REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak kształtują się wynagrodzenia w miastach różnej wielkości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Sedlak & Sedlak
Najstarsza polska firma doradztwa HR. To zobowiązuje.
Jak kształtują się wynagrodzenia w miastach różnej wielkości /Fot. Fotolia
Jak kształtują się wynagrodzenia w miastach różnej wielkości /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wynagrodzenia Polaków różniła się znacznie w zależności od wielkości miejscowości, w której pracują. Jak wynika z przeprowadzonych badań, w 2015 r. najmniejsze wynagrodzenia otrzymywali pracownicy w małych miastach, a największe zatrudnieni w Warszawie. Ponadto, w miejscowościach małych oraz w Warszawie najlepiej zarabiającymi były osoby z przedziału wiekowego 36-40, natomiast w miastach średnich i dużych największe wynagrodzenie otrzymywały osoby powyżej 65 roku życia.

REKLAMA

W 2015 roku w Ogólnopolskim Badaniu Wynagrodzeń (OBW) uczestniczyło 161 224 osób (28,3% więcej niż w 2014 roku). Ze względów metodologicznych w obliczeniach końcowych uwzględniliśmy dane 143 010 respondentów. 63,3% uczestników badania ma nie więcej niż 35 lat, 68% mieszka w miastach powyżej 100 000 mieszkańców, 69,2% ma wykształcenie wyższe, 45,2% pracuje w wielkich lub dużych przedsiębiorstwach, zaś 79,1% pracuje w firmach prywatnych.

REKLAMA

Przypominamy, że głównym celem Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń jest prezentacja stawek wynagrodzeń na poszczególnych stanowiskach. W związku z tym, ze względu na nielosowy charakter próby, wyniki przekrojowe (dla województw, branż, szczebli) należy traktować jako orientacyjne. Opisują one jedynie konkretną badaną próbę. Porównując wyniki z poszczególnych edycji OBW prosimy pamiętać, iż brały w nich udział inne osoby. W 2015 roku niektóre dane ogólne, takie jak mediana dla całego badania oraz mediany dla części branż, są niższe niż w 2014 roku. Wynika to faktu, iż w edycji 2015 wzięło udział więcej osób zatrudnionych na stanowiskach szeregowych oraz więcej osób z małych miejscowości.

Dane ogólne

Mediana wynagrodzeń Polaków znacząco różniła się w zależności od wielkości miejscowości, w której pracowali. Najmniejsze wynagrodzenia otrzymywali pracownicy w małych miastach, a największe zatrudnieni w Warszawie. Stolica została wyszczególniona w zestawieniu, z uwagi na pozyskane dane, znacznie odbiegające od reszty regionów.

2/3 pracowników w Polsce ma wynagrodzenie niższe od przeciętnego

Wykres 1. Wynagrodzenia całkowite pracowników w miastach różnej wielkości (brutto w PLN)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2015 roku

Wynagrodzenia pracowników w różnych grupach wiekowych

Mediana zarobków różniła się znacząco dla różnych grup wiekowych. Warto zauważyć, że w miejscowościach małych oraz w Warszawie najlepiej zarabiającymi były osoby z przedziału wiekowego 36-40, podczas gdy w miastach średnich i dużych największe wynagrodzenie otrzymywały osoby powyżej 65 roku życia. Niezależnie od typu miasta, najmniej zarabiały osoby pomiędzy 18 a 25 rokiem życia. W tabeli 1. na czerwono zaznaczone zostały najwyższe wartości median zarobków.

Polecamy: Kodeks pracy 2016 z komentarzem

Tabela 1. Wynagrodzenia pracowników w różnych grupach wiekowych

grupa wiekowa

wielkość miasta

18-25

26-30

31-35

36-40

41-50

51-64

65+

małe

2 400

3 000

3 300

3 500

3 300

3 450

3 400

średnie

2 400

3 000

3 450

3 600

3 600

3 500

4 600

duże

2 800

3 780

4 600

4 928

4 500

4 000

5 000

Warszawa

3 368

5 000

6 600

7 900

7 500

5 800

5 300

Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2015 roku


Wynagrodzenia pracowników z wykształceniem wyższym w różnych specjalnościach

W Warszawie najlepiej zarabiały osoby po takich specjalnościach jak informatyka (mediana 8 500 PLN), elektronika i automatyka (mediana 7 500 PLN) oraz związane z ekonomią, finansami i zarządzaniem ( mediana 6 500 PLN). Z kolei najmniej zarabiały osoby o specjalności studiów polonistycznych (mediana 4 500 PLN), usług dla ludności (mediana 4 150 PLN) oraz pedagogicznych (mediana 4 000 PLN). W tabeli 2. Na czerwono zaznaczone są 3 najwyższe wartości w danej kategorii miejscowości, a na zielono 3 najmniejsze.

O ile wzrosną wynagrodzenia w 2016 r.?

Tabela 2. Mediana wynagrodzeń miesięcznych po wybranych specjalnościach studiów wyższych w miastach różnej wielkości (brutto w PLN)

mediana zarobków w danej wielkości miasta

specjalność studiów wyższych

małe

średnie

duże

Warszawa

informatyka

3 500

4 000

6 200

8 500

elektronika i automatyka

5 200

5 000

5 800

7 500

ekonomia, finanse i zarządzanie

3 500

3 550

4 402

6 500

mechanika i metalurgia

4 700

4 700

5 000

6 400

elektryka i energetyka

4 500

4 500

5 000

6 250

architektura i budownictwo

4 000

4 000

4 000

5 500

prawo i administracja

3 000

3 134

3 625

5 050

psychologia

2 550

3 000

3 900

5 000

filologie obce

3 180

3 400

4 145

5 000

polonistyka

3 355

3 000

3 394

4 500

usługi dla ludności (np. hotelarstwo, gastronomia, transport)

2 850

3 050

3 205

4 150

pedagogiczne (związane z edukacją)

2 884

2 800

3 000

4 000

Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2015 roku

Wynagrodzenia pracowników na wyższych szczeblach zarządzania

REKLAMA

Dyrektor bądź członek zarządu w Warszawie zarabiał przeciętnie 2,1 razy więcej niż osoba odpowiadająca mu stanowiskiem w małej miejscowości. Warszawscy dyrektorzy zarabiali również 81% więcej niż ci pracujący w średnich miastach i o ok. 42% więcej niż dyrektorzy z miast dużych.

W przypadku osób na stanowiskach kierowniczych, pracujący w Warszawie przeciętnie zarabiali więcej od kierowników w małych i średnich miastach o kolejno 80% i 73%. Pracownicy na tym szczeblu zarządzania w dużych miastach otrzymywali przeciętnie ok. 71% tego, co można było zarobić w Warszawie.

Jak zadbać o tajność informacji o wynagrodzeniach w firmie

Wykres 2. Mediana zarobków na wyższych szczeblach zarządzania w miastach różnej wielkości (brutto w PLN)

Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2015 roku

Autor: Łukasz Jaszcz

Źródło: wynagrodzenia.pl

Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA