REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca zdalna cudzoziemców w Polsce w czasie COVID-19 - zasady, kwarantanna

Subskrybuj nas na Youtube
Praca zdalna cudzoziemców w Polsce w czasie COVID-19 - zasady, kwarantanna, wynagrodzenie
Praca zdalna cudzoziemców w Polsce w czasie COVID-19 - zasady, kwarantanna, wynagrodzenie
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Praca zdalna cudzoziemców w Polsce. Czy w czasie epidemii koronawirusa cudzoziemcy, pracujący legalnie w Polsce mogą wykonywać pracę zdalnie? Czy cudzoziemcy uprawnieni do pracy w Polsce mogą podejmować pracę zdalnie w okresie objęcia obowiązkową kwarantanną? Na pytania odpowiada Państwowa Inspekcja Pracy.

Praca zdalna cudzoziemca a warunki zezwolenia na pracę i oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi

Czy w okresie epidemii koronawirusa cudzoziemcy, pracujący w Polsce na podstawie: zezwolenia na pracę, zezwolenia na pobyt czasowy i pracę, zezwolenia na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji lub oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi – mogą wykonywać pracę zdalnie (czyli poza terenem firmy – np. w domu)?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wyjaśnienia PIP: Na mocy art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, zwanej dalej „ustawą specjalną”, w celu przeciwdziałania COVID-19 pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania (praca zdalna).

Aktualnie obowiązujące przepisy – tj. w szczególności art. 88f ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, a także rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 grudnia 2017 r. w sprawie wydawania zezwolenia na pracę cudzoziemca oraz wpisu oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń – nie przewidują określania przez wojewodę w zezwoleniu na pracę miejsca wykonywania pracy przez cudzoziemca. Miejsce to jest podawane jedynie we wniosku o wydanie zezwolenia na pracę.

Analogiczna sytuacja dotyczy zezwoleń na pobyt czasowy i pracę oraz zezwoleń na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji (art. 118 ust. 1 oraz art. 137 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach).

REKLAMA

W przypadku wymienionych zezwoleń należy zatem przyjąć, że są one ważne na terytorium całej Polski, jeżeli cudzoziemiec świadczy pracę dla i na rzecz podmiotu wskazanego w danym zezwoleniu jako powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi – niezależnie od miejsca, w którym praca ta się odbywa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z powyższego wynika, że powierzenie pracy cudzoziemcowi posiadającemu któreś ze wspomnianych zezwoleń w innym miejscu, niż jego stałe miejsce pracy określone w umowie zawartej z cudzoziemcem (w tym również pracy zdalnej), nie może być uznane za powierzenie cudzoziemcowi nielegalnego wykonywania pracy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 22a powołanej ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy i tym samym nie stanowi wykroczenia, o którym mowa w art. 120 ust. 1 tej ustawy.

Sytuacja przedstawia się nieco inaczej, w przypadku gdy praca odbywa się na podstawie oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi. Co do zasady, niezbędną przesłanką legalności powierzenia pracy cudzoziemcowi jest bowiem w takim przypadku wykonywanie pracy na warunkach określonych w oświadczeniu (art. 87 ust. 3 powyższej ustawy). Stosownie do art. 88z ust. 1 pkt 3 lit. c tej ustawy, w oświadczeniu wpisanym do ewidencji przez powiatowy urząd pracy zamieszcza się m.in. warunek w postaci miejsca wykonywania pracy przez cudzoziemca. Dlatego, co do zasady, powierzenie pracy cudzoziemcowi w innym miejscu niż wskazane w oświadczeniu stanowi wykroczenie określone w art. 120 ust. 1 cytowanej ustawy.

Jednakże wyjątkowo, w myśl art. 15z5 ust. 1 pkt 5 ustawy specjalnej, jeśli – na skutek skorzystania przez podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi z uprawnienia określonego w art. 3 tej ustawy (czyli w przypadku wydania pracownikowi polecenia wykonywania pracy zdalnej) uległy zmianie warunki wykonywania pracy przez cudzoziemca określone w oświadczeniu o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi wpisanym do ewidencji oświadczeń – cudzoziemiec może wykonywać pracę na tych zmienionych warunkach bez konieczności wpisania nowego oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń.

Dla celów dowodowych polecenie wykonywania przez cudzoziemca pracy zdalnej powinno zostać udokumentowane, np. w postaci skierowanego do pracownika e-maila zawierającego takie polecenie i okres świadczenia pracy zdalnej.

Praca zdalna cudzoziemca objętego kwarantanną

Czy cudzoziemcy uprawnieni do pracy w Polsce mogą podejmować pracę zdalnie w okresie objęcia obowiązkową kwarantanną dotyczącą zapobiegania rozprzestrzenianiu się COVID-19?. Czy decyzja o podjęciu takiej pracy w okresie kwarantanny należy do pracownika, czy do pracodawcy? Czy pracodawca może wymagać w opisanej sytuacji wykonywania pracy zdalnej?

Wyjaśnienia PIP: Stosownie do art. 34 ust. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, osoby, które były narażone na chorobę zakaźną lub pozostawały w styczności ze źródłem biologicznego czynnika chorobotwórczego, a nie wykazują objawów chorobowych, podlegają obowiązkowej kwarantannie lub nadzorowi epidemiologicznemu. Z powyższego wynika, że kwarantanna to w zasadzie odosobnienie osoby zdrowej, która nie musi być faktycznie niezdolna do pracy.

Jednakże zgodnie z art. 6 ust. 2 pkt 1a ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa niemożność wykonywania pracy wskutek poddania się obowiązkowi kwarantanny, izolacji w warunkach domowych albo izolacji, o której mowa w przepisach o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, jest traktowana na równi z niezdolnością do pracy z powodu choroby. Oznacza to, że pracownikowi objętemu kwarantanną przysługuje wynagrodzenie za okres choroby na podstawie art. 92 Kodeksu pracy albo zasiłek chorobowy. Natomiast zgodnie z art. 80 k.p. za pracę wykonaną przysługuje wynagrodzenie za pracę.

W związku z powyższym, z punktu widzenia utrzymania prawa do świadczeń chorobowych, wykonywanie pracy zdalnej podczas kwarantanny uznaje się za niedopuszczalne, ponieważ pracownik nie może otrzymywać dwóch świadczeń jednocześnie – zasiłku/wynagrodzenia chorobowego oraz wynagrodzenia za pracę. Innymi słowy, możliwość wykonywania pracy w tym okresie jest ściśle uzależniona od prawa do świadczeń z tytułu choroby. W szczególności, jeżeli pracownik poddany jest kwarantannie, nabywając prawo do świadczeń z tytułu choroby, nie może on wykonywać pracy zarobkowej, ponieważ w przypadku jej wykonywania może zostać pozbawiony prawa do wynagrodzenia określonego w art. 92 k.p. lub zasiłku chorobowego.

Zaprezentowane powyżej stanowisko znajduje potwierdzenie w wyjaśnieniach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W wyjaśnieniach tych stwierdzono, m.in. że wykonywanie pracy zdalnej w okresie kwarantanny stanowi okoliczność pozbawiającą prawa do zasiłku chorobowego.

W praktyce można uznać za prawnie dopuszczalną sytuację, w której pracownik poddany kwarantannie rezygnuje z otrzymywania świadczeń z tytułu choroby i w miejscu odbywania kwarantanny wykonuje pracę zdalną na rzecz pracodawcy. Jednakże z obowiązujących przepisów oraz stanowisk ZUS wynika, że powinna to być dobrowolna decyzja pracownika, a zatem pracodawca nie może wydać mu polecenia wykonywania pracy podczas kwarantanny. W przypadku świadczenia takiej pracy pracownikowi przysługuje wynagrodzenie za pracę na ogólnych zasadach.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Państwowa Inspekcja Pracy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

REKLAMA

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA