REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ekwiwalent od pracodawcy nie jest przychodem zdalnego pracownika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Ekwiwalent od pracodawcy nie jest przychodem zdalnego pracownika
Ekwiwalent od pracodawcy nie jest przychodem zdalnego pracownika
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Ekwiwalent dla zdalnego pracownika a PIT. Przyznanie pracownikom ekwiwalentu za energię elektryczną i internet nie będzie stanowiło dla nich przychodu ze stosunku pracy opodatkowanego PIT. Tak zinterpretował przepisy Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 15 grudnia 2020 r.

Praca zdalna - ekwiwalent za energię elektryczną i internet

Sprawa dotyczyła spółki polskiej pełniącej rolę centrum usług wsparcia, w której w marcu 2020 r., ze względu na wprowadzenie w Polsce stanu zagrożenia epidemicznego, a następnie stanu epidemii, zdecydowano o tymczasowym zamknięciu biura oraz rekomendowano pracownikom pracę poza miejscem jej stałego wykonywania w stacjonarnej siedzibie spółki (tzw. praca zdalna). Jako że do wykonywania swoich zadań pracownicy muszą wykorzystywać środki bezpośredniego porozumiewania się na odległość (e-mail, telefony służbowe, komunikatory), niezbędne jest posiadanie przez nich szybkiego łącza internetowego, które umożliwia efektywne wykonywanie zadań, a także energia elektryczna.

REKLAMA

Autopromocja

Ze względu na przedłużający się okres zagrożenia epidemiologicznego, spółka postanowiła rozważyć wypłatę dodatkowych świadczeń dla pracowników w postaci ekwiwalentu za korzystanie z prywatnego łącza internetowego oraz zwiększonego zużycia energii elektrycznej oraz ogrzewania.

W związku z powyższym, spółka powzięła wątpliwość, czy przyznane pracownikom ekwiwalenty z tego tytułu powinny stanowić podstawę do naliczenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W ocenie spółki - ze względu na zwolnienie od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - nie będzie ona zobligowana do kalkulacji oraz poboru i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych do właściwego urzędu skarbowego od kwot wypłacanego ekwiwalentu za zużycie Internetu oraz energii elektrycznej na rzecz pracowników.

Organ podatkowy potwierdził, że stanowisko spółki jest prawidłowe, jednakże z innych względów niż wskazywane przez spółkę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organ powołał się na Tarczę Antykryzysową - komentarz

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych – tak stanowi art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem na bazie powyższych generalnych reguł, należałoby przyjąć, że po stronie pracowników, którym pracodawca przekaże ekwiwalent za korzystanie z prywatnego łącza internetowego oraz zwiększone zużycie energii elektrycznej oraz ogrzewania, powstanie przychód, od którego – na mocy art. 31 ww. ustawy – zakład pracy powinien jako płatnik obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy.

Jednakże, w wydanej interpretacji Dyrektor KIS powołał się na przepisy tzw. Tarczy Antykryzysowej (art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych) przewidującej szczególne rozwiązania związane z walką m.in. z COVID-19 i przypomniał, że uregulowania tejże ustawy dają pracodawcy możliwość powierzenia pracownikom wykonywania pracy poza miejscem jej stałego wykonywania (w trybie zdalnym). Co więcej, przepisy tejże ustawy nakładają na pracodawcę obowiązek  zapewnienia przez pracodawcę narzędzi i materiałów potrzebnych do wykonywania pracy zdalnej oraz obsługi logistycznej pracy zdalnej.

Na bazie powyższego Dyrektor KIS uznał, że w przypadku pracowników, którzy wykonują pracę zdalną w związku z występowaniem zagrożenia epidemicznego, świadczenie w postaci ekwiwalentu za Internet i zużyty prąd nie może powodować powstania podlegającego opodatkowaniu przychodu po stronie pracownika jako, że przekazanie wspomnianego powyżej ekwiwalentu jest wypełnieniem obowiązku pracodawcy do
(i)  zadbania o stanowisko pracy zdalnej i
(ii) przekazania materiałów potrzebnych pracownikowi do wykonywania tej pracy.

Podobne stanowisko zostało przedstawione we wcześniejszych interpretacjach organów podatkowych, m.in. z dnia 3 grudnia 2020 r. (0113-KDIPT2-3.4011.725.2020.2.KS).

Warto jednocześnie zauważyć, że chociaż przepisy tzw. Tarczy Antykryzysowej będą w określonych okolicznościach podstawą do uznania, że obowiązek w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych związany z przekazaniem stosownych ekwiwalentów generalnie może nie wystąpić, to obiektywnie największą trudnością, przed którą staną w tym przypadku pracodawcy nie będzie sama wypłata ekwiwalentu, a ustalenie jego właściwej wysokości – bowiem, w żadnym z ustawowych rozwiązań nie ma wskazań pozwalających zakładom pracy na precyzyjne ustalenie kwot do przekazania pracownikom.

Iwona Boniecka, Manager
PwC Polska

Źródło: Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 grudnia 2020 r. (sygn. 0115-KDIT2.4011.739.2020.1.RS).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA