REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w wynagrodzeniach w 2019 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Zmiany w wynagrodzeniach w 2019 roku
Zmiany w wynagrodzeniach w 2019 roku
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z obserwacji zmian prawnych oraz przeprowadzanych przez polskiego ustawodawcę reform można wnioskować, że jednym z obecnych priorytetów jest ochrona oraz wsparcie najsłabszych obywateli. Widać to między innymi, po zróżnicowaniu zobowiązań podatkowych wobec różnych grup dochodowych, wsparciu w postaci ulg oraz zwolnień dla najuboższych i w innych programach pomocowych. Z drugiej strony, poszukiwane są nowe źródła dochodów budżetowych, by wystarczyło środków finansowych na dopięcie budżetu. Nic więc dziwnego, że kolejną gałęzią, w której wprowadzane są reformy, jest rynek stosunków pracy.

Główne wytyczne dla wynagrodzeń

Wynagrodzenie jest jednym z podstawowych praw pracownika. Z założenia, za poświęcony czas oraz wykonaną pracę, należą się mu pieniądze. Podpisana umowa o pracę jest stosunkiem prawnym, wiążącym dwie strony umowy - pracodawcę oraz pracownika. Stroną nie jest ani skarb państwa, ani żadne inne organy podatkowe czy kontrolne. Mogłoby więc wydawać się, że Strony mogą ustalić warunki pomiędzy sobą – bez ingerencji innych. Ustawodawca przewidział jednak, że ze względu na potencjalną przewagę (finansową, doświadczenia czy dostępu do profesjonalnych doradców), pracodawca może wykorzystać pracownika. Dlatego, wprowadzono wiele uregulowań w zakresie prawa pracy, bezpośrednio dotyczących i regulujących stosunek pracy. Do głównych z nich należy Kodeks Pracy, ale równie kluczowe okazują się przepisy dotyczące obowiązków pracodawców, w tym tak zwanej płacy minimalnej.

REKLAMA

Nowe stawki wynagrodzenia minimalnego w 2018 i 2019 roku

REKLAMA

Co roku przedstawiane są nowe stawki, tak zwanego wynagrodzenia minimalnego. W uproszczeniu są to kwoty brutto, które to minimalnie muszą proponować pracodawcy w przypadku podpisywania umowy o pracę. Za niespełnienie tych wymogów mogą grozić wysokie kary, w postaci grzywny nakładanej przez Państwową Inspekcję Pracy.

Od 1 stycznia 2018 roku wynagrodzenie minimalne brutto w Polsce wynosi 2100 zł. W przeliczeniu, płaca minimalna „do ręki” stanowi 1530 zł (wartość netto). Co ciekawe, wprowadzone reformy sprawiły, że określone jest również minimalne wynagrodzenie godzinowe. Dotyczy one nie tylko stosunku pracy, ale również cywilnoprawnego stosunku umowy zlecenia. Od stycznia 2018 roku stawka wynagrodzenia godzinowego brutto wynosi 13,70 zł.

W ramach prognoz i wyliczeń przestawianych na 2019 rok, nowe wynagrodzenie brutto powinno wynieść około 2217 zł brutto (i 14,50 za godzinę pracy). Na razie są to jednak kwoty obliczone przez Pracodawców RP na podstawie prognoz makroekonomicznych służących do opracowania projektu budżetu na 2019 rok. Na oficjalną propozycję rządową, trzeba jeszcze chwile poczekać (do 15 czerwca 2018 roku).

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Serwis Kadry

Nowe zasady wypłaty wynagrodzeń w 2019 roku

Składki oraz podatki od wynagrodzeń, są jednym z ważniejszych przychodów budżetowych państwa. W związku z tym, każde zatrudnienie pracownika „na czarno” lub nieformalne rozliczanie się „pod stołem”, są konkretną i niedopuszczalną, z punktu widzenia państwa, stratą. Dlatego, naturalnym jest dążenie do uszczelnienia systemu podatkowego. Nowym rozwiązaniem ma być uszczelnienie systemu wynagrodzeń. W chwili obecnej przepisy stanowią, że wynagrodzenie wypłacane jest „do rąk pracownika”, a rozliczenie na rachunek bankowy na wniosek pracownia. Od stycznia 2019 roku, zgodnie z założeniami, wypłata wynagrodzenia ma następować w formie bezgotówkowej, na wskazany przez pracownika numer rachunku bankowego. Ten krok w stronę elektronizacji oraz rozliczeń bezgotówkowych, ma na celu umożliwienie większej transparentności transakcji pomiędzy pracodawcami, a ich pracownikami.

Nowe obowiązki przechowywania dokumentacji

W związku z postępem technologicznym oraz wymogami XXI wieku, wprowadzane są nowe przepisy dotyczące dokumentacji pracowniczej. Ustawodawca zauważył między innymi coraz większą rotację na rynku oraz to, że coraz częściej powstają i zamykane są nowe podmioty prawne. Między innymi, z takich powodów skrócany jest czas konieczny do przetrzymywania dokumentacji pracowników z obecnych 50 na "tylko" 10 lat. Drugą nowością okazuje się możliwość prowadzenia oraz przechowywania tych akt w formie elektronicznej. Nie będzie to na razie wymóg, a prawo pracodawcy do wyboru (tradycyjnej papierowej lub elektronicznej wersji dokumentacji).

Podsumowanie i przewidywania na przyszłość

Zarówno zmiany, które zaczęły obowiązywać w styczniu 2018 roku oraz planowane na przyszłość reformy (również te wchodzące w życie w styczniu 2019 roku), prowadzą do dwóch podstawowych wniosków.

REKLAMA

Po pierwsze - ustawodawca szuka nowych źródeł przychodów, poprzez próby uszczelnienia systemów kontrolnych oraz możliwości weryfikacji spełniania obowiązków płatności dla budżetu państwa oraz jego organów. Cele natomiast, mają być osiągane za pomocą korzystania z nowoczesnych narzędzi oraz elektronizacji procesów.

Po drugie, bez zmian - premiowane oraz wspierane mają być podmioty najsłabsze, w rozumieniu pracowników oraz osób najmniej zarabiających. Czy faktycznie uda się efektywnie prowadzić gospodarkę finansową, bez podnoszenia podatków i opłat? Jakie efekty dla rynku oraz gospodarki będzie miało wspieranie najsłabszych? Na dzień dzisiejszy, reformy są na etapie wdrażania i nie można ocenić ich skutków z wymaganą pewnością. Wszystko zweryfikuje rynek, w przeciągu kilku najbliższych lat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA