Sztuka rekrutacji specjalisty UX – jak zredagować ogłoszenie?
REKLAMA
REKLAMA
Idealny opis stanowiska pracy
W tradycyjnych ogłoszeniach rekrutacyjnych normą jest opisywanie samego stanowiska bez wspominania o celach i rezultatach. Tymczasem koncentrowanie się wokół umiejętności i doświadczenia kandydata jest nieproduktywne. Zamiast tego powinno się tak budować ogłoszenie, by było widać, jakie kompetencje musi mieć osoba, by efektywnie wykonywać swoje obowiązki zawodowe. Dlatego, że ludzie nie są motywowani zadaniami, ale ich celem (Daniel Pink, „Drive”). Dlatego także, że ludzi bardziej interesuje to, po co mają coś robić, a typowe ogłoszenie skupia się na tym, co mają robić.
REKLAMA
Specjalista od użyteczności (i nie tylko on) jest motywowany do pracy tym, że ma przed sobą jakieś wyzwanie. Jego praca pozwala mu wpłynąć na doświadczenia innych osób, np. poprzez ułatwienie im nawigacji po stronie, odnieść się bezpośrednio do innych. Jest czymś w rodzaju misji, w której osobiste wartości spójne są z zadaniami w pracy. Tę misję trzeba w ogłoszeniu jasno pokazać – po to, by czytający ogłoszenie specjalista UX miał poczucie, że może mieć przed sobą wyzwanie – zrobić coś dużego, znaczącego, coś, co będzie się liczyć dla innych.
Takie podejście do kreacji ogłoszenia daje jeszcze jeden plus – pozwala zainteresować tych kandydatów, którym bliskie jest to samo podejście, co firmie – czyli spójnych z jej misją i kulturą organizacyjną. Jeśli pracownik będzie wierzył w projekty, które realizuje, będzie nad nimi ciężko pracował. Praca stanie się powołaniem.
Jak zatem zmienić typowe ogłoszenie o pracę w opis kariery i jej celów?
Kodeks pracy 2016 z komentarzem
Określenie celów stanowiska
W przypadku stanowiska specjalisty UX, wymaga to konsultacji z projektantami, developerami, product ownerami i project managerami oraz ustalenia, jakie są kluczowe cele dla stanowiska UXowca na najbliższy rok – co ma osiągnąć, nad czym konkretnie będzie pracować.
Jak je opisać? Warto bardziej skupiać się na celach na najbliższy rok niż codziennych obowiązkach. Takie cele wyznaczają pracownikowi kierunek – wie, do czego dąży. Codzienne obowiązki, to tylko opis każdego, rutynowego dnia, bez wizji przyszłości. Warto opisać KPI (Key Performance Indicators) oraz OKR – Objective Key Results.
IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
Usunięcie wymagań
Zamiast pisać ogłoszenie z perspektywy pracodawcy, trzeba stworzyć ogłoszenie z perspektywy pracownika. Napisać coś w rodzaju reklamy stanowiska. Wymagania są ważne, ale nie różnicują kandydatów (przecież każdemu wydaje się, że jest kreatywny) – można je sprawdzić na rozmowie kwalifikacyjnej. Pozbycie się wymagań jest trudne – są nawykiem rekrutera.
Warto się jednak zastanowić, czy naprawdę kandydat musi mieć 2-5 lat doświadczenia? A jeśli będzie miał rok, ale świetne projekty, to zostanie odrzucony? A co z takim, co pracuje od 6 lat? Czy dobry UX musi mieć dodatkowe umiejętności psychologiczne bądź graficzne? Czy musi umieć posługiwać się Axure, czy wystarczy, że nauczy się obsługi tego programu w trakcie pracy?
Część wymagań jest potrzebna (zwłaszcza, jeśli poszukuje się kogoś z doświadczeniem w określonej branży), ale większość sprawia, że ogłoszenie przestaje być inspirujące.
Opis wyzwań
REKLAMA
Jasny opis codziennej pracy i tego, jaki wpływ będzie mieć praca UX na produkt finalny. Każde zadanie powinno być wyzwaniem, a nie kolejnym nudnym obowiązkiem. Skoro pozbyliśmy się już z ogłoszenia wymagań, musimy skupić się na tym, by pokazać, na czym polega praca i jakie kompetencje są do niej potrzebne. Warto umieścić w ogłoszeniu również część bardziej nudnych zadań (dzięki temu pracownik po dołączeniu do zespołu nie poczuje się oszukany i będzie od początku wiedział, czego się spodziewać). Skupić się jednak powinno na zadaniach, które są kluczowymi celami dla stanowiska.
Najpierw po prostu należy wypisać zadania (np. projektowanie interfejsu, projektowanie architektury informacji, prototypowanie, makietowanie, testowanie), a później przekuć je w wyzwania (np. będziesz odpowiedzialny za stworzenie całej struktury informacji w serwisie tak, by podnieść szybkość wyszukiwania oczekiwanych produktów przez użytkowników). Tworząc wyzwania trzeba myśleć o tym, co faktycznie będzie ciekawym wyzwaniem dla pracownika (a nie dla pracodawcy).
Monitor prawa pracy i ubezpieczeń
Podkreślenie korzyści z pracy
Głównie dodatków, benefitów i tego, co pracownicy najbardziej cenią sobie w firmie (warto ich o to zapytać). Na pewno nie warto wypisywać wszystkich korzyści bądź tego, co ma każda firma z branży. Warto skupić się na tym, co w firmie jest wyjątkowe i pisać zarówno o tym, co sprawia, że praca jest przyjemna, ale także o tym, co powoduje rozwój pracownika – dla wielu osób to niezwykle ważne.
Inspirowanie
Zwykłe zaproszenie „do składania aplikacji” jest równie skuteczne jak umieszczenie w sklepie internetowym przycisku Call to Action z napisem „Jeśli jesteś zainteresowany zakupem tego produktu, włóż go do koszyka” – taki CTA nie zadziała. Inaczej rzecz się ma z wezwaniem, które będzie bardziej zachęcające, np. „Chcesz do nas dołączyć? Nie wahaj się i wyślij CV” bądź „Brzmi ciekawie? Napisz do nas i porozmawiajmy” – takie zakończenie jest znacznie ciekawsze i bardziej zachęcające niż tradycyjne „osoby zainteresowane zapraszamy do składania…”.
Testowanie
Tak jak w pracy UXowiec sprawdza, testuje i poprawia, tak samo warto sprawdzać i testować ogłoszenie. Pytać o zdanie pracowników i uczyć się na błędach. Korzystając z doświadczeń UX i marketingu, np. poprzez:
- testy online w społeczności (czyli pytać UXowców o to, co sądzą o ogłoszeniu);
- zbieranie opinii dzięki publikowaniu ogłoszenia online w społecznościach (np. na Facebooku);
- burzę mózgów w firmie, która pozwala wszystkim wyrazić swoje opinie.
Warto brać pod uwagę opinie własnych pracowników – przecież też kiedyś byli kandydatami (i są pasywnymi kandydatami w dalszym ciągu).
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat