REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

75% odpisu na ZFŚS do końca maja

75% odpisu na ZFŚS do końca maja
75% odpisu na ZFŚS do końca maja
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Firmy, które mają obowiązek tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS), muszą do końca maja przelać na rachunek bankowy funduszu pierwszą ratę odpisu na fundusz, czyli przynajmniej 75% jego wartości.

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych to określona pula pieniędzy, którą przedsiębiorca musi (lub może) przeznaczać na pracowników w ramach działalności socjalnej. W praktyce oznacza to przesunięcie środków w obrębie dwóch kont bankowych przedsiębiorcy. Z ZFŚS można finansować pieniężne i rzeczowe zapomogi, dopłacać do wyjazdów wakacyjnych dzieci pracowników i urlopów samych pracowników czy też do opieki nad dziećmi (w żłobkach czy przedszkolach), oferować zwrotną lub bezzwrotną pomoc na cele mieszkaniowe itp. – każdemu pracownikowi w innej wysokości, indywidualnie, zgodnie z jego osobistą sytuacją materialną.

REKLAMA

Autopromocja

Gromadzenie środków na taki fundusz jest dla części przedsiębiorców obowiązkowe. I tak, fundusz na 2016 r. muszą tworzyć tzw. budżetówki oraz co do zasady przedsiębiorcy, którzy zatrudniają według stanu na dzień 1 stycznia 2016 r. co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty.

Dla wyżej opisanych podatników istnieją ustawowe ramy czasowe, w których muszą przelać odpisy na konto ZFŚS. Warto odpowiednio wcześniej „zamrozić” odpowiednią sumę – wartość pierwszej raty odpisu dla 20-stu pracowników zatrudnionych w normalnych warunkach pracy to kwota rzędu kilkunastu tysięcy złotych.

Wysokość przelewu na ZFŚS

Wysokość przelewu zależy od liczby pracowników i warunków pracy. Środki na fundusz gromadzi się bowiem za każdego pracownika. Aktualnie, wartość podstawowego odpisu na jednego podwładnego wynosi:

  • 1093,93 zł – jeśli jest zatrudniony w normlanych warunkach pracy,
  • 1458,57 zł – kiedy wykonuje pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze,
  • 145,86 zł, 175,03 zł lub 204,20 zł – w przypadku młodocianego odpowiednio w I, II lub II roku nauki.

Przedsiębiorca może zaliczyć wartość odpisu na poczet kosztów firmowych w miesiącu, w którym fizycznie pieniądze wpłynęły na rachunek bankowy funduszu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Duża transza w maju

Równowartość dokonanych odpisów na dany rok kalendarzowy pracodawca musi przekazać na rachunek bankowy Funduszu generalnie do 30 września tego roku, natomiast przynajmniej 75% kwoty tych odpisów należy przelać już do 31 maja tego roku (art. 6 ust. 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych). Całość przekazuje się zatem w dwóch ratach lub w jednej.

O powyższe terminy nie muszą się martwić ci pracodawcy, którzy utworzyli ZFŚS dobrowolnie. Mowa tu o pracodawcach zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. Mimo, że nie muszą, to mogą tworzyć fundusz do wysokości i na zasadach ogólnych zasadach lub mogą wypłacać świadczenie urlopowe. Zgodnie z art. 6 ust. 2a ww. ustawy w ich sytuacji zasady wpłaty odpisu do 31 maja i 30 września nie mają zastosowania, czyli termin przekazania środków wyznaczają sobie we własnym zakresie.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Niedotrzymanie terminu przesuwa odliczenie kosztów

Ustawodawca nie przewiduje karnych odsetek za przekroczenie terminów wpłat rat. Zgodnie z orzecznictwem, nie można tu wskazać poszkodowanego, gdyż tak naprawdę to pracodawca zalega sam sobie wpłatę. Konsekwencją późniejszego przelewu może być za to opóźnienie w zaliczeniu jego wartości do kosztów firmowych.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA