REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ukraińcy w Polsce – zatrudnienie, integracja, edukacja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ukraińcy w Polsce – zatrudnienie, integracja, edukacja
Ukraińcy w Polsce – zatrudnienie, integracja, edukacja

REKLAMA

REKLAMA

Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w odpowiedzi na interpelację poselską udzielił informacji odnośnie liczby obywateli Ukrainy, którzy podejmują zatrudnienie w Polsce (dane z urzędów pracy za 2017 r. i I. półrocze 2018 roku). Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego wskazał liczbę Ukraińców studiujących na polskich uczelniach. W grudniu 2018 r. minister polityki społecznej Ukrainy Andrij Rewa poinformował, że w Polsce pracuje faktycznie ok. 2 mln Ukraińców.

Dane statystyczne w zakresie tytułów pobytowych, na podstawie których cudzoziemcy będący obywatelami państw trzecich, przebywają w Polsce posiada Urząd ds. Cudzoziemców, który publikuje je na stronie https://udsc.gov.pl/statystyki/raporty-okresowe/zestawienia-roczne/.

REKLAMA

REKLAMA

Natomiast Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS) dysponuje danymi statystycznymi (uzyskiwanymi z powiatowych urzędów pracy i urzędów wojewódzkich) dot. liczby cudzoziemców pracujących w Polsce na podstawie różnych dokumentów dopuszczających cudzoziemców do polskiego rynku pracy: zezwolenia na pracę cudzoziemca, oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, zezwolenia na pracę sezonową cudzoziemca.

Obywatele Ukrainy stanowią najliczniejszą grupę cudzoziemską w Polsce, przodując w statystykach wiz, wjazdów, osiedlania się, podejmujących w Polsce pracę czy studia. W ostatnim czasie obserwuje się jednak zatrzymanie trwającego od pięciu lat wzrostu udziału obywateli Ukrainy wśród pracujących na polskim rynku pracy. Pomimo to nadal ponad 90% cudzoziemskich pracowników wykonujących prace krótkoterminowe stanowią obywatele Ukrainy, a w przypadku prac wykonywanych na podstawie zezwoleń, pozwalających na wykonywanie pracy w dłuższym okresie - ponad 80%.

Od lat zdecydowana większość Ukraińców pracujących w Polsce podejmuje pracę w tzw. procedurze uproszczonej (oświadczenia), która pozwala pracować bez zezwolenia na pracę przez 6 miesięcy w ciągu kolejnych 12 miesięcy pod warunkiem wpisania przez powiatowy urząd pracy oświadczenia pracodawcy o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń (do 2017 r. - oświadczenia pracodawcy o zamiarze powierzenia wykonywania pracy cudzoziemcowi).

REKLAMA

Ukraińcy pracują w Polsce również na podstawie, wprowadzonego z początkiem 2018 roku, zezwolenia na pracę sezonową, które pozwala wykonywać pracę przez okres nie dłuższy niż 9 miesięcy w roku kalendarzowym w sektorach: rolnictwo, ogrodnictwo, turystyka, w ramach działalności określonych w rozporządzeniu (Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy I Polityki Społecznej z dnia 8 grudnia 2017 r. w sprawie podklas działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), w których wydawane są zezwolenia na pracę sezonową cudzoziemca).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 2017 r dla obywateli Ukrainy zarejestrowano 1 714 891 oświadczeń o zamiarze powierzenia pracy cudzoziemcowi (94% wszystkich zarejestrowanych w tym roku oświadczeń), natomiast wojewodowie wydali 192 547 zezwoleń na pracę (82% ogółu wydanych zezwoleń). Wzrost r/r wyniósł prawie 36% dla oświadczeń i 86% dla zezwoleń. W I półroczu 2018 r. obywateli Ukrainy dotyczyło 98% wydanych zezwoleń na pracę sezonową (31 200 zezwoleń), prawie 92% „nowych” oświadczeń wpisanych do ewidencji oświadczeń (692 466 oświadczeń) oraz 74% zezwoleń na pracę (110 075 zezwoleń).

Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej podkreślił, że podanych wyżej liczb dot. poszczególnych dokumentów nie należy utożsamiać z liczbą obywateli Ukrainy faktycznie podejmujących pracę w Polsce. W przypadku prac sezonowych liczby te mogą być większe, jako że zgodnie z ustawą cudzoziemiec - w określonych przypadkach - może wykonywać pracę sezonową jeszcze przed wydaniem zezwolenia na pracę sezonową.

Na przestrzeni ostatnich trzech lat widoczna jest tendencja wzrostowa w zakresie zawierania umów o pracę i umów zlecenie, a malejąca w odniesieniu do umów o dzieło. Wzrost zawieranych umów o pracę i umów zlecenie przekłada się na wzrost obywateli Ukrainy w polskim systemie powszechnym ubezpieczeń społecznych. Według danych ZUS dotyczących cudzoziemców zgłoszonych do ubezpieczenia emerytalno-rentowego na koniec II kwartału 2018 r obywatele Ukrainy stanowili 75% ubezpieczonych cudzoziemców z państw trzecich (ponad 400 tys.).

Polecamy: Miał być wielki projekt, a jest wielki chaos. Co dalej z Nowym Jedwabnym Szlakiem?

Polecamy: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od stycznia 2019 r.

Polecamy: Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami + PDF

Integracja i świadczenie wychowawcze dla cudzoziemców

Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej  poinformował też, że w Polsce wdrażany jest obecnie Fundusz Azylu, Migracji i Integracji (FAMI), który przeznaczony jest między innymi na integrację cudzoziemców. Środki z funduszu FAMI zostały zakontraktowane przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji wojewodom, którzy na swoim terenie realizują projekty integracyjne, skierowane także do obywateli Ukrainy legalnie przebywających na terenie Polski, polegające między innymi na:

- nauce języka polskiego,

- zapewnieniu doradztwa i pomocy w kwestiach legalizacji pobytu, administracyjnych i prawnych, przysługujących praw pracowniczych,

- zapewnieniu doradztwa i pomocy integracyjnej, opieki zdrowotnej, psychologicznej i socjalnej, opieki nad dziećmi oraz łączenia rodzin,

- działaniach zwiększających kontakt i integrację ze społeczeństwem polskim,

- zapewnieniu kursów adaptacyjnych dla cudzoziemców dotyczących wartości i praw obowiązujących w Polsce,

- zapewnieniu wsparcia dla szkół w zakresie pracy z dzieckiem cudzoziemskim, a także

- działania wspierające usamodzielnienie się i samowystarczalność cudzoziemców.

Projekty realizowane są przez Wojewodów od początku 2018 roku. Grupą docelową działań są cudzoziemcy niebędący obywatelami Unii Europejskiej, przebywający na terytorium Polski legalnie, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 grudnia 2013 o cudzoziemcach (z późniejszymi zmianami).

Z danych jednostkowych z II kwartału 2018 r., gromadzonych przez Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w Zbiorach Centralnych wynika, że w powyższym okresie świadczenie wychowawcze (potocznie zwane „500 plus”) wypłacane było na 4 562 dzieci z obywatelstwem ukraińskim, a wśród wnioskodawców o to świadczenie 4 394 osoby miało obywatelstwo ukraińskie.


Ukraińcy na polskich uczelniach

W roku akademickim 2017/2018 w Polsce studiowało 39311 obywateli ukraińskich. Na zasadach obowiązujących obywateli polskich studiowało 7410 osób z Ukrainy. W przypadku tych obywateli koszty kształcenia na studiach stacjonarnych w języku polskim ponosi Rząd RP. Cudzoziemcy ci zostali przyjęci na studia w ramach konkurencyjnej procedury rekrutacyjnej – konkursu świadectw. Przysługuje im dostęp do pomocy materialnej z budżetu państwa na zasadach obowiązujących Polaków.

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego informuje, że cudzoziemcy studiujący w Polsce na zasadach obowiązujących obywateli polskich mogą pobierać więcej niż jeden rodzaj pomocy materialnej.

Na podstawie umów międzynarodowych oraz na podstawie decyzji właściwego ministra studiowało 5146 osób, w tym stypendyści Rządu RP. W przypadku tych obywateli Rząd RP ponosił koszty kształcenia oraz wypłacał stypendia.

Na zasadach odpłatności kształciło się 23081 osób. Cudzoziemcom tym nie przysługiwał dostęp do pomocy materialnej z budżetu państwa.

Źródło: odpowiedzi Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej i Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na interpelację poselską Posła Roberta Winnickiego z dnia 10 grudnia 2018 r. (nr 27950) - sejm.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fakturowanie w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłało do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Zasady korzystania z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Jak będzie wyglądać – wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

KSeF obowiązkowy: terminarz 2025/2026 [tabela]. Kto przekroczył 200 mln zł sprzedaży w 2024 r. musi wystawiać faktury w KSeF wcześniej

Od kiedy trzeba fakturować obowiązkowo za pośrednictwem KSeF – od 1 lutego czy 1 kwietnia 2026 r.? Okazuje się, że kluczowa w wyznaczeniu tego terminu jest wartość sprzedaży brutto osiągnięta w 2024 r., a nie, jak wcześniej zakładano, w 2025 r. To oznacza, że podatnicy już teraz mogą ustalić, od kiedy będą musieli stosować nowy obowiązek fakturowania. Próg graniczny to 200 mln zł obrotów brutto – kto go przekroczy, wdroży KSeF wcześniej. Dodatkowy czas (do końca 2026 r.) na przygotowanie przewidziano m.in. dla wystawiających faktury z kas rejestrujących i podmiotów o niewielkiej skali sprzedaży.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

REKLAMA

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, już 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

REKLAMA