REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób należy ustalić kwotę wolną od potrąceń przy pracy w niepełnym wymiarze czasu pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób ustalić kwotę wolną od potrąceń, jeżeli pracownik zatrudniony w dozorze mienia jest zatrudniony na umowę o pracę w niepełnym wymiarze czasu pracy, tj. 0,75 etatu, natomiast przepracował więcej godzin, niż wynika to z normy czasu pracy dla 0,75 etatu w danym miesiącu (nie są to nadgodziny)? Czy kwota wolna od potrąceń odnosi się do wymiaru czasu pracy znajdującego się w umowie o pracę, tj. 0,75 etatu, czy też do ilości przepracowanych godzin w danym miesiącu?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Kwota wolna od potrąceń jest obliczana w odniesieniu do wymiaru czasu pracy określonego w umowie o pracę, a nie do czasu pracy realnie przepracowanego w danym okresie rozliczeniowym.

UZASADNIENIE

Osoba zatrudniona na 0,75 etatu zobowiązana jest do przepracowania miesięcznie (czy też w innym przyjętym okresie rozliczeniowym) 75% czasu, który przepracować powinna osoba zatrudniona na pełny etat.

PRZYKŁAD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czas pracy w sierpniu 2007 r. wynosi 176 godzin. Osoba zatrudniona na 0,75 etatu powinna w tym miesiącu przepracować 132 godziny. Tyle wynosi norma czasu pracy, do której przepracowania pracownik jest zobowiązany na podstawie umowy o pracę.

Pracą w godzinach nadliczbowych jest praca wykonywana ponad obwiązujące pracownika normy czasu pracy, a także praca wykonywana ponad przedłużony dobowy wymiar czasu pracy, który wynika z obowiązującego danego pracownika systemu i rozkładu czasu pracy (art. 151 § 1 k.p.).

REKLAMA

W przypadku osób zatrudnionych na część etatu strony stosunku pracy muszą ustalić w umowie o pracę dopuszczalną liczbę godzin pracy ponad ustalony w tej umowie wymiar czasu pracy pracownika (art. 151 § 5 k.p.). Dopiero przekroczenie tych wyznaczonych godzin uprawnia pracownika do dodatku do wynagrodzenia równego dodatkowi za godziny nadliczbowe. Limit możliwych do przepracowania godzin przekraczających ustalony w umowie o pracę wymiar czasu pracy musi się jednak mieścić w granicach od wymiaru czasu pracy danej osoby do pełnego wymiaru. Nie ma możliwości, by ustalić np., że osoba zatrudniona na 1/2 etatu w podstawowym systemie czasu pracy otrzyma dodatek do wynagrodzenia dopiero po przepracowaniu 10. godziny.

Pracą w godzinach nadliczbowych jest dopiero praca przekraczająca normę dobową czasu pracy wynikającą z art. 129 k.p., czyli pełną normę dobową. Samo przekroczenie wymiaru godzin wynikającego z części etatu, w jakiej pracuje pracownik, nie jest jeszcze pracą w godzinach nadliczbowych. Ma to znaczenie chociażby w zakresie ograniczeń wykonywania pracy w godzinach nadliczbowych i limitów rocznych tej pracy.

W zakresie potrąceń z wynagrodzenia przepisy Kodeksu pracy zawierają liczne postanowienia ochronne, m.in. związane z ustanowieniem maksymalnych możliwych wysokości potrąceń.

 

Wolna od potrąceń jest kwota wynagrodzenia za pracę w wysokości:

• minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie odrębnych przepisów, przysługującego pracownikom zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych - przy potrącaniu sum egzekwowanych na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych niż świadczenia alimentacyjne,

• 75% tego wynagrodzenia - przy potrącaniu zaliczek pieniężnych udzielonych pracownikowi,

• 90% tego wynagrodzenia - przy potrącaniu kar pieniężnych przewidzianych w art. 108 k.p.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Andrzej W. zarabia netto (po dokonaniu wszystkich odliczeń ubezpieczeniowych i podatkowych) 1500 zł miesięcznie. Jest zatrudniony na 1/2 etatu, a potrącenie dokonywane jest w związku z tytułem wykonawczym na pokrycie innych należności niż świadczenia alimentacyjne.

Kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę netto (tzn. po dokonaniu wszystkich potrąceń ubezpieczeniowo-podatkowych), czyli kwota, która w tym przypadku jest wolna od potrąceń, wynosi obecnie 697,95 zł. Dzielimy to przez 2 (pomniejszamy odpowiednio do wymiaru czasu pracy pracownika) i otrzymujemy 348,98 zł.

1500 zł - 348,98 zł = 1151,02 zł. Taką kwotę można potrącać co miesiąc z wynagrodzenia Andrzeja W.

Przy potrącaniu innych należności wolna od potrąceń jest kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę przy potrącaniu należności na rzecz pracodawcy lub 80% tej kwoty przy potrącaniu innych należności.

Jeżeli pracownik jest zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy, wskazane wcześniej kwoty ulegają zmniejszeniu proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy (art. 871 § 2 k.p.). Dolną granicę (kwotę, która musi „pozostać” pracownikowi) stanowi zatem odpowiedni procent podanych części minimalnego wynagrodzenia. Wiążemy to zawsze z ustalonym przez strony wymiarem czasu pracy (np. w odniesieniu do sum egzekwowanych na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych niż świadczenia alimentacyjne z pensji osoby zatrudnionej na 3/4 etatu wolna od potrąceń jest kwota 75% minimalnego wynagrodzenia za pracę po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne oraz zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych). W razie przepracowania przez pracownika większej liczby godzin nic się nie zmienia w zakresie wymiaru etatu, w jakim jest zatrudniany. W konsekwencji nie zwiększa się także kwota wolna od potrąceń.

Określono także - co jest istotne w odniesieniu do pytania - limity potrąceń odnoszące się do pensji pobieranej przez zatrudnioną osobę. Są one następujące:

• na zaspokojenie świadczeń alimentacyjnych - do 3/5 wynagrodzenia,

• inne należności lub zaliczki pieniężne - do połowy wynagrodzenia; połowy wynagrodzenia nie mogą też przekroczyć potrącenia dokonywane przy zbiegu innych niż świadczenia alimentacyjne należności, zaś w zbiegu z potrąceniami na świadczenia alimentacyjne nie może to być więcej niż 3/5 wynagrodzenia. Niezależnie od potrąceń tych należności mogą być potrącane kary pieniężne. Jednak zgodnie z art. 108 § 3 k.p. po potrąceniach wymienionych wcześniej nie mogą one przewyższać dziesiątej części wynagrodzenia.

Potrąceń należy dokonać z przysługującego pracownikowi wynagrodzenia za pracę. Wynagrodzeniem tym są wszystkie przypadające pracownikowi z tytułu wykonanej pracy składniki wynagrodzenia (pensja zasadnicza, wszelkie dodatki, premie, nagrody).

• art. 87, 871, 91, 108, 129 i 151 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 89, poz. 589

Marek Rotkiewicz

właściciel biura doradztwa prawno-kadrowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA