REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup biletów okresowych komunikacji miejskiej dla pracowników – skutki podatkowe w PIT

 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Zakup biletów okresowych komunikacji miejskiej dla pracowników – skutki podatkowe
Zakup biletów okresowych komunikacji miejskiej dla pracowników – skutki podatkowe
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Część firm decyduje o finansowaniu pracownikom biletów komunikacji miejskiej. W szczególności dotyczy to przedsiębiorstw, gdzie pracownik w trakcie pracy musi poruszać się po mieście. W niektórych przypadkach jest to zakup, w innych dofinansowanie. Prawo do zwrotu kosztów takich biletów, może znaleźć się również na przykład w regulaminach. W takiej sytuacji firma wydaje pieniądze, a pracownik otrzymuje bilet. Zdarzenie powinno być odpowiednio zaksięgowane i rozliczone. Pojawia się więc podstawowe pytanie: czy wartość biletu jest przychodem pracownika?

W czerwcu 2020 roku, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację w sprawie 0114-KDIP3-1.4011.206.2020.4.MK1, odpowiadając negatywnie na to pytanie.

REKLAMA

Autopromocja

Świadczenia pracownicze a PIT - podstawy prawne

W opisywanej sytuacji, opracowanie winno opierać się na trzech podstawowych aktach prawnych: w zakresie wydatków i ich kwalifikacji dla spółki, będzie to Ustawa o CIT oraz ustawa o VAT, natomiast w zakresie przychodów pracownika jako osoby fizycznej - Ustawa o PIT. W zakresie dotyczącym pracownika, głównymi przepisami, na których opierać się będzie opracowanie, są art. 9 ust 1 i art. 11 ust. 1 oraz art. 12 ust. 1 i 3, ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 9 ust. 1, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody (z określonymi wyjątkami), od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1, definiuje czym są przychody i zgodnie z nim, przychodami (z określonymi zastrzeżeniami) są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Art. 12 ust. 1 i 3 wyjaśnia zagadnienia przychodu ze stosunku pracy oraz określenia nieodpłatnego świadczenia pracowniczego. W tej kwestii ustawodawca stwierdził, że za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze, bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Natomiast ich wartość (innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych) ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca kupuje pracownikom bilety okresowe. Czy dla pracownika jest to przychód?

W celu wyjaśnienia wątpliwości podatkowych, w kwestii zakupu biletów dla pracowników, jedna z firm złożyła w marcu 2020 roku wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Organ wyjaśnił skutki podatkowe zakupu dla pracowników imiennych biletów okresowych, interpretacją Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 czerwca 2020 roku, w sprawie 0114-KDIP3-1.4011.206.2020.4.MK1.

W opisanej sytuacji faktycznej, spółka zatrudniała pracowników spoza Unii Europejskiej, dlatego dwie osoby ze spółki (pracownicy) w ramach swoich obowiązków pracowniczych musiały załatwiać bardzo wiele dokumentów i spraw w urzędach, związanych z legalizacją zatrudnienia tych cudzoziemców. Spółka zakupiła dla nich imienne bilety okresowe komunikacji miejskiej. W regulaminie wynagradzania spółki znalazł się zapis, że pracodawca zakupuje takie bilety wszystkim pracownikom, którzy muszą załatwiać sprawy urzędowe na terenie miasta. Nie ma możliwości realnej weryfikacji korzystania z tych biletów w zakresie wyłącznie służbowym - pracownicy czasami korzystają z nich w celach prywatnych. Dlatego pracownik miał zwracać 20% wartości zakupionego biletu w gotówce. Spółka przedstawiła stanowisko, że zalicza 80% kosztu zakupu biletów do kosztów w zakresie podatku od towarów i usług, a także podatku dochodowego od osób prawnych oraz w jej ocenie, bilet ten nie stanowi przychodu pracownika i dlatego nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Spółka zadała dwa pytania:

1. Czy działania Spółki w zakresie zakupu biletu i zaliczenie 80% do kosztów jest prawidłowe?

2. Czy zakupiony bilet komunikacji miejskiej nie stanowi przychodu pracownika zatrudnionego na podstawie umowy o pracę i podlega wyłączeniu z podstawy wymiaru składek?

REKLAMA

Organ postanowił podzielić je na dwie różne sprawy. W wyżej wskazywanej interpretacji indywidualnej skupił się na rozważeniu przychodów oraz ich skutków podatkowych dla pracowników otrzymujących bilet, czyli odpowiedział na pytanie numer 2 w zakresie podatkowym.

W ocenie wnioskodawcy wartość zakupionego przez spółkę biletu nie stanowi przychodu pracownika i nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Nie podlegają również oskładkowaniu, gdyż podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód, a on zgodnie z zdaniem poprzedzającym w ocenie wnioskodawcy - nie powstaje.

Spółka w danej sprawie podkreśliła, że świadczenie poniesione jest w interesie pracodawcy - do dla niego pracodawcy muszą podróżować komunikacją miejską by prawidłowo i efektywnie wykonywać swoje obowiązki. Dlatego wnioskodawca wywnioskował, że:

Zatem, wykorzystywanie biletu komunikacji miejskiej przez wyznaczonych pracowników Wnioskodawcy do wykonywania przez nich obowiązków służbowych jest świadczeniem, które nie jest spełniane w interesie pracownika, ale w interesie pracodawcy. Tym samym, wartości zakupionego przez Wnioskodawcę imiennego biletu okresowego komunikacji miejskiej wykorzystywanego przez wyznaczonych pracowników w celu wykonywania pracy nie można uznać za przychód pracowników, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Organ uznał to stanowisko za prawidłowe.

Podsumowanie

Interpretacja indywidualna nie jest źródłem powszechnie obowiązującego prawa, należy jej więc używać z wysoką ostrożnością - jednak przeprowadzona w powyższej sprawie analiza prawna może stanowić podstawę do oceny i bazę do pracy dla podatników w innych indywidualnych sprawach. Wnioskodawca w niniejszej sprawie przeanalizował nie tylko przepisy, ale i orzecznictwo. Jego rozważania skupiły się na określeniu, czy zakup biletu okresowego dla pracownika powinien być kwalifikowany jako nieodpłatne świadczenie pracodawcy - odpowiedź na to pytanie będzie skutkować decyzją, czy taki zakup stanowi przychód ze stosunku pracy. Taka ocena powinna zostać przeprowadzona w każdej sprawie indywidualnie i winna opierać się na badaniu, czy po stronie pracownika powstaje jakieś przysporzenie - czy nabywa korzyść majątkową oraz oszczędza wydatek. Jednym z podstawowych wyroków, na których oparł się wnioskodawca, był wyrok Trybunału konstytucyjnego w sprawie K 7/13. Wyrok ten wskazuje kryteria, na które powinno się zwracać uwagę przy takim badaniu. Może on stanowić drogowskaz dla innych podatników, w ocenie ich pytań.

Źródła - podstawy prawne:

  • Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwana w artykule "ustawa o PIT".
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.);
  • Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13 (Dz. U. z 2014 r. poz. 947) zwany dalej „Wyrok Trybunału Konstytucyjnego K 7/13”;
  • Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 czerwca 2020 roku w sprawie 0114-KDIP3-1.4011.206.2020.4.MK1 zwana w artykule „Interpretacją Indywidualną”.

Polecamy: PIT 2020. Komentarz

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

Twój e-PIT 2025 gov już jest! Sprawdź, jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot?

15 lutego 2025 roku rusza usługa Twój e-PIT gov – najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

Zaniechanie poboru podatku od subwencji i wsparcia finansowego z tarcz PFR do końca 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć do końca 2026 r. okres zaniechania poboru podatku od subwencji finansowych oraz finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR w ramach tarcz – wynika z projektu rozporządzenia, opublikowanego 14 lutego 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Twój e-PIT 2025: jakie ulgi podatkowe trzeba wypełnić samemu? Jak złożyć zeznanie podatkowe za 2024 rok?

Od 15 lutego do 30 kwietnia 2025 r. można składać roczne zeznania podatkowe PIT i rozliczyć dochody (przychody) uzyskane w 2024 roku. Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i rozliczania podatków drogą elektroniczną. W 2025 r. kolejny raz z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Pierwszy raz usługa Twój e-PIT będzie dostępna także w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy (e-US). MF i KAS zachęcają także do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.

REKLAMA

Składka zdrowotna 2025: kwoty, podstawy wymiaru, zmiany i korzyści dla firm. Kiedy pierwsze płatności na nowych zasadach?

Od 1 stycznia 2025 r. zmieniły się zasady obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności „na nowych zasadach”. Ile wynoszą składki zdrowotne i podstawy wymiaru poszczególnych przedsiębiorców w zależności od ich formy opodatkowania?

PFRON 2025: Obowiązki pracodawcy. Składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

REKLAMA

260-280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Czy już w 2025 r. będzie drożej, w tym wyższe też opłaty karne za spóźniony przegląd i nowe terminy?

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

REKLAMA