REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca w Anglii po brexicie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Firma w Anglii Limited
Kancelaria księgowa
Praca w Anglii po brexicie
Praca w Anglii po brexicie

REKLAMA

REKLAMA

Praca w UK po Brexicie. Pobrexitowe realia, z jakimi zetkną się nasi rodacy pracujący lub zamierzający dopiero rozpocząć pracę w Wielkiej Brytanii zmuszą ich do dostosowania się do nowych zasad, jakie brytyjskie prawo wprowadzi w stosunku do osób ubiegających się o zatrudnienie na Wyspach. Jakie obowiązki czekają zatem na wszystkich chętnych do pracy w Zjednoczonym Królestwie?

Praca w UK po Brexicie. Nowe wymogi

Kroki, jakie będą musieli przedsięwziąć cudzoziemcy – w tym Polacy – chcący pracować na terenie Wielkiej Brytanii, zależą od tego, czy zamieszkiwali na Wyspach przed 31 grudnia 2020 roku, czy dopiero zamierzają się tam przeprowadzić i rozpocząć pracę.

REKLAMA

Autopromocja

Osoby, które przebywają w UK od czasów „prebrexitowych”, będą musiały zalegalizować swój pobyt. Osoby, które dopiero przyjadą do tego kraju, swoją pracę i możliwość przebywania w nim będą musiały oprzeć o odpowiednią wizę.

Legalizacja pobytu w Wielkiej Brytanii

Pierwsza metoda legalizująca pobyt i prace w UK, to uzyskanie tzw.  Settled status, czyli statusu osoby osiedlonej. Ma on dwie formy: status właściwy, możliwy do otrzymania przez osoby przebywające w Wielkiej Brytanii dłużej niż 5 lat, oraz  tymczasowy status osoby osiedlonej, właściwy dla wszystkich tych, którzy w Zjednoczonym Królestwie przebywali krócej niż 5 lat. Co ważne, ten proces należy przeprowadzić do 31 czerwca 2021 roku.

Wniosek o nadanie Settled status należy składać internetowo za pośrednictwem strony: https://apply-to-visit-or-stay-in-the-uk.homeoffice.gov.uk/ a wymagane dokumenty niezbędne do pozytywnego rozpatrzenia sprawy to paszport ewentualnie dowód osobisty, dokument potwierdzający legalność pobytu w UK, np. numer NIN oraz zdjęcie twarzy (cyfrowe).

Złożenie wniosku jest darmowe, a osoby posiadające już Settled status, po 12 miesiącach mogą starać się się o nadanie brytyjskiego obywatelstwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Metoda druga, to właśnie uzyskanie obywatelstwa Wielkiej Brytanii. Jednakże aby pobyt na Wyspach zalegalizować w ten właśnie sposób, konieczne będzie spełnienie pewnych warunków; wyglądają one następująco:

- trzeba być rezydentem UK, a ponadto legitymować się prawem do stałego pobytu oraz mieć status osoby osiedlonej od min. 12 miesięcy

- należy przedstawić historię zatrudnienia w UK

- niezbędne też będzie przedstawienie referencji wystawionych przez co najmniej dwóch obywateli brytyjskich, znających zainteresowanego uzyskaniem obywatelstwa UK minimum 3 lata

- wymagane będzie potwierdzenie znajomość języka angielskiego oraz zaliczenie testu na obywatelstwo brytyjskie

- procedurę zakończy okazanie zaświadczenie o niekaralności

W przeciwieństwie do procedury nadającej status osoby osiedlonej, nadanie obywatelstwa jest płatne, i to dosyć wysoko, ponieważ koszt wyniesie 1460 GBP.

Wizy do UK

Jak wspomniano wyżej, o wizy będą musieli ubiegać się ci, którzy dopiero zamierzają wyjechać do UK do pracy. Wizy podzielone zostaną na kilka kategorii, zależnych od kwalifikacji i umiejętności pracownika. Najpowszechniejsza z nich dotyczyć będzie pracowników wykwalifikowanych, osiągających rocznie 25 600 GBP dochodu. Ta kategoria obejmuje kilkaset zawodów. Dodatkowo, zawód i kwalifikacje osoby starającej się o ten typ wizy musi zostać potwierdzony przez potencjalnego pracodawcę.  Cudzoziemcy zamierzający podjąć pracę w administracji publicznej, związkach wyznaniowych oraz sporcie, uzyskają inne rodzaje wiz.

Warunkiem, umożliwiającym otrzymanie wizy, jest też zdanie egzaminu z języka angielskiego, oraz przejście przez specyficzny wywiad z urzędnikiem brytyjskim, który może np. zapytać o plany sprowadzenia rodziny do UK lub czy zainteresowany posiada już ofertę pracy w Zjednoczonym Królestwie.

Jak otrzymać wizę?

Wniosek o wydanie wizy należy złożyć na stronie internetowej gov.uk. Trzeba będzie także posiadać następujące dokumenty:

- certificate of sponsorship, czyli dokument potwierdzający chęć zatrudnienia osoby ubiegającej się o wizę przez brytyjskiego przedsiębiorcę

- dokument potwierdzający znajomość języka angielskiego

- paszport biometryczny lub paszport z miejscem na wizę

Oczywistym jest, że osoba zainteresowana wizą musi posiadać działający adres mailowy.

O wizę można starać już na 3 miesiące przed planowanym wyjazdem, a odpowiedź zajmie brytyjskim urzędnikom 3 tygodnie.

Na podstawie wizy będzie można przebywać w Wielkiej Brytanii do 5 lat, po którym to czasie realne stanie się uzyskanie prawa do stałego osiedlenia.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ostatnie dni na rozliczenie PIT-a i odliczenie ulg podatkowych. Czego nie uwzględnia Twój e-PIT? Co zrobić, gdy nie masz PIT-11?

Dzień 30 kwietnia robi na podatnikach coraz mniejsze wrażenie, zwłaszcza na tych rozliczających się na formularzu PIT-37. Teoretycznie nie muszą już pamiętać o wysłaniu dokumentu, bo na koniec miesiąca automatycznie zrobi to za nich e-Urząd Skarbowy (usługa Twój e-PIT). W praktyce jednak – jeśli naprawdę zależy nam na najkorzystniejszym rozliczeniu 2024 roku (w tym np. o rozliczeniu ulg podatkowych), nie możemy odpuścić samodzielnej weryfikacji przygotowanego przez fiskusa rozliczenia. Co warto zrobić na krótko przed upływem terminu?

Rozliczenie roczne składki zdrowotnej do 20 maja 2025 r. Wypełnij ZUS DRA albo ZUS RCA i sprawdź czy masz nadpłatę, czy niedopłatę

ZUS przypomina, że każdy, kto w 2024 r. prowadził pozarolniczą działalność i podlegał ubezpieczeniu zdrowotnemu oraz był opodatkowany podatkiem liniowym, skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym - musi rozliczyć w skali roku składki na ubezpieczenie zdrowotne. Należy to zrobić w dokumencie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2025 r., a termin minie 20 maja. Do tego dnia trzeba uiścić ewentualną niedopłatę.

KSeF. Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. [WAŻNE TERMINY]

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. Resort finansów potwierdził wprowadzenie obowiązku wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników. Poinformował, że uwzględnił wszystkie kluczowe postulaty zgłaszane przez przedsiębiorców w zakresie wystawiania e-faktur w KSeF.

System ICS-2 w transporcie drogowym i kolejowym – na to muszą uważać przewoźnicy. Od kwietnia 2025 r. ostatni etap wdrażania

Import Control System 2 (ICS2) ma służyć do przekazywania informacji o ładunkach między Unią Europejską a krajami trzecimi, a jego zadaniem jest uszczelnienie handlu z państwami spoza UE. Od kwietnia 2025 r. rozpoczął się ostatni etap wdrażania systemu ICS-2 dla sektora transportu drogowego i kolejowego.

REKLAMA

Rząd źle oszacował dochody z VAT-u - największego źródła dochodów budżetowych. Eksperci: ogromna pomyłka i wzrost deficytu

Jak wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów, w 2024 roku wpływy netto z tytułu podatku VAT wyniosły 287,7 mld zł, zaś brutto – 475,3 mld zł. To więcej niż w 2023 roku. Natomiast zgodnie z założeniami ustawy budżetowej na rok 2024, dochody z tytułu podatku VAT określono w wysokości 316,4 mld zł. Po nowelizacji zostały one obniżone do 293,5 mld zł. Za to o 14,6% spadły rok do roku zwroty z tytułu ww. podatku, tj. do wartości 187,6 mld zł. Eksperci komentujący te dane zauważają, że wyniki resortu rozminęły się z prognozami. Jednocześnie podkreślają, że zmniejszyła się tzw. luka VAT.

Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT nie jest deregulacją gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

Można przekazać 1,5% podatku rolnego - w 2025 r. pierwszy raz. Są dwie uprawnione organizacje

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

REKLAMA

PIT 2025: 15 najczęstszych błędów w rocznym zeznaniu podatkowym. Bądź mądry przed szkodą!

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych NBP. Już w maju 2025 r. RPP rozpocznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych NBP. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA