REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa o pracę - najczęstsze błędy

Umowa o pracę - najczęstsze błędy
Umowa o pracę - najczęstsze błędy

REKLAMA

REKLAMA

Niektóre błędy popełniane przy zawieraniu umowy o pracę mogą spowodować, że umowa na czas określony zostanie uznana za umowę bezterminową. Będzie tak w przypadku, gdy pracodawca ustali w niej długi termin jej trwania, np. przekraczający 5 czy 6 lat. Natomiast podanie w umowie o zastępstwo daty końcowej może doprowadzić do jej przekształcenia w umowę na czas określony.

Artykuł pochodzi z

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowe wypełnienie umowy o pracę tylko z pozoru jest zadaniem prostym. W praktyce nawet doświadczonym specjalistom kadrowym zdarzają się błędy.

Błąd 1. Czternastodniowy termin wypowiedzenia w umowie na czas określony

Wypowiedzenie umowy na czas określony jest możliwe po spełnieniu 2 warunków, tj. gdy:

- umowa została zawarta na okres przekraczający 6 miesięcy,

REKLAMA

- w treści umowy znalazła się klauzula o dopuszczalności rozwiązania z zastosowaniem 2-tygodniowego okresu wypowiedzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyznaczony przez ustawodawcę 2-tygodniowy okres wypowiedzenia umowy na czas określony bywa utożsamiany z okresem 14-dniowym. Stąd w umowach o pracę można spotkać się z zapisem o możliwości wypowiedzenia umowy o pracę z zachowaniem 14-dniowego okresu wypowiedzenia przez każdą ze stron stosunku pracy. Wspomniany zapis jest jednak błędny, co wynika z ustawowej metody obliczania okresu wypowiedzenia. Dwutygodniowy okres wypowiedzenia zawsze musi kończyć się w sobotę i nie może być krótszy niż pełne 2 tygodnie. Na skutek tego, jeśli wypowiedzenie zostanie wręczone pracownikowi w innym dniu tygodnia niż piątek, będzie ono obejmowało nieco dłuższy okres niż 2 kalendarzowe tygodnie.

Pracownik otrzymał wypowiedzenie umowy na czas określony w środę 1 października 2014 r. W tej sytuacji okres wypowiedzenia upływa dopiero 18 października 2014 r. Faktycznie jest więc on dłuższy niż 14 dni.

Umieszczenie w umowie o pracę na czas określony klauzuli o możliwości 14-dniowego wypowiedzenia jest zatem niegodne z przepisami. Taki okres wypowiedzenia, jeżeli został zamieszczony w umowie o pracę, powoduje, że w przypadku gdy wypowiedzenie złoży pracownik, okres wypowiedzenia liczymy zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, natomiast jeżeli dokona go pracodawca, ustalamy go zgodnie z przepisami Kodeksu pracy. Wynika to z tego, że postanowienia umowy o pracę nie mogą być dla pracownika mniej korzystne niż ogólnie obowiązujące przepisy prawa pracy, ponieważ są one nieważne. Zamiast nich stosuje się odpowiednie przepisy prawa pracy (art. 18 § 2 Kodeksu pracy).

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Skutki umieszczenia w umowie o pracę klauzuli o 14-dniowym wypowiedzeniu są dla pracodawcy niekorzystne, gdyż pracownik może wcześniej zakończyć okres wypowiedzenia, nawet jeżeli pracodawca jeszcze go potrzebuje. Możliwość skorzystania z krótszego okresu wypowiedzenia – jako korzystniejszego – ma bowiem tylko pracownik.

Pracownik znalazł lepszą pracę i w związku z tym w poniedziałek 8 września 2014 r. złożył pracodawcy wypowiedzenie umowy zawartej na czas określony. W umowie o pracę umieszczono klauzulę o 14-dniowym wypowiedzeniu. Jako że dla pracownika korzystniejsze było szybsze rozwiązanie umowy, okres wypowiedzenia upłynął we wtorek 23 września 2014 r., chociaż pracodawcy zależało na jak najdłuższym zatrudnianiu pracownika z uwagi na spiętrzenie pracy. W sytuacji jednak, gdyby wypowiedzenia dokonywał pracodawca – okres wypowiedzenia zakończyłby się w sobotę 27 września 2014 r., nawet gdyby w interesie pracodawcy było jak najszybsze rozstanie z pracownikiem.

Przykład poprawnego sformułowania klauzuli o wypowiedzeniu w umowie na czas określony

„Umowa o pracę może być wypowiedziana przez każdą ze stron stosunku pracy z zachowaniem 2-tygodniowego okresu wypowiedzenia”.

Jakub Ziarno

Więcej w artykule: 8 błędów przy sporządzaniu umowy o pracę

Artykuł omawia najczęściej popełniane błędy pojawiające się przy sporządzaniu umów o pracę. Podpowiada, jak poprawnie formułować niektóre zapisy, aby takich błędów unikać. Zawiera również szereg praktycznych przykładów oraz wzór umowy o pracę na czas określony.

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

REKLAMA

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA