REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można nie pobierać zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń pracowników oddelegowanych za granicę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy spółką z o.o. W tym roku podobnie jak 2006 r. zamierzamy oddelegować swoich pracowników do pracy w Niemczech na podstawie zawartych z firmą niemiecką długotrwałych kontraktów. Nadmieniam, że nie posiadamy zakładu ani stałej placówki za granicą. Pracownicy mają miejsce zamieszkania w Polsce. Naliczamy wynagrodzenie i przekazujemy je pracownikom na ich konta bankowe w Polsce.
Gdzie powinien być odprowadzany podatek dochodowy od wynagrodzeń oddelegowanych pracowników, którzy przebywają na terenie Niemiec powyżej 183 dni podczas dwunastomiesięcznego okresu rozpoczynającego się lub kończącego w danym roku podatkowym? Prosimy dodatkowo o wyjaśnienie, czy w 2007 r. coś się zmieniło w stosunku do roku 2006.

RADA

Od 2007 r. w opisanej sytuacji Państwo, jako zakład pracy, nie pobierają zaliczek na podatek dochodowy od dochodów uzyskanych przez pracownika z pracy wykonywanej poza terytorium Polski, ponieważ dochody te podlegają opodatkowaniu w Niemczech. Zaliczki te mogą jednak być pobierane na wniosek pracownika, z zastosowaniem metody zaliczenia. Do końca 2006 r. obowiązek poboru zaliczek ustawał dopiero po przekroczeniu 183 dni oddelegowania za granicę podczas dwunastomiesięcznego okresu rozpoczynającego się lub kończącego w danym roku podatkowym.

UZASADNIENIE

Coraz częściej polskie firmy nawiązują kontakty z zagranicznymi kontrahentami. Ich naturalną konsekwencją jest oddelegowywanie pracowników na krótsze lub dłuższe okresy do wykonania pracy poza terytorium Polski. Dlatego pracodawca powinien każdorazowo sprawdzić, czy w związku z oddelegowaniem pracowników nie ciążą na nim obowiązki płatnika związane z poborem zaliczek na podatek dochodowy.

Chociaż w przypadku wykonywania pracy za granicą przez polskiego rezydenta jest zasadą opodatkowanie wynagrodzenia w tym państwie, w którym praca jest wykonywana, to jednak zawarte przez Polskę umowy dwustronne przewidują od tej zasady istotny dla zakładu pracy jako płatnika wyjątek. Łączne spełnienie warunków wymienionych w umowie powoduje bowiem, że wynagrodzenie polskiego pracownika będzie podlegać opodatkowaniu wyłącznie w Polsce. Warunki te są następujące:

- pracownik przebywa w innym państwie przez okres lub okresy nieprzekraczające łącznie 183 dni podczas danego roku kalendarzowego (bądź dwunastomiesięcznego okresu) oraz

- wynagrodzenia są wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w tym innym państwie, oraz

- wynagrodzenia nie są ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w innym państwie.

Jeśli którykolwiek z powyższych warunków nie zostanie spełniony, wówczas wynagrodzenie pracownika będzie podlegać opodatkowaniu według podstawowej zasady - czyli w kraju, w którym praca jest wykonywana.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Wynagrodzenia polskich pracowników oddelegowanych do pracy za granicę będą podlegać opodatkowaniu wyłącznie w Polsce, jeśli zostaną spełnione łącznie warunki wymienione w dwustronnej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Z pytania wynika, że nie posiadając w Niemczech zakładu w znaczeniu polsko-niemieckiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, oddelegowują Państwo do tego kraju pracowników w celu realizacji kontraktów zawartych z firmą niemiecką. Okres pobytu pracowników w Niemczech przekracza 183 dni podczas dwunastomiesięcznego okresu, rozpoczynającego się lub kończącego w danym roku podatkowym. Oznacza to, że nie są spełnione wszystkie ww. warunki skutkujące opodatkowaniem wynagrodzeń pracowników wyłącznie w Polsce. W konsekwencji, zgodnie z postanowieniami polsko-niemieckiej umowy, wynagrodzenia tych pracowników podlegają opodatkowaniu w Niemczech.

Umowa ta w odniesieniu do tych dochodów przewiduje jako metodę unikania podwójnego opodatkowania metodę wyłączenia z progresją. Oznacza to, że dochody te są w Polsce zwolnione z opodatkowania. Pozwala to Państwu zastosować regulację zawartą w ust. 6, dodanym od 1 stycznia 2007 r. do art. 32 updof. Na podstawie tego przepisu od 2007 r. nie mają Państwo obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń oddelegowanych pracowników już od początku ich pobytu w Niemczech, gdyż z góry wiadomo, że będą one podlegać opodatkowaniu w Niemczech ze względu na przekroczenie przez nich 183 dni pobytu w dwunastomiesięcznym okresie rozpoczynającym się lub kończącym w danym roku podatkowym.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Od 2007 r. pracodawca nie pobiera zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń pracowników oddelegowanych do pracy za granicę, jeśli ich dochody podlegają lub będą podlegać tam opodatkowaniu.

Nieco inaczej było do końca 2006 r. Nawet jeśli z góry było wiadomo, że okres pobytu za granicą pracownika oddelegowanego tam do pracy będzie dłuższy niż 183 dni, to nie zwalniało to płatnika z obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanego temu pracownikowi wynagrodzenia aż do upływu tego okresu. Jednoznacznie potwierdziło to Ministerstwo Finansów w piśmie z 22 listopada 2006 r. nr DD4/PB6-033-01382/mm/ZKK/06/252.

Kwestię obowiązków płatnika ciążących wówczas na zakładzie pracy oddelegowującym pracowników do pracy za granicę poruszył również Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w piśmie z 28 listopada 2006 r. nr ŁUS-II-2/415/32/06/AG, w którym czytamy, że:

(...) Zasady opodatkowania przychodów ze stosunku pracy oraz obowiązki ciążące na płatnikach regulują przepisy art. 31 i 32 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl których osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody m.in. ze stosunku pracy. Tak więc do momentu przekroczenia 183 dni pobytu za granicą na spółce jako płatniku ciąży obowiązek obliczania, pobierania oraz wpłacania zaliczek od wynagrodzeń oddelegowanych pracowników. Natomiast po przekroczeniu 183 dni pobytu pracowników za granicą spółka jako płatnik nie jest obowiązana do obliczania, poboru i wpłacania zaliczek od wypłat pracowników. Jednakże w takiej sytuacji, w celu zapobieżenia jednoczesnemu opodatkowaniu w Polsce i w Szwecji dochodów oddelegowanych pracowników, płatnik może wystąpić do tutejszego organu podatkowego o zwrot zaliczek na podatek dochodowy, zapłaconych od wynagrodzeń dotyczących całego okresu pobytu w Szwecji.

Efektem braku odpowiedniej regulacji w stanie prawnym obowiązującym do końca 2006 r. było więc nie tylko obciążenie podatnika dodatkowymi obowiązkami (i kosztami) związanymi z poborem zaliczek na podatek dochodowy, ale też „zamrożenie” środków pieniężnych na kontach organów podatkowych na prawie pół roku.

Dlatego wprowadzoną od 2007 r. regulację należy ocenić pozytywnie, gdyż pozwala ona na dostosowanie poboru zaliczek na podatek dochodowy od dochodów z pracy za granicą do przewidywanego sposobu opodatkowania tych dochodów.

- art. 15 ust. 1 i 2 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. - Dz.U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90

- art. 32 ust. 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 99, poz. 658

Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

KSeF nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury – obowiązek już od lutego 2026: Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony? Zapoznaj się z podstawowymi informacjami

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

REKLAMA

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

REKLAMA

Rewolucja w fakturach: od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

Rewolucja w interpretacjach podatkowych? Rząd planuje centralizację i zmiany w Ordynacji podatkowej – co to oznacza dla podatników i samorządów?

Rząd szykuje zmiany w Ordynacji podatkowej, które mają ułatwić dostęp do interpretacji podatkowych i uporządkować ich publikację. Zamiast rozproszenia na setkach stron samorządowych, wszystkie dokumenty trafią do jednej centralnej bazy – systemu EUREKA, co ma zwiększyć przejrzystość i przewidywalność prawa podatkowego.

REKLAMA