REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenie w przypadku wadliwie wykonanej pracy

Wynagrodzenie w przypadku wadliwie wykonanej pracy/ Fot. Fotolia
Wynagrodzenie w przypadku wadliwie wykonanej pracy/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Co mówią przepisy prawa pracy o zasadach wynagradzania pracownika w przypadku wadliwego wykonania powierzonej mu pracy? Czy pracodawca może obniżyć lub w ogóle nie wypłacić wynagrodzenia?

Wynagrodzenie pracownika, zgodnie z przepisami prawa pracy, powinno odpowiadać rodzajowi wykonywanej przez niego pracy i kwalifikacjom koniecznym do jej wykonywania. Powinno także uwzględniać czas poświęcony na wykonanie powierzonych zadań, ilość pracy i jej jakość. Kwota wynagrodzenia stanowi jedną z najważniejszych części  umowy o pracę i stanowi zazwyczaj wynik negocjacji między pracownikiem a pracodawca, dlatego ten ostatni nie może jej zmieniać w drodze jednostronnej decyzji. Takie rozwiązanie zakłada, że pracownik wykona pracę z należytą starannością, co jednak w sytuacji, gdy nastąpi wadliwe wykonanie pracy?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Praca wykonana wadliwie

Pracodawca jest zobowiązany wypłacić pracownikowi wynagrodzenie za pracę wykonaną. Jeżeli praca wykonana jest prawidłowo, zgodnie z zasadami sztuki i wskazówkami pracodawcy, wynagrodzenie powinno mieć wysokość taką, jak została wskazana w umowie. Jeżeli natomiast pracownik wykonał ją wadliwie i na skutek tego nastąpiło obniżenie wartości towaru lub usługi, płaca może nie zostać wypłacona lub wypłacona jedynie w części. Ważne jest jednak, by wadliwe wykonanie pracy nastąpiło z winy pracownika. Co więcej, to pracodawca musi udowodnić, że za niewłaściwe wykonanie pracy winę ponosi pracownik. Jeżeli jednak do obniżenia wartości produktu lub usługi przyczyniła się większa liczba osób, nie stanowi to podstawy do obniżenia wynagrodzenia konkretnemu pracownikowi. Podobnie jest w przypadku, gdy powodem niewłaściwego wykonania pracy była niska jakość lub wadliwość wykorzystywanych materiałów.

Naliczanie wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy

Pracodawca nie może także obniżyć wynagrodzenia pracownikowi, który jest przemęczony z powodu nadmiaru obowiązków służbowych, lub nie posiada odpowiednich kwalifikacji do wykonania konkretnego zadania, a pracodawca jest tego świadomy.

REKLAMA

Pracownik może zachować wynagrodzenie w odpowiedniej do jakości towaru lub usługi wysokości, jeżeli skutecznie usunie ich wady, jednak za czas pracy przy usuwaniu  wady pracodawca nie musi uiszczać wynagrodzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obniżenie lub niewypłacenie wynagrodzenia pracownika

Pracodawca samodzielnie podejmuje decyzję, czy obniżyć lub nie wypłacić pracownikowi wynagrodzenia, powinien jednak dokonać tego proporcjonalnie do stopnia obniżenia wartości produktu. Jego obowiązkiem jest również poinformować pracownika, że z powodu obniżenia jakości towaru lub usługi wysokość wynagrodzenia ulegnie zmianie lub nie zostanie ono wypłacone w ogóle. Najlepiej, jeśli zrobi to pisemnie i dokładnie wyjaśni przyczynę podjęcia takiej decyzji, przytoczy podstawę prawną i wysokość kwoty, o którą wynagrodzenie będzie obniżone lub jaka pracownikowi nie przysługuje.

Wypłata wynagrodzeń przed terminem – rozliczenie kosztów

Jeżeli jednak wynagrodzenie zostało wypłacone pracownikowi z góry, a produkt lub usługa były wadliwe z winy pracownika, nienależne kwoty pracodawca może potrącić z wynagrodzenia tylko za zgodą pracownika lub na podstawie tytułu wykonawczego.

Pracownik może nie zgodzić się z decyzją pracodawcy - w takiej sytuacji może zwrócić się do sądu pracy.

Autor: Andrzej Lazarowicz, prezes wfirma.pl

Andrzej Lazarowicz, prezes wfirma.pl
wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

REKLAMA

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA