REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Formy zatrudnienia w Wielkiej Brytanii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Firma w Anglii Limited
Kancelaria księgowa
Formy zatrudnienia w Wielkiej Brytanii
Formy zatrudnienia w Wielkiej Brytanii
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Osoby poszukujące bądź dopiero zamierzające ubiegać się o pracę na terenie Wielkiej Brytanii, powinny dysponować wiedzą obejmującą regulacje prawne dotyczące form zatrudnienia w tym kraju. W związku z powyższym, przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące sposobów zatrudnienia w UK.

Bardzo ważne jest odróżnienie dwóch pojęć odnoszących się do omawianego tematu; są nimi status zatrudnienia i forma zatrudnienia.

REKLAMA

Autopromocja

Status zatrudnienia dotyczy określenia praw i obowiązków pracowniczych przysługujących osobom zatrudnionym, natomiast sama forma zatrudnienia związana jest bardziej z rodzajem umów regulujących stosunek – pracownik – pracodawca.

Status zatrudnienia w UK

Ze względu na status zatrudnienia, osoby pracujące w Wielkiej Brytanii dzielimy na trzy kategorie: pracownicy (workers), zatrudnieni (employees) oraz samozatrudnieni (self – employed).

Pojęcie pracownika dotyczy wszystkich osób pracujących na podstawie jakiejkolwiek umowy. Dla uzyskania statusu pracownika konieczne jest osobiste wykonywanie pracy (bez pośredników ani podwykonawców), a także brak własnej działalności gospodarczej. Pracownikom przysługują konkretne prawa; do najważniejszych należą:

  • otrzymywanie wynagrodzenia nie niższego niż płaca minimalna
  • korzystanie z przewidzianych przepisami przerw na odpoczynek
  • otrzymanie urlopu płatnego w co najmniej minimalnym okresie
  • praca nie więcej niż średnio 48 godzin tygodniowo (ale uwaga! Pracownik może dobrowolnie z tego prawa zrezygnować)

REKLAMA

Ciekawostka: pracownikowi w UK przysługuje też prawo do ochrony w przypadku zjawiska określanego mianem „whistleblowing” - jest to forma donosicielstwa, informująca przełożonych o szkodliwych praktykach podejmowanych przez innych pracowników w miejscu pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kategoria zatrudnionych jest mocno zbliżona do pracowników, jako że  każdy zatrudniony jest jednocześnie... właśnie pracownikiem. Różnica polega na tym, że zatrudnieni  pracują na podstawie wyłącznie umowy o pracę. Z reguły ma ona formę pisemną, ale może być także ustna lub „dorozumiana”, bądź też stanowić mieszankę wszystkich trzech rodzajów. Zatrudnionemu ponadto  przysługuje więcej praw i obowiązków, a pracodawca ma w stosunku do zatrudnionych zdecydowanie więcej zobowiązań.

Zatrudnionym przysługują te same prawa co pracownikom, a oprócz tego m.in:

  • prawo do zasiłku chorobowego
  • prawo do minimalnego określenia warunków zatrudnienia
  • prawo do ochrony przed bezpodstawnym zwolnieniem
  • prawo do okresu wypowiedzenia
  • prawo do odprawy w razie redukcji zatrudnienia
  • prawo do zasiłku ojcowskiego, macierzyńskiego i adopcyjnego
  • prawo do urlopu okolicznościowego
  • prawo do elastycznych godzin pracy

Samozatrudnieni to z reguły osoby prowadzące własną działalność; ich prawa i obowiązki są  ustalane na podstawie umów zawieranych z  klientami. Jednakże, podobnie jak wszyscy ludzie, samozatrudnieni mają prawo do ochrony zdrowia, zapewnienia bezpieczeństwa i unikania dyskryminacji. W kwestii obowiązków względem państwa, samozatrudnieni muszą zarejestrować się w HMRC, odprowadzać podatki, opłacać składki ubezpieczeniowe oraz dokonywać rocznych rozliczeń podatkowych.

Forma zatrudnienia w UK

Jeżeli chodzi o formy zatrudnienia w UK  najpopularniejsze są: zatrudnienie (employed), samozatrudnienie (self – employment), CIS (construction industry scheme), oraz tzw. „umbrella”.

Zatrudnienie  polega na tym, że firma zatrudniająca pracowników objęta jest przepisami prawa o zatrudnieniach. Nakładają one na pracodawcę takie obowiązki względem  pracownika jak:

  • miesięczne lub cotygodniowe wypłaty
  • wypłaty świadczenia chorobowego, urlopowego i urlopu macierzyńskiego
  • odprowadzania stawek podatku i ubezpieczeń społecznych pracownika
  • wystawienia pisemnej umowy o pracę
  • dostarczania dokumentów podsumowujących dochody pracownika

Umowę o pracę, pracodawca może przekazać na kilka sposobów: osobiście, mailowo lub listownie.  Ważne jest przy tym, aby umowę odebrać najszybciej jak się da bez względu na sposób jej dostarczenia.

REKLAMA

Uzupełniając przedstawione wyżej informacje na temat samozatrudnienia, należy dodać, że jest ono  przeznaczone głównie dla początkujących przedsiębiorców; samozatrudnienie nie wymaga bowiem zatrudniania podwykonawców (chociaż oczywiście jest to możliwe), posiadania własnego biura ani magazynów, a w praktyce jest najprostszym w prowadzeniu rodzajem działalności gospodarczej w UK.

CIS dotyczy pracowników zatrudnionych w  branży budowlanej. W jej ramach,  stosunki między pracodawcą a pracownikiem regulowane są na mocy umowy o współpracy. Dodatkowo pracodawca zobowiązany jest do wypłacania wynagrodzenia na podstawie faktury wystawianej przez pracownika, dostarczania dokumentów podsumowujących płatności oraz odprowadzania podatków od każdej zrealizowanej płatności.

Pracownik z kolei musi rozliczać się z urzędem skarbowym i odprowadzać składki ubezpieczeń społecznych. Wynika to z założenia, że pracownik w świetle prawa postrzegany jest jako osoba samozatrudniona.

W ramach CIS pracodawca nie musi wypłacać świadczeń chorobowych ani urlopowych.

Umbrella to rodzaj zatrudnienia opierający się o pośrednika. Polega on na tym, że firma poszukująca pracowników współpracuje z tzw. „Umbrella Company”. Umbrella poszukuje pracownika, a po jego znalezieniu podpisuje z zainteresowaną firmą umowę dotyczącą czasu jego pracy w owej firmie. Po przepracowaniu zakontraktowanego okresu, pracownik otrzymuje pensję wypłacaną przez Umbrella. Umbrella potrąca również podatki i składki ubezpieczeniowe. Faktycznie więc, to właśnie Umbrella jest rzeczywistym pracodawcą.

Główna zaleta  tej formy zatrudnienia to brak obowiązku rozliczania się z urzędem skarbowym przez pracownika. Główna wada: konieczność zapłaty tzw. admin fee, czyli prowizji pobieranej przez Umbrella od pracownika, któremu znalazła miejsce zatrudnienia.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
JPK_KR_PD już nadchodzi – nowy obowiązek dla podatników CIT. Czy Twoja firma jest gotowa?

Nowy plik JPK_KR_PD to nie tylko kolejne wymaganie fiskusa, ale prawdziwa rewolucja w raportowaniu księgowym. Od 2025 roku obejmie duże firmy, a od 2026 wszystkich podatników CIT. Zmiany w planie kont, nowe struktury danych, testy, audyty – przygotowań jest sporo, a czasu coraz mniej. Zobacz, co musisz zrobić, by nie obudzić się z ręką w księgowym chaosie.

Kiedy członek rodziny współpracujący przy rodzinnym biznesie musi być zgłoszony do ZUS?

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nakłada obowiązek zgłoszenia do ZUS i odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność i z szeroko rozumianymi zleceniobiorcami. Podobnie czyni ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego. Analizy wymaga zatem, kto spełnia definicję takiej osoby współpracującej i czy jej sytuacja uzależniona jest od formy tej współpracy - umownej bądź bezumownej. Spory z ZUS w przedmiocie obowiązku objęcia osób współpracujących ubezpieczeniami społecznymi trafiają aż do Sądu Najwyższego, warto więc wziąć pod uwagę również aktualne orzecznictwo w tej materii.

Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (ELO). Co muszą wiedzieć przewoźnicy? Uproszczenie procedur dla kierowców

ELO to cyfrowe rozwiązanie, które usprawni proces odprawy celnej na granicy między Francją a Wielką Brytanią. Jest to francuski odpowiednik GMR - system będzie wymagać utworzenia jednej elektronicznej „koperty logistycznej” dla każdego pojazdu, zawierającej wszystkie niezbędne dane celne oraz deklaracje bezpieczeństwa.

Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

REKLAMA

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

REKLAMA