REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w wynagrodzeniach w 2019 roku

e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Zmiany w wynagrodzeniach w 2019 roku
Zmiany w wynagrodzeniach w 2019 roku
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z obserwacji zmian prawnych oraz przeprowadzanych przez polskiego ustawodawcę reform można wnioskować, że jednym z obecnych priorytetów jest ochrona oraz wsparcie najsłabszych obywateli. Widać to między innymi, po zróżnicowaniu zobowiązań podatkowych wobec różnych grup dochodowych, wsparciu w postaci ulg oraz zwolnień dla najuboższych i w innych programach pomocowych. Z drugiej strony, poszukiwane są nowe źródła dochodów budżetowych, by wystarczyło środków finansowych na dopięcie budżetu. Nic więc dziwnego, że kolejną gałęzią, w której wprowadzane są reformy, jest rynek stosunków pracy.

Główne wytyczne dla wynagrodzeń

Wynagrodzenie jest jednym z podstawowych praw pracownika. Z założenia, za poświęcony czas oraz wykonaną pracę, należą się mu pieniądze. Podpisana umowa o pracę jest stosunkiem prawnym, wiążącym dwie strony umowy - pracodawcę oraz pracownika. Stroną nie jest ani skarb państwa, ani żadne inne organy podatkowe czy kontrolne. Mogłoby więc wydawać się, że Strony mogą ustalić warunki pomiędzy sobą – bez ingerencji innych. Ustawodawca przewidział jednak, że ze względu na potencjalną przewagę (finansową, doświadczenia czy dostępu do profesjonalnych doradców), pracodawca może wykorzystać pracownika. Dlatego, wprowadzono wiele uregulowań w zakresie prawa pracy, bezpośrednio dotyczących i regulujących stosunek pracy. Do głównych z nich należy Kodeks Pracy, ale równie kluczowe okazują się przepisy dotyczące obowiązków pracodawców, w tym tak zwanej płacy minimalnej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nowe stawki wynagrodzenia minimalnego w 2018 i 2019 roku

Co roku przedstawiane są nowe stawki, tak zwanego wynagrodzenia minimalnego. W uproszczeniu są to kwoty brutto, które to minimalnie muszą proponować pracodawcy w przypadku podpisywania umowy o pracę. Za niespełnienie tych wymogów mogą grozić wysokie kary, w postaci grzywny nakładanej przez Państwową Inspekcję Pracy.

Od 1 stycznia 2018 roku wynagrodzenie minimalne brutto w Polsce wynosi 2100 zł. W przeliczeniu, płaca minimalna „do ręki” stanowi 1530 zł (wartość netto). Co ciekawe, wprowadzone reformy sprawiły, że określone jest również minimalne wynagrodzenie godzinowe. Dotyczy one nie tylko stosunku pracy, ale również cywilnoprawnego stosunku umowy zlecenia. Od stycznia 2018 roku stawka wynagrodzenia godzinowego brutto wynosi 13,70 zł.

W ramach prognoz i wyliczeń przestawianych na 2019 rok, nowe wynagrodzenie brutto powinno wynieść około 2217 zł brutto (i 14,50 za godzinę pracy). Na razie są to jednak kwoty obliczone przez Pracodawców RP na podstawie prognoz makroekonomicznych służących do opracowania projektu budżetu na 2019 rok. Na oficjalną propozycję rządową, trzeba jeszcze chwile poczekać (do 15 czerwca 2018 roku).

REKLAMA

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Serwis Kadry

Nowe zasady wypłaty wynagrodzeń w 2019 roku

Składki oraz podatki od wynagrodzeń, są jednym z ważniejszych przychodów budżetowych państwa. W związku z tym, każde zatrudnienie pracownika „na czarno” lub nieformalne rozliczanie się „pod stołem”, są konkretną i niedopuszczalną, z punktu widzenia państwa, stratą. Dlatego, naturalnym jest dążenie do uszczelnienia systemu podatkowego. Nowym rozwiązaniem ma być uszczelnienie systemu wynagrodzeń. W chwili obecnej przepisy stanowią, że wynagrodzenie wypłacane jest „do rąk pracownika”, a rozliczenie na rachunek bankowy na wniosek pracownia. Od stycznia 2019 roku, zgodnie z założeniami, wypłata wynagrodzenia ma następować w formie bezgotówkowej, na wskazany przez pracownika numer rachunku bankowego. Ten krok w stronę elektronizacji oraz rozliczeń bezgotówkowych, ma na celu umożliwienie większej transparentności transakcji pomiędzy pracodawcami, a ich pracownikami.

Nowe obowiązki przechowywania dokumentacji

W związku z postępem technologicznym oraz wymogami XXI wieku, wprowadzane są nowe przepisy dotyczące dokumentacji pracowniczej. Ustawodawca zauważył między innymi coraz większą rotację na rynku oraz to, że coraz częściej powstają i zamykane są nowe podmioty prawne. Między innymi, z takich powodów skrócany jest czas konieczny do przetrzymywania dokumentacji pracowników z obecnych 50 na "tylko" 10 lat. Drugą nowością okazuje się możliwość prowadzenia oraz przechowywania tych akt w formie elektronicznej. Nie będzie to na razie wymóg, a prawo pracodawcy do wyboru (tradycyjnej papierowej lub elektronicznej wersji dokumentacji).

Podsumowanie i przewidywania na przyszłość

Zarówno zmiany, które zaczęły obowiązywać w styczniu 2018 roku oraz planowane na przyszłość reformy (również te wchodzące w życie w styczniu 2019 roku), prowadzą do dwóch podstawowych wniosków.

Po pierwsze - ustawodawca szuka nowych źródeł przychodów, poprzez próby uszczelnienia systemów kontrolnych oraz możliwości weryfikacji spełniania obowiązków płatności dla budżetu państwa oraz jego organów. Cele natomiast, mają być osiągane za pomocą korzystania z nowoczesnych narzędzi oraz elektronizacji procesów.

Po drugie, bez zmian - premiowane oraz wspierane mają być podmioty najsłabsze, w rozumieniu pracowników oraz osób najmniej zarabiających. Czy faktycznie uda się efektywnie prowadzić gospodarkę finansową, bez podnoszenia podatków i opłat? Jakie efekty dla rynku oraz gospodarki będzie miało wspieranie najsłabszych? Na dzień dzisiejszy, reformy są na etapie wdrażania i nie można ocenić ich skutków z wymaganą pewnością. Wszystko zweryfikuje rynek, w przeciągu kilku najbliższych lat.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

REKLAMA

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA