Formy zatrudnienia w Wielkiej Brytanii

Bardzo ważne jest odróżnienie dwóch pojęć odnoszących się do omawianego tematu; są nimi status zatrudnienia i forma zatrudnienia.
Status zatrudnienia dotyczy określenia praw i obowiązków pracowniczych przysługujących osobom zatrudnionym, natomiast sama forma zatrudnienia związana jest bardziej z rodzajem umów regulujących stosunek – pracownik – pracodawca.
Status zatrudnienia w UK
Ze względu na status zatrudnienia, osoby pracujące w Wielkiej Brytanii dzielimy na trzy kategorie: pracownicy (workers), zatrudnieni (employees) oraz samozatrudnieni (self – employed).
Pojęcie pracownika dotyczy wszystkich osób pracujących na podstawie jakiejkolwiek umowy. Dla uzyskania statusu pracownika konieczne jest osobiste wykonywanie pracy (bez pośredników ani podwykonawców), a także brak własnej działalności gospodarczej. Pracownikom przysługują konkretne prawa; do najważniejszych należą:
- otrzymywanie wynagrodzenia nie niższego niż płaca minimalna
- korzystanie z przewidzianych przepisami przerw na odpoczynek
- otrzymanie urlopu płatnego w co najmniej minimalnym okresie
- praca nie więcej niż średnio 48 godzin tygodniowo (ale uwaga! Pracownik może dobrowolnie z tego prawa zrezygnować)
Ciekawostka: pracownikowi w UK przysługuje też prawo do ochrony w przypadku zjawiska określanego mianem „whistleblowing” - jest to forma donosicielstwa, informująca przełożonych o szkodliwych praktykach podejmowanych przez innych pracowników w miejscu pracy.
Kategoria zatrudnionych jest mocno zbliżona do pracowników, jako że każdy zatrudniony jest jednocześnie... właśnie pracownikiem. Różnica polega na tym, że zatrudnieni pracują na podstawie wyłącznie umowy o pracę. Z reguły ma ona formę pisemną, ale może być także ustna lub „dorozumiana”, bądź też stanowić mieszankę wszystkich trzech rodzajów. Zatrudnionemu ponadto przysługuje więcej praw i obowiązków, a pracodawca ma w stosunku do zatrudnionych zdecydowanie więcej zobowiązań.
Zatrudnionym przysługują te same prawa co pracownikom, a oprócz tego m.in:
- prawo do zasiłku chorobowego
- prawo do minimalnego określenia warunków zatrudnienia
- prawo do ochrony przed bezpodstawnym zwolnieniem
- prawo do okresu wypowiedzenia
- prawo do odprawy w razie redukcji zatrudnienia
- prawo do zasiłku ojcowskiego, macierzyńskiego i adopcyjnego
- prawo do urlopu okolicznościowego
- prawo do elastycznych godzin pracy
Samozatrudnieni to z reguły osoby prowadzące własną działalność; ich prawa i obowiązki są ustalane na podstawie umów zawieranych z klientami. Jednakże, podobnie jak wszyscy ludzie, samozatrudnieni mają prawo do ochrony zdrowia, zapewnienia bezpieczeństwa i unikania dyskryminacji. W kwestii obowiązków względem państwa, samozatrudnieni muszą zarejestrować się w HMRC, odprowadzać podatki, opłacać składki ubezpieczeniowe oraz dokonywać rocznych rozliczeń podatkowych.
Forma zatrudnienia w UK
Jeżeli chodzi o formy zatrudnienia w UK najpopularniejsze są: zatrudnienie (employed), samozatrudnienie (self – employment), CIS (construction industry scheme), oraz tzw. „umbrella”.
Zatrudnienie polega na tym, że firma zatrudniająca pracowników objęta jest przepisami prawa o zatrudnieniach. Nakładają one na pracodawcę takie obowiązki względem pracownika jak:
- miesięczne lub cotygodniowe wypłaty
- wypłaty świadczenia chorobowego, urlopowego i urlopu macierzyńskiego
- odprowadzania stawek podatku i ubezpieczeń społecznych pracownika
- wystawienia pisemnej umowy o pracę
- dostarczania dokumentów podsumowujących dochody pracownika
Umowę o pracę, pracodawca może przekazać na kilka sposobów: osobiście, mailowo lub listownie. Ważne jest przy tym, aby umowę odebrać najszybciej jak się da bez względu na sposób jej dostarczenia.
Uzupełniając przedstawione wyżej informacje na temat samozatrudnienia, należy dodać, że jest ono przeznaczone głównie dla początkujących przedsiębiorców; samozatrudnienie nie wymaga bowiem zatrudniania podwykonawców (chociaż oczywiście jest to możliwe), posiadania własnego biura ani magazynów, a w praktyce jest najprostszym w prowadzeniu rodzajem działalności gospodarczej w UK.
CIS dotyczy pracowników zatrudnionych w branży budowlanej. W jej ramach, stosunki między pracodawcą a pracownikiem regulowane są na mocy umowy o współpracy. Dodatkowo pracodawca zobowiązany jest do wypłacania wynagrodzenia na podstawie faktury wystawianej przez pracownika, dostarczania dokumentów podsumowujących płatności oraz odprowadzania podatków od każdej zrealizowanej płatności.
Pracownik z kolei musi rozliczać się z urzędem skarbowym i odprowadzać składki ubezpieczeń społecznych. Wynika to z założenia, że pracownik w świetle prawa postrzegany jest jako osoba samozatrudniona.
W ramach CIS pracodawca nie musi wypłacać świadczeń chorobowych ani urlopowych.
Umbrella to rodzaj zatrudnienia opierający się o pośrednika. Polega on na tym, że firma poszukująca pracowników współpracuje z tzw. „Umbrella Company”. Umbrella poszukuje pracownika, a po jego znalezieniu podpisuje z zainteresowaną firmą umowę dotyczącą czasu jego pracy w owej firmie. Po przepracowaniu zakontraktowanego okresu, pracownik otrzymuje pensję wypłacaną przez Umbrella. Umbrella potrąca również podatki i składki ubezpieczeniowe. Faktycznie więc, to właśnie Umbrella jest rzeczywistym pracodawcą.
Główna zaleta tej formy zatrudnienia to brak obowiązku rozliczania się z urzędem skarbowym przez pracownika. Główna wada: konieczność zapłaty tzw. admin fee, czyli prowizji pobieranej przez Umbrella od pracownika, któremu znalazła miejsce zatrudnienia.
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
Prezydent podpisał ustawę znaną jako SLIM VAT 3. Na mocy nowych przepisów zwiększony został m.in. limit dla podatników, którzy mogą korzystać z metody kasowej rozliczania podatku VAT oraz rozliczać się kwartalnie. Próg przychodowy wzrósł z 1,2 miliona do 2 milionów euro. Ustawa wejdzie w życie 1 lipca. Jej celem jest uproszczenie regulacji podatkowych i ułatwienie prowadzenia działalności przedsiębiorcom. Jakie zmiany na nich czekają?
Zapadł ważny wyrok dla praktyki naliczania stawki podatku od nieruchomości dla działalności opiekuńczej (domów seniora). Chodzi o wyrok z dnia 23 maja 2023 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie w sprawie o sygn. I SA/ Kr 250/23.
Prezent dla współpracownika odchodzącego na emeryturę to sympatyczny gest i podziękowanie za dotychczasową wspólną pracę. Ale co kupić? Przygotowaliśmy kilka pomysłów.
Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o VAT – podała kancelaria prezydenta. Ustawa wprowadza pakiet Slim VAT 3, który ma uprosić rozliczanie tego podatku.
Zakładam, że projekt ustawy o KUKE w przyszłym tygodniu trafi pod obrady rządu, byśmy zdążyli przepracować ją w Sejmie w czerwcu i lipcu - powiedziała PAP pełnomocnik rządu ds. polsko-ukraińskiej współpracy rozwojowej Jadwiga Emilewicz.
Jeżeli w wyniku rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne okaże się, że składka ta została opłacona w kwocie wyższej niż ustalona, płatnikowi składek przysługuje jej zwrot. Termin na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty wynikającej z rocznego rozliczenia (RZS-R) został wydłużony do 5 czerwca 2023 r.
Napiwek przypisany konkretnej osobie nie jest dochodem spółki gastronomicznej, a spółka nie zapłaci podatku dochodowego. Podatek dochodowy za napiwek obciąża jednak osobę, która otrzymała napiwek.
Do obliczenia podatku od zysku wypłaconego komplementariuszowi konieczne jest poznanie wysokości podatku należnego od spółki. Skoro PIT od zysku komplementariusza pomniejszany jest o proporcjonalną część CIT zapłaconego przez spółkę komandytową, to pierwszy z wymienionych podatków będzie mógł zostać wyliczony i pobrany dopiero po złożeniu przez spółkę rocznego zeznania i podjęciu przez wspólników uchwały o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i podziale zysku. Spółka, jako płatnik, nie ma więc obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego przy wypłacie komplementariuszowi zaliczki na poczet zysku. Wyrok z 2 lutego 2023 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 394/22).
31 maja 2023 r. ZUS poinformował, że udostępnił aktualizację aplikacji mobilnej mZUS. W nowej wersji zmieniony został wygląd aplikacji i rozbudowano ją o kolejne funkcje.
Do 5 czerwca 2023 r. prowadzący działalność gospodarczą mają czas na złożenie wniosku RZS-R o zwrot nadpłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne wynikającej z rocznego rozliczenia. Wniosek w tej sprawie należy złożyć elektronicznie na Platformie Usług Elektronicznych ZUS – poinformował 1 czerwca 2023 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Aż 79% Polaków nie oszczędza pieniędzy na emeryturę poza obowiązującymi składkami, a 62,5% nie odkłada regularnie żadnej kwoty na żaden cel. Jednocześnie dochód rozporządzalny na 1 osobę w Polsce w 2022 roku wyniósł 2 249,79 zł. Czy daje to możliwość odłożenia miliona złotych na emeryturę?
Mały ZUS Plus będzie wydłużony o rok dla przedsiębiorców, którzy korzystają z tej preferencji (ulgi) w 2023 roku. Poinformowało o tym 31 maja 2023 r. Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Wskutek tego przedłużenia przedsiębiorcy ci zaoszczędzą nawet kilkaset złotych miesięcznie.
Obniżony VAT na odzież dziecięcą. W ostatnim czasie ożywiła się dyskusja wokół obniżenia stawki VAT na odzież i obuwie dla dzieci. Eksperci nie wykluczają, że temat powróci w najbliższej kampanii wyborczej. Na czym polega problem?
Dokonanie wpisu oraz rejestracja zmian danych ujawnionych w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) to jeden z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w formie spółki handlowej. Zgodnie z przepisami, wniosek o wpis lub o zmianę danych podmiotu w rejestrze przedsiębiorców KRS powinien być złożony do sądu rejestrowego w terminie 7 dni od dnia, w którym zdarzenie uzasadniające zmianę miało miejsce. Praktyka pokazuje, że wielu przedsiębiorców zaniedbuje ten obowiązek i zgłasza zmiany za późno lub nie robi tego wcale.
Krajowy System e-Faktur (KSeF) to ważne narzędzie pomagające w zwalczaniu oszustw podatkowych. Elektroniczny proces wystawiania, przekazywania i przechowywania faktur ułatwia walkę z nieuczciwymi praktykami. Czy obowiązkowe wprowadzenie systemu zapewni skuteczne środki kontroli i wyeliminuje tzw. szarą strefę? Jakie korzyści przyniesie firmom?
Wprowadzenie podatku od nadmiarowych zysków dla niektórych branż nie jest przesądzone - poinformował wicepremier i minister aktywów państwowych Jacek Sasin. Zastrzegł, że nad rozwiązaniami pracuje resort klimatu.
Pakiet e-commerce, który wprowadził szereg zmian oraz nowych pojęć głównie w ustawie o podatku od towarów i usług obowiązuje od 20 maja 2021 r. Szczególnie ciekawe były zmiany, które „uporządkowały” kwestię platform ułatwiających sprzedaż wysyłkową dla konsumentów z UE (B2C). Mowa jest tutaj głównie o interfejsach elektronicznych takich jak chociażby Amazon. Co istotne, adres siedziby dla takich platform nie ma żadnego znaczenia w rozwiązaniu, o którym będzie mowa, o ile ułatwiają one określone dostawy towarów.
W Biuletynie Informacji Publicznej opublikowano oświadczenie majątkowe prezydenta Rzeszowa Konrada Fijołka. Wynika z niego, że prezydent zarobił ponad 250 tys. zł w 2022 roku. To o nieco ponad 107 tys. zł więcej niż w 2021 roku.
Od 1 lipca przyszłego roku korzystanie z KSeF będzie obowiązkowe. Obecnie jest to dobrowolne, a oficjalne dane Ministerstwa Finansów pokazują, jakie jest podejście podatników do tego tematu. Jak to wygląda?
Od 15 czerwca 2023 r. podatnicy i płatnicy podatków będą mogli uzyskać od każdego z naczelników urzędów skarbowych (niezależnie od terytorialnej właściwości działania tych organów) dane i informacje o swojej indywidualnej sytuacji podatkowo-prawnej (w tym objęte tajemnicą skarbową) telefonicznie lub za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał 25 maja 2023 r. wyrok w polskiej sprawie (C-114/22) dotyczącej kwestionowania prawa do odliczenia VAT na podstawie pozorności czynności. Sprawa dotyczyła transakcji sprzedaży znaków towarowych i odliczenia podatku naliczonego w tym zakresie.
Ministerstwo Finansów przypomina, że organizacje pożytku publicznego (OPP), które chcą otrzymać 1,5% podatku PIT, powinny do 30 czerwca 2023 r. zgłosić do urzędu skarbowego aktualny rachunek bankowy. Zgłoszenie nie jest konieczne jeżeli rachunek został zgłoszony w ubiegłych latach i jest nadal aktualny.
Jak prawidłowo rozliczyć VAT w przypadku zwrotu zakupionych towarów przez nabywcę? Wyjaśniamy na poniższym przykładzie.
Inwestycje amerykańskich spółek na polskim rynku widoczne są na każdym kroku. Wbrew pozorom, ruch kapitału odbywa się jednak również w przeciwnym kierunku. Polscy inwestorzy co raz częściej lokują kapitał w zagraniczne start-up’y, w tym w innowacyjne projekty z Ameryki Północnej. Jedną z możliwości prowadzenia tego typu działań są umowy SAFE.
Rolnik ryczałtowy sprzedaje samochód, który wykorzystywał w działalności rolniczej. Samochód ten został przed sprzedażą wycofany z działalności rolniczej, co zostało potwierdzone sporządzonym na tę okoliczność protokołem. Czy sprzedaż taka podlega opodatkowaniu VAT? Czy byłoby inaczej, gdyby przed sprzedażą samochód nie został wycofany z działalności rolniczej?
Komentarze(0)
Pokaż: