REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Refundacja kosztów związanych z zatrudnieniem niepełnosprawnych

Karolina Dołęgowska
Refundacja kosztów związanych z zatrudnieniem niepełnosprawnych / Fotolia
Refundacja kosztów związanych z zatrudnieniem niepełnosprawnych / Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawcy jako jeden z powodów niezatrudniania osób niepełnosprawnych najczęściej wskazują na konieczność poniesienia związanych z tym kosztów. Aby zapewnić możliwość pracy osobom niepełnosprawnym, zatrudniający często muszą dokonywać adaptacji miejsca pracy, tak aby niepełnosprawni mogli się swobodnie poruszać. Koszty poniesione na ten cel mogą zostać zrefundowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Pracodawca, który ma w planach zatrudnienie osoby niepełnosprawnej i w związku z tym będzie musiał ponieść koszty adaptacji pomieszczeń może zwrócić się o refundację kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej, ale też kosztów adaptacji budynku lub zatrudnienia pracownika pomagającego pracownikowi niepełnosprawnemu w pracy.

REKLAMA

Autopromocja

Aby otrzymać zwrot kosztów pracodawca powinien złożyć odpowiedni wniosek do Powiatowego Urzędu Pracy. Przyjęcie wniosku do rozpoznania zależy od spełnienia kilku warunków. Po pierwsze podmiot składający wniosek musi być uznawany za pracodawcę w rozumieniu ustawowej definicji i prowadzić działalność gospodarczą przez okres co najmniej 12 miesięcy, licząc do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym zamierza złożyć wniosek. Poza tym wnioskodawca jest zobowiązany wykazać, że osiąga zysk z prowadzonej działalności, nie ma problemów z płynnością finansową i wywiązuje się terminowo ze spłaty zobowiązań, a przy tym ma możliwość zatrudnienia przez co najmniej 36 miesięcy osoby niepełnosprawnej, będącej zarejestrowanym bezrobotnym albo poszukującej pracy. Pracodawca musi również wykazać, że ma środki własne na przystosowanie miejsca pracy dla niepełnosprawnego.

Wsparcie finansowe dla niepełnosprawnych dzieci i ich opiekunów - informator MPiPS

Należy zaznaczyć, że pracodawca może zwrócić się do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych o refundację tylko takich wydatków na przystosowanie miejsca pracy dla niepełnosprawnego, które faktycznie będzie konieczne i potrzebne, dla tej konkretnej niepełnosprawnej osoby, wybranej do zatrudnienia. Nie można ubiegać się o zwrot kosztów poniesionych na ogólne przystosowanie budynku do potrzeb niepełnosprawnych, albo wprowadzenie takich udogodnień, które nie będą przydatne dla nowego pracownika.

Refundacja ze środków PFRON dodatkowych kosztów związanych z zatrudnianiem pracowników niepełnosprawnych obejmować może następujące koszty:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- adaptacji pomieszczeń zakładu pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych, w szczególności poniesionych w związku z przystosowaniem tworzonych lub istniejących stanowisk pracy dla tych osób,

- adaptacji lub nabycia urządzeń ułatwiających osobie niepełnosprawnej wykonywanie pracy lub funkcjonowanie w zakładzie pracy,

- zakupu i autoryzacji oprogramowania na użytek pracowników niepełnosprawnych oraz urządzeń technologii wspomagających lub przystosowanych do potrzeb wynikających z ich niepełnosprawności.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF

Pracodawca może również otrzymać fundusze na zatrudnienie pracownika, który będzie pomagał pracownikowi niepełnosprawnemu w pracy.


Maksymalna wysokość refundacji, którą może otrzymać pracodawca nie może przekraczać dwudziestokrotnego przeciętnego wynagrodzenia za każde przystosowane stanowisko pracy osoby niepełnosprawnej. Trzeba jednak zaznaczyć, że zwrot kosztów dotyczy jedynie kosztów dodatkowych, czyli takich, których pracodawca by nie poniósł jeżeli nie zatrudniałby niepełnosprawnego. Warto więc przed złożeniem wniosku o refundację skonsultować się ze służbami medycyny pracy, które potwierdzą możliwość zatrudnienia na danym stanowisku osób niepełnosprawnych oraz wskażą jakie zmiany w wyposażeniu czy organizacji zakładu pracy będą konieczne. W ten sposób pracodawca uniknie niepotrzebnych wydatków, a działanie zgodnie z zaleceniami służby medycyny pracy nie narazi go na odrzucenie wniosku o refundację. Koszty tego rozpoznania, również będą objęte refundacją.

Dofinansowania do wynagrodzeń niepełnosprawnych

Wniosek złożony do PUP jest sprawdzany pod względem rachunkowym i formalnym. Decydując o uwzględnieniu wniosku Urząd bierze pod uwagę m.in. potrzeby lokalnego rynku pracy, liczbę osób niepełnosprawnych o określonych kwalifikacjach, zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy, koszty wyposażenia stanowiska pracy. Następnie dochodzi do negocjacji warunków umowy. Po ich uzgodnieniu urząd zawiera z wnioskodawcą umowę o zwrot kosztów,  w której wnioskodawca zobowiązuje się  do zatrudniania przez okres co najmniej 36 miesięcy bezrobotnej  osoby niepełnosprawnej, a Urząd do zwrotu kosztów.

Zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy następuje w terminie 14 dni od złożenia wymaganych dokumentów i po uzyskaniu pozytywnej opinii Państwowej Inspekcji Pracy o przystosowaniu stanowiska pracy do potrzeb wynikających z niepełnosprawności osoby zatrudnionej na tym stanowisku.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA