Sztuka rekrutacji specjalisty UX – jak zredagować ogłoszenie?

Idealny opis stanowiska pracy
W tradycyjnych ogłoszeniach rekrutacyjnych normą jest opisywanie samego stanowiska bez wspominania o celach i rezultatach. Tymczasem koncentrowanie się wokół umiejętności i doświadczenia kandydata jest nieproduktywne. Zamiast tego powinno się tak budować ogłoszenie, by było widać, jakie kompetencje musi mieć osoba, by efektywnie wykonywać swoje obowiązki zawodowe. Dlatego, że ludzie nie są motywowani zadaniami, ale ich celem (Daniel Pink, „Drive”). Dlatego także, że ludzi bardziej interesuje to, po co mają coś robić, a typowe ogłoszenie skupia się na tym, co mają robić.
Specjalista od użyteczności (i nie tylko on) jest motywowany do pracy tym, że ma przed sobą jakieś wyzwanie. Jego praca pozwala mu wpłynąć na doświadczenia innych osób, np. poprzez ułatwienie im nawigacji po stronie, odnieść się bezpośrednio do innych. Jest czymś w rodzaju misji, w której osobiste wartości spójne są z zadaniami w pracy. Tę misję trzeba w ogłoszeniu jasno pokazać – po to, by czytający ogłoszenie specjalista UX miał poczucie, że może mieć przed sobą wyzwanie – zrobić coś dużego, znaczącego, coś, co będzie się liczyć dla innych.
Takie podejście do kreacji ogłoszenia daje jeszcze jeden plus – pozwala zainteresować tych kandydatów, którym bliskie jest to samo podejście, co firmie – czyli spójnych z jej misją i kulturą organizacyjną. Jeśli pracownik będzie wierzył w projekty, które realizuje, będzie nad nimi ciężko pracował. Praca stanie się powołaniem.
Jak zatem zmienić typowe ogłoszenie o pracę w opis kariery i jej celów?
Kodeks pracy 2016 z komentarzem
Określenie celów stanowiska
W przypadku stanowiska specjalisty UX, wymaga to konsultacji z projektantami, developerami, product ownerami i project managerami oraz ustalenia, jakie są kluczowe cele dla stanowiska UXowca na najbliższy rok – co ma osiągnąć, nad czym konkretnie będzie pracować.
Jak je opisać? Warto bardziej skupiać się na celach na najbliższy rok niż codziennych obowiązkach. Takie cele wyznaczają pracownikowi kierunek – wie, do czego dąży. Codzienne obowiązki, to tylko opis każdego, rutynowego dnia, bez wizji przyszłości. Warto opisać KPI (Key Performance Indicators) oraz OKR – Objective Key Results.
IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
Usunięcie wymagań
Zamiast pisać ogłoszenie z perspektywy pracodawcy, trzeba stworzyć ogłoszenie z perspektywy pracownika. Napisać coś w rodzaju reklamy stanowiska. Wymagania są ważne, ale nie różnicują kandydatów (przecież każdemu wydaje się, że jest kreatywny) – można je sprawdzić na rozmowie kwalifikacyjnej. Pozbycie się wymagań jest trudne – są nawykiem rekrutera.
Warto się jednak zastanowić, czy naprawdę kandydat musi mieć 2-5 lat doświadczenia? A jeśli będzie miał rok, ale świetne projekty, to zostanie odrzucony? A co z takim, co pracuje od 6 lat? Czy dobry UX musi mieć dodatkowe umiejętności psychologiczne bądź graficzne? Czy musi umieć posługiwać się Axure, czy wystarczy, że nauczy się obsługi tego programu w trakcie pracy?
Część wymagań jest potrzebna (zwłaszcza, jeśli poszukuje się kogoś z doświadczeniem w określonej branży), ale większość sprawia, że ogłoszenie przestaje być inspirujące.
Opis wyzwań
Jasny opis codziennej pracy i tego, jaki wpływ będzie mieć praca UX na produkt finalny. Każde zadanie powinno być wyzwaniem, a nie kolejnym nudnym obowiązkiem. Skoro pozbyliśmy się już z ogłoszenia wymagań, musimy skupić się na tym, by pokazać, na czym polega praca i jakie kompetencje są do niej potrzebne. Warto umieścić w ogłoszeniu również część bardziej nudnych zadań (dzięki temu pracownik po dołączeniu do zespołu nie poczuje się oszukany i będzie od początku wiedział, czego się spodziewać). Skupić się jednak powinno na zadaniach, które są kluczowymi celami dla stanowiska.
Najpierw po prostu należy wypisać zadania (np. projektowanie interfejsu, projektowanie architektury informacji, prototypowanie, makietowanie, testowanie), a później przekuć je w wyzwania (np. będziesz odpowiedzialny za stworzenie całej struktury informacji w serwisie tak, by podnieść szybkość wyszukiwania oczekiwanych produktów przez użytkowników). Tworząc wyzwania trzeba myśleć o tym, co faktycznie będzie ciekawym wyzwaniem dla pracownika (a nie dla pracodawcy).
Monitor prawa pracy i ubezpieczeń
Podkreślenie korzyści z pracy
Głównie dodatków, benefitów i tego, co pracownicy najbardziej cenią sobie w firmie (warto ich o to zapytać). Na pewno nie warto wypisywać wszystkich korzyści bądź tego, co ma każda firma z branży. Warto skupić się na tym, co w firmie jest wyjątkowe i pisać zarówno o tym, co sprawia, że praca jest przyjemna, ale także o tym, co powoduje rozwój pracownika – dla wielu osób to niezwykle ważne.
Inspirowanie
Zwykłe zaproszenie „do składania aplikacji” jest równie skuteczne jak umieszczenie w sklepie internetowym przycisku Call to Action z napisem „Jeśli jesteś zainteresowany zakupem tego produktu, włóż go do koszyka” – taki CTA nie zadziała. Inaczej rzecz się ma z wezwaniem, które będzie bardziej zachęcające, np. „Chcesz do nas dołączyć? Nie wahaj się i wyślij CV” bądź „Brzmi ciekawie? Napisz do nas i porozmawiajmy” – takie zakończenie jest znacznie ciekawsze i bardziej zachęcające niż tradycyjne „osoby zainteresowane zapraszamy do składania…”.
Testowanie
Tak jak w pracy UXowiec sprawdza, testuje i poprawia, tak samo warto sprawdzać i testować ogłoszenie. Pytać o zdanie pracowników i uczyć się na błędach. Korzystając z doświadczeń UX i marketingu, np. poprzez:
- testy online w społeczności (czyli pytać UXowców o to, co sądzą o ogłoszeniu);
- zbieranie opinii dzięki publikowaniu ogłoszenia online w społecznościach (np. na Facebooku);
- burzę mózgów w firmie, która pozwala wszystkim wyrazić swoje opinie.
Warto brać pod uwagę opinie własnych pracowników – przecież też kiedyś byli kandydatami (i są pasywnymi kandydatami w dalszym ciągu).

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
Prezydent podpisał ustawę znaną jako SLIM VAT 3. Na mocy nowych przepisów zwiększony został m.in. limit dla podatników, którzy mogą korzystać z metody kasowej rozliczania podatku VAT oraz rozliczać się kwartalnie. Próg przychodowy wzrósł z 1,2 miliona do 2 milionów euro. Ustawa wejdzie w życie 1 lipca. Jej celem jest uproszczenie regulacji podatkowych i ułatwienie prowadzenia działalności przedsiębiorcom. Jakie zmiany na nich czekają?
Zapadł ważny wyrok dla praktyki naliczania stawki podatku od nieruchomości dla działalności opiekuńczej (domów seniora). Chodzi o wyrok z dnia 23 maja 2023 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie w sprawie o sygn. I SA/ Kr 250/23.
Prezent dla współpracownika odchodzącego na emeryturę to sympatyczny gest i podziękowanie za dotychczasową wspólną pracę. Ale co kupić? Przygotowaliśmy kilka pomysłów.
Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o VAT – podała kancelaria prezydenta. Ustawa wprowadza pakiet Slim VAT 3, który ma uprosić rozliczanie tego podatku.
Zakładam, że projekt ustawy o KUKE w przyszłym tygodniu trafi pod obrady rządu, byśmy zdążyli przepracować ją w Sejmie w czerwcu i lipcu - powiedziała PAP pełnomocnik rządu ds. polsko-ukraińskiej współpracy rozwojowej Jadwiga Emilewicz.
Jeżeli w wyniku rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne okaże się, że składka ta została opłacona w kwocie wyższej niż ustalona, płatnikowi składek przysługuje jej zwrot. Termin na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty wynikającej z rocznego rozliczenia (RZS-R) został wydłużony do 5 czerwca 2023 r.
Napiwek przypisany konkretnej osobie nie jest dochodem spółki gastronomicznej, a spółka nie zapłaci podatku dochodowego. Podatek dochodowy za napiwek obciąża jednak osobę, która otrzymała napiwek.
Do obliczenia podatku od zysku wypłaconego komplementariuszowi konieczne jest poznanie wysokości podatku należnego od spółki. Skoro PIT od zysku komplementariusza pomniejszany jest o proporcjonalną część CIT zapłaconego przez spółkę komandytową, to pierwszy z wymienionych podatków będzie mógł zostać wyliczony i pobrany dopiero po złożeniu przez spółkę rocznego zeznania i podjęciu przez wspólników uchwały o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i podziale zysku. Spółka, jako płatnik, nie ma więc obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego przy wypłacie komplementariuszowi zaliczki na poczet zysku. Wyrok z 2 lutego 2023 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 394/22).
31 maja 2023 r. ZUS poinformował, że udostępnił aktualizację aplikacji mobilnej mZUS. W nowej wersji zmieniony został wygląd aplikacji i rozbudowano ją o kolejne funkcje.
Do 5 czerwca 2023 r. prowadzący działalność gospodarczą mają czas na złożenie wniosku RZS-R o zwrot nadpłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne wynikającej z rocznego rozliczenia. Wniosek w tej sprawie należy złożyć elektronicznie na Platformie Usług Elektronicznych ZUS – poinformował 1 czerwca 2023 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Aż 79% Polaków nie oszczędza pieniędzy na emeryturę poza obowiązującymi składkami, a 62,5% nie odkłada regularnie żadnej kwoty na żaden cel. Jednocześnie dochód rozporządzalny na 1 osobę w Polsce w 2022 roku wyniósł 2 249,79 zł. Czy daje to możliwość odłożenia miliona złotych na emeryturę?
Mały ZUS Plus będzie wydłużony o rok dla przedsiębiorców, którzy korzystają z tej preferencji (ulgi) w 2023 roku. Poinformowało o tym 31 maja 2023 r. Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Wskutek tego przedłużenia przedsiębiorcy ci zaoszczędzą nawet kilkaset złotych miesięcznie.
Obniżony VAT na odzież dziecięcą. W ostatnim czasie ożywiła się dyskusja wokół obniżenia stawki VAT na odzież i obuwie dla dzieci. Eksperci nie wykluczają, że temat powróci w najbliższej kampanii wyborczej. Na czym polega problem?
Dokonanie wpisu oraz rejestracja zmian danych ujawnionych w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) to jeden z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w formie spółki handlowej. Zgodnie z przepisami, wniosek o wpis lub o zmianę danych podmiotu w rejestrze przedsiębiorców KRS powinien być złożony do sądu rejestrowego w terminie 7 dni od dnia, w którym zdarzenie uzasadniające zmianę miało miejsce. Praktyka pokazuje, że wielu przedsiębiorców zaniedbuje ten obowiązek i zgłasza zmiany za późno lub nie robi tego wcale.
Krajowy System e-Faktur (KSeF) to ważne narzędzie pomagające w zwalczaniu oszustw podatkowych. Elektroniczny proces wystawiania, przekazywania i przechowywania faktur ułatwia walkę z nieuczciwymi praktykami. Czy obowiązkowe wprowadzenie systemu zapewni skuteczne środki kontroli i wyeliminuje tzw. szarą strefę? Jakie korzyści przyniesie firmom?
Wprowadzenie podatku od nadmiarowych zysków dla niektórych branż nie jest przesądzone - poinformował wicepremier i minister aktywów państwowych Jacek Sasin. Zastrzegł, że nad rozwiązaniami pracuje resort klimatu.
Pakiet e-commerce, który wprowadził szereg zmian oraz nowych pojęć głównie w ustawie o podatku od towarów i usług obowiązuje od 20 maja 2021 r. Szczególnie ciekawe były zmiany, które „uporządkowały” kwestię platform ułatwiających sprzedaż wysyłkową dla konsumentów z UE (B2C). Mowa jest tutaj głównie o interfejsach elektronicznych takich jak chociażby Amazon. Co istotne, adres siedziby dla takich platform nie ma żadnego znaczenia w rozwiązaniu, o którym będzie mowa, o ile ułatwiają one określone dostawy towarów.
W Biuletynie Informacji Publicznej opublikowano oświadczenie majątkowe prezydenta Rzeszowa Konrada Fijołka. Wynika z niego, że prezydent zarobił ponad 250 tys. zł w 2022 roku. To o nieco ponad 107 tys. zł więcej niż w 2021 roku.
Od 1 lipca przyszłego roku korzystanie z KSeF będzie obowiązkowe. Obecnie jest to dobrowolne, a oficjalne dane Ministerstwa Finansów pokazują, jakie jest podejście podatników do tego tematu. Jak to wygląda?
Od 15 czerwca 2023 r. podatnicy i płatnicy podatków będą mogli uzyskać od każdego z naczelników urzędów skarbowych (niezależnie od terytorialnej właściwości działania tych organów) dane i informacje o swojej indywidualnej sytuacji podatkowo-prawnej (w tym objęte tajemnicą skarbową) telefonicznie lub za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał 25 maja 2023 r. wyrok w polskiej sprawie (C-114/22) dotyczącej kwestionowania prawa do odliczenia VAT na podstawie pozorności czynności. Sprawa dotyczyła transakcji sprzedaży znaków towarowych i odliczenia podatku naliczonego w tym zakresie.
Ministerstwo Finansów przypomina, że organizacje pożytku publicznego (OPP), które chcą otrzymać 1,5% podatku PIT, powinny do 30 czerwca 2023 r. zgłosić do urzędu skarbowego aktualny rachunek bankowy. Zgłoszenie nie jest konieczne jeżeli rachunek został zgłoszony w ubiegłych latach i jest nadal aktualny.
Jak prawidłowo rozliczyć VAT w przypadku zwrotu zakupionych towarów przez nabywcę? Wyjaśniamy na poniższym przykładzie.
Inwestycje amerykańskich spółek na polskim rynku widoczne są na każdym kroku. Wbrew pozorom, ruch kapitału odbywa się jednak również w przeciwnym kierunku. Polscy inwestorzy co raz częściej lokują kapitał w zagraniczne start-up’y, w tym w innowacyjne projekty z Ameryki Północnej. Jedną z możliwości prowadzenia tego typu działań są umowy SAFE.
Rolnik ryczałtowy sprzedaje samochód, który wykorzystywał w działalności rolniczej. Samochód ten został przed sprzedażą wycofany z działalności rolniczej, co zostało potwierdzone sporządzonym na tę okoliczność protokołem. Czy sprzedaż taka podlega opodatkowaniu VAT? Czy byłoby inaczej, gdyby przed sprzedażą samochód nie został wycofany z działalności rolniczej?
Komentarze(0)
Pokaż: