REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca w Anglii po brexicie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Firma w Anglii Limited
Kancelaria księgowa
Praca w Anglii po brexicie
Praca w Anglii po brexicie

REKLAMA

REKLAMA

Praca w UK po Brexicie. Pobrexitowe realia, z jakimi zetkną się nasi rodacy pracujący lub zamierzający dopiero rozpocząć pracę w Wielkiej Brytanii zmuszą ich do dostosowania się do nowych zasad, jakie brytyjskie prawo wprowadzi w stosunku do osób ubiegających się o zatrudnienie na Wyspach. Jakie obowiązki czekają zatem na wszystkich chętnych do pracy w Zjednoczonym Królestwie?

Praca w UK po Brexicie. Nowe wymogi

Kroki, jakie będą musieli przedsięwziąć cudzoziemcy – w tym Polacy – chcący pracować na terenie Wielkiej Brytanii, zależą od tego, czy zamieszkiwali na Wyspach przed 31 grudnia 2020 roku, czy dopiero zamierzają się tam przeprowadzić i rozpocząć pracę.

REKLAMA

Osoby, które przebywają w UK od czasów „prebrexitowych”, będą musiały zalegalizować swój pobyt. Osoby, które dopiero przyjadą do tego kraju, swoją pracę i możliwość przebywania w nim będą musiały oprzeć o odpowiednią wizę.

Legalizacja pobytu w Wielkiej Brytanii

Pierwsza metoda legalizująca pobyt i prace w UK, to uzyskanie tzw.  Settled status, czyli statusu osoby osiedlonej. Ma on dwie formy: status właściwy, możliwy do otrzymania przez osoby przebywające w Wielkiej Brytanii dłużej niż 5 lat, oraz  tymczasowy status osoby osiedlonej, właściwy dla wszystkich tych, którzy w Zjednoczonym Królestwie przebywali krócej niż 5 lat. Co ważne, ten proces należy przeprowadzić do 31 czerwca 2021 roku.

Wniosek o nadanie Settled status należy składać internetowo za pośrednictwem strony: https://apply-to-visit-or-stay-in-the-uk.homeoffice.gov.uk/ a wymagane dokumenty niezbędne do pozytywnego rozpatrzenia sprawy to paszport ewentualnie dowód osobisty, dokument potwierdzający legalność pobytu w UK, np. numer NIN oraz zdjęcie twarzy (cyfrowe).

Złożenie wniosku jest darmowe, a osoby posiadające już Settled status, po 12 miesiącach mogą starać się się o nadanie brytyjskiego obywatelstwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Metoda druga, to właśnie uzyskanie obywatelstwa Wielkiej Brytanii. Jednakże aby pobyt na Wyspach zalegalizować w ten właśnie sposób, konieczne będzie spełnienie pewnych warunków; wyglądają one następująco:

- trzeba być rezydentem UK, a ponadto legitymować się prawem do stałego pobytu oraz mieć status osoby osiedlonej od min. 12 miesięcy

- należy przedstawić historię zatrudnienia w UK

- niezbędne też będzie przedstawienie referencji wystawionych przez co najmniej dwóch obywateli brytyjskich, znających zainteresowanego uzyskaniem obywatelstwa UK minimum 3 lata

- wymagane będzie potwierdzenie znajomość języka angielskiego oraz zaliczenie testu na obywatelstwo brytyjskie

- procedurę zakończy okazanie zaświadczenie o niekaralności

W przeciwieństwie do procedury nadającej status osoby osiedlonej, nadanie obywatelstwa jest płatne, i to dosyć wysoko, ponieważ koszt wyniesie 1460 GBP.

Wizy do UK

Jak wspomniano wyżej, o wizy będą musieli ubiegać się ci, którzy dopiero zamierzają wyjechać do UK do pracy. Wizy podzielone zostaną na kilka kategorii, zależnych od kwalifikacji i umiejętności pracownika. Najpowszechniejsza z nich dotyczyć będzie pracowników wykwalifikowanych, osiągających rocznie 25 600 GBP dochodu. Ta kategoria obejmuje kilkaset zawodów. Dodatkowo, zawód i kwalifikacje osoby starającej się o ten typ wizy musi zostać potwierdzony przez potencjalnego pracodawcę.  Cudzoziemcy zamierzający podjąć pracę w administracji publicznej, związkach wyznaniowych oraz sporcie, uzyskają inne rodzaje wiz.

Warunkiem, umożliwiającym otrzymanie wizy, jest też zdanie egzaminu z języka angielskiego, oraz przejście przez specyficzny wywiad z urzędnikiem brytyjskim, który może np. zapytać o plany sprowadzenia rodziny do UK lub czy zainteresowany posiada już ofertę pracy w Zjednoczonym Królestwie.

Jak otrzymać wizę?

Wniosek o wydanie wizy należy złożyć na stronie internetowej gov.uk. Trzeba będzie także posiadać następujące dokumenty:

- certificate of sponsorship, czyli dokument potwierdzający chęć zatrudnienia osoby ubiegającej się o wizę przez brytyjskiego przedsiębiorcę

- dokument potwierdzający znajomość języka angielskiego

- paszport biometryczny lub paszport z miejscem na wizę

Oczywistym jest, że osoba zainteresowana wizą musi posiadać działający adres mailowy.

O wizę można starać już na 3 miesiące przed planowanym wyjazdem, a odpowiedź zajmie brytyjskim urzędnikom 3 tygodnie.

Na podstawie wizy będzie można przebywać w Wielkiej Brytanii do 5 lat, po którym to czasie realne stanie się uzyskanie prawa do stałego osiedlenia.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA