REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup okularów dla pracownika

ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Zakup okularów dla pracownika
Zakup okularów dla pracownika

REKLAMA

REKLAMA

Czy pracodawca ma obowiązek zapewnienia okularów pracownikowi pracującemu przy komputerze? Obowiązek taki powstaje wtedy, gdy badania z zakresu medycyny pracy potwierdzą konieczność stosowania okularów podczas pracy przed monitorem ekranowym.

Okulary dla pracownika - obowiązek pracodawcy

Pracodawca powinien zapewnić pracownikowi okulary korekcyjne, jeśli praca tego pracownika przed monitorem wynosi co najmniej połowę jego dobowego czasu pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Przykład 1

Pracownik zajmuje się wystawianiem faktur w magazynie firmy. Jego praca polega na ciągłej obsłudze komputera. Pracownik pracuje 8 godzin dziennie.

W takiej sytuacji pracownik pracuje przed monitorem ponad 4 godziny dziennie i przysługuje mu prawo do zapewnienia okularów.

Przykład 2

Pracownik jest zatrudniony na część etatu w wymiarze 1/4 i w jednym dniu tygodnia pracuje po 8 godzin. Praca polega na ciągłej obsłudze klienta za pomocą komputera.

W takiej sytuacji pracodawca ma obowiązek takiemu pracownikowi zapewnić okulary, jeśli lekarz stwierdzi taką konieczność. Przepisy nie definiują, czy pracownik musi codziennie pracować przez połowę swojego czasu pracy przed komputerem, aby miał zapewnione okulary.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

REKLAMA

Rodzaj okularów

Może się zdarzyć, że pracownik używa innych okularów na co dzień, a innych do pracy przy monitorze. W takiej sytuacji refundacja dotyczy tylko okularów do pracy przy monitorze.
W obowiązujących przepisach nie jest nigdzie uregulowane, jakie konkretnie mają być zapewnione pracownikowi szkła i oprawy. Należy to rozumieć, że mają to być szkła i oprawy w standardzie podstawowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wartość zakupionych okularów

Z przepisów nie wynika wprost, w jakiej wysokości jest refundacja zakupu okularów. Taka informacja może wynikać z regulaminu pracy danej firmy, gdzie jest określona wartość refundacji. W takim regulaminie może też być zapis o częstotliwości wymiany szkieł lub opraw.

W sytuacji, gdy nastąpi poprawa lub pogorszenie stanu wzroku u pracownika, pracodawca nie może odmówić pracownikowi wcześniejszej refundacji okularów. Pracownik ma prawo zgłosić pracodawcy pogorszenie stanu wzroku i pracodawca powinien pracownika skierować na badania, mimo że badania, które posiada pracownik, są jeszcze ważne.

Jeżeli zakup okularów jest zgodny z przepisami BHP, to wartość zakupionych okularów jest zwolniona ze składek ZUS i zaliczki na podatek dochodowy. Wynika to z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zakup powinien być odpowiednio udokumentowany fakturą lub rachunkiem. Faktura za zakup okularów jest kosztem dla firmy i księgujemy ją w 13 kolumnie jako pozostałe wydatki. W przypadku gdy faktura jest na kwotę wyższą niż ustalona kwota zwrotu, jaka obowiązuje w danej firmie, to w koszty księgujemy tylko kwotę do wysokości tego limitu.

Aneta Sobkowicz – ifirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA