REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niektóre obowiązki przy delegowaniu pracowników za granicę można wykonać on-line

Niektóre obowiązki przy delegowaniu pracowników za granicę można wykonać on-line
Niektóre obowiązki przy delegowaniu pracowników za granicę można wykonać on-line

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy delegują pracowników do pracy za granicę muszą pamiętać o uzyskaniu formularza A1 potwierdzającego zabezpieczenie społeczne pracownika w Polsce. Wniosek o wydanie tego formularza można złożyć do ZUS przez Internet.

Przedsiębiorcy delegujący pracowników do pracy do innych państw w ramach Unii Europejskiej muszą pamiętać o zaopatrzeniu swoich podwładnych w druk A1, stanowiący poświadczenie ubezpieczenia społecznego w Polsce. Również właściciele firm, którzy zamierzają świadczyć swoje usługi poza granicami kraju, zobowiązani są do posiadania druku A1.

REKLAMA

REKLAMA

Zaświadczenie A1 poświadczy obowiązek opłacania składek ZUS w Polsce

Zaświadczenie A1 służy potwierdzeniu, jakiemu ustawodawstwu dotyczącemu zabezpieczenia społecznego ma podlegać delegowana osoba. Słowem jest to zaświadczenie, które stwierdza brak konieczności opłacania składek w innym państwie. Jeżeli otrzymamy z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wypełniony formularz A1 wówczas mamy pewność, że składki należy opłacać jedynie w Polsce.

Zanim Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyda zaświadczenie A1, sprawdzi czy zostały spełnione dwa podstawowe warunki określone w Rozporządzeniu UE 883/2004:

  1. Czy przedsiębiorca prowadzi znaczną część swojej działalności w Polsce,
  2. Czy pracownik będzie oddelegowany na okres krótszy niż 24 miesiące i nie wyjeżdża w celu zastąpienia innego pracownika.

Jeżeli powyższe warunki do delegowania zostaną spełnione, to przedsiębiorca może wystąpić do Oddziału ZUS właściwego terytorialnie ze względu na siedzibę o wydanie zaświadczenia o ustawodawstwie dotyczącym zabezpieczenia społecznego, czyli formularza A1.

REKLAMA

Wniosek o wydanie formularza A1 przedsiębiorca może złożyć on-line przy pomocy Platformy Usług Elektronicznych PUE ZUS dostępnej pod adresem pue.zus.pl. Aby móc to zrobić niezbędne jest posiadanie płatnego certyfikatu kwalifikowanego (tzw. bezpieczny podpis elektroniczny) lub potwierdzenie bezpłatnego profilu zaufanego ePUAP (epuap.gov.pl).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Karta EKUZ umożliwi skorzystanie z opieki zdrowotnej poza granicami kraju

Oprócz druku A1, przed wyjazdem do pracy za granicę pracowników należy również zaopatrzyć w dokumenty, które potwierdzą prawo do otrzymywania niezbędnych świadczeń rzeczowych (np. opieki medycznej czy hospitalizacji poza granicami naszego kraju). W Polsce dokumentem takim jest europejska karta ubezpieczenia zdrowotnego EKUZ. Możemy ją uzyskać w wybranych oddziałach NFZ. Wniosek o kartę możemy przekazać do NFZ na różne sposoby:

- złożyć osobiście w oddziale lub w jednej z delegatur NFZ,

- zeskanować i wysłać mailem do oddziału wojewódzkiego NFZ,

- wysłać pocztą lub faksem do oddziału lub jednej z delegatur NFZ,

- wysłać przy pomocy Elektronicznej Skrzynki Podawczej ePUAP.


Skorzystanie z wysyłki przy pomocy Elektronicznej Skrzynki Podawczej będzie możliwe, tak jak w przypadku wniosku o zaświadczenie A1, po zarejestrowaniu bezpłatnego profilu na platformie ePUAP oraz zweryfikowaniu swoich danych w jednym z punktów potwierdzających tożsamość.

Marta Felczak, Idea Bank/Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA