REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić wysokość ekwiwalentu za wyszkolenie zawodników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Kancelaria Prawa Sportowego i Gospodarczego „Dauerman”
Kancelaria specjalizuje się w prawie sportowym i gospodarczym.
Jak ustalić ekwiwalent za wyszkolenie zawodników /Fot. Fotolia
Jak ustalić ekwiwalent za wyszkolenie zawodników /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od początku tego roku obowiązuje nowa uchwała Zarządu Polskiego Związku Piłki dotycząca ustalania ekwiwalentu za wyszkolenie zawodników. Jest to uchwała nr V/88 z dnia 23 maja 2018 roku Zarządu PZPN w sprawie określania zasad ustalania ekwiwalentu za wyszkolenie zawodników.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Od czasu uchwalenia nowych przepisów do 31 grudnia 2018 roku obowiązywała jeszcze „stara” uchwała czyli Uchwała nr VIII/121 z dnia 16 czerwca 2011 roku Zarządu Polskiego Związku Piłki Nożnej - Zasady ustalania zryczałtowanego ekwiwalentu za wyszkolenie zawodnika o statusie amatora, zawodnika profesjonalnego oraz zawodnika profesjonalnego, któremu klub nie zaoferował przedłużenia umowy kontraktowej.

Zgodnie z nowymi przepisami, a konkretnie zgodnie z art. 2 ust. 1 Uchwały nr V/88, ekwiwalent za wyszkolenie przysługuje klubowi odstępującemu w przypadku zmiany przynależności klubowej zawodnika wolnego przed zakończeniem roku w którym kończy 24 rok życia, któremu wygasł kontrakt lub deklaracja gry amatora, za okres szkolenia pomiędzy rokiem w którym ukończył 12, a rokiem w którym ukończył 21 rok życia, liczony począwszy od dnia rozpoczęcia, do dnia zakończenia szkolenia w klubie odstępującym, z uwzględnieniem postanowień ust. 2.

Nie ma już dodatkowej grupy wiekowej piłkarzy między ukończeniem 23. a 28. roku życia, jak w poprzedniej uchwale. Ekwiwalent przysługuje za czas szkolenia zawodnika pomiędzy ukończeniem przez niego 12. roku życia, a rokiem, w którym zawodnik ukończył 21. rok życia. Wspomniane powyżej „postanowienia ust. 2”, z których uwzględnieniem należy liczyć ekwiwalent to następujące wyjątki – przypadki w których ekwiwalent za wyszkolenie nie przysługuje klubowi odstępującemu:

a) gdy zmiana przynależności zawodnika następuje do klubu V kategorii;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

b) prawomocnego, jednostronnego rozwiązania kontraktu przez zawodnika, z winy klubu odstępującego;

c) prawomocnego rozwiązania kontraktu z winy klubu, stwierdzonego orzeczeniem Izby ds. Rozwiązywania Sporów Sportowych;

d) gdy zmiana przynależności zawodnika następuje po upływie 12 miesięcy od wygaśnięcia kontraktu lub deklaracji gry amatora w klubie odstępującym.

Dla wyjaśnienia, V kategoria to najniższe klasy rozgrywkowe A, B, C klasa, pozostałe klasy rozgrywkowe kobiet, pozostałe klasy rozgrywkowe futsalu, kluby uczestniczące wyłącznie w rozgrywkach juniorek (dziewcząt) dowolnej kategorii wiekowej. W ich przypadku mnożnik wynosi „0”, w związku z tym i ekwiwalent wynosi „0” (art. 1 ust. 5 Uchwały nr V/88).

Pozostałe kategorie to:

I kategoria – Ekstraklasa,

II kategoria – I liga, II liga,

III kategoria – III liga, Ekstraliga kobiet, kluby uczestniczące wyłącznie w rozgrywkach juniorów (chłopców) dowolnej kategorii wiekowej,

IV kategoria – IV liga, klasa okręgowa, I liga kobiet, Ekstraklasa i I liga futsalu.

Mnożniki wynoszą:

6 – dla I kategorii,

3 – dla II kategorii,

1 – dla III kategorii,

0,5 – dla IV kategorii.

Do tego jeszcze warto przytoczyć definicję współczynnika bazowego czyli wartości w PLN netto, odpowiadającej danej kategorii wiekowej zawodnika (art. 1 ust. 3 Uchwały nr V/88). Przyjmuje się podział na 3 kategorie współczynnika bazowego:

I kategoria - 12 – 14 lat – 500 PLN netto,

II kategoria - 15 – 18 lat – 2000 PLN netto,

III kategoria - 19 – 21 lat – 3000 PLN netto.

Ekwiwalent wyliczyć więc łatwo. Należna kwota ekwiwalentu „E” – to „L” x „W” x „M”.

„L” to okres, w którym zawodnik był zarejestrowany w klubie, przy czym, jako wartość okresu rejestracji w klubie należy przyjąć:

  • w przypadku każdego pełnego roku kalendarzowego szkolenia – 1,
  • w przypadku niepełnego kalendarzowego roku szkolenia – wartość stanowiącą iloraz liczby dni szkolenia w danym roku kalendarzowym i liczby dni w danym roku (365 dni lub 366 w roku przestępnym).

Z kolei „W” i „M” to wspomniane już powyżej odpowiednio „współczynnik bazowy” i „mnożnik”.

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej

REKLAMA

W przypadku braku porozumienia między klubem odstępującym, a pozyskującym o wysokość ekwiwalentu za wyszkolenie zawodnika określa organ związkowy. Zgodnie z art. 3 ust. 1 Uchwały nr V/88, organami uprawnionymi do określenia jego wysokości, są:

a) Komisja ds. Rozgrywek i Piłkarstwa Profesjonalnego PZPN jako organ I instancji gdy klub pozyskujący uczestniczy w rozgrywkach Ekstraklasy, I lub II ligi oraz Ekstraligi i I ligi kobiet, bądź gdy kluby przynależą do różnych wojewódzkich związków piłki nożnej;

b) Właściwy organ Wojewódzkiego Związku Piłki Nożnej w pozostałych przypadkach;

c) Najwyższa Komisja Odwoławcza PZPN jako organ II instancji w przypadku określonym w pkt a);

d) Komisja Odwoławcza właściwego Wojewódzkiego ZPN jako organ II instancji w przypadku określonym w pkt b).

Postępowanie w sprawie może być wszczęte na wniosek jednego z zainteresowanych klubów, złożonego nie później niż 24 miesiące od zmiany przynależności klubowej zawodnika (art. 3 ust. 2 Uchwały nr V/88).

Maciej Żyłka, prawnik
Kancelaria Prawa Sportowego i Gospodarczego „Dauerman”

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA