REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Ukraińcy w Polsce – zatrudnienie, integracja, edukacja
Ukraińcy w Polsce – zatrudnienie, integracja, edukacja

REKLAMA

REKLAMA

Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w odpowiedzi na interpelację poselską udzielił informacji odnośnie liczby obywateli Ukrainy, którzy podejmują zatrudnienie w Polsce (dane z urzędów pracy za 2017 r. i I. półrocze 2018 roku). Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego wskazał liczbę Ukraińców studiujących na polskich uczelniach. W grudniu 2018 r. minister polityki społecznej Ukrainy Andrij Rewa poinformował, że w Polsce pracuje faktycznie ok. 2 mln Ukraińców.

Dane statystyczne w zakresie tytułów pobytowych, na podstawie których cudzoziemcy będący obywatelami państw trzecich, przebywają w Polsce posiada Urząd ds. Cudzoziemców, który publikuje je na stronie https://udsc.gov.pl/statystyki/raporty-okresowe/zestawienia-roczne/.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Natomiast Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS) dysponuje danymi statystycznymi (uzyskiwanymi z powiatowych urzędów pracy i urzędów wojewódzkich) dot. liczby cudzoziemców pracujących w Polsce na podstawie różnych dokumentów dopuszczających cudzoziemców do polskiego rynku pracy: zezwolenia na pracę cudzoziemca, oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, zezwolenia na pracę sezonową cudzoziemca.

Obywatele Ukrainy stanowią najliczniejszą grupę cudzoziemską w Polsce, przodując w statystykach wiz, wjazdów, osiedlania się, podejmujących w Polsce pracę czy studia. W ostatnim czasie obserwuje się jednak zatrzymanie trwającego od pięciu lat wzrostu udziału obywateli Ukrainy wśród pracujących na polskim rynku pracy. Pomimo to nadal ponad 90% cudzoziemskich pracowników wykonujących prace krótkoterminowe stanowią obywatele Ukrainy, a w przypadku prac wykonywanych na podstawie zezwoleń, pozwalających na wykonywanie pracy w dłuższym okresie - ponad 80%.

Od lat zdecydowana większość Ukraińców pracujących w Polsce podejmuje pracę w tzw. procedurze uproszczonej (oświadczenia), która pozwala pracować bez zezwolenia na pracę przez 6 miesięcy w ciągu kolejnych 12 miesięcy pod warunkiem wpisania przez powiatowy urząd pracy oświadczenia pracodawcy o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń (do 2017 r. - oświadczenia pracodawcy o zamiarze powierzenia wykonywania pracy cudzoziemcowi).

REKLAMA

Ukraińcy pracują w Polsce również na podstawie, wprowadzonego z początkiem 2018 roku, zezwolenia na pracę sezonową, które pozwala wykonywać pracę przez okres nie dłuższy niż 9 miesięcy w roku kalendarzowym w sektorach: rolnictwo, ogrodnictwo, turystyka, w ramach działalności określonych w rozporządzeniu (Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy I Polityki Społecznej z dnia 8 grudnia 2017 r. w sprawie podklas działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), w których wydawane są zezwolenia na pracę sezonową cudzoziemca).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 2017 r dla obywateli Ukrainy zarejestrowano 1 714 891 oświadczeń o zamiarze powierzenia pracy cudzoziemcowi (94% wszystkich zarejestrowanych w tym roku oświadczeń), natomiast wojewodowie wydali 192 547 zezwoleń na pracę (82% ogółu wydanych zezwoleń). Wzrost r/r wyniósł prawie 36% dla oświadczeń i 86% dla zezwoleń. W I półroczu 2018 r. obywateli Ukrainy dotyczyło 98% wydanych zezwoleń na pracę sezonową (31 200 zezwoleń), prawie 92% „nowych” oświadczeń wpisanych do ewidencji oświadczeń (692 466 oświadczeń) oraz 74% zezwoleń na pracę (110 075 zezwoleń).

Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej podkreślił, że podanych wyżej liczb dot. poszczególnych dokumentów nie należy utożsamiać z liczbą obywateli Ukrainy faktycznie podejmujących pracę w Polsce. W przypadku prac sezonowych liczby te mogą być większe, jako że zgodnie z ustawą cudzoziemiec - w określonych przypadkach - może wykonywać pracę sezonową jeszcze przed wydaniem zezwolenia na pracę sezonową.

Na przestrzeni ostatnich trzech lat widoczna jest tendencja wzrostowa w zakresie zawierania umów o pracę i umów zlecenie, a malejąca w odniesieniu do umów o dzieło. Wzrost zawieranych umów o pracę i umów zlecenie przekłada się na wzrost obywateli Ukrainy w polskim systemie powszechnym ubezpieczeń społecznych. Według danych ZUS dotyczących cudzoziemców zgłoszonych do ubezpieczenia emerytalno-rentowego na koniec II kwartału 2018 r obywatele Ukrainy stanowili 75% ubezpieczonych cudzoziemców z państw trzecich (ponad 400 tys.).

Polecamy: Miał być wielki projekt, a jest wielki chaos. Co dalej z Nowym Jedwabnym Szlakiem?

Polecamy: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od stycznia 2019 r.

Polecamy: Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami + PDF

Integracja i świadczenie wychowawcze dla cudzoziemców

Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej  poinformował też, że w Polsce wdrażany jest obecnie Fundusz Azylu, Migracji i Integracji (FAMI), który przeznaczony jest między innymi na integrację cudzoziemców. Środki z funduszu FAMI zostały zakontraktowane przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji wojewodom, którzy na swoim terenie realizują projekty integracyjne, skierowane także do obywateli Ukrainy legalnie przebywających na terenie Polski, polegające między innymi na:

- nauce języka polskiego,

- zapewnieniu doradztwa i pomocy w kwestiach legalizacji pobytu, administracyjnych i prawnych, przysługujących praw pracowniczych,

- zapewnieniu doradztwa i pomocy integracyjnej, opieki zdrowotnej, psychologicznej i socjalnej, opieki nad dziećmi oraz łączenia rodzin,

- działaniach zwiększających kontakt i integrację ze społeczeństwem polskim,

- zapewnieniu kursów adaptacyjnych dla cudzoziemców dotyczących wartości i praw obowiązujących w Polsce,

- zapewnieniu wsparcia dla szkół w zakresie pracy z dzieckiem cudzoziemskim, a także

- działania wspierające usamodzielnienie się i samowystarczalność cudzoziemców.

Projekty realizowane są przez Wojewodów od początku 2018 roku. Grupą docelową działań są cudzoziemcy niebędący obywatelami Unii Europejskiej, przebywający na terytorium Polski legalnie, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 grudnia 2013 o cudzoziemcach (z późniejszymi zmianami).

Z danych jednostkowych z II kwartału 2018 r., gromadzonych przez Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w Zbiorach Centralnych wynika, że w powyższym okresie świadczenie wychowawcze (potocznie zwane „500 plus”) wypłacane było na 4 562 dzieci z obywatelstwem ukraińskim, a wśród wnioskodawców o to świadczenie 4 394 osoby miało obywatelstwo ukraińskie.


Ukraińcy na polskich uczelniach

W roku akademickim 2017/2018 w Polsce studiowało 39311 obywateli ukraińskich. Na zasadach obowiązujących obywateli polskich studiowało 7410 osób z Ukrainy. W przypadku tych obywateli koszty kształcenia na studiach stacjonarnych w języku polskim ponosi Rząd RP. Cudzoziemcy ci zostali przyjęci na studia w ramach konkurencyjnej procedury rekrutacyjnej – konkursu świadectw. Przysługuje im dostęp do pomocy materialnej z budżetu państwa na zasadach obowiązujących Polaków.

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego informuje, że cudzoziemcy studiujący w Polsce na zasadach obowiązujących obywateli polskich mogą pobierać więcej niż jeden rodzaj pomocy materialnej.

Na podstawie umów międzynarodowych oraz na podstawie decyzji właściwego ministra studiowało 5146 osób, w tym stypendyści Rządu RP. W przypadku tych obywateli Rząd RP ponosił koszty kształcenia oraz wypłacał stypendia.

Na zasadach odpłatności kształciło się 23081 osób. Cudzoziemcom tym nie przysługiwał dostęp do pomocy materialnej z budżetu państwa.

Źródło: odpowiedzi Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej i Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na interpelację poselską Posła Roberta Winnickiego z dnia 10 grudnia 2018 r. (nr 27950) - sejm.gov.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA