REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Terminowe umowy o pracę od 22 lutego 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Terminowe umowy o pracę od 22 lutego 2016 r. /Fotolia
Terminowe umowy o pracę od 22 lutego 2016 r. /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy prawa pracy, które wejdą w życie 22 lutego 2016 r. będą dotyczyć m.in. umów o pracę zawieranych na czas określony. Nowe regulacje w znacznym stopniu zmienią dotychczasową praktykę zatrudniania pracowników na podstawie tych umów.

Obowiązujące dziś ograniczenie ilościowe, zostanie rozszerzone o ograniczenie czasowe. Obecnie, dopuszcza się bowiem możliwość zawarcia dwóch umów o pracę na czas określony, natomiast trzecia umowa, przekształca się automatycznie w umowę na czas nieokreślony. W oczywisty sposób, powoduje to nadużywanie przez pracodawców tego typu rozwiązań, ponieważ prawo dopuszcza zawarcie jednej umowy np. na dziesięć lat, a potem drugiej na kolejną dekadę. Dodatkowo, ograniczenie to można w bardzo prosty sposób obejść. Wystarczy, ze pracodawca zastosuje po zakończeniu drugiej umowy ponad miesięczną przerwę w zatrudnieniu pracownika, by licznik się wyzerował. Po takim zabiegu, można rozpocząć stosowanie umów na czas określony od nowa.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Kodeks pracy 2016 z komentarzem

Powyższe jest więc ewidentnym dowodem na to, że obowiązujący aktualnie mechanizm ograniczający się nie sprawdza. Od 22 lutego 2016 roku ulegnie to jednak zmianie. W życie wchodzi, bowiem ustawa z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy Kodeks Pracy oraz niektórych innych ustaw. Założeniem ustawodawcy jest ograniczenie nieuzasadnionego wykorzystywania umów o pracę na czas określony.

REKLAMA

"3" i "33"

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie ze wskazaną wyżej ustawą, w przeszłym roku obowiązywać będą nowe limity. Pracodawca będzie mógł zawrzeć z pracownikiem maksymalnie trzy umowy o pracę na czas określony, a łączny czas ich trwania nie będzie mógł przekroczyć 33 miesięcy. W przypadku przekroczenia któregokolwiek z limitów uważać się będzie, że pracownik jest zatrudniony u danego pracodawcy na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, począwszy od dnia następującego po upływie 33 miesiąca bądź w momencie zawarcia 4 umowy.

Wzór umowa o pracę – ważny od 22 lutego 2016 r.

Od tej reguły będzie istniało jednak kilka odstępstw. Przedłużenie okresu trwania umowy o pracę na czas określony będzie możliwe, jeżeli będzie to umowa zawarta:

- w celu zastępstwa innego pracownika w okresie jego usprawiedliwionej nieobecności,

- na czas kadencji,

- w celu wykonywania prac sezonowych bądź o charakterze dorywczym,

Polecamy: Umowy terminowe – jak zawierać i wypowiadać (książka)

- w związku z innymi ważnymi przyczynami wskazanymi przez pracodawcę, o których będzie musiał poinformować w ciągu 5 dni roboczych właściwego okręgowego inspektora pracy.

Nowe okresy wypowiedzenia

Nowelizacja wprowadzi także znaczne zmiany w zakresie przepisów dot. okresu wypowiedzenia umowy o pracę na czas określony. Aktualnie umowę o pracę zawartą na czas określony powyżej sześciu miesięcy, można wypowiedzieć z zachowaniem dwutygodniowego okresu wypowiedzenia. Należy tylko pamiętać o zawarciu w umowie odpowiedniej klauzuli. Przy obecnym stanie prawnym nawet umowę zawartą na czas określony – np. dziesięciu lat, można rozwiązać za dwutygodniowym wypowiedzeniem.

Zwolnienie lekarskie (L4) w formie elektronicznej od 1 stycznia 2016 r.

Po wejściu w życie nowelizacji, do umów o pracę na czas określony będą stosowane okresy wypowiedzeń analogiczne do tych, które stosuje się obecnie do umów zawartych na czas nieokreślony, a więc:

- 2 tygodnie, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy krócej niż 6 miesięcy,

- 1 miesiąc, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy powyżej 6 miesięcy,

- 3 miesiące, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy powyżej 3 lat.

Powyższa zmiana oznacza dla pracodawców przede wszystkim konieczność stosowania dłuższych okresów wypowiedzenia.

Autor: Skarbiec Corporate Services Sp. z o.o.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA