REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

22 marca 2016 r. - ostatni dzień na zmianę informacji o warunkach zatrudnienia

Subskrybuj nas na Youtube
22 marca 2016 r. - ostatni dzień na zmianę informacji o warunkach zatrudnienia
22 marca 2016 r. - ostatni dzień na zmianę informacji o warunkach zatrudnienia

REKLAMA

REKLAMA

Dokładnie miesiąc temu zmieniły się zasady zatrudniania na podstawie umów terminowych, a dziś, czyli dokładnie miesiąc później, mija ostateczny termin na zmianę informacji o warunkach zatrudnienia pracowników, których zatrudniliśmy na czas określony, jeśli w informacji takiej bezpośrednio odwołaliśmy się do Kodeksu pracy.

Zgodnie z nowelizacją przepisów Kodeksu pracy, od 22 lutego 2016 r. zatrudnianie osoby na podstawie jednej umowy lub kilku umów o pracę na czas określony nie może przekroczyć 33 miesięcy. Wydłużył się również czas okresu wypowiedzenia przy takich umowach.

REKLAMA

Nowy okres wypowiedzenia

Do 22 lutego br. umowa na czas określony podlegała wypowiedzeniu, jeśli była podpisana na dłużej niż 6 miesięcy oraz była w niej mowa o 2-tygodniowym okresie wypowiedzenia. Od tamtej pory okresy wypowiedzenia przy umowach o pracę na czas określony zależą od stażu pracy u danego pracodawcy, czyli ustala się je na takich samych warunkach, jak przy umowach na czas nieokreślony. Zatem okres wypowiedzenia etatowca czasowego wynosi:

  • 2 tygodnie przy zatrudnieniu przez okres krótszy niż 6 miesięcy,
  • 1 miesiąc przy zatrudnieniu przez okres dłuższy niż 6 miesięcy,
  • 3 miesiące przy zatrudnieniu przez okres co najmniej 3 lat.

Właśnie te zmiany muszą zostać zawarte w informacjach o warunkach zatrudnienia dołączanych do umów pracowników czasowych.

Nie wszystkim czasowym pracownikom

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawcy zatrudniający na powyższych zasadach najpóźniej do dzisiaj muszą zmienić swoim czasowym etatowcom informację o warunkach zatrudnienia. Dotyczy to jednak tych przypadków, gdzie w umowie lub informacji dołączanej do umowy pracodawca określił termin wypowiedzenia poprzez wskazanie przepisów Kodeksu, a dokładniej, odwołał się do uchylonego art. 33 Kodeksu w następujący sposób: „Długość okresu wypowiedzenia zgodnie z art. 33 Kodeksu pracy”.

Kodeks pracy 2016 z komentarzem

Zgodnie z art. 29 § 3 Kodeksu pracy, do obowiązków pracodawcy należy podanie każdemu pracownikowi informacji o warunkach zatrudnienia w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę. W takiej informacji muszą znaleźć się m.in. obowiązująca pracownika norma dobowa i tygodniowa czasu pracy, wymiar urlopu czy właśnie długość okresu wypowiedzenia umowy o pracę. Informacja ta może zarówno zawierać odnośniki do konkretnych paragrafów Kodeksu pracy, jak i mieć formę opisową.


Zatem, jeśli przykładowo w umowie Kowalskiego na czas określony do marca 2017 r. było zapisane, że „okres wypowiedzenia wynosi 2 tygodnie”, jako pracodawca nie musimy teraz zmieniać tej informacji. Taka konieczność pojawi się najpóźniej 20 sierpnia 2016 r., bowiem tego dnia upłynie 6 miesięcy od 22 lutego 2016 r, przez które Kowalskiego będzie obowiązywał 2-tygodniowy okres wypowiedzenia zgodnie z nowymi zasadami jego określania. Od 21 sierpnia 2016 r. staż Kowalskiego przekroczy 6 miesięcy, co oznacza, że będzie mu przysługiwać miesięczny okres wypowiedzenia.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA