REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenie minimalne w krajach UE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Wrona
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

21 krajów UE posiada regulacje dotyczące wynagrodzenia minimalnego obowiązujące na poziomie krajowym. Polska w tym gronie zajmuje 12 pozycję pod względem nominalnej wartości płacy minimalnej. Najwyższa stawkę wynagrodzenia minimalnego ma Luksemburgu, która wynosi 1 874 euro.

REKLAMA

Autopromocja


Wynagrodzenie minimalne w UE


Pod względem nominalnej wartości płacy minimalnej, wyrażonej w euro, Polska zajmuje 12 pozycję wśród 21 krajów Unii Europejskiej. Najwyższa stawka wynagrodzenia minimalnego obowiązuje w Luksemburgu - 1 874 EUR. Jest ona blisko 5 razy większa niż w Polsce. Najniższe wynagrodzenie minimalne otrzymują mieszkańcy Rumunii - 158 EUR. Jest to zaledwie 40% płacy minimalnej obowiązującej w Polsce. W Chorwacji, która w 2013 roku została włączona do Unii Europejskiej płaca minimalna jest o 5% niższa niż  w Polsce.


Tabela 1. Wynagrodzenie minimalne w krajach UE w 2013 roku

l.p.

kraj

wynagrodzenie minimalne (EUR)

kraj EU/Polska (%)

1

Luksemburg

1 874

477%

2

Belgia

1 502

382%

3

Holandia

1 469

374%

4

Irlandia

1 462

372%

5

Francja

1 430

364%

6

Wielka Brytania

1 264

322%

7

Słowenia

784

200%

8

Hiszpania

753

192%

9

Malta

697

178%

10

Grecja

684

174%

11

Portugalia

566

144%

12

Polska

393

100%

13

Chorwacja

372

95%

14

Słowacja

338

86%

15

Węgry

335

85%

16

Estonia

320

81%

17

Czechy

312

79%

18

Litwa

290

74%

19

Łotwa

287

73%

20

Bułgaria

159

40%

21

Rumunia

158

40%

Źródło: opracowanie Sedlak & Sedlak na podstawie Eurostat


Wynagrodzenie minimalne - 11 zł brutto za godzinę

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Uwzględniając dynamikę płacy minimalnej oraz wskaźnik inflacji w okresie 5-letnim, Polska zajmuje drugie miejsce. Od 2008 roku realna wartość wynagrodzenia minimalnego w kraju wzrosła o 22,2%. W zestawieniu na pierwszym miejscu znalazła się Słowenia ze wzrostem wynoszącym 31,4%. W okresie pięciu ostatnich lat w Grecji wartość wynagrodzenia minimalnego spadła o 29%.

 


Wykres 1. Dynamika wynagrodzenia minimalnego w krajach UE w okresie 5-letnim (2008/2013) pomniejszona o wskaźnik inflacji*

Źródło: opracowanie Sedlak & Sedlak na podstawie Eurostat

* ze względu na brak danych w zestawieniu nie uwzględniono Chorwacji,

* dynamika liczona w oparciu o wartości wynagrodzenia minimalnego

wyrażone w walutach narodowych

Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2013 r.

Wpływ minimalnego wynagrodzenia na świadczenia pracownicze w 2013 r.

 


W 2013 roku w 14 z 21 uwzględnionych w rankingu państw wynagrodzenie minimalne zmalało. Największa zmiana dotknęła Grecję, gdzie realna wartość płacy minimalnej  zmniejszyła się o 23%.

Polska należy do grupy 7 krajów, w których wartość wynagrodzenia minimalnego wzrosła. Po uwzględnieniu wskaźnika inflacji wartość płacy minimalnej wzrosła o 3%.

Największy wzrost wartości realnej wynagrodzenia minimalnego zanotowano na Litwie. Realna wartość płacy minimalnej wzrosła tam o 21,8%. Należy jednak podkreślić, że w latach 2008-2012 wynagrodzenie minimalne na Liwie nie zmieniało się.


Zapraszamy na forum ZUS i prawo pracy

Elastyczny czas pracy 2013


Wykres 2. Dynamika wynagrodzenia minimalnego w krajach UE w latach 2012/2013 pomniejszona o inflację*

Źródło: opracowanie Sedlak & Sedlak na podstawie Eurostat

* dynamika liczona w oparciu o wartości wynagrodzenia minimalnego wyrażone w walutach narodowych

 

 

Adam Wrona, Sedlak & Sedlak

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Kiedy trzeba zapłacić podatek od prezentu ślubnego? Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA