pieniężnego za urlop. Wynagrodzenie urlopowe to w uproszczeniu pensja, która wypłacana jest niezależnie od tego czy pracownik jest fizycznie w biurze, czy przebywa na wakacjach.

Natomiast ekwiwalent pieniężny jest świadczeniem zastępczym, które stosuje się w przypadku, jeżeli pracownik nie może z jakiegoś powodu wykorzystać w całości lub w części urlopu. Może to mieć miejsce na przykład, gdy następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy.

Z prawa do urlopu nie można jednak zrezygnować, więc podstawą, która należy się pracownikowi w normalnych warunkach, jest wyłącznie urlop i wynagrodzenie urlopowe.

Aby prawidłowo określić wysokość świadczenia za okres urlopu, należy obliczyć  podstawę wynagrodzenia, biorąc pod uwagę zarówno elementy stałe jak i zmienne, z założeniem, że:

  • mają charakter roszczeniowy – czyli przysługują pracownikowi i nie są zależne wyłącznie od uznania;
  • cechuje je powtarzalność, a więc dokonywane są cyklicznie;
  • nie znajdują się w katalogu elementów negatywnych (określone w art. 6 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop).

Aby obliczyć to świadczenie, najpierw należy podzielić podstawę wynagrodzenia przez liczbę godzin, w czasie których pracownik wykonywał pracę w okresie, z którego została ustalona podstawa. Następnie otrzymany wynik (wynagrodzenie za godzinę) należy pomnożyć przez liczbę godzin, które dana osoba przepracowałby, gdyby nie korzystała w tym czasie z urlopu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA