REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dyrektywa o równości i jawności wynagrodzeń coraz bliżej. Co się zmieni? Nowe obowiązki firm i uprawnienia pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa
Dyrektywa o równości i jawności wynagrodzeń coraz bliżej. Co się zmieni? Nowe obowiązki firm i uprawnienia pracowników
Dyrektywa o równości i jawności wynagrodzeń coraz bliżej. Co się zmieni? Nowe obowiązki firm i uprawnienia pracowników
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Po wdrożeniu dyrektywy dotyczącej sygnalistów, kraje członkowskie Unii Europejskiej muszą rozpocząć przygotowania do implementacji przepisów dotyczących jawności i równości wynagrodzeń. Przepisy dyrektywy maja obowiązywać nie tylko jednostki sektora publicznego ale również prywatnego. Będzie wiązało się to nie tylko z zapewnieniem przejrzystości płac w danej organizacji ale również szeregiem obowiązków formalnych i raportowych. Firmy zatrudniające powyżej 150 pracowników, już teraz powinny rozpocząć przygotowania do implementacji nowych przepisów w tym zakresie, gdyż to te właśnie podmioty będą do tego zobligowane.

Luka płacowa jest faktem. Ile wynosi? 

Choć regulacja dotycząca równości wynagrodzeń została wprowadzona już  w 1957 r. w traktacie rzymskim, różnice w otrzymywanym wynagrodzeniu za pracę pod względem płci nadal występują. Według danych Eurostatu, kobiety pracujące w UE zarabiają średnio 12,7% mniej za godzinę niż mężczyźni. Dane te różnią się między państwami Unii Europejskiej. W 2021 r. luka płacowa w Austrii była wykazywana na poziomie 18,8%, w Niemczech było to 17,6%, w Belgii 5% a w Polsce 4,5%

Niższa wartość procentowa nie oznacza jednak, że w tych państwach luka płacowa jest niska bądź prawie wcale nie występuje. Niskie różnice w wynagrodzeniach mogą być na przykład spowodowane niskim udziałem kobiet w rynku pracy, podejmowaniem prac dorywczych nigdzie nie zarejestrowanych oraz pracy w niepełnym wymiarze godzin ze względu na opiekę nad dziećmi. Kobiety zdecydowanie częściej korzystają również z dłuższych przerw zawodowych przez co często pomijane są w procesach podwyżkowych.  Faktem jest również, iż kobiety zajmują mniej stanowisk kierowniczych a w przypadku zatrudnienia na wyższych stanowiskach, różnica w wynagrodzeniu pomiędzy managerami kobietami a managerami mężczyznami wynosi ok 23%

Zmiany widać również na tle wieku. Luka płacowa jest zazwyczaj na niskim poziomie u rozpoczynających zatrudnienie natomiast pogłębia się wraz z wiekiem. Ma to również przełożenie na późniejszą emeryturę kobiet, która jest o około 28% niższa.

REKLAMA

Czym jest dyrektywa 2023/970? Kiedy ma być wdrożona?

REKLAMA

Dyrektywa 2023/970 w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości za pośrednictwem mechanizmów przejrzystości wynagrodzeń oraz mechanizmów egzekwowania, bo tak brzmi jej pełna nazwa, powinna zostać wdrożona do systemu prawnego każdego z państw członkowskich do dnia 7 czerwca 2026 roku. Celem wprowadzenia regulacji w tym zakresie jest przede wszystkim zmniejszenie luki płacowej pomiędzy kobietami a mężczyznami ale także wyposażenie pracowników oraz kandydatów w nowe uprawnienia. Dyrektywa, wskazuje również, iż obecne przepisy nie pozwalają na dokonanie właściwej oceny równego traktowania osób zatrudnionych, gdyż nie mamy do czynienia z dostateczną jawnością systemów wynagrodzeń.

Definicję „płacy” jaką możemy odnaleźć w samej dyrektywie należy postrzegać bardzo szeroko. Zgodnie z zapisami oznacza bowiem to nie tylko wynagrodzenie zasadnicze ale także „wszelkie inne świadczenia, pieniężne lub rzeczowe, które pracownicy otrzymują bezpośrednio lub pośrednio od swojego pracodawcy z racji swojego zatrudnienia”. Należy przez to rozumieć wszystkie składniki wypłacane pracownikom takie jak premie, dodatkowe benefity, zwroty za przejazdy czy wyżywienie. Dlatego, bardzo istotne jest, aby pracodawcy upewnili się, ze wszystkie dodatkowe składniki wynagrodzenia wypłacane pracownikom zapewniają równe traktowanie.

Na czym będzie polegać jawność wynagrodzeń? Jakie uprawnienia dla pracowników i obowiązki pracodawców niesie ze sobą dyrektywa?

REKLAMA

Pracodawcy muszą być gotowi przede wszystkim na obowiązki informacyjne wobec pracowników. Nowym uprawnieniem będzie możliwość wystąpienia do pracodawcy z wnioskiem o dostarczenie informacji na temat poziomu swojego wynagrodzenia ale także średniego poziomu wynagrodzenia na tle pozostałych zatrudnionych osób wykonujących tę samą pracę w podziale na płeć. Informacja ta może nie wykazać istnienia luki płacowej w przedsiębiorstwie, ale może wskazać pracownikowi na występowanie innych nieprawidłowości takich jak brak jasnych kryteriów zróżnicowania płacowego. Dosyć częstym zjawiskiem jest, iż pracownicy z długim stażem i bogatym doświadczeniem mają podobne warunki płacowe jak nowo zatrudnione osoby w szczególności w okresach dużego deficytu na rynku pracowników, kiedy znalezienie specjalisty jest trudne a pracodawcy próbują ściągnąć nowe osoby atrakcyjnym wynagrodzeniem. Pracodawca powinien być gotowy na przekazanie żądanej informacji w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku przez pracownika.

Kolejnym obowiązkiem po stronie pracodawców jest obowiązek raportowania poziomów wynagrodzeń w podziale na płeć w danej organizacji. W przypadku gdy luka płacowa będzie na poziomie wyższym niż 5%, pracodawca będzie zobowiązany do wdrożenia odpowiednich działań mających pozwolić na zniwelowanie różnicy płacowej. 

Pracodawcy będą również zobowiązani do cyklicznego przygotowywania sprawozdań na temat luk płacowych, co będzie weryfikowane przez odpowiedzialne za to organy państwa. Obowiązek ten będzie wprowadzany stopniowo, począwszy od podmiotów zatrudniających ponad 150 pracowników (obowiązek przekazania pierwszego sprawozdania do dnia 7 czerwca 2027 r.) po firmy zatrudniające między 100 a 149 pracowników (obowiązek przekazania pierwszego sprawozdania do dnia 7 czerwca 2031 r.).

Ponadto, w przypadku zamieszczania nowych ofert w poszukiwaniu pracowników, pracodawcy muszą zapewnić neutralność ogłoszeń pod względem płci. Na etapie rekrutacji powinni natomiast poinformować kandydata na temat wynagrodzenia początkowego lub jego przedziału opartego na obiektywnych, neutralnych pod względem płci kryteriów - przewidzianego w odniesieniu do danego stanowiska. Informacje te przekazuje się w taki sposób, aby zapewnić świadome i przejrzyste negocjacje dotyczące wynagrodzenia, na przykład w opublikowanym ogłoszeniu o wakacie, przed rozmową kwalifikacyjną lub w inny sposób. Należy zatem przyjąć, iż kandydat może zostać o nich poinformowany np. podczas rozmowy kwalifikacyjnej na jednym z etapów rekrutacji. Ważne jednak, aby pracodawca mógł udowodnić spełnienie obowiązku informacyjnego wobec kandydata, aby nie być narażonym na negatywne konsekwencje.

Dyrektywa odnosi się tylko do pojęcia pracownika, a więc jej przepisy nie będą obejmowały innych form zatrudnienia np. osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia. Jednak na konkretne rozwiązania musimy zaczekać do czasu implementacji przepisów do polskiego porządku prawnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Paulina Marcula-Kurek, Payroll Manager w Nexia Advicero

Podstawa prawna: Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/970 z 10 maja 2023 r. w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości za pośrednictwem mechanizmów przejrzystości wynagrodzeń oraz mechanizmów egzekwowania.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA