REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dyrektywa UE o adekwatnych wynagrodzeniach minimalnych w Polsce nadal nie wdrożona. Kiedy zmiany w przepisach o płacy minimalnej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa
Dyrektywa UE o adekwatnych wynagrodzeniach minimalnych w Polsce nadal nie wdrożona. Kiedy zmiany w przepisach o płacy minimalnej?
Dyrektywa UE o adekwatnych wynagrodzeniach minimalnych w Polsce nadal nie wdrożona. Kiedy zmiany w przepisach o płacy minimalnej?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Do 15 listopada 2024 kraje członkowskie Unii Europejskiej zobowiązane były do implementacji do porządku krajowego, przepisów kolejnej dyrektywy. Mowa tu o dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej, która wprowadza szereg regulacji dotyczących sposobu i częstotliwości określania przez Rząd minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Dyrektywa UE dot. płacy minimalnej - jakie kryteria z niej wynikają do ustalania minimalnego wynagrodzenia

W dyrektywie określono konkretne kryteria, które powinny być uwzględniane podczas aktualizowania płacy minimalnej w każdym z państw. Czynniki te to przede wszystkim:
Ogólny poziom wynagrodzeń i ich rozkład,
Siła nabywcza – ustawowych wynagrodzeń minimalnych, z uwzględnieniem kosztów utrzymania,
Produktywność – długoterminowe krajowe poziomy produktywności i ich zmiany,
Stopa wzrostu wynagrodzeń – odpowiadająca realnemu wzrostowi wynagrodzeń w gospodarce.

Powyższe kryteria mają przyczynić się do zagwarantowania adekwatnych wynagrodzeń, które mają zapewnić zmniejszenie poziomu ubóstwa pracowników, zapewnienie godziwości płacy, zmniejszenie luki płacowej pomiędzy kobietami a mężczyznami oraz wspieranie spójności społecznej. Państwa członkowie będą zobligowane do dokonywania regularnej aktualizacji ustawowych wynagrodzeń minimalnych co najmniej raz na dwa lata. Państwa będą miały również możliwość stosowania mechanizmu automatycznej indeksacji, w ramach którego zagwarantowany jest co najmniej minimalny obowiązkowy wzrost ustawowego wynagrodzenia. W przypadku tych państw, obowiązek aktualizacji nie może być dokonywany rzadziej niż raz na cztery lata.

REKLAMA

Autopromocja
Ważne

Dyrektywa obejmie wszystkich pracowników Unii Europejskiej, wykonujących pracę na podstawie umowy o pracę lub pozostających w stosunku pracy zdefiniowanych przez krajowe ustawy właściwe, umowy zbiorowe oraz powszechnie obowiązującą praktykę.

Kiedy polskie przepisy wdrażające dyrektywę? 

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pomimo upływu terminu nadal nie wdrożyło wspomnianej dyrektywy do polskiego porządku prawnego. Prace toczą się nad kilkunastoma zmianami mającymi wprowadzić regulacje, które będą zgodne z przepisami wspomnianej dyrektywy, tak aby w kolejnych latach wynagrodzenie minimalne było określane już na nowych zasadach. Aktualnie status na stronie Rządowego Centrum Legislacji wskazuje, iż projekt znajduje się w Komitecie do Spraw Europejskich gdzie poddawany jest ponownej analizie. 

Niestety nie wiadomo, czy uda się projekt przyjąć jeszcze w tym roku. Planowo, miał być on przyjęty przez Sejm w III lub IV kwartale jednak nie wydaje się to na te moment realne.

W konsekwencji Polska narażona jest na kary pieniężne ze strony Unii Europejskiej. Jeśli chodzi o skutki dla pracowników, to nie ma to wpływu na poziom wynagrodzeń w roku 2025, gdyż w odniesieniu do roku 2025 zastosowane zostały przepisy i sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia aktualnie obowiązujący. Przepisy dostosowane do Unijnej Dyrektywy będą determinowały poziom wynagrodzenia minimalnego najwcześniej od 2026 roku.

Jakie będą najważniejsze zmiany polskiego prawa pracy po wdrożeniu Dyrektywy 2022/2041?

Część z proponowanych w ustawie zmian, to raczej zmiany kosmetyczne, jednak kilka głównych punktów będzie miało duży wpływ na kształtowanie się wysokości wynagrodzenia minimalnego w kolejnych latach. Są to przede wszystkim:

1) obowiązkowa aktualizacja płacy minimalnej nie rzadziej niż raz na 4 lata,
2) wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę ma być ustalana w taki sposób, aby jej przeciętna wysokość w danym roku wzrastała w stopniu nie niższym niż prognozowany na dany rok wskaźnik cen,
3) podwyższenie kar za łamanie przepisów dotyczących wypłaty minimalnego wynagrodzenia – z obecnych od 1 tys. do 30 tys. zł do od 1,5 tys. do 45 tys. zł,
4) obowiązek wypłaty odsetek przez pracodawcę w związku z nieterminową wypłatą wynagrodzenia, nawet w sytuacji gdy opóźnienie było spowodowane okolicznościami, niezależnymi od pracodawcy,
5) zdefiniowanie nowego przestępstwa przeciwko prawom pracownika w kodeksie karnym w przypadku braku wypłaty wynagrodzenia przez pracodawcę przez okres co najmniej trzech miesięcy,
6) wynagrodzenie minimalne zostanie zrównane z wynagrodzeniem zasadniczym, co oznacza, ze nie będzie można go pomniejszać o wartość wypłacanych premii czy innych dodatków,
7) zwiększony zostanie udział strony pracowników i pracodawców w kształtowaniu płacy minimalnej.

Kiedy zmiany wejdą w życie?

Aktualnie minimalne wynagrodzenie w Polsce ustalane jest na podstawie regulacji zawartych w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (ustawa z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, Dz. U. 2002 Nr 200 poz. 1679). Płaca w roku 2025 będzie określana jeszcze na podstawie starych zasad a więc z zastosowaniem tzw. negocjacyjnego trybu kształtowania wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę. Każdego roku płaca minimalna podlega negocjacjom w ramach Komisji Trójstronnej, w której skład wchodzą przedstawiciele strony rządowej, strony pracowników oraz strony pracodawców.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 12 września 2024 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025 r. wynagrodzenie minimalnew 2025 roku wyniesie:
- Wynagrodzenie miesięczne (na cały etat): 4666 zł brutto 
- Stawka godzinowa: 30,50 zł.

Na co wpływa minimalne wynagrodzenie?

Podwyższenie płacy minimalnej ma bezpośredni wpływ również na inne składniki wynagrodzenia za pracę. Zmiana wysokości minimalnego wynagrodzenia kształtuje także zmianę wysokości takich składników uposażenia jak:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • dodatek za pracę w nocy – wysokość dodatku ustalana jest poprzez podzielenie wysokości wynagrodzenia minimalnego przez liczbę godzin do przepracowania w danym miesiącu,
  • odprawa z tytułu zwolnień grupowych – wysokość odprawy dla pracownika zależy od stażu pracy w danej organizacji ale także ograniczona jest kwotowo do wysokości 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę,
  • wynagrodzenie w trakcie przestoju na podstawie art. 81 Kodeksu Pracy – za okres przestoju wprowadzonego z winy pracodawcy, pracownikowi przysługuje wynagrodzenie w wysokości 60% jednak nie niższe niż wynagrodzenie minimalne.

Oprócz powyższych składników wynagrodzenia, wzrost płacy minimalnej będzie miał również wpływ na zmianę:

  • wysokości kwot wolnych od potrąceń z wynagrodzenia zatrudnionych pracowników,
  • minimalnej kwoty przychodu stanowiącego podstawę do naliczania składki na Fundusz Pracy,
  • minimalnej wysokości podstawy składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe osób przebywających na urlopach wychowawczych.

Warto już teraz wziąć pod uwag powyższe kwestie przy planowaniu budżetu przedsiębiorstwa na rok 2025.

Paulina Marcula-Kurek, Payroll Manager w Nexia Advicero

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? Fiskus analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych w 2023 r. i 2024 r.

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Czy będzie katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA

Ostatnie dni na rozliczenie PIT-a i odliczenie ulg podatkowych. Czego nie uwzględnia Twój e-PIT? Co zrobić, gdy nie masz PIT-11?

Dzień 30 kwietnia robi na podatnikach coraz mniejsze wrażenie, zwłaszcza na tych rozliczających się na formularzu PIT-37. Teoretycznie nie muszą już pamiętać o wysłaniu dokumentu, bo na koniec miesiąca automatycznie zrobi to za nich e-Urząd Skarbowy (usługa Twój e-PIT). W praktyce jednak – jeśli naprawdę zależy nam na najkorzystniejszym rozliczeniu 2024 roku (w tym np. o rozliczeniu ulg podatkowych), nie możemy odpuścić samodzielnej weryfikacji przygotowanego przez fiskusa rozliczenia. Co warto zrobić na krótko przed upływem terminu?

Rozliczenie roczne składki zdrowotnej do 20 maja 2025 r. Wypełnij ZUS DRA albo ZUS RCA i sprawdź czy masz nadpłatę, czy niedopłatę

ZUS przypomina, że każdy, kto w 2024 r. prowadził pozarolniczą działalność i podlegał ubezpieczeniu zdrowotnemu oraz był opodatkowany podatkiem liniowym, skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym - musi rozliczyć w skali roku składki na ubezpieczenie zdrowotne. Należy to zrobić w dokumencie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2025 r., a termin minie 20 maja. Do tego dnia trzeba uiścić ewentualną niedopłatę.

KSeF. Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. [WAŻNE TERMINY]

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. Resort finansów potwierdził wprowadzenie obowiązku wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników. Poinformował, że uwzględnił wszystkie kluczowe postulaty zgłaszane przez przedsiębiorców w zakresie wystawiania e-faktur w KSeF.

System ICS-2 w transporcie drogowym i kolejowym – na to muszą uważać przewoźnicy. Od kwietnia 2025 r. ostatni etap wdrażania

Import Control System 2 (ICS2) ma służyć do przekazywania informacji o ładunkach między Unią Europejską a krajami trzecimi, a jego zadaniem jest uszczelnienie handlu z państwami spoza UE. Od kwietnia 2025 r. rozpoczął się ostatni etap wdrażania systemu ICS-2 dla sektora transportu drogowego i kolejowego.

REKLAMA

Rząd źle oszacował dochody z VAT-u - największego źródła dochodów budżetowych. Eksperci: ogromna pomyłka i wzrost deficytu

Jak wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów, w 2024 roku wpływy netto z tytułu podatku VAT wyniosły 287,7 mld zł, zaś brutto – 475,3 mld zł. To więcej niż w 2023 roku. Natomiast zgodnie z założeniami ustawy budżetowej na rok 2024, dochody z tytułu podatku VAT określono w wysokości 316,4 mld zł. Po nowelizacji zostały one obniżone do 293,5 mld zł. Za to o 14,6% spadły rok do roku zwroty z tytułu ww. podatku, tj. do wartości 187,6 mld zł. Eksperci komentujący te dane zauważają, że wyniki resortu rozminęły się z prognozami. Jednocześnie podkreślają, że zmniejszyła się tzw. luka VAT.

Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

REKLAMA