REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dyrektywa o równości i jawności wynagrodzeń coraz bliżej. Co się zmieni? Nowe obowiązki firm i uprawnienia pracowników

Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa
Dyrektywa o równości i jawności wynagrodzeń coraz bliżej. Co się zmieni? Nowe obowiązki firm i uprawnienia pracowników
Dyrektywa o równości i jawności wynagrodzeń coraz bliżej. Co się zmieni? Nowe obowiązki firm i uprawnienia pracowników
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Po wdrożeniu dyrektywy dotyczącej sygnalistów, kraje członkowskie Unii Europejskiej muszą rozpocząć przygotowania do implementacji przepisów dotyczących jawności i równości wynagrodzeń. Przepisy dyrektywy maja obowiązywać nie tylko jednostki sektora publicznego ale również prywatnego. Będzie wiązało się to nie tylko z zapewnieniem przejrzystości płac w danej organizacji ale również szeregiem obowiązków formalnych i raportowych. Firmy zatrudniające powyżej 150 pracowników, już teraz powinny rozpocząć przygotowania do implementacji nowych przepisów w tym zakresie, gdyż to te właśnie podmioty będą do tego zobligowane.

Luka płacowa jest faktem. Ile wynosi? 

Choć regulacja dotycząca równości wynagrodzeń została wprowadzona już  w 1957 r. w traktacie rzymskim, różnice w otrzymywanym wynagrodzeniu za pracę pod względem płci nadal występują. Według danych Eurostatu, kobiety pracujące w UE zarabiają średnio 12,7% mniej za godzinę niż mężczyźni. Dane te różnią się między państwami Unii Europejskiej. W 2021 r. luka płacowa w Austrii była wykazywana na poziomie 18,8%, w Niemczech było to 17,6%, w Belgii 5% a w Polsce 4,5%

Niższa wartość procentowa nie oznacza jednak, że w tych państwach luka płacowa jest niska bądź prawie wcale nie występuje. Niskie różnice w wynagrodzeniach mogą być na przykład spowodowane niskim udziałem kobiet w rynku pracy, podejmowaniem prac dorywczych nigdzie nie zarejestrowanych oraz pracy w niepełnym wymiarze godzin ze względu na opiekę nad dziećmi. Kobiety zdecydowanie częściej korzystają również z dłuższych przerw zawodowych przez co często pomijane są w procesach podwyżkowych.  Faktem jest również, iż kobiety zajmują mniej stanowisk kierowniczych a w przypadku zatrudnienia na wyższych stanowiskach, różnica w wynagrodzeniu pomiędzy managerami kobietami a managerami mężczyznami wynosi ok 23%

Zmiany widać również na tle wieku. Luka płacowa jest zazwyczaj na niskim poziomie u rozpoczynających zatrudnienie natomiast pogłębia się wraz z wiekiem. Ma to również przełożenie na późniejszą emeryturę kobiet, która jest o około 28% niższa.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest dyrektywa 2023/970? Kiedy ma być wdrożona?

Dyrektywa 2023/970 w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości za pośrednictwem mechanizmów przejrzystości wynagrodzeń oraz mechanizmów egzekwowania, bo tak brzmi jej pełna nazwa, powinna zostać wdrożona do systemu prawnego każdego z państw członkowskich do dnia 7 czerwca 2026 roku. Celem wprowadzenia regulacji w tym zakresie jest przede wszystkim zmniejszenie luki płacowej pomiędzy kobietami a mężczyznami ale także wyposażenie pracowników oraz kandydatów w nowe uprawnienia. Dyrektywa, wskazuje również, iż obecne przepisy nie pozwalają na dokonanie właściwej oceny równego traktowania osób zatrudnionych, gdyż nie mamy do czynienia z dostateczną jawnością systemów wynagrodzeń.

Definicję „płacy” jaką możemy odnaleźć w samej dyrektywie należy postrzegać bardzo szeroko. Zgodnie z zapisami oznacza bowiem to nie tylko wynagrodzenie zasadnicze ale także „wszelkie inne świadczenia, pieniężne lub rzeczowe, które pracownicy otrzymują bezpośrednio lub pośrednio od swojego pracodawcy z racji swojego zatrudnienia”. Należy przez to rozumieć wszystkie składniki wypłacane pracownikom takie jak premie, dodatkowe benefity, zwroty za przejazdy czy wyżywienie. Dlatego, bardzo istotne jest, aby pracodawcy upewnili się, ze wszystkie dodatkowe składniki wynagrodzenia wypłacane pracownikom zapewniają równe traktowanie.

Na czym będzie polegać jawność wynagrodzeń? Jakie uprawnienia dla pracowników i obowiązki pracodawców niesie ze sobą dyrektywa?

Pracodawcy muszą być gotowi przede wszystkim na obowiązki informacyjne wobec pracowników. Nowym uprawnieniem będzie możliwość wystąpienia do pracodawcy z wnioskiem o dostarczenie informacji na temat poziomu swojego wynagrodzenia ale także średniego poziomu wynagrodzenia na tle pozostałych zatrudnionych osób wykonujących tę samą pracę w podziale na płeć. Informacja ta może nie wykazać istnienia luki płacowej w przedsiębiorstwie, ale może wskazać pracownikowi na występowanie innych nieprawidłowości takich jak brak jasnych kryteriów zróżnicowania płacowego. Dosyć częstym zjawiskiem jest, iż pracownicy z długim stażem i bogatym doświadczeniem mają podobne warunki płacowe jak nowo zatrudnione osoby w szczególności w okresach dużego deficytu na rynku pracowników, kiedy znalezienie specjalisty jest trudne a pracodawcy próbują ściągnąć nowe osoby atrakcyjnym wynagrodzeniem. Pracodawca powinien być gotowy na przekazanie żądanej informacji w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku przez pracownika.

Kolejnym obowiązkiem po stronie pracodawców jest obowiązek raportowania poziomów wynagrodzeń w podziale na płeć w danej organizacji. W przypadku gdy luka płacowa będzie na poziomie wyższym niż 5%, pracodawca będzie zobowiązany do wdrożenia odpowiednich działań mających pozwolić na zniwelowanie różnicy płacowej. 

REKLAMA

Pracodawcy będą również zobowiązani do cyklicznego przygotowywania sprawozdań na temat luk płacowych, co będzie weryfikowane przez odpowiedzialne za to organy państwa. Obowiązek ten będzie wprowadzany stopniowo, począwszy od podmiotów zatrudniających ponad 150 pracowników (obowiązek przekazania pierwszego sprawozdania do dnia 7 czerwca 2027 r.) po firmy zatrudniające między 100 a 149 pracowników (obowiązek przekazania pierwszego sprawozdania do dnia 7 czerwca 2031 r.).

Ponadto, w przypadku zamieszczania nowych ofert w poszukiwaniu pracowników, pracodawcy muszą zapewnić neutralność ogłoszeń pod względem płci. Na etapie rekrutacji powinni natomiast poinformować kandydata na temat wynagrodzenia początkowego lub jego przedziału opartego na obiektywnych, neutralnych pod względem płci kryteriów - przewidzianego w odniesieniu do danego stanowiska. Informacje te przekazuje się w taki sposób, aby zapewnić świadome i przejrzyste negocjacje dotyczące wynagrodzenia, na przykład w opublikowanym ogłoszeniu o wakacie, przed rozmową kwalifikacyjną lub w inny sposób. Należy zatem przyjąć, iż kandydat może zostać o nich poinformowany np. podczas rozmowy kwalifikacyjnej na jednym z etapów rekrutacji. Ważne jednak, aby pracodawca mógł udowodnić spełnienie obowiązku informacyjnego wobec kandydata, aby nie być narażonym na negatywne konsekwencje.

Dyrektywa odnosi się tylko do pojęcia pracownika, a więc jej przepisy nie będą obejmowały innych form zatrudnienia np. osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia. Jednak na konkretne rozwiązania musimy zaczekać do czasu implementacji przepisów do polskiego porządku prawnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Paulina Marcula-Kurek, Payroll Manager w Nexia Advicero

Podstawa prawna: Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/970 z 10 maja 2023 r. w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości za pośrednictwem mechanizmów przejrzystości wynagrodzeń oraz mechanizmów egzekwowania.

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA