REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Delegowanie pracowników zbyt sformalizowane

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Delegowanie pracowników zbyt sformalizowane
Delegowanie pracowników zbyt sformalizowane
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zagraniczny pracodawca, który deleguje do Polski pracowników, aby nie narazić się na kary, musi dopełnić wielu formalności. Nowe obowiązki, wprowadzone ustawą z czerwca 2016 r., wiążą się z dodatkowymi czynnościami, o których przedsiębiorcy często nie wiedzą.

Przepisy ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług obowiązują od ponad roku. Ich wprowadzenie wynikało z konieczności wdrożenia Dyrektywy 2014/67/UE. Najważniejszym celem tych regulacji jest znaczące zwiększenie ochrony pracowników oraz poszerzenie zadań i kompetencji Państwowej Inspekcji Pracy (PIP).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Najistotniejszym z wymogów wynikających z ustawy jest zapewnienie pracownikom delegowanym na terytorium Polski przynajmniej podstawowych warunków pracy, które nie odbiegają od tych przewidzianych w polskim kodeksie pracy i pozostałych przepisach prawa pracy. Jednak obowiązkiem generującym najwięcej formalności jest konieczność składania do PIP szczegółowych oświadczeń o delegowaniu, na przeznaczonych do tego formularzach, najpóźniej  w dniu  rozpoczęcia delegowania.

Obecnie funkcjonują tylko dwa rodzaje formularzy, tj. oświadczenie o delegowaniu oraz oświadczenie aktualizacyjne. Sprawdzają się one w zasadzie wtedy, gdy delegowana jest grupa pracowników w tym samym celu i na ten sam okres. Natomiast gdy wykonywane są prace specjalistyczne, a poszczególne osoby są delegowane na różne okresy, zaczynają się formalne trudności. W takim przypadku należy wypełnić wiele formularzy o bardzo podobnej treści. Ponadto specjalistyczne prace często cechuje potrzeba przedłużenia czasu delegowania czy też zmiany miejsca wykonywania pracy, natomiast formularz w obecnej formie nie przewiduje możliwości zgłoszenia tego typu modyfikacji.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

REKLAMA

Kolejnym obciążeniem pracodawców jest obowiązek przechowywania dokumentacji pracowniczej osób delegowanych, do której zalicza się: kopię umowy o pracę, dokumentację w zakresie czasu pracy oraz dokumenty określające wysokość wynagrodzenia. Na żądanie PIP dokumenty te, wraz z tłumaczeniem na język polski, należy  przedłożyć  jej w bardzo krótkim terminie -  w okresie delegowania termin ten wynosi 5 dni roboczych. Co istotne, PIP może żądać powyższych dokumentów nawet do 2 lat po zakończeniu delegacji – wtedy przedsiębiorca musi je złożyć w ciągu 15 dni roboczych. Za niewykonanie tego obowiązku lub spóźnione jego wykonanie, ustawodawca przewidział karę grzywny w wysokości do 30 000 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kodeks pracy 2017 - Praktyczny komentarz z przykładami (książka)

 Do nowych obowiązków pracodawcy należy również wyznaczenie osoby upoważnionej do pośredniczenia w kontaktach z Państwową Inspekcją Pracy oraz do przesyłania i otrzymywania dokumentów lub zawiadomień.

Mając powyższe na uwadze należy podkreślić znaczącą ilość nowych obowiązków, a także skomplikowane rozwiązania zastosowane przez ustawodawcę. To powoduje, że zagraniczni przedsiębiorcy obarczeni są bardzo poważnymi problemami, z którymi mogliby nie poradzić sobie nawet przedsiębiorcy, którzy od dawna stale prowadzą działalność na terenie Polski. Wielu problemów praktycznych nastręczają szczególnie formularze zawierające oświadczenia o delegowaniu. Niezwykle krótkie są również terminy na dostarczenie żądanej dokumentacji wraz z jej tłumaczeniem.

Autorzy:

Tomasz Pleśniak, radca prawny, senior associate we wrocławskim biurze Rödl & Partner

Anna Hadasik, aplikantka radcowska, prawnik we wrocławskim biurze Rödl & Partner

http://www.roedl.com/pl/pl/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA