REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dyrektywa UE o adekwatnych wynagrodzeniach minimalnych w Polsce nadal nie wdrożona. Kiedy zmiany w przepisach o płacy minimalnej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa
Dyrektywa UE o adekwatnych wynagrodzeniach minimalnych w Polsce nadal nie wdrożona. Kiedy zmiany w przepisach o płacy minimalnej?
Dyrektywa UE o adekwatnych wynagrodzeniach minimalnych w Polsce nadal nie wdrożona. Kiedy zmiany w przepisach o płacy minimalnej?
/
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Do 15 listopada 2024 kraje członkowskie Unii Europejskiej zobowiązane były do implementacji do porządku krajowego, przepisów kolejnej dyrektywy. Mowa tu o dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej, która wprowadza szereg regulacji dotyczących sposobu i częstotliwości określania przez Rząd minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Dyrektywa UE dot. płacy minimalnej - jakie kryteria z niej wynikają do ustalania minimalnego wynagrodzenia

W dyrektywie określono konkretne kryteria, które powinny być uwzględniane podczas aktualizowania płacy minimalnej w każdym z państw. Czynniki te to przede wszystkim:
Ogólny poziom wynagrodzeń i ich rozkład,
Siła nabywcza – ustawowych wynagrodzeń minimalnych, z uwzględnieniem kosztów utrzymania,
Produktywność – długoterminowe krajowe poziomy produktywności i ich zmiany,
Stopa wzrostu wynagrodzeń – odpowiadająca realnemu wzrostowi wynagrodzeń w gospodarce.

Powyższe kryteria mają przyczynić się do zagwarantowania adekwatnych wynagrodzeń, które mają zapewnić zmniejszenie poziomu ubóstwa pracowników, zapewnienie godziwości płacy, zmniejszenie luki płacowej pomiędzy kobietami a mężczyznami oraz wspieranie spójności społecznej. Państwa członkowie będą zobligowane do dokonywania regularnej aktualizacji ustawowych wynagrodzeń minimalnych co najmniej raz na dwa lata. Państwa będą miały również możliwość stosowania mechanizmu automatycznej indeksacji, w ramach którego zagwarantowany jest co najmniej minimalny obowiązkowy wzrost ustawowego wynagrodzenia. W przypadku tych państw, obowiązek aktualizacji nie może być dokonywany rzadziej niż raz na cztery lata.

REKLAMA

Autopromocja
Ważne

Dyrektywa obejmie wszystkich pracowników Unii Europejskiej, wykonujących pracę na podstawie umowy o pracę lub pozostających w stosunku pracy zdefiniowanych przez krajowe ustawy właściwe, umowy zbiorowe oraz powszechnie obowiązującą praktykę.

Kiedy polskie przepisy wdrażające dyrektywę? 

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pomimo upływu terminu nadal nie wdrożyło wspomnianej dyrektywy do polskiego porządku prawnego. Prace toczą się nad kilkunastoma zmianami mającymi wprowadzić regulacje, które będą zgodne z przepisami wspomnianej dyrektywy, tak aby w kolejnych latach wynagrodzenie minimalne było określane już na nowych zasadach. Aktualnie status na stronie Rządowego Centrum Legislacji wskazuje, iż projekt znajduje się w Komitecie do Spraw Europejskich gdzie poddawany jest ponownej analizie. 

Niestety nie wiadomo, czy uda się projekt przyjąć jeszcze w tym roku. Planowo, miał być on przyjęty przez Sejm w III lub IV kwartale jednak nie wydaje się to na te moment realne.

W konsekwencji Polska narażona jest na kary pieniężne ze strony Unii Europejskiej. Jeśli chodzi o skutki dla pracowników, to nie ma to wpływu na poziom wynagrodzeń w roku 2025, gdyż w odniesieniu do roku 2025 zastosowane zostały przepisy i sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia aktualnie obowiązujący. Przepisy dostosowane do Unijnej Dyrektywy będą determinowały poziom wynagrodzenia minimalnego najwcześniej od 2026 roku.

Jakie będą najważniejsze zmiany polskiego prawa pracy po wdrożeniu Dyrektywy 2022/2041?

Część z proponowanych w ustawie zmian, to raczej zmiany kosmetyczne, jednak kilka głównych punktów będzie miało duży wpływ na kształtowanie się wysokości wynagrodzenia minimalnego w kolejnych latach. Są to przede wszystkim:

1) obowiązkowa aktualizacja płacy minimalnej nie rzadziej niż raz na 4 lata,
2) wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę ma być ustalana w taki sposób, aby jej przeciętna wysokość w danym roku wzrastała w stopniu nie niższym niż prognozowany na dany rok wskaźnik cen,
3) podwyższenie kar za łamanie przepisów dotyczących wypłaty minimalnego wynagrodzenia – z obecnych od 1 tys. do 30 tys. zł do od 1,5 tys. do 45 tys. zł,
4) obowiązek wypłaty odsetek przez pracodawcę w związku z nieterminową wypłatą wynagrodzenia, nawet w sytuacji gdy opóźnienie było spowodowane okolicznościami, niezależnymi od pracodawcy,
5) zdefiniowanie nowego przestępstwa przeciwko prawom pracownika w kodeksie karnym w przypadku braku wypłaty wynagrodzenia przez pracodawcę przez okres co najmniej trzech miesięcy,
6) wynagrodzenie minimalne zostanie zrównane z wynagrodzeniem zasadniczym, co oznacza, ze nie będzie można go pomniejszać o wartość wypłacanych premii czy innych dodatków,
7) zwiększony zostanie udział strony pracowników i pracodawców w kształtowaniu płacy minimalnej.

Kiedy zmiany wejdą w życie?

Aktualnie minimalne wynagrodzenie w Polsce ustalane jest na podstawie regulacji zawartych w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (ustawa z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, Dz. U. 2002 Nr 200 poz. 1679). Płaca w roku 2025 będzie określana jeszcze na podstawie starych zasad a więc z zastosowaniem tzw. negocjacyjnego trybu kształtowania wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę. Każdego roku płaca minimalna podlega negocjacjom w ramach Komisji Trójstronnej, w której skład wchodzą przedstawiciele strony rządowej, strony pracowników oraz strony pracodawców.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 12 września 2024 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025 r. wynagrodzenie minimalnew 2025 roku wyniesie:
- Wynagrodzenie miesięczne (na cały etat): 4666 zł brutto 
- Stawka godzinowa: 30,50 zł.

Na co wpływa minimalne wynagrodzenie?

Podwyższenie płacy minimalnej ma bezpośredni wpływ również na inne składniki wynagrodzenia za pracę. Zmiana wysokości minimalnego wynagrodzenia kształtuje także zmianę wysokości takich składników uposażenia jak:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • dodatek za pracę w nocy – wysokość dodatku ustalana jest poprzez podzielenie wysokości wynagrodzenia minimalnego przez liczbę godzin do przepracowania w danym miesiącu,
  • odprawa z tytułu zwolnień grupowych – wysokość odprawy dla pracownika zależy od stażu pracy w danej organizacji ale także ograniczona jest kwotowo do wysokości 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę,
  • wynagrodzenie w trakcie przestoju na podstawie art. 81 Kodeksu Pracy – za okres przestoju wprowadzonego z winy pracodawcy, pracownikowi przysługuje wynagrodzenie w wysokości 60% jednak nie niższe niż wynagrodzenie minimalne.

Oprócz powyższych składników wynagrodzenia, wzrost płacy minimalnej będzie miał również wpływ na zmianę:

  • wysokości kwot wolnych od potrąceń z wynagrodzenia zatrudnionych pracowników,
  • minimalnej kwoty przychodu stanowiącego podstawę do naliczania składki na Fundusz Pracy,
  • minimalnej wysokości podstawy składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe osób przebywających na urlopach wychowawczych.

Warto już teraz wziąć pod uwag powyższe kwestie przy planowaniu budżetu przedsiębiorstwa na rok 2025.

Paulina Marcula-Kurek, Payroll Manager w Nexia Advicero

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA