REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Refundacja kosztów związanych z zatrudnieniem niepełnosprawnych

Karolina Dołęgowska
Refundacja kosztów związanych z zatrudnieniem niepełnosprawnych / Fotolia
Refundacja kosztów związanych z zatrudnieniem niepełnosprawnych / Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawcy jako jeden z powodów niezatrudniania osób niepełnosprawnych najczęściej wskazują na konieczność poniesienia związanych z tym kosztów. Aby zapewnić możliwość pracy osobom niepełnosprawnym, zatrudniający często muszą dokonywać adaptacji miejsca pracy, tak aby niepełnosprawni mogli się swobodnie poruszać. Koszty poniesione na ten cel mogą zostać zrefundowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Pracodawca, który ma w planach zatrudnienie osoby niepełnosprawnej i w związku z tym będzie musiał ponieść koszty adaptacji pomieszczeń może zwrócić się o refundację kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej, ale też kosztów adaptacji budynku lub zatrudnienia pracownika pomagającego pracownikowi niepełnosprawnemu w pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Aby otrzymać zwrot kosztów pracodawca powinien złożyć odpowiedni wniosek do Powiatowego Urzędu Pracy. Przyjęcie wniosku do rozpoznania zależy od spełnienia kilku warunków. Po pierwsze podmiot składający wniosek musi być uznawany za pracodawcę w rozumieniu ustawowej definicji i prowadzić działalność gospodarczą przez okres co najmniej 12 miesięcy, licząc do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym zamierza złożyć wniosek. Poza tym wnioskodawca jest zobowiązany wykazać, że osiąga zysk z prowadzonej działalności, nie ma problemów z płynnością finansową i wywiązuje się terminowo ze spłaty zobowiązań, a przy tym ma możliwość zatrudnienia przez co najmniej 36 miesięcy osoby niepełnosprawnej, będącej zarejestrowanym bezrobotnym albo poszukującej pracy. Pracodawca musi również wykazać, że ma środki własne na przystosowanie miejsca pracy dla niepełnosprawnego.

Wsparcie finansowe dla niepełnosprawnych dzieci i ich opiekunów - informator MPiPS

Należy zaznaczyć, że pracodawca może zwrócić się do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych o refundację tylko takich wydatków na przystosowanie miejsca pracy dla niepełnosprawnego, które faktycznie będzie konieczne i potrzebne, dla tej konkretnej niepełnosprawnej osoby, wybranej do zatrudnienia. Nie można ubiegać się o zwrot kosztów poniesionych na ogólne przystosowanie budynku do potrzeb niepełnosprawnych, albo wprowadzenie takich udogodnień, które nie będą przydatne dla nowego pracownika.

REKLAMA

Refundacja ze środków PFRON dodatkowych kosztów związanych z zatrudnianiem pracowników niepełnosprawnych obejmować może następujące koszty:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- adaptacji pomieszczeń zakładu pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych, w szczególności poniesionych w związku z przystosowaniem tworzonych lub istniejących stanowisk pracy dla tych osób,

- adaptacji lub nabycia urządzeń ułatwiających osobie niepełnosprawnej wykonywanie pracy lub funkcjonowanie w zakładzie pracy,

- zakupu i autoryzacji oprogramowania na użytek pracowników niepełnosprawnych oraz urządzeń technologii wspomagających lub przystosowanych do potrzeb wynikających z ich niepełnosprawności.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF

Pracodawca może również otrzymać fundusze na zatrudnienie pracownika, który będzie pomagał pracownikowi niepełnosprawnemu w pracy.


Maksymalna wysokość refundacji, którą może otrzymać pracodawca nie może przekraczać dwudziestokrotnego przeciętnego wynagrodzenia za każde przystosowane stanowisko pracy osoby niepełnosprawnej. Trzeba jednak zaznaczyć, że zwrot kosztów dotyczy jedynie kosztów dodatkowych, czyli takich, których pracodawca by nie poniósł jeżeli nie zatrudniałby niepełnosprawnego. Warto więc przed złożeniem wniosku o refundację skonsultować się ze służbami medycyny pracy, które potwierdzą możliwość zatrudnienia na danym stanowisku osób niepełnosprawnych oraz wskażą jakie zmiany w wyposażeniu czy organizacji zakładu pracy będą konieczne. W ten sposób pracodawca uniknie niepotrzebnych wydatków, a działanie zgodnie z zaleceniami służby medycyny pracy nie narazi go na odrzucenie wniosku o refundację. Koszty tego rozpoznania, również będą objęte refundacją.

Dofinansowania do wynagrodzeń niepełnosprawnych

Wniosek złożony do PUP jest sprawdzany pod względem rachunkowym i formalnym. Decydując o uwzględnieniu wniosku Urząd bierze pod uwagę m.in. potrzeby lokalnego rynku pracy, liczbę osób niepełnosprawnych o określonych kwalifikacjach, zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy, koszty wyposażenia stanowiska pracy. Następnie dochodzi do negocjacji warunków umowy. Po ich uzgodnieniu urząd zawiera z wnioskodawcą umowę o zwrot kosztów,  w której wnioskodawca zobowiązuje się  do zatrudniania przez okres co najmniej 36 miesięcy bezrobotnej  osoby niepełnosprawnej, a Urząd do zwrotu kosztów.

Zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy następuje w terminie 14 dni od złożenia wymaganych dokumentów i po uzyskaniu pozytywnej opinii Państwowej Inspekcji Pracy o przystosowaniu stanowiska pracy do potrzeb wynikających z niepełnosprawności osoby zatrudnionej na tym stanowisku.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w całym kraju w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

REKLAMA

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA