REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja i rozliczanie wynagrodzeń właścicieli spółek - umowa o pracę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maryla Piotrowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są formy zatrudnienia właścicieli spółki wieloosobowej pełniących jednocześnie funkcję członków zarządu? Jak zaksięgować wypłacane im wynagrodzenia?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Ewidencja księgowa wynagrodzeń właścicieli spółek zależy od formy ich zatrudnienia. Formy zatrudnienia oraz przykłady ewidencji prezentujemy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Najczęściej spotykane formy zatrudnienia to:

REKLAMA

umowa o pracę zawarta na podstawie Kodeksu pracy,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• akt powołania sporządzony na podstawie Kodeksu spółek handlowych,

• umowa menedżerska zawarta na podstawie Kodeksu cywilnego,

• nieodpłatne pełnienie funkcji członka zarządu w oparciu o przepisy Kodeksu spółek handlowych.

Możliwe są różne formy świadczenia pracy przez udziałowców na rzecz spółki, której są właścicielami.

Umowa o pracę zawarta na podstawie Kodeksu pracy

W myśl Kodeksu spółek handlowych zarząd prowadzi sprawy spółki i reprezentuje spółkę. Oznacza to, że zarząd może zawierać wszelkiego rodzaju umowy występujące w obrocie gospodarczym, w tym również umowy ze wspólnikami. Jednak aby te umowy były prawnie skuteczne, muszą być zawarte zgodnie z art. 210 § 1 k.s.h., który mówi, że w umowie między spółką a członkiem zarządu oraz w sporze z nim spółkę reprezentuje rada nadzorcza lub pełnomocnik powołany uchwałą zgromadzenia wspólników.

Zawrzeć umowę o pracę z członkami zarządu może więc rada nadzorcza lub pełnomocnik, powołany przez zgromadzenie wspólników w drodze uchwały.

Niestety, organy skarbowe kwestionują zasadność zaliczania wynagrodzenia właścicieli będących członkami zarządu do kosztów podatkowych spółki, nawet wówczas, gdy zawarta umowa jest formalnie poprawna. Każdą umowę należy rozpatrywać, biorąc pod uwagę uregulowania zawarte w innych szczególnych przepisach. W omawianym przypadku trzeba przeanalizować poprawność i zgodność umowy z Kodeksem pracy, gdzie zostały określone atrybuty stosunku pracy.

Zgodnie z art. 22 § 1 k.p. przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem. Jeśli nie ma podporządkowania pracownika pracodawcy, nie można mówić o stosunku pracy. Umowa taka, mimo że jest zawarta zgodnie z przepisami k.s.h., może okazać się jednak sprzeczna z Kodeksem pracy, co może skutkować uznaniem jej za nieważną w świetle art. 58 Kodeksu cywilnego:

1. Czynność prawna sprzeczna z ustawą albo mająca na celu obejście ustawy jest nieważna, chyba że właściwy przepis przewiduje inny skutek, w szczególności ten, iż na miejsce nieważnych postanowień czynności prawnej wchodzą odpowiednie przepisy ustawy.

UWAGA!

Praktycznie każda umowa o pracę zawarta z właścicielami spółki powinna być indywidualnie rozpatrywana i oceniana przede wszystkim pod kątem podporządkowania ich jako pracowników świadczących pracę na rzecz spółki. Tylko jeśli umowy te są ważne prawnie, wynagrodzenia można zaliczyć do kosztów podatkowych spółki.

Jeżeli umowa zawarta z udziałowcem jest prawnie skuteczna, jeśli faktycznie wykonuje on na rzecz spółki określone świadczenia, a otrzymywane wynagrodzenia nie mają charakteru świadczeń jednostronnych, oraz jeżeli istnieje cecha podporządkowania pracodawcy, wypłacone wynagrodzenie będzie stanowić dla spółki koszt uzyskania przychodów.

UWAGA!

Do kosztów podatkowych można zaliczyć wynagrodzenia i składki ZUS rzeczywiście zapłacone.

Przykład 1

Z udziałowcem, będącym jednocześnie członkiem zarządu, zawarto umowę o pracę. Wynagrodzenie wyniosło 25 000 zł brutto. Sporządzono listę płac za wrzesień 2007 r. Zgodnie z regulaminem pracy wynagrodzenie zostało wypłacone 28 września 2007 r. Spółka ewidencjonuje koszty na kontach zespołu 4.

Naliczenie wynagrodzenia:

Płaca brutto: 25 000,00 zł

ubezpieczenie społeczne 3 927,50 zł w tym:

- ubezpieczenie emerytalne 2 440,00 zł

- ubezpieczenie rentowe 875,00 zł

- ubezpieczenie chorobowe 612,50 zł

podatek dochodowy od osób fizycznych (19%) 3 935,00 zł

składka zdrowotna (9%) 1 896,53 zł

składka zdrowotna do odliczenia od podatku (7,75%) 1 633,12 zł

podatek wpłacony do US 2 302,00 zł

płaca netto - do wypłaty 16 873,97 zł

Koszty pracodawcy:

ubezpieczenie społeczne 4 547,50 zł w tym:

- ubezpieczenie emerytalne 2 440,00 zł

- ubezpieczenie rentowe 1 625,00 zł

- ubezpieczenie wypadkowe 482,50 zł

fundusz pracy 612,50 zł

FGŚP 25,00 zł

Ewidencja księgowa

1. Lista płac:

Wn „Wynagrodzenia” 25 000,00

Ma „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 25 000,00

2. Składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika:

Wn „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 3 927,50

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 3 927,50

- w analityce „Rozrachunki z ZUS”

3. Zaliczka na podatek dochodowy:

Wn „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 2 302,00

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 2 302,00

- w analityce „Rozrachunki z US”

4. Składka na ubezpieczenie zdrowotne:

Wn „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 1 896,53

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 1 896,53

- w analityce „Rozrachunki z ZUS”

5. Składki ZUS finansowane przez pracodawcę:

Wn „Ubezpieczenia społeczne” 5 185,00

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 5 185,00

- w analityce „Rozrachunki z ZUS”

6. Wypłacono wynagrodzenie 28 września 2007 r.:

Wn „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 16 873,97

Ma „Rachunek bieżący” 16 873,97

Składki ZUS zapłacone przez pracodawcę będą mogły być zaliczony do kosztów podatkowych w październiku, po dokonaniu wpłaty na konto ZUS.

W październiku wykonano następujące płatności:

7. Zapłacono podatek dochodowego na rachunek urzędu skarbowego:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 2 302,00

- w analityce „Rozrachunki z US”

Ma„Rachunek bieżący” 2 302,00

8. Zapłacono składki ZUS:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 11 009,03

- w analityce „Rozrachunki z ZUS”

Ma „Rachunek bieżący” 11 009,03

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Akt powołania sporządzony na podstawie Kodeksu spółek handlowych

Przepisy k.s.h. pozwalają na powołanie członka zarządu poprzez uchwałę wspólników, pod warunkiem że nie jest to sprzeczne z umową spółki.

Oznacza to, że między członkiem zarządu (będącym jednocześnie udziałowcem) a spółką istnieje powiązanie organizacyjne, nie zawarto z nim umowy o pracę ani umowy zlecenia, sprawuje on swoją funkcję bezumownie.

Jeśli z tytułu sprawowania funkcji (na podstawie powołania) członek zarządu otrzymuje wynagrodzenie, jest to w myśl art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód z działalności wykonywanej osobiście. Spółka, zgodnie z art. 41 updof, jest zobowiązana jako płatnik do naliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy, z zastosowaniem do dokonywanego świadczenia najniższej stawki podatkowej określonej w art. 27 updof, czyli 19%.

Na wniosek podatnika spółka jako płatnik może obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek z zastosowaniem wyższej stawki podatkowej określonej w przepisach. Przychód uzyskany na podstawie powołania pomniejsza się o zryczałtowane koszty uzyskania przychodu w wysokości 108,50 zł.

Dwudziestego następnego miesiąca, po wypłaceniu wynagrodzenia, spółka jako płatnik jest obowiązana odprowadzić naliczoną zaliczkę na konto urzędu skarbowego. Od początku 2007 r. nie ma obowiązku składania deklaracji miesięcznych PIT. Informacja o uzyskanym wynagrodzeniu jest wykazywana do końca lutego następnego roku w deklaracji PIT-11 przekazywanej członkowi zarządu i urzędowi skarbowemu, natomiast do końca stycznia następnego roku należy przesłać do urzędu skarbowego właściwego według siedziby płatnika zbiorczą deklarację PIT-4R.

Pełnienie funkcji członka zarządu w spółce na podstawie samego aktu powołania nie powoduje powstania obowiązku naliczania i odprowadzania składek ZUS.

Katalog określający zasady i tytuły podlegania obowiązkowi ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego nie zawiera funkcji członka zarządu pełnionej na podstawie powołania. Oznacza to, że wynagrodzenie wypłacane udziałowcowi pełniącemu funkcję członka zarządu na podstawie powołania jest jedynie opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ale nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne ani na ubezpieczenie zdrowotne.

Pełnienie funkcji członka zarządu na podstawie dodatkowo zawartej umowy o pracę, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług podlega, co do zasady, ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu na zasadach ogólnych. Natomiast pełnienie funkcji wyłącznie na podstawie samego aktu powołania nie rodzi obowiązku ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego.

Wypłacone wynagrodzenie można zaksięgować na podstawie listy płac bądź wewnętrznego dokumentu źródłowego. Powinien on zawierać dane dotyczące uchwały zgromadzenia wspólników (data zawarcia, numer uchwały i wysokość wynagrodzenia).

Przykład 2

Udziałowiec pełni funkcję członka zarządu na podstawie powołania. Przyznane wynagrodzenie wynosi 25 000 zł brutto. Jest wypłacane na koniec każdego miesiąca, po naliczeniu i potrąceniu zaliczki na podatek dochodowy. Spółka sporządza odrębną listę płac dla członków zarządu.

Wartość wynagrodzenia 25 000 zł

Podatek dochodowy od osób fizycznych (19%) 4 729 zł

Płaca netto - do wypłaty 20 271 zł

Ewidencja księgowa

1. Lista płac:

Wn „Wynagrodzenia” 25 000

Ma „Rozrachunki z udziałowcami” 25 000

- w analityce imienne konto członka zarządu

2. Naliczono i zaksięgowano zaliczkę na podatek dochodowy:

Wn „Rozrachunki z udziałowcami” 4 729

- w analityce imienne konto członka zarządu

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 4 729

- w analityce „Rozrachunki z US”

3. Wypłacono wynagrodzenie na koniec miesiąca:

Wn „Rozrachunki z udziałowcami” 20 271

- w analityce imienne konto członka zarządu

Ma „Rachunek bieżący” 20 271

4. W następnym miesiącu wpłacono podatek dochodowy na rachunek urzędu skarbowego:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 4 729

- w analityce „Rozrachunki z US”

Ma „Rachunek bieżący” 4 729

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 12 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 13, 41, 41a i 42 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243

• art. 58 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 181, poz. 1287

• art. 201 i 210 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 22 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 181, poz. 1288

• art. 6 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243

Maryla Piotrowska

główna księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA