REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa o pracę na zastępstwo - jak ją rozwiązać

Katarzyna Wrońska-Zblewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Umowa o pracę zawierana w celu zastępstwa nieobecnego pracownika jest niewątpliwie umową terminową. Początek zatrudnienia „zastępcy” zwykle łączy się czasowo z rozpoczęciem okresu usprawiedliwionej nieobecności w pracy „zastępowanego”. Ustanie zatrudnienia zwykle następuje w chwili powrotu do pracy pracownika zastępowanego, jeśli oczywiście stosunek pracy nie został rozwiązany wcześniej.

Zobacz: Terminowe umowy o pracę od 22 lutego 2016 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Umowa o pracę zawarta w celu zastępstwa nieobecnego pracownika (czyli taka, która powinna wskazywać wyraźnie, kto kogo zastępuje) może zostać rozwiązana przed powrotem „zastępowanego” na kilka sposobów. W zależności od okoliczności - jak każda umowa - może być rozwiązana na zasadzie zgodnej woli stron, za porozumieniem stron. Może również zostać rozwiązana za wypowiedzeniem i bez wypowiedzenia.

Zobacz ujednolicony tekst ustawy: USTAWA z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy

Tryb rozwiązania umowy o pracę

Jeśli pracodawca będzie chciał rozwiązać z chorującym „zastępcą” umowę o pracę, powinien pamiętać, że w trakcie choroby nie można wręczyć pracownikowi wypowiedzenia umowy o pracę. W praktyce oznacza to, że przez cały czas choroby pracownik nie może otrzymać wypowiedzenia, chyba że upłynie okres uprawniający pracodawcę do rozwiązania umowy bez wypowiedzenia (art. 41 k.p.). Przepisy prawa pracy dopuszczają wręczenie pracownikowi wypowiedzenia dopiero, gdy wróci do pracy po chorobie. Okres wypowiedzenia umowy na zastępstwo obejmuje 3 dni robocze, co w praktyce liczy się jako trzy „czarne dni” w kalendarzu (z pominięciem niedziel i świąt ustawowo wolnych od pracy, czyli „czerwonych dni” w kalendarzu), począwszy od dnia następnego po dniu wręczenia wypowiedzenia. I to niezależnie od tego, czy są to faktycznie „dni robocze” dla danego pracownika.

REKLAMA

Polecamy: Kodeks pracy 2016 z komentarzem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład

Pracownik zatrudniony na zastępstwo otrzymał wypowiedzenie umowy o pracę w środę. Dniami pracy dla tego pracownika są dni od poniedziałku do piątku, sobota i niedziela są dla niego wolne od pracy. Okres wypowiedzenia w takim przypadku liczy się od czwartku do soboty włącznie (przy założeniu, że w tych dniach nie występuje żadne święto ustawowo wolne od pracy). Nie ma znaczenia fakt, że sobota jest dla pracownika dniem wolnym od pracy.

Za 3-dniowym wypowiedzeniem

Po powrocie do pracy po zakończeniu zwolnienia lekarskiego wypowiedzenie można wręczyć pracownikowi w każdym momencie, bez względu na to, jak długo miała trwać umowa o pracę. W literaturze prawa pracy nie brakuje jednak opinii, że umowę o pracę na zastępstwo można wypowiedzieć jedynie wówczas, gdy spełnia ona warunki określone w art. 33 k.p. (czyli umowa powinna być zawarta na okres dłuższy niż 6 miesięcy i w treści powinna zawierać klauzulę o dopuszczalności wypowiedzenia), wówczas długość okresu wypowiedzenia zamiast 2 tygodni - wynosi 3 dni robocze. Przyjęcie takiego stanowiska oznaczałoby, że umowy krótsze niż 6-miesięczne i nieposiadające klauzuli o dopuszczalności wypowiedzenia nie mogą zostać wypowiedziane przez żadną ze stron. Zważywszy jednak na treść art. 331 k.p., który nie odnosi się wyraźnie do art. 33 k.p. oraz to, że często okres zatrudnienia na zastępstwo nie jest znany przy podpisywaniu umowy ani nie można go przewidzieć, pierwszy pogląd wydaje się trafny.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm (książka)

Mimo powrotu do pracy nie można wręczyć wypowiedzenia pracownikowi szczególnie chronionemu, np. pracownicy w okresie ciąży lub urlopu macierzyńskiego.

Przykład

Jeden z pracowników korzysta z urlopu wychowawczego. Na czas jego nieobecności w pracy pracodawca zatrudnił pracownicę w celu zastępstwa. W czasie zatrudnienia pracownica zastępująca nieobecnego pracownika zaszła w ciążę. Pracodawca nie może wypowiedzieć jej umowy o pracę w okresie ciąży i urlopu macierzyńskiego. Jeżeli wróci do pracy pracownik zastępowany, wówczas bez względu na stan zaawansowania ciąży czy też fakt, że pracownica właśnie urodziła dziecko i korzysta z urlopu macierzyńskiego, jej umowa o pracę ulega rozwiązaniu z upływem okresu, na jaki została zawarta. W takim przypadku pracodawca nie musi (choć może) przedłużać jej zatrudnienia (np. do dnia porodu) ani zawierać z nią kolejnej umowy o pracę.

Więcej na ten temat znajdziesz w płatnej części serwisu Kadry w artykule: Jak rozwiązać umowę o pracę na zastępstwo >>

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA