REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

75% odpisu na ZFŚS do końca maja

Subskrybuj nas na Youtube
75% odpisu na ZFŚS do końca maja
75% odpisu na ZFŚS do końca maja
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Firmy, które mają obowiązek tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS), muszą do końca maja przelać na rachunek bankowy funduszu pierwszą ratę odpisu na fundusz, czyli przynajmniej 75% jego wartości.

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych to określona pula pieniędzy, którą przedsiębiorca musi (lub może) przeznaczać na pracowników w ramach działalności socjalnej. W praktyce oznacza to przesunięcie środków w obrębie dwóch kont bankowych przedsiębiorcy. Z ZFŚS można finansować pieniężne i rzeczowe zapomogi, dopłacać do wyjazdów wakacyjnych dzieci pracowników i urlopów samych pracowników czy też do opieki nad dziećmi (w żłobkach czy przedszkolach), oferować zwrotną lub bezzwrotną pomoc na cele mieszkaniowe itp. – każdemu pracownikowi w innej wysokości, indywidualnie, zgodnie z jego osobistą sytuacją materialną.

REKLAMA

Autopromocja

Gromadzenie środków na taki fundusz jest dla części przedsiębiorców obowiązkowe. I tak, fundusz na 2016 r. muszą tworzyć tzw. budżetówki oraz co do zasady przedsiębiorcy, którzy zatrudniają według stanu na dzień 1 stycznia 2016 r. co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty.

Dla wyżej opisanych podatników istnieją ustawowe ramy czasowe, w których muszą przelać odpisy na konto ZFŚS. Warto odpowiednio wcześniej „zamrozić” odpowiednią sumę – wartość pierwszej raty odpisu dla 20-stu pracowników zatrudnionych w normalnych warunkach pracy to kwota rzędu kilkunastu tysięcy złotych.

Wysokość przelewu na ZFŚS

Wysokość przelewu zależy od liczby pracowników i warunków pracy. Środki na fundusz gromadzi się bowiem za każdego pracownika. Aktualnie, wartość podstawowego odpisu na jednego podwładnego wynosi:

  • 1093,93 zł – jeśli jest zatrudniony w normlanych warunkach pracy,
  • 1458,57 zł – kiedy wykonuje pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze,
  • 145,86 zł, 175,03 zł lub 204,20 zł – w przypadku młodocianego odpowiednio w I, II lub II roku nauki.

Przedsiębiorca może zaliczyć wartość odpisu na poczet kosztów firmowych w miesiącu, w którym fizycznie pieniądze wpłynęły na rachunek bankowy funduszu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Duża transza w maju

Równowartość dokonanych odpisów na dany rok kalendarzowy pracodawca musi przekazać na rachunek bankowy Funduszu generalnie do 30 września tego roku, natomiast przynajmniej 75% kwoty tych odpisów należy przelać już do 31 maja tego roku (art. 6 ust. 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych). Całość przekazuje się zatem w dwóch ratach lub w jednej.

O powyższe terminy nie muszą się martwić ci pracodawcy, którzy utworzyli ZFŚS dobrowolnie. Mowa tu o pracodawcach zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. Mimo, że nie muszą, to mogą tworzyć fundusz do wysokości i na zasadach ogólnych zasadach lub mogą wypłacać świadczenie urlopowe. Zgodnie z art. 6 ust. 2a ww. ustawy w ich sytuacji zasady wpłaty odpisu do 31 maja i 30 września nie mają zastosowania, czyli termin przekazania środków wyznaczają sobie we własnym zakresie.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Niedotrzymanie terminu przesuwa odliczenie kosztów

Ustawodawca nie przewiduje karnych odsetek za przekroczenie terminów wpłat rat. Zgodnie z orzecznictwem, nie można tu wskazać poszkodowanego, gdyż tak naprawdę to pracodawca zalega sam sobie wpłatę. Konsekwencją późniejszego przelewu może być za to opóźnienie w zaliczeniu jego wartości do kosztów firmowych.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA