REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Refundacja kosztów związanych z zatrudnieniem niepełnosprawnych

Karolina Dołęgowska
Refundacja kosztów związanych z zatrudnieniem niepełnosprawnych / Fotolia
Refundacja kosztów związanych z zatrudnieniem niepełnosprawnych / Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawcy jako jeden z powodów niezatrudniania osób niepełnosprawnych najczęściej wskazują na konieczność poniesienia związanych z tym kosztów. Aby zapewnić możliwość pracy osobom niepełnosprawnym, zatrudniający często muszą dokonywać adaptacji miejsca pracy, tak aby niepełnosprawni mogli się swobodnie poruszać. Koszty poniesione na ten cel mogą zostać zrefundowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Pracodawca, który ma w planach zatrudnienie osoby niepełnosprawnej i w związku z tym będzie musiał ponieść koszty adaptacji pomieszczeń może zwrócić się o refundację kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej, ale też kosztów adaptacji budynku lub zatrudnienia pracownika pomagającego pracownikowi niepełnosprawnemu w pracy.

REKLAMA

Autopromocja

Aby otrzymać zwrot kosztów pracodawca powinien złożyć odpowiedni wniosek do Powiatowego Urzędu Pracy. Przyjęcie wniosku do rozpoznania zależy od spełnienia kilku warunków. Po pierwsze podmiot składający wniosek musi być uznawany za pracodawcę w rozumieniu ustawowej definicji i prowadzić działalność gospodarczą przez okres co najmniej 12 miesięcy, licząc do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym zamierza złożyć wniosek. Poza tym wnioskodawca jest zobowiązany wykazać, że osiąga zysk z prowadzonej działalności, nie ma problemów z płynnością finansową i wywiązuje się terminowo ze spłaty zobowiązań, a przy tym ma możliwość zatrudnienia przez co najmniej 36 miesięcy osoby niepełnosprawnej, będącej zarejestrowanym bezrobotnym albo poszukującej pracy. Pracodawca musi również wykazać, że ma środki własne na przystosowanie miejsca pracy dla niepełnosprawnego.

Wsparcie finansowe dla niepełnosprawnych dzieci i ich opiekunów - informator MPiPS

Należy zaznaczyć, że pracodawca może zwrócić się do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych o refundację tylko takich wydatków na przystosowanie miejsca pracy dla niepełnosprawnego, które faktycznie będzie konieczne i potrzebne, dla tej konkretnej niepełnosprawnej osoby, wybranej do zatrudnienia. Nie można ubiegać się o zwrot kosztów poniesionych na ogólne przystosowanie budynku do potrzeb niepełnosprawnych, albo wprowadzenie takich udogodnień, które nie będą przydatne dla nowego pracownika.

Refundacja ze środków PFRON dodatkowych kosztów związanych z zatrudnianiem pracowników niepełnosprawnych obejmować może następujące koszty:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- adaptacji pomieszczeń zakładu pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych, w szczególności poniesionych w związku z przystosowaniem tworzonych lub istniejących stanowisk pracy dla tych osób,

- adaptacji lub nabycia urządzeń ułatwiających osobie niepełnosprawnej wykonywanie pracy lub funkcjonowanie w zakładzie pracy,

- zakupu i autoryzacji oprogramowania na użytek pracowników niepełnosprawnych oraz urządzeń technologii wspomagających lub przystosowanych do potrzeb wynikających z ich niepełnosprawności.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF

Pracodawca może również otrzymać fundusze na zatrudnienie pracownika, który będzie pomagał pracownikowi niepełnosprawnemu w pracy.


Maksymalna wysokość refundacji, którą może otrzymać pracodawca nie może przekraczać dwudziestokrotnego przeciętnego wynagrodzenia za każde przystosowane stanowisko pracy osoby niepełnosprawnej. Trzeba jednak zaznaczyć, że zwrot kosztów dotyczy jedynie kosztów dodatkowych, czyli takich, których pracodawca by nie poniósł jeżeli nie zatrudniałby niepełnosprawnego. Warto więc przed złożeniem wniosku o refundację skonsultować się ze służbami medycyny pracy, które potwierdzą możliwość zatrudnienia na danym stanowisku osób niepełnosprawnych oraz wskażą jakie zmiany w wyposażeniu czy organizacji zakładu pracy będą konieczne. W ten sposób pracodawca uniknie niepotrzebnych wydatków, a działanie zgodnie z zaleceniami służby medycyny pracy nie narazi go na odrzucenie wniosku o refundację. Koszty tego rozpoznania, również będą objęte refundacją.

Dofinansowania do wynagrodzeń niepełnosprawnych

Wniosek złożony do PUP jest sprawdzany pod względem rachunkowym i formalnym. Decydując o uwzględnieniu wniosku Urząd bierze pod uwagę m.in. potrzeby lokalnego rynku pracy, liczbę osób niepełnosprawnych o określonych kwalifikacjach, zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy, koszty wyposażenia stanowiska pracy. Następnie dochodzi do negocjacji warunków umowy. Po ich uzgodnieniu urząd zawiera z wnioskodawcą umowę o zwrot kosztów,  w której wnioskodawca zobowiązuje się  do zatrudniania przez okres co najmniej 36 miesięcy bezrobotnej  osoby niepełnosprawnej, a Urząd do zwrotu kosztów.

Zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy następuje w terminie 14 dni od złożenia wymaganych dokumentów i po uzyskaniu pozytywnej opinii Państwowej Inspekcji Pracy o przystosowaniu stanowiska pracy do potrzeb wynikających z niepełnosprawności osoby zatrudnionej na tym stanowisku.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek PIT - część 3
Zapraszamy do rozwiązania quizu o podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Jest to trzeci quiz dotyczący tej problematyki, który zawiera dziesięć pytań a tylko jedna odpowiedź jest właściwa.
Podatek PIT - część 2
Oto quiz w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Jest to drugi quiz dotyczący tej problematyki. Składa się z dziewięciu pytań i tylko jedna odpowiedź jest poprawna.
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców – czy warto korzystać. Wnioski w 2024 r. tylko do końca listopada by uzyskać zwolnienie ze składek w grudniu

Coraz więcej przedsiębiorców poszukuje elastycznych rozwiązań, które pozwolą im na optymalizację kosztów prowadzenia działalności. Jednym z takich narzędzi są tzw. wakacje składkowe – możliwość zwolnienia z opłacania składek na ubezpieczenia społeczne do ZUS w jednym wybranym miesiącu w roku. W 2024 roku wnioski można składać w listopadzie, by móc skorzystać z tego zwolnienia w grudniu br. To przede wszystkim pierwsza tego typu pomoc dla mikroprzedsiębiorców, których finansowo dotknęły skutki reformy zwanej „Polskim Ładem”. Katarzyna Siwiec, radca prawny i doradca podatkowy komentuje zalety i wady związane z tym rozwiązaniem.

Obowiązkowy KSeF 2.0. Struktury logiczne FA(3) i FA_RR(1), załączniki do faktur, tryb offline, faktury konsumenckie i z kas fiskalnych. Co proponuje MF?

Ministerstwo Finansów rozpoczęło ostateczne konsultacje projektu rozwiązań prawnych (ustawy) i biznesowych w zakresie wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Przedstawione rozwiązania uwzględniają propozycje zgłaszane w toku dotychczasowych konsultacji, w tym specyfikę Jednostek Samorządu Terytorialnego (JST). Przedmiotem ustaleń są także struktury logiczne FA(3) i FA_RR(1) oraz koncepcja funkcjonowania załącznika do e-faktury w KSeF. Uwagi do projektu ustawy można zgłaszać do MF do 19 listopada, a rozwiązań biznesowych do 22 listopada 2024 r.

REKLAMA

KSeF od 2026 r. Firmy będą mogły wystawiać faktury dla konsumentów przez KSeF. Ministerstwo Finansów pokazało projekt ustawy

Firmy będą mogły wystawiać faktury dla konsumentów poprzez Krajowy System e-Faktur – wynika z projektu ustawy, który 5 listopada 2024 r. został opublikowany na stronach RCL. Firmy dostaną także dodatkowe okresy przejściowe na dostosowanie się do nowych rozwiązań.

Sprawdzamy stawki ryczałtu: Jaki podatek zapłaci manager na kontrakcie B2B?

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest dla wielu przedsiębiorców korzystną formą rozliczeń, zwłaszcza przy niskich kosztach działalności. Stawki tego podatku wahają się od 2 proc. do 17 proc., co może znacząco wpływać na wysokość należności wobec fiskusa. Jaką stawkę ryczałtu powinien wybrać manager zatrudniony na kontrakcie B2B w firmie technologicznej?

Przelewy bankowe 11 listopada. Kiedy dojdzie przelew wysłany w piątek po 16:00?

Przed nami kolejny dzień wolny od pracy. Święto 11 listopada przypada w tym roku w poniedziałek. Co z przelewami bankowymi wysłanymi tego dnia? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem. 

Wyższa akcyza na alkohol w 2025 r. Spadnie spożycie alkoholu, czy wzrośnie szara strefa?

W 2025 r. wzrośnie stawka akcyzy na wysokoprocentowy alkohol. Oczywiste jest, że spowoduje to wzrost cen alkoholu w sklepach. Fakt wysokiej stawki na alkohol w Polsce może oznaczać dwa scenariusze: spadek spożycia alkoholu lub ożywienie szarej strefy. Spadek spożycia będzie aspektem pozytywnym, natomiast wzrost szarej strefy już nie.

REKLAMA

Sprzedaż internetowa: kiedy opłata za przesyłkę jest przychodem sprzedawcy? Kiedy warto uniknąć ujęcia kosztu dostawy jako przychodu sprzedającego oraz podstawy opodatkowania VAT?

Sprzedaż internetowa pociąga za sobą najczęściej wysyłkę towaru za pośrednictwem podmiotu trzeciego świadczącego usługi kurierskie. Jeśli nabywca korzysta z opcji darmowej dostawy, to wówczas sprzedający nie otrzymuje od niego dodatkowych środków tytułem kosztów wysyłki i nie powstaje zagadnienie odpowiedniego zaliczenia podatkowego takiej kwoty. Gdy jednak dostawa jest dodatkowo płatna dla kupującego, sprzedawca staje przed pytaniem, czy po jego stronie powstanie dodatkowy przychód w związku z powiększeniem należności kupującego o koszt przesyłki, a także, czy kwota ta stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Składka zdrowotna - zmiany muszą uwzględniać specyfikę i możliwości małych firm. Co najmniej ¾ wysokości zapłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne powinno podlegać możliwości odliczenia od należnego podatku

Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, złożyła na ręce Premiera Donalda Tuska uwagi dotyczące składek zdrowotnych w nowym projekcie ustawy. Proponuje ustalenie ryczałtowej składki zdrowotnej i możliwość jej częściowego odliczenia od podatku. Majewska podkreśla, że nowe przepisy muszą uwzględniać specyfikę i możliwości małych firm, które są fundamentem gospodarki.

REKLAMA