REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup biletów okresowych komunikacji miejskiej dla pracowników – skutki podatkowe w PIT

 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Zakup biletów okresowych komunikacji miejskiej dla pracowników – skutki podatkowe
Zakup biletów okresowych komunikacji miejskiej dla pracowników – skutki podatkowe
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Część firm decyduje o finansowaniu pracownikom biletów komunikacji miejskiej. W szczególności dotyczy to przedsiębiorstw, gdzie pracownik w trakcie pracy musi poruszać się po mieście. W niektórych przypadkach jest to zakup, w innych dofinansowanie. Prawo do zwrotu kosztów takich biletów, może znaleźć się również na przykład w regulaminach. W takiej sytuacji firma wydaje pieniądze, a pracownik otrzymuje bilet. Zdarzenie powinno być odpowiednio zaksięgowane i rozliczone. Pojawia się więc podstawowe pytanie: czy wartość biletu jest przychodem pracownika?

W czerwcu 2020 roku, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację w sprawie 0114-KDIP3-1.4011.206.2020.4.MK1, odpowiadając negatywnie na to pytanie.

REKLAMA

Autopromocja

Świadczenia pracownicze a PIT - podstawy prawne

W opisywanej sytuacji, opracowanie winno opierać się na trzech podstawowych aktach prawnych: w zakresie wydatków i ich kwalifikacji dla spółki, będzie to Ustawa o CIT oraz ustawa o VAT, natomiast w zakresie przychodów pracownika jako osoby fizycznej - Ustawa o PIT. W zakresie dotyczącym pracownika, głównymi przepisami, na których opierać się będzie opracowanie, są art. 9 ust 1 i art. 11 ust. 1 oraz art. 12 ust. 1 i 3, ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 9 ust. 1, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody (z określonymi wyjątkami), od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1, definiuje czym są przychody i zgodnie z nim, przychodami (z określonymi zastrzeżeniami) są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Art. 12 ust. 1 i 3 wyjaśnia zagadnienia przychodu ze stosunku pracy oraz określenia nieodpłatnego świadczenia pracowniczego. W tej kwestii ustawodawca stwierdził, że za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze, bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Natomiast ich wartość (innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych) ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca kupuje pracownikom bilety okresowe. Czy dla pracownika jest to przychód?

W celu wyjaśnienia wątpliwości podatkowych, w kwestii zakupu biletów dla pracowników, jedna z firm złożyła w marcu 2020 roku wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Organ wyjaśnił skutki podatkowe zakupu dla pracowników imiennych biletów okresowych, interpretacją Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 czerwca 2020 roku, w sprawie 0114-KDIP3-1.4011.206.2020.4.MK1.

W opisanej sytuacji faktycznej, spółka zatrudniała pracowników spoza Unii Europejskiej, dlatego dwie osoby ze spółki (pracownicy) w ramach swoich obowiązków pracowniczych musiały załatwiać bardzo wiele dokumentów i spraw w urzędach, związanych z legalizacją zatrudnienia tych cudzoziemców. Spółka zakupiła dla nich imienne bilety okresowe komunikacji miejskiej. W regulaminie wynagradzania spółki znalazł się zapis, że pracodawca zakupuje takie bilety wszystkim pracownikom, którzy muszą załatwiać sprawy urzędowe na terenie miasta. Nie ma możliwości realnej weryfikacji korzystania z tych biletów w zakresie wyłącznie służbowym - pracownicy czasami korzystają z nich w celach prywatnych. Dlatego pracownik miał zwracać 20% wartości zakupionego biletu w gotówce. Spółka przedstawiła stanowisko, że zalicza 80% kosztu zakupu biletów do kosztów w zakresie podatku od towarów i usług, a także podatku dochodowego od osób prawnych oraz w jej ocenie, bilet ten nie stanowi przychodu pracownika i dlatego nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Spółka zadała dwa pytania:

1. Czy działania Spółki w zakresie zakupu biletu i zaliczenie 80% do kosztów jest prawidłowe?

2. Czy zakupiony bilet komunikacji miejskiej nie stanowi przychodu pracownika zatrudnionego na podstawie umowy o pracę i podlega wyłączeniu z podstawy wymiaru składek?

REKLAMA

Organ postanowił podzielić je na dwie różne sprawy. W wyżej wskazywanej interpretacji indywidualnej skupił się na rozważeniu przychodów oraz ich skutków podatkowych dla pracowników otrzymujących bilet, czyli odpowiedział na pytanie numer 2 w zakresie podatkowym.

W ocenie wnioskodawcy wartość zakupionego przez spółkę biletu nie stanowi przychodu pracownika i nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Nie podlegają również oskładkowaniu, gdyż podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód, a on zgodnie z zdaniem poprzedzającym w ocenie wnioskodawcy - nie powstaje.

Spółka w danej sprawie podkreśliła, że świadczenie poniesione jest w interesie pracodawcy - do dla niego pracodawcy muszą podróżować komunikacją miejską by prawidłowo i efektywnie wykonywać swoje obowiązki. Dlatego wnioskodawca wywnioskował, że:

Zatem, wykorzystywanie biletu komunikacji miejskiej przez wyznaczonych pracowników Wnioskodawcy do wykonywania przez nich obowiązków służbowych jest świadczeniem, które nie jest spełniane w interesie pracownika, ale w interesie pracodawcy. Tym samym, wartości zakupionego przez Wnioskodawcę imiennego biletu okresowego komunikacji miejskiej wykorzystywanego przez wyznaczonych pracowników w celu wykonywania pracy nie można uznać za przychód pracowników, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Organ uznał to stanowisko za prawidłowe.

Podsumowanie

Interpretacja indywidualna nie jest źródłem powszechnie obowiązującego prawa, należy jej więc używać z wysoką ostrożnością - jednak przeprowadzona w powyższej sprawie analiza prawna może stanowić podstawę do oceny i bazę do pracy dla podatników w innych indywidualnych sprawach. Wnioskodawca w niniejszej sprawie przeanalizował nie tylko przepisy, ale i orzecznictwo. Jego rozważania skupiły się na określeniu, czy zakup biletu okresowego dla pracownika powinien być kwalifikowany jako nieodpłatne świadczenie pracodawcy - odpowiedź na to pytanie będzie skutkować decyzją, czy taki zakup stanowi przychód ze stosunku pracy. Taka ocena powinna zostać przeprowadzona w każdej sprawie indywidualnie i winna opierać się na badaniu, czy po stronie pracownika powstaje jakieś przysporzenie - czy nabywa korzyść majątkową oraz oszczędza wydatek. Jednym z podstawowych wyroków, na których oparł się wnioskodawca, był wyrok Trybunału konstytucyjnego w sprawie K 7/13. Wyrok ten wskazuje kryteria, na które powinno się zwracać uwagę przy takim badaniu. Może on stanowić drogowskaz dla innych podatników, w ocenie ich pytań.

Źródła - podstawy prawne:

  • Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwana w artykule "ustawa o PIT".
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.);
  • Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13 (Dz. U. z 2014 r. poz. 947) zwany dalej „Wyrok Trybunału Konstytucyjnego K 7/13”;
  • Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 czerwca 2020 roku w sprawie 0114-KDIP3-1.4011.206.2020.4.MK1 zwana w artykule „Interpretacją Indywidualną”.

Polecamy: PIT 2020. Komentarz

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Małe polskie firmy będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE

Jest projekt ustawy upraszczający i modyfikujący obowiązki w podatku VAT, który zakłada między innymi, że małe polskie firmy będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2025 r.

Najniższa krajowa 2025: 4666 zł brutto (ok. 3510 netto). 30,50 zł minimalnej stawki godzinowej. Rozporządzenie już opublikowane

Rząd dorzucił 40 zł do wcześniej proponowanej kwoty minimalnego wynagrodzenia w przyszłym roku. Płaca minimalna (tzw. najniższa krajowa) w 2025 r. wzrośnie do 4666 zł brutto. Wcześniej rząd na posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego proponował 4626 zł brutto. Natomiast minimalna stawka godzinowa wyniesie w 2025 roku do 30,50 zł. Takie kwoty znalazły się w rozporządzeniu Rady Ministrów z 12 września 2024 r. - opublikowanym w Dzienniku Ustaw z 13 września 2024 r., poz. 1362.

Budujesz podjazd dla osoby niepełnosprawnej? Sprawdź możliwość odliczenia

Budowa pochylni (rampy) dla osoby niepełnosprawnej a kwestia podatków. Czy możliwe jest odliczenie w ramach ulgi rehabilitacyjnej kosztów poniesionych na budowę pochylni (rampy) dla osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności? Co mówią przepisy ustawy o PIT?

Problem z fikcyjnymi fakturami wciąż jest poważny. Wartość lewych faktur w pierwszym półroczu br. wyniosła 4,25 mld zł i była o 23,5% większa niż rok wcześniej

Fikcyjne faktury są nadal poważnym problemem dla obrotu gospodarczego. Mimo że skarbówka coraz sprawniej walczy z lewymi fakturami i tylko w I półroczu tego roku wykryła ich ponad 140 tys. Okazuje się, że wartość lewych faktur w pierwszym półroczu br. wyniosła 4,25 mld zł i była o 23,5% większa niż rok wcześniej.

REKLAMA

Przedsiębiorcy mają dość łamania prawa przez urzędników skarbowych i ZUS. Czas skończyć z bezprawiem urzędniczym

Przedsiębiorcy są zdania, że bezprawie urzędnicze to problem, który trzeba szybko rozwiązać. Należy skończyć z łamaniem prawa urzędników skarbowych, organów ścigania i ZUS, czego nagminnie dopuszczają się wobec nich. To mocne postulaty „Nowej Polityki Gospodarczej” jakie wysunęły Rada Przedsiębiorców i Rada Naukowa przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Ile wynosi składka KRUS na IV kwartał 2024 r.?

Składka na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie w IV kwartale 2024 roku. Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) uchwaliła wysokość składek dla rolnika, małżonka, domownika i pomocnika rolnika. Podała również wysokość składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe.

Dokument urzędowy dla podatnika może potwierdzać wyprowadzenie towaru z UE w świetle wydanej interpretacji podatkowej

Należy zwrócić szczególną uwagę  na propozycję firm kurierskich co do wywozu towaru poza UE po wejściu w życie przepisów likwidujących procedurę uproszczoną w wywozie. Procedura uproszczona w wywozie działa tylko do końca października 2024. Jest to niewątpliwie wezwanie dla wszystkich obsługujących łańcuch dostaw. Beż wątpienia spowoduje to trudności w procedowaniu zgłoszeń celnych na oddziałach celnych z powodu obsługi ich przez funkcjonariuszy celno – skarbowych. Dlatego też część firm kurierskich próbowało wyjść naprzeciw i proponowała tzw. odprawy kurierskie dla przesyłek do 1000 EUR i tu zaczyna się problem.

Niewykorzystany urlop wypoczynkowy - kary, przedawnienie. Co, gdy pracownik nie chce wykorzystać zaległego urlopu?

Urlop wypoczynkowy jest jednym z fundamentalnych praw pracowniczych, które ma na celu zapewnienie pracownikom odpowiedniego odpoczynku oraz regeneracji sił. W Polsce prawo do urlopu jest uregulowane w Kodeksie pracy, a pracodawca jest zobowiązany do udzielenia pracownikowi przysługującego mu urlopu w ustalonym terminie. W praktyce jednak, nie zawsze udaje się wykorzystać wszystkie dni urlopowe w danym roku kalendarzowym. Z tego powodu warto zwrócić uwagę na przepisy dotyczące terminu wykorzystania zaległych dni urlopowych, a także na konsekwencje niewykorzystania urlopu.

REKLAMA

Nowy podatek! Lewica ma plan na pustostany, który ma być remedium na 2 mln niewykorzystywanych nieruchomości

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Komunikat PFRON: Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności (3 kluczowe przepisy). Co zrobić by dalej dostawać dofinansowanie do wynagrodzeń lub refundację składek ZUS lub KRUS?

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

REKLAMA