REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Ukraińcy w Polsce – zatrudnienie, integracja, edukacja
Ukraińcy w Polsce – zatrudnienie, integracja, edukacja

REKLAMA

REKLAMA

Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w odpowiedzi na interpelację poselską udzielił informacji odnośnie liczby obywateli Ukrainy, którzy podejmują zatrudnienie w Polsce (dane z urzędów pracy za 2017 r. i I. półrocze 2018 roku). Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego wskazał liczbę Ukraińców studiujących na polskich uczelniach. W grudniu 2018 r. minister polityki społecznej Ukrainy Andrij Rewa poinformował, że w Polsce pracuje faktycznie ok. 2 mln Ukraińców.

Dane statystyczne w zakresie tytułów pobytowych, na podstawie których cudzoziemcy będący obywatelami państw trzecich, przebywają w Polsce posiada Urząd ds. Cudzoziemców, który publikuje je na stronie https://udsc.gov.pl/statystyki/raporty-okresowe/zestawienia-roczne/.

REKLAMA

REKLAMA

Natomiast Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS) dysponuje danymi statystycznymi (uzyskiwanymi z powiatowych urzędów pracy i urzędów wojewódzkich) dot. liczby cudzoziemców pracujących w Polsce na podstawie różnych dokumentów dopuszczających cudzoziemców do polskiego rynku pracy: zezwolenia na pracę cudzoziemca, oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, zezwolenia na pracę sezonową cudzoziemca.

Obywatele Ukrainy stanowią najliczniejszą grupę cudzoziemską w Polsce, przodując w statystykach wiz, wjazdów, osiedlania się, podejmujących w Polsce pracę czy studia. W ostatnim czasie obserwuje się jednak zatrzymanie trwającego od pięciu lat wzrostu udziału obywateli Ukrainy wśród pracujących na polskim rynku pracy. Pomimo to nadal ponad 90% cudzoziemskich pracowników wykonujących prace krótkoterminowe stanowią obywatele Ukrainy, a w przypadku prac wykonywanych na podstawie zezwoleń, pozwalających na wykonywanie pracy w dłuższym okresie - ponad 80%.

Od lat zdecydowana większość Ukraińców pracujących w Polsce podejmuje pracę w tzw. procedurze uproszczonej (oświadczenia), która pozwala pracować bez zezwolenia na pracę przez 6 miesięcy w ciągu kolejnych 12 miesięcy pod warunkiem wpisania przez powiatowy urząd pracy oświadczenia pracodawcy o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń (do 2017 r. - oświadczenia pracodawcy o zamiarze powierzenia wykonywania pracy cudzoziemcowi).

REKLAMA

Ukraińcy pracują w Polsce również na podstawie, wprowadzonego z początkiem 2018 roku, zezwolenia na pracę sezonową, które pozwala wykonywać pracę przez okres nie dłuższy niż 9 miesięcy w roku kalendarzowym w sektorach: rolnictwo, ogrodnictwo, turystyka, w ramach działalności określonych w rozporządzeniu (Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy I Polityki Społecznej z dnia 8 grudnia 2017 r. w sprawie podklas działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), w których wydawane są zezwolenia na pracę sezonową cudzoziemca).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 2017 r dla obywateli Ukrainy zarejestrowano 1 714 891 oświadczeń o zamiarze powierzenia pracy cudzoziemcowi (94% wszystkich zarejestrowanych w tym roku oświadczeń), natomiast wojewodowie wydali 192 547 zezwoleń na pracę (82% ogółu wydanych zezwoleń). Wzrost r/r wyniósł prawie 36% dla oświadczeń i 86% dla zezwoleń. W I półroczu 2018 r. obywateli Ukrainy dotyczyło 98% wydanych zezwoleń na pracę sezonową (31 200 zezwoleń), prawie 92% „nowych” oświadczeń wpisanych do ewidencji oświadczeń (692 466 oświadczeń) oraz 74% zezwoleń na pracę (110 075 zezwoleń).

Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej podkreślił, że podanych wyżej liczb dot. poszczególnych dokumentów nie należy utożsamiać z liczbą obywateli Ukrainy faktycznie podejmujących pracę w Polsce. W przypadku prac sezonowych liczby te mogą być większe, jako że zgodnie z ustawą cudzoziemiec - w określonych przypadkach - może wykonywać pracę sezonową jeszcze przed wydaniem zezwolenia na pracę sezonową.

Na przestrzeni ostatnich trzech lat widoczna jest tendencja wzrostowa w zakresie zawierania umów o pracę i umów zlecenie, a malejąca w odniesieniu do umów o dzieło. Wzrost zawieranych umów o pracę i umów zlecenie przekłada się na wzrost obywateli Ukrainy w polskim systemie powszechnym ubezpieczeń społecznych. Według danych ZUS dotyczących cudzoziemców zgłoszonych do ubezpieczenia emerytalno-rentowego na koniec II kwartału 2018 r obywatele Ukrainy stanowili 75% ubezpieczonych cudzoziemców z państw trzecich (ponad 400 tys.).

Polecamy: Miał być wielki projekt, a jest wielki chaos. Co dalej z Nowym Jedwabnym Szlakiem?

Polecamy: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od stycznia 2019 r.

Polecamy: Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami + PDF

Integracja i świadczenie wychowawcze dla cudzoziemców

Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej  poinformował też, że w Polsce wdrażany jest obecnie Fundusz Azylu, Migracji i Integracji (FAMI), który przeznaczony jest między innymi na integrację cudzoziemców. Środki z funduszu FAMI zostały zakontraktowane przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji wojewodom, którzy na swoim terenie realizują projekty integracyjne, skierowane także do obywateli Ukrainy legalnie przebywających na terenie Polski, polegające między innymi na:

- nauce języka polskiego,

- zapewnieniu doradztwa i pomocy w kwestiach legalizacji pobytu, administracyjnych i prawnych, przysługujących praw pracowniczych,

- zapewnieniu doradztwa i pomocy integracyjnej, opieki zdrowotnej, psychologicznej i socjalnej, opieki nad dziećmi oraz łączenia rodzin,

- działaniach zwiększających kontakt i integrację ze społeczeństwem polskim,

- zapewnieniu kursów adaptacyjnych dla cudzoziemców dotyczących wartości i praw obowiązujących w Polsce,

- zapewnieniu wsparcia dla szkół w zakresie pracy z dzieckiem cudzoziemskim, a także

- działania wspierające usamodzielnienie się i samowystarczalność cudzoziemców.

Projekty realizowane są przez Wojewodów od początku 2018 roku. Grupą docelową działań są cudzoziemcy niebędący obywatelami Unii Europejskiej, przebywający na terytorium Polski legalnie, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 grudnia 2013 o cudzoziemcach (z późniejszymi zmianami).

Z danych jednostkowych z II kwartału 2018 r., gromadzonych przez Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w Zbiorach Centralnych wynika, że w powyższym okresie świadczenie wychowawcze (potocznie zwane „500 plus”) wypłacane było na 4 562 dzieci z obywatelstwem ukraińskim, a wśród wnioskodawców o to świadczenie 4 394 osoby miało obywatelstwo ukraińskie.


Ukraińcy na polskich uczelniach

W roku akademickim 2017/2018 w Polsce studiowało 39311 obywateli ukraińskich. Na zasadach obowiązujących obywateli polskich studiowało 7410 osób z Ukrainy. W przypadku tych obywateli koszty kształcenia na studiach stacjonarnych w języku polskim ponosi Rząd RP. Cudzoziemcy ci zostali przyjęci na studia w ramach konkurencyjnej procedury rekrutacyjnej – konkursu świadectw. Przysługuje im dostęp do pomocy materialnej z budżetu państwa na zasadach obowiązujących Polaków.

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego informuje, że cudzoziemcy studiujący w Polsce na zasadach obowiązujących obywateli polskich mogą pobierać więcej niż jeden rodzaj pomocy materialnej.

Na podstawie umów międzynarodowych oraz na podstawie decyzji właściwego ministra studiowało 5146 osób, w tym stypendyści Rządu RP. W przypadku tych obywateli Rząd RP ponosił koszty kształcenia oraz wypłacał stypendia.

Na zasadach odpłatności kształciło się 23081 osób. Cudzoziemcom tym nie przysługiwał dostęp do pomocy materialnej z budżetu państwa.

Źródło: odpowiedzi Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej i Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na interpelację poselską Posła Roberta Winnickiego z dnia 10 grudnia 2018 r. (nr 27950) - sejm.gov.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA