REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Delegowanie pracowników zbyt sformalizowane

Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Delegowanie pracowników zbyt sformalizowane
Delegowanie pracowników zbyt sformalizowane
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zagraniczny pracodawca, który deleguje do Polski pracowników, aby nie narazić się na kary, musi dopełnić wielu formalności. Nowe obowiązki, wprowadzone ustawą z czerwca 2016 r., wiążą się z dodatkowymi czynnościami, o których przedsiębiorcy często nie wiedzą.

Przepisy ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług obowiązują od ponad roku. Ich wprowadzenie wynikało z konieczności wdrożenia Dyrektywy 2014/67/UE. Najważniejszym celem tych regulacji jest znaczące zwiększenie ochrony pracowników oraz poszerzenie zadań i kompetencji Państwowej Inspekcji Pracy (PIP).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Najistotniejszym z wymogów wynikających z ustawy jest zapewnienie pracownikom delegowanym na terytorium Polski przynajmniej podstawowych warunków pracy, które nie odbiegają od tych przewidzianych w polskim kodeksie pracy i pozostałych przepisach prawa pracy. Jednak obowiązkiem generującym najwięcej formalności jest konieczność składania do PIP szczegółowych oświadczeń o delegowaniu, na przeznaczonych do tego formularzach, najpóźniej  w dniu  rozpoczęcia delegowania.

Obecnie funkcjonują tylko dwa rodzaje formularzy, tj. oświadczenie o delegowaniu oraz oświadczenie aktualizacyjne. Sprawdzają się one w zasadzie wtedy, gdy delegowana jest grupa pracowników w tym samym celu i na ten sam okres. Natomiast gdy wykonywane są prace specjalistyczne, a poszczególne osoby są delegowane na różne okresy, zaczynają się formalne trudności. W takim przypadku należy wypełnić wiele formularzy o bardzo podobnej treści. Ponadto specjalistyczne prace często cechuje potrzeba przedłużenia czasu delegowania czy też zmiany miejsca wykonywania pracy, natomiast formularz w obecnej formie nie przewiduje możliwości zgłoszenia tego typu modyfikacji.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

REKLAMA

Kolejnym obciążeniem pracodawców jest obowiązek przechowywania dokumentacji pracowniczej osób delegowanych, do której zalicza się: kopię umowy o pracę, dokumentację w zakresie czasu pracy oraz dokumenty określające wysokość wynagrodzenia. Na żądanie PIP dokumenty te, wraz z tłumaczeniem na język polski, należy  przedłożyć  jej w bardzo krótkim terminie -  w okresie delegowania termin ten wynosi 5 dni roboczych. Co istotne, PIP może żądać powyższych dokumentów nawet do 2 lat po zakończeniu delegacji – wtedy przedsiębiorca musi je złożyć w ciągu 15 dni roboczych. Za niewykonanie tego obowiązku lub spóźnione jego wykonanie, ustawodawca przewidział karę grzywny w wysokości do 30 000 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kodeks pracy 2017 - Praktyczny komentarz z przykładami (książka)

 Do nowych obowiązków pracodawcy należy również wyznaczenie osoby upoważnionej do pośredniczenia w kontaktach z Państwową Inspekcją Pracy oraz do przesyłania i otrzymywania dokumentów lub zawiadomień.

Mając powyższe na uwadze należy podkreślić znaczącą ilość nowych obowiązków, a także skomplikowane rozwiązania zastosowane przez ustawodawcę. To powoduje, że zagraniczni przedsiębiorcy obarczeni są bardzo poważnymi problemami, z którymi mogliby nie poradzić sobie nawet przedsiębiorcy, którzy od dawna stale prowadzą działalność na terenie Polski. Wielu problemów praktycznych nastręczają szczególnie formularze zawierające oświadczenia o delegowaniu. Niezwykle krótkie są również terminy na dostarczenie żądanej dokumentacji wraz z jej tłumaczeniem.

Autorzy:

Tomasz Pleśniak, radca prawny, senior associate we wrocławskim biurze Rödl & Partner

Anna Hadasik, aplikantka radcowska, prawnik we wrocławskim biurze Rödl & Partner

http://www.roedl.com/pl/pl/

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

REKLAMA

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA