REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja i rozliczanie wynagrodzeń właścicieli spółek - umowa o pracę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maryla Piotrowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są formy zatrudnienia właścicieli spółki wieloosobowej pełniących jednocześnie funkcję członków zarządu? Jak zaksięgować wypłacane im wynagrodzenia?

RADA

REKLAMA

Ewidencja księgowa wynagrodzeń właścicieli spółek zależy od formy ich zatrudnienia. Formy zatrudnienia oraz przykłady ewidencji prezentujemy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Najczęściej spotykane formy zatrudnienia to:

umowa o pracę zawarta na podstawie Kodeksu pracy,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• akt powołania sporządzony na podstawie Kodeksu spółek handlowych,

• umowa menedżerska zawarta na podstawie Kodeksu cywilnego,

• nieodpłatne pełnienie funkcji członka zarządu w oparciu o przepisy Kodeksu spółek handlowych.

Możliwe są różne formy świadczenia pracy przez udziałowców na rzecz spółki, której są właścicielami.

Umowa o pracę zawarta na podstawie Kodeksu pracy

W myśl Kodeksu spółek handlowych zarząd prowadzi sprawy spółki i reprezentuje spółkę. Oznacza to, że zarząd może zawierać wszelkiego rodzaju umowy występujące w obrocie gospodarczym, w tym również umowy ze wspólnikami. Jednak aby te umowy były prawnie skuteczne, muszą być zawarte zgodnie z art. 210 § 1 k.s.h., który mówi, że w umowie między spółką a członkiem zarządu oraz w sporze z nim spółkę reprezentuje rada nadzorcza lub pełnomocnik powołany uchwałą zgromadzenia wspólników.

Zawrzeć umowę o pracę z członkami zarządu może więc rada nadzorcza lub pełnomocnik, powołany przez zgromadzenie wspólników w drodze uchwały.

REKLAMA

Niestety, organy skarbowe kwestionują zasadność zaliczania wynagrodzenia właścicieli będących członkami zarządu do kosztów podatkowych spółki, nawet wówczas, gdy zawarta umowa jest formalnie poprawna. Każdą umowę należy rozpatrywać, biorąc pod uwagę uregulowania zawarte w innych szczególnych przepisach. W omawianym przypadku trzeba przeanalizować poprawność i zgodność umowy z Kodeksem pracy, gdzie zostały określone atrybuty stosunku pracy.

Zgodnie z art. 22 § 1 k.p. przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem. Jeśli nie ma podporządkowania pracownika pracodawcy, nie można mówić o stosunku pracy. Umowa taka, mimo że jest zawarta zgodnie z przepisami k.s.h., może okazać się jednak sprzeczna z Kodeksem pracy, co może skutkować uznaniem jej za nieważną w świetle art. 58 Kodeksu cywilnego:

1. Czynność prawna sprzeczna z ustawą albo mająca na celu obejście ustawy jest nieważna, chyba że właściwy przepis przewiduje inny skutek, w szczególności ten, iż na miejsce nieważnych postanowień czynności prawnej wchodzą odpowiednie przepisy ustawy.

UWAGA!

Praktycznie każda umowa o pracę zawarta z właścicielami spółki powinna być indywidualnie rozpatrywana i oceniana przede wszystkim pod kątem podporządkowania ich jako pracowników świadczących pracę na rzecz spółki. Tylko jeśli umowy te są ważne prawnie, wynagrodzenia można zaliczyć do kosztów podatkowych spółki.

Jeżeli umowa zawarta z udziałowcem jest prawnie skuteczna, jeśli faktycznie wykonuje on na rzecz spółki określone świadczenia, a otrzymywane wynagrodzenia nie mają charakteru świadczeń jednostronnych, oraz jeżeli istnieje cecha podporządkowania pracodawcy, wypłacone wynagrodzenie będzie stanowić dla spółki koszt uzyskania przychodów.

UWAGA!

Do kosztów podatkowych można zaliczyć wynagrodzenia i składki ZUS rzeczywiście zapłacone.

Przykład 1

Z udziałowcem, będącym jednocześnie członkiem zarządu, zawarto umowę o pracę. Wynagrodzenie wyniosło 25 000 zł brutto. Sporządzono listę płac za wrzesień 2007 r. Zgodnie z regulaminem pracy wynagrodzenie zostało wypłacone 28 września 2007 r. Spółka ewidencjonuje koszty na kontach zespołu 4.

Naliczenie wynagrodzenia:

Płaca brutto: 25 000,00 zł

ubezpieczenie społeczne 3 927,50 zł w tym:

- ubezpieczenie emerytalne 2 440,00 zł

- ubezpieczenie rentowe 875,00 zł

- ubezpieczenie chorobowe 612,50 zł

podatek dochodowy od osób fizycznych (19%) 3 935,00 zł

składka zdrowotna (9%) 1 896,53 zł

składka zdrowotna do odliczenia od podatku (7,75%) 1 633,12 zł

podatek wpłacony do US 2 302,00 zł

płaca netto - do wypłaty 16 873,97 zł

Koszty pracodawcy:

ubezpieczenie społeczne 4 547,50 zł w tym:

- ubezpieczenie emerytalne 2 440,00 zł

- ubezpieczenie rentowe 1 625,00 zł

- ubezpieczenie wypadkowe 482,50 zł

fundusz pracy 612,50 zł

FGŚP 25,00 zł

Ewidencja księgowa

1. Lista płac:

Wn „Wynagrodzenia” 25 000,00

Ma „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 25 000,00

2. Składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika:

Wn „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 3 927,50

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 3 927,50

- w analityce „Rozrachunki z ZUS”

3. Zaliczka na podatek dochodowy:

Wn „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 2 302,00

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 2 302,00

- w analityce „Rozrachunki z US”

4. Składka na ubezpieczenie zdrowotne:

Wn „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 1 896,53

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 1 896,53

- w analityce „Rozrachunki z ZUS”

5. Składki ZUS finansowane przez pracodawcę:

Wn „Ubezpieczenia społeczne” 5 185,00

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 5 185,00

- w analityce „Rozrachunki z ZUS”

6. Wypłacono wynagrodzenie 28 września 2007 r.:

Wn „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 16 873,97

Ma „Rachunek bieżący” 16 873,97

Składki ZUS zapłacone przez pracodawcę będą mogły być zaliczony do kosztów podatkowych w październiku, po dokonaniu wpłaty na konto ZUS.

W październiku wykonano następujące płatności:

7. Zapłacono podatek dochodowego na rachunek urzędu skarbowego:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 2 302,00

- w analityce „Rozrachunki z US”

Ma„Rachunek bieżący” 2 302,00

8. Zapłacono składki ZUS:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 11 009,03

- w analityce „Rozrachunki z ZUS”

Ma „Rachunek bieżący” 11 009,03

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Akt powołania sporządzony na podstawie Kodeksu spółek handlowych

Przepisy k.s.h. pozwalają na powołanie członka zarządu poprzez uchwałę wspólników, pod warunkiem że nie jest to sprzeczne z umową spółki.

Oznacza to, że między członkiem zarządu (będącym jednocześnie udziałowcem) a spółką istnieje powiązanie organizacyjne, nie zawarto z nim umowy o pracę ani umowy zlecenia, sprawuje on swoją funkcję bezumownie.

REKLAMA

Jeśli z tytułu sprawowania funkcji (na podstawie powołania) członek zarządu otrzymuje wynagrodzenie, jest to w myśl art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód z działalności wykonywanej osobiście. Spółka, zgodnie z art. 41 updof, jest zobowiązana jako płatnik do naliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy, z zastosowaniem do dokonywanego świadczenia najniższej stawki podatkowej określonej w art. 27 updof, czyli 19%.

Na wniosek podatnika spółka jako płatnik może obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek z zastosowaniem wyższej stawki podatkowej określonej w przepisach. Przychód uzyskany na podstawie powołania pomniejsza się o zryczałtowane koszty uzyskania przychodu w wysokości 108,50 zł.

Dwudziestego następnego miesiąca, po wypłaceniu wynagrodzenia, spółka jako płatnik jest obowiązana odprowadzić naliczoną zaliczkę na konto urzędu skarbowego. Od początku 2007 r. nie ma obowiązku składania deklaracji miesięcznych PIT. Informacja o uzyskanym wynagrodzeniu jest wykazywana do końca lutego następnego roku w deklaracji PIT-11 przekazywanej członkowi zarządu i urzędowi skarbowemu, natomiast do końca stycznia następnego roku należy przesłać do urzędu skarbowego właściwego według siedziby płatnika zbiorczą deklarację PIT-4R.

Pełnienie funkcji członka zarządu w spółce na podstawie samego aktu powołania nie powoduje powstania obowiązku naliczania i odprowadzania składek ZUS.

Katalog określający zasady i tytuły podlegania obowiązkowi ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego nie zawiera funkcji członka zarządu pełnionej na podstawie powołania. Oznacza to, że wynagrodzenie wypłacane udziałowcowi pełniącemu funkcję członka zarządu na podstawie powołania jest jedynie opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ale nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne ani na ubezpieczenie zdrowotne.

Pełnienie funkcji członka zarządu na podstawie dodatkowo zawartej umowy o pracę, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług podlega, co do zasady, ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu na zasadach ogólnych. Natomiast pełnienie funkcji wyłącznie na podstawie samego aktu powołania nie rodzi obowiązku ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego.

Wypłacone wynagrodzenie można zaksięgować na podstawie listy płac bądź wewnętrznego dokumentu źródłowego. Powinien on zawierać dane dotyczące uchwały zgromadzenia wspólników (data zawarcia, numer uchwały i wysokość wynagrodzenia).

Przykład 2

Udziałowiec pełni funkcję członka zarządu na podstawie powołania. Przyznane wynagrodzenie wynosi 25 000 zł brutto. Jest wypłacane na koniec każdego miesiąca, po naliczeniu i potrąceniu zaliczki na podatek dochodowy. Spółka sporządza odrębną listę płac dla członków zarządu.

Wartość wynagrodzenia 25 000 zł

Podatek dochodowy od osób fizycznych (19%) 4 729 zł

Płaca netto - do wypłaty 20 271 zł

Ewidencja księgowa

1. Lista płac:

Wn „Wynagrodzenia” 25 000

Ma „Rozrachunki z udziałowcami” 25 000

- w analityce imienne konto członka zarządu

2. Naliczono i zaksięgowano zaliczkę na podatek dochodowy:

Wn „Rozrachunki z udziałowcami” 4 729

- w analityce imienne konto członka zarządu

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 4 729

- w analityce „Rozrachunki z US”

3. Wypłacono wynagrodzenie na koniec miesiąca:

Wn „Rozrachunki z udziałowcami” 20 271

- w analityce imienne konto członka zarządu

Ma „Rachunek bieżący” 20 271

4. W następnym miesiącu wpłacono podatek dochodowy na rachunek urzędu skarbowego:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 4 729

- w analityce „Rozrachunki z US”

Ma „Rachunek bieżący” 4 729

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 12 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 13, 41, 41a i 42 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243

• art. 58 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 181, poz. 1287

• art. 201 i 210 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 22 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 181, poz. 1288

• art. 6 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243

Maryla Piotrowska

główna księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA

KSeF już nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury od 2026 roku! Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony?

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

REKLAMA

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: już od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

REKLAMA