REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Formy zatrudnienia w Wielkiej Brytanii

Firma w Anglii Limited
Kancelaria księgowa
Formy zatrudnienia w Wielkiej Brytanii
Formy zatrudnienia w Wielkiej Brytanii
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Osoby poszukujące bądź dopiero zamierzające ubiegać się o pracę na terenie Wielkiej Brytanii, powinny dysponować wiedzą obejmującą regulacje prawne dotyczące form zatrudnienia w tym kraju. W związku z powyższym, przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące sposobów zatrudnienia w UK.

Bardzo ważne jest odróżnienie dwóch pojęć odnoszących się do omawianego tematu; są nimi status zatrudnienia i forma zatrudnienia.

REKLAMA

Autopromocja

Status zatrudnienia dotyczy określenia praw i obowiązków pracowniczych przysługujących osobom zatrudnionym, natomiast sama forma zatrudnienia związana jest bardziej z rodzajem umów regulujących stosunek – pracownik – pracodawca.

Status zatrudnienia w UK

Ze względu na status zatrudnienia, osoby pracujące w Wielkiej Brytanii dzielimy na trzy kategorie: pracownicy (workers), zatrudnieni (employees) oraz samozatrudnieni (self – employed).

Pojęcie pracownika dotyczy wszystkich osób pracujących na podstawie jakiejkolwiek umowy. Dla uzyskania statusu pracownika konieczne jest osobiste wykonywanie pracy (bez pośredników ani podwykonawców), a także brak własnej działalności gospodarczej. Pracownikom przysługują konkretne prawa; do najważniejszych należą:

  • otrzymywanie wynagrodzenia nie niższego niż płaca minimalna
  • korzystanie z przewidzianych przepisami przerw na odpoczynek
  • otrzymanie urlopu płatnego w co najmniej minimalnym okresie
  • praca nie więcej niż średnio 48 godzin tygodniowo (ale uwaga! Pracownik może dobrowolnie z tego prawa zrezygnować)

Ciekawostka: pracownikowi w UK przysługuje też prawo do ochrony w przypadku zjawiska określanego mianem „whistleblowing” - jest to forma donosicielstwa, informująca przełożonych o szkodliwych praktykach podejmowanych przez innych pracowników w miejscu pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kategoria zatrudnionych jest mocno zbliżona do pracowników, jako że  każdy zatrudniony jest jednocześnie... właśnie pracownikiem. Różnica polega na tym, że zatrudnieni  pracują na podstawie wyłącznie umowy o pracę. Z reguły ma ona formę pisemną, ale może być także ustna lub „dorozumiana”, bądź też stanowić mieszankę wszystkich trzech rodzajów. Zatrudnionemu ponadto  przysługuje więcej praw i obowiązków, a pracodawca ma w stosunku do zatrudnionych zdecydowanie więcej zobowiązań.

Zatrudnionym przysługują te same prawa co pracownikom, a oprócz tego m.in:

  • prawo do zasiłku chorobowego
  • prawo do minimalnego określenia warunków zatrudnienia
  • prawo do ochrony przed bezpodstawnym zwolnieniem
  • prawo do okresu wypowiedzenia
  • prawo do odprawy w razie redukcji zatrudnienia
  • prawo do zasiłku ojcowskiego, macierzyńskiego i adopcyjnego
  • prawo do urlopu okolicznościowego
  • prawo do elastycznych godzin pracy

Samozatrudnieni to z reguły osoby prowadzące własną działalność; ich prawa i obowiązki są  ustalane na podstawie umów zawieranych z  klientami. Jednakże, podobnie jak wszyscy ludzie, samozatrudnieni mają prawo do ochrony zdrowia, zapewnienia bezpieczeństwa i unikania dyskryminacji. W kwestii obowiązków względem państwa, samozatrudnieni muszą zarejestrować się w HMRC, odprowadzać podatki, opłacać składki ubezpieczeniowe oraz dokonywać rocznych rozliczeń podatkowych.

Forma zatrudnienia w UK

Jeżeli chodzi o formy zatrudnienia w UK  najpopularniejsze są: zatrudnienie (employed), samozatrudnienie (self – employment), CIS (construction industry scheme), oraz tzw. „umbrella”.

Zatrudnienie  polega na tym, że firma zatrudniająca pracowników objęta jest przepisami prawa o zatrudnieniach. Nakładają one na pracodawcę takie obowiązki względem  pracownika jak:

  • miesięczne lub cotygodniowe wypłaty
  • wypłaty świadczenia chorobowego, urlopowego i urlopu macierzyńskiego
  • odprowadzania stawek podatku i ubezpieczeń społecznych pracownika
  • wystawienia pisemnej umowy o pracę
  • dostarczania dokumentów podsumowujących dochody pracownika

Umowę o pracę, pracodawca może przekazać na kilka sposobów: osobiście, mailowo lub listownie.  Ważne jest przy tym, aby umowę odebrać najszybciej jak się da bez względu na sposób jej dostarczenia.

REKLAMA

Uzupełniając przedstawione wyżej informacje na temat samozatrudnienia, należy dodać, że jest ono  przeznaczone głównie dla początkujących przedsiębiorców; samozatrudnienie nie wymaga bowiem zatrudniania podwykonawców (chociaż oczywiście jest to możliwe), posiadania własnego biura ani magazynów, a w praktyce jest najprostszym w prowadzeniu rodzajem działalności gospodarczej w UK.

CIS dotyczy pracowników zatrudnionych w  branży budowlanej. W jej ramach,  stosunki między pracodawcą a pracownikiem regulowane są na mocy umowy o współpracy. Dodatkowo pracodawca zobowiązany jest do wypłacania wynagrodzenia na podstawie faktury wystawianej przez pracownika, dostarczania dokumentów podsumowujących płatności oraz odprowadzania podatków od każdej zrealizowanej płatności.

Pracownik z kolei musi rozliczać się z urzędem skarbowym i odprowadzać składki ubezpieczeń społecznych. Wynika to z założenia, że pracownik w świetle prawa postrzegany jest jako osoba samozatrudniona.

W ramach CIS pracodawca nie musi wypłacać świadczeń chorobowych ani urlopowych.

Umbrella to rodzaj zatrudnienia opierający się o pośrednika. Polega on na tym, że firma poszukująca pracowników współpracuje z tzw. „Umbrella Company”. Umbrella poszukuje pracownika, a po jego znalezieniu podpisuje z zainteresowaną firmą umowę dotyczącą czasu jego pracy w owej firmie. Po przepracowaniu zakontraktowanego okresu, pracownik otrzymuje pensję wypłacaną przez Umbrella. Umbrella potrąca również podatki i składki ubezpieczeniowe. Faktycznie więc, to właśnie Umbrella jest rzeczywistym pracodawcą.

Główna zaleta  tej formy zatrudnienia to brak obowiązku rozliczania się z urzędem skarbowym przez pracownika. Główna wada: konieczność zapłaty tzw. admin fee, czyli prowizji pobieranej przez Umbrella od pracownika, któremu znalazła miejsce zatrudnienia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA