REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pozapłacowe świadczenia pracownicze związane z bezpieczeństwem i higieną pracy

Systim
Księgowość przez Internet – online
Pozapłacowe świadczenia pracownicze związane z bezpieczeństwem i higieną pracy
Pozapłacowe świadczenia pracownicze związane z bezpieczeństwem i higieną pracy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Oprócz ujętych w umowie stosunku pracy zasiłków z ubezpieczenia społecznego czy wynagrodzenia, pracownikom przysługują również pozapłacowe świadczenia, które obejmują m.in. należności wynikające z użytkowania pojazdu niebędącego własnością pracownika, należności z tytułu delegacji pracowniczych, czy te związane z bezpieczeństwem i higieną pracy.

Przepisy dotyczące bhp określają wiele obowiązków pracodawcy wobec pracownika. Najogólniej, pracodawca zobowiązany jest zapewnić bezpieczeństwo i higieniczne warunki pracy w celu chronienia zdrowia i życia swoich pracowników. W przypadku braku możliwości zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy w sposób ogólniejszy niezbędne jest dostarczenie przez pracodawcę środków ochrony zatrudnionych. Wszystkie poniżej wymienione świadczenia  pracownicze związane z bezpieczeństwem i higieną pracy określone są w art. 237 kodeksu pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Środki ochrony zbiorowej i indywidualnej

Pracownicze świadczenia dotyczące BHP obejmują środki ochrony indywidualnej lub zbiorowej, na którą składa się odzież ochronna oraz środki ochrony: głowy, twarzy, oczu, słuchu, układu oddechowego oraz kończyn. Dodatkowo, środki ochrony może stanowić sprzęt chroniący przed upadkiem czy np. kombinezon izolujący. Wszystkie te środki przeznaczone są do ochrony pracownika przed potencjalnie niebezpiecznym środowiskiem pracy oraz wszystkich zagrożeń dla zdrowia i życia, jakie w nim występują.

Środki ochrony zbiorowej i indywidualnej stanowią własność pracodawcy, z czego zarówno dla pracowników, jak i pracodawców wynikają obowiązki. Pracownicy zobowiązani są rozliczyć się z pobranych rzeczy, natomiast pracodawcy jasno określić użyteczność i metody posługiwania się udostępnionymi środkami. Do pracodawcy należy również określenie rodzaju środka i długość okresu jego stosowania w zależności od stanowiska. Powinny one natomiast być dostosowane do warunków panujących w danym środowisku pracy oraz wymagań higieniczno- sanitarnych w nim występujących.

W przypadku gdy własna odzież lub obuwie pracownika narażone są na zniszczenie, zabrudzenie lub gdy wymagają tego warunki sanitarne czy bhp, pracodawca powinien udostępnić je pracownikom. Stanowią one jednak własność pracodawcy, co oznacza ew. uszkodzenie środka jako uszkodzenie mienia, chyba że wynika z charakterystyki jego używania. Normy dotyczące okresów użytkowania, rodzajów stanowisk, pracowników w kontekście odzieży i obuwia pracowniczego określa pracodawca. Jeżeli jest zobowiązany do wydania regulaminu zakładu, wszystkie ww. informacje powinny się w nim zawierać.

REKLAMA

Możliwe jest określenie przez pracodawcę stanowisk, na których pracownik może samodzielnie zdecydować czy woli pobrać od pracodawcy środki ochrony, dotyczące odzieży/obuwia, czy używać własnych. W przypadku decyzji o używaniu odzieży/obuwia własnego pracownikowi przysługuje ekwiwalent w wysokości aktualnej ceny odzieży/obuwia przez określony czas użytkowania. Ekwiwalent pieniężny przysługuje pracownikowi również z tytułu konserwacji środków ochrony, w przypadku gdy strony ustalą, że ten obowiązek zostanie przeniesiony z pracodawcy na pracownika. Odkażanie, odpylanie, pranie i inne czynności konserwujące środki ochrony indywidualnej lub zbiorowej są obowiązkiem pracodawcy, zatem zlecenie go pracownikowi może mieć miejsce tylko w przypadku zgody pracownika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szkolenia w zakresie bhp

Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie szkolenia z zakresu bhp, które odbywać się ma w godzinach pracy i na koszt pracodawcy. Zarówno pracodawca, jak i pracownik mają ustawowy obowiązek znajomości i stosowania przepisów w dziedzinie bhp. Pracownik, który nie przeszedł obowiązkowego szkolenia z zakresu bhp, nie ma wystarczających kwalifikacji bądź wiedzy na temat wykonywania danej pracy, nie może zostać do niej dopuszczony.

Ochrona zdrowia oraz środki higieny

Na podstawie art. 227 i 229 kodeksu pracy, pracodawca zobowiązany jest przeprowadzać badania lub pomiary czynników mogących prowadzić do uszczerbku na zdrowiu pracowników, w tym czynników szkodliwych dla zdrowia. Dane powinny być rejestrowane i udostępniane pracownikom, aby byli w pełni świadomi zagrożeń, jakie stanowi środowisko pracy, w którym przebywają. Co więcej, obowiązki pracodawcy uwzględniają również konieczność konserwacji i utrzymania w ciągłej sprawności urządzeń służących do pomiarów tych czynników oraz urządzeń niwelujących, bądź ograniczających szkodliwe dla zdrowia czynniki środowiska pracy.

Najważniejszymi świadczeniami ochrony zdrowia pracowników są wstępne i okresowe badania lekarskie, którym podlega każda zatrudniona w przedsiębiorstwie osoba. Wszystkie badania powinny być wykonywane w trakcie czasu pracy, a za czas niewykonywania pracy, w związku z badaniami pracownikowi przysługuje pełne wynagrodzenie. Zwrot kosztów za przejazdy (w przypadku innej miejscowości) oraz koszt badań pokrywa pracodawca. Dodatkowe, kontrolne badanie konieczne jest w przypadku nieobecności pracownika z powodów zdrowotnych powyżej 30 dni, w celu ustalenia zdolności do kontynuacji pracy na dotychczasowym stanowisku.

Polecamy: Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami

Na podstawie § 8 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, Dz.U. Nr 148, poz. 973, w przypadku konieczności pracy z monitorem przez co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracownika lub wykazania potrzeby stosowania okularów przy obsłudze monitora poprzez profilaktyczne badanie okresowe, pracodawca zobowiązany jest zapewnić (sfinansować) pracownikowi okulary korygujące wzrok.

Art. 233 kodeksu pracy nakłada na pracodawcę obowiązek zapewnienia pracownikom odpowiednich i wystarczających środków czystości oraz narzędzi niezbędnych do utrzymania higieny osobistej pracownika. Ilość oraz charakter środków może być zależny od stanowiska lub charakterystyki wykonywanej pracy. Kolejnym obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie odpowiednich środków oraz sprawnie działającego systemu do udzielenia pierwszej pomocy. Obowiązek ten zapisany jest w ogólnych przepisach bhp.

Szymon Kwasigroch
SYSTIM.PL

Zobacz także: Kadry

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA