REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w wynagrodzeniach w 2019 roku

 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Zmiany w wynagrodzeniach w 2019 roku
Zmiany w wynagrodzeniach w 2019 roku
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z obserwacji zmian prawnych oraz przeprowadzanych przez polskiego ustawodawcę reform można wnioskować, że jednym z obecnych priorytetów jest ochrona oraz wsparcie najsłabszych obywateli. Widać to między innymi, po zróżnicowaniu zobowiązań podatkowych wobec różnych grup dochodowych, wsparciu w postaci ulg oraz zwolnień dla najuboższych i w innych programach pomocowych. Z drugiej strony, poszukiwane są nowe źródła dochodów budżetowych, by wystarczyło środków finansowych na dopięcie budżetu. Nic więc dziwnego, że kolejną gałęzią, w której wprowadzane są reformy, jest rynek stosunków pracy.

Główne wytyczne dla wynagrodzeń

Wynagrodzenie jest jednym z podstawowych praw pracownika. Z założenia, za poświęcony czas oraz wykonaną pracę, należą się mu pieniądze. Podpisana umowa o pracę jest stosunkiem prawnym, wiążącym dwie strony umowy - pracodawcę oraz pracownika. Stroną nie jest ani skarb państwa, ani żadne inne organy podatkowe czy kontrolne. Mogłoby więc wydawać się, że Strony mogą ustalić warunki pomiędzy sobą – bez ingerencji innych. Ustawodawca przewidział jednak, że ze względu na potencjalną przewagę (finansową, doświadczenia czy dostępu do profesjonalnych doradców), pracodawca może wykorzystać pracownika. Dlatego, wprowadzono wiele uregulowań w zakresie prawa pracy, bezpośrednio dotyczących i regulujących stosunek pracy. Do głównych z nich należy Kodeks Pracy, ale równie kluczowe okazują się przepisy dotyczące obowiązków pracodawców, w tym tak zwanej płacy minimalnej.

REKLAMA

Autopromocja

Nowe stawki wynagrodzenia minimalnego w 2018 i 2019 roku

Co roku przedstawiane są nowe stawki, tak zwanego wynagrodzenia minimalnego. W uproszczeniu są to kwoty brutto, które to minimalnie muszą proponować pracodawcy w przypadku podpisywania umowy o pracę. Za niespełnienie tych wymogów mogą grozić wysokie kary, w postaci grzywny nakładanej przez Państwową Inspekcję Pracy.

Od 1 stycznia 2018 roku wynagrodzenie minimalne brutto w Polsce wynosi 2100 zł. W przeliczeniu, płaca minimalna „do ręki” stanowi 1530 zł (wartość netto). Co ciekawe, wprowadzone reformy sprawiły, że określone jest również minimalne wynagrodzenie godzinowe. Dotyczy one nie tylko stosunku pracy, ale również cywilnoprawnego stosunku umowy zlecenia. Od stycznia 2018 roku stawka wynagrodzenia godzinowego brutto wynosi 13,70 zł.

W ramach prognoz i wyliczeń przestawianych na 2019 rok, nowe wynagrodzenie brutto powinno wynieść około 2217 zł brutto (i 14,50 za godzinę pracy). Na razie są to jednak kwoty obliczone przez Pracodawców RP na podstawie prognoz makroekonomicznych służących do opracowania projektu budżetu na 2019 rok. Na oficjalną propozycję rządową, trzeba jeszcze chwile poczekać (do 15 czerwca 2018 roku).

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Serwis Kadry

Nowe zasady wypłaty wynagrodzeń w 2019 roku

Składki oraz podatki od wynagrodzeń, są jednym z ważniejszych przychodów budżetowych państwa. W związku z tym, każde zatrudnienie pracownika „na czarno” lub nieformalne rozliczanie się „pod stołem”, są konkretną i niedopuszczalną, z punktu widzenia państwa, stratą. Dlatego, naturalnym jest dążenie do uszczelnienia systemu podatkowego. Nowym rozwiązaniem ma być uszczelnienie systemu wynagrodzeń. W chwili obecnej przepisy stanowią, że wynagrodzenie wypłacane jest „do rąk pracownika”, a rozliczenie na rachunek bankowy na wniosek pracownia. Od stycznia 2019 roku, zgodnie z założeniami, wypłata wynagrodzenia ma następować w formie bezgotówkowej, na wskazany przez pracownika numer rachunku bankowego. Ten krok w stronę elektronizacji oraz rozliczeń bezgotówkowych, ma na celu umożliwienie większej transparentności transakcji pomiędzy pracodawcami, a ich pracownikami.

Nowe obowiązki przechowywania dokumentacji

W związku z postępem technologicznym oraz wymogami XXI wieku, wprowadzane są nowe przepisy dotyczące dokumentacji pracowniczej. Ustawodawca zauważył między innymi coraz większą rotację na rynku oraz to, że coraz częściej powstają i zamykane są nowe podmioty prawne. Między innymi, z takich powodów skrócany jest czas konieczny do przetrzymywania dokumentacji pracowników z obecnych 50 na "tylko" 10 lat. Drugą nowością okazuje się możliwość prowadzenia oraz przechowywania tych akt w formie elektronicznej. Nie będzie to na razie wymóg, a prawo pracodawcy do wyboru (tradycyjnej papierowej lub elektronicznej wersji dokumentacji).

Podsumowanie i przewidywania na przyszłość

Zarówno zmiany, które zaczęły obowiązywać w styczniu 2018 roku oraz planowane na przyszłość reformy (również te wchodzące w życie w styczniu 2019 roku), prowadzą do dwóch podstawowych wniosków.

REKLAMA

Po pierwsze - ustawodawca szuka nowych źródeł przychodów, poprzez próby uszczelnienia systemów kontrolnych oraz możliwości weryfikacji spełniania obowiązków płatności dla budżetu państwa oraz jego organów. Cele natomiast, mają być osiągane za pomocą korzystania z nowoczesnych narzędzi oraz elektronizacji procesów.

Po drugie, bez zmian - premiowane oraz wspierane mają być podmioty najsłabsze, w rozumieniu pracowników oraz osób najmniej zarabiających. Czy faktycznie uda się efektywnie prowadzić gospodarkę finansową, bez podnoszenia podatków i opłat? Jakie efekty dla rynku oraz gospodarki będzie miało wspieranie najsłabszych? Na dzień dzisiejszy, reformy są na etapie wdrażania i nie można ocenić ich skutków z wymaganą pewnością. Wszystko zweryfikuje rynek, w przeciągu kilku najbliższych lat.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA