REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w wynagrodzeniach w 2019 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Zmiany w wynagrodzeniach w 2019 roku
Zmiany w wynagrodzeniach w 2019 roku
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z obserwacji zmian prawnych oraz przeprowadzanych przez polskiego ustawodawcę reform można wnioskować, że jednym z obecnych priorytetów jest ochrona oraz wsparcie najsłabszych obywateli. Widać to między innymi, po zróżnicowaniu zobowiązań podatkowych wobec różnych grup dochodowych, wsparciu w postaci ulg oraz zwolnień dla najuboższych i w innych programach pomocowych. Z drugiej strony, poszukiwane są nowe źródła dochodów budżetowych, by wystarczyło środków finansowych na dopięcie budżetu. Nic więc dziwnego, że kolejną gałęzią, w której wprowadzane są reformy, jest rynek stosunków pracy.

Główne wytyczne dla wynagrodzeń

Wynagrodzenie jest jednym z podstawowych praw pracownika. Z założenia, za poświęcony czas oraz wykonaną pracę, należą się mu pieniądze. Podpisana umowa o pracę jest stosunkiem prawnym, wiążącym dwie strony umowy - pracodawcę oraz pracownika. Stroną nie jest ani skarb państwa, ani żadne inne organy podatkowe czy kontrolne. Mogłoby więc wydawać się, że Strony mogą ustalić warunki pomiędzy sobą – bez ingerencji innych. Ustawodawca przewidział jednak, że ze względu na potencjalną przewagę (finansową, doświadczenia czy dostępu do profesjonalnych doradców), pracodawca może wykorzystać pracownika. Dlatego, wprowadzono wiele uregulowań w zakresie prawa pracy, bezpośrednio dotyczących i regulujących stosunek pracy. Do głównych z nich należy Kodeks Pracy, ale równie kluczowe okazują się przepisy dotyczące obowiązków pracodawców, w tym tak zwanej płacy minimalnej.

REKLAMA

Autopromocja

Nowe stawki wynagrodzenia minimalnego w 2018 i 2019 roku

REKLAMA

Co roku przedstawiane są nowe stawki, tak zwanego wynagrodzenia minimalnego. W uproszczeniu są to kwoty brutto, które to minimalnie muszą proponować pracodawcy w przypadku podpisywania umowy o pracę. Za niespełnienie tych wymogów mogą grozić wysokie kary, w postaci grzywny nakładanej przez Państwową Inspekcję Pracy.

Od 1 stycznia 2018 roku wynagrodzenie minimalne brutto w Polsce wynosi 2100 zł. W przeliczeniu, płaca minimalna „do ręki” stanowi 1530 zł (wartość netto). Co ciekawe, wprowadzone reformy sprawiły, że określone jest również minimalne wynagrodzenie godzinowe. Dotyczy one nie tylko stosunku pracy, ale również cywilnoprawnego stosunku umowy zlecenia. Od stycznia 2018 roku stawka wynagrodzenia godzinowego brutto wynosi 13,70 zł.

W ramach prognoz i wyliczeń przestawianych na 2019 rok, nowe wynagrodzenie brutto powinno wynieść około 2217 zł brutto (i 14,50 za godzinę pracy). Na razie są to jednak kwoty obliczone przez Pracodawców RP na podstawie prognoz makroekonomicznych służących do opracowania projektu budżetu na 2019 rok. Na oficjalną propozycję rządową, trzeba jeszcze chwile poczekać (do 15 czerwca 2018 roku).

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Serwis Kadry

Nowe zasady wypłaty wynagrodzeń w 2019 roku

Składki oraz podatki od wynagrodzeń, są jednym z ważniejszych przychodów budżetowych państwa. W związku z tym, każde zatrudnienie pracownika „na czarno” lub nieformalne rozliczanie się „pod stołem”, są konkretną i niedopuszczalną, z punktu widzenia państwa, stratą. Dlatego, naturalnym jest dążenie do uszczelnienia systemu podatkowego. Nowym rozwiązaniem ma być uszczelnienie systemu wynagrodzeń. W chwili obecnej przepisy stanowią, że wynagrodzenie wypłacane jest „do rąk pracownika”, a rozliczenie na rachunek bankowy na wniosek pracownia. Od stycznia 2019 roku, zgodnie z założeniami, wypłata wynagrodzenia ma następować w formie bezgotówkowej, na wskazany przez pracownika numer rachunku bankowego. Ten krok w stronę elektronizacji oraz rozliczeń bezgotówkowych, ma na celu umożliwienie większej transparentności transakcji pomiędzy pracodawcami, a ich pracownikami.

Nowe obowiązki przechowywania dokumentacji

W związku z postępem technologicznym oraz wymogami XXI wieku, wprowadzane są nowe przepisy dotyczące dokumentacji pracowniczej. Ustawodawca zauważył między innymi coraz większą rotację na rynku oraz to, że coraz częściej powstają i zamykane są nowe podmioty prawne. Między innymi, z takich powodów skrócany jest czas konieczny do przetrzymywania dokumentacji pracowników z obecnych 50 na "tylko" 10 lat. Drugą nowością okazuje się możliwość prowadzenia oraz przechowywania tych akt w formie elektronicznej. Nie będzie to na razie wymóg, a prawo pracodawcy do wyboru (tradycyjnej papierowej lub elektronicznej wersji dokumentacji).

Podsumowanie i przewidywania na przyszłość

Zarówno zmiany, które zaczęły obowiązywać w styczniu 2018 roku oraz planowane na przyszłość reformy (również te wchodzące w życie w styczniu 2019 roku), prowadzą do dwóch podstawowych wniosków.

REKLAMA

Po pierwsze - ustawodawca szuka nowych źródeł przychodów, poprzez próby uszczelnienia systemów kontrolnych oraz możliwości weryfikacji spełniania obowiązków płatności dla budżetu państwa oraz jego organów. Cele natomiast, mają być osiągane za pomocą korzystania z nowoczesnych narzędzi oraz elektronizacji procesów.

Po drugie, bez zmian - premiowane oraz wspierane mają być podmioty najsłabsze, w rozumieniu pracowników oraz osób najmniej zarabiających. Czy faktycznie uda się efektywnie prowadzić gospodarkę finansową, bez podnoszenia podatków i opłat? Jakie efekty dla rynku oraz gospodarki będzie miało wspieranie najsłabszych? Na dzień dzisiejszy, reformy są na etapie wdrażania i nie można ocenić ich skutków z wymaganą pewnością. Wszystko zweryfikuje rynek, w przeciągu kilku najbliższych lat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA