REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Delegowanie pracowników zbyt sformalizowane

Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Delegowanie pracowników zbyt sformalizowane
Delegowanie pracowników zbyt sformalizowane
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zagraniczny pracodawca, który deleguje do Polski pracowników, aby nie narazić się na kary, musi dopełnić wielu formalności. Nowe obowiązki, wprowadzone ustawą z czerwca 2016 r., wiążą się z dodatkowymi czynnościami, o których przedsiębiorcy często nie wiedzą.

Przepisy ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług obowiązują od ponad roku. Ich wprowadzenie wynikało z konieczności wdrożenia Dyrektywy 2014/67/UE. Najważniejszym celem tych regulacji jest znaczące zwiększenie ochrony pracowników oraz poszerzenie zadań i kompetencji Państwowej Inspekcji Pracy (PIP).

REKLAMA

Autopromocja

Najistotniejszym z wymogów wynikających z ustawy jest zapewnienie pracownikom delegowanym na terytorium Polski przynajmniej podstawowych warunków pracy, które nie odbiegają od tych przewidzianych w polskim kodeksie pracy i pozostałych przepisach prawa pracy. Jednak obowiązkiem generującym najwięcej formalności jest konieczność składania do PIP szczegółowych oświadczeń o delegowaniu, na przeznaczonych do tego formularzach, najpóźniej  w dniu  rozpoczęcia delegowania.

Obecnie funkcjonują tylko dwa rodzaje formularzy, tj. oświadczenie o delegowaniu oraz oświadczenie aktualizacyjne. Sprawdzają się one w zasadzie wtedy, gdy delegowana jest grupa pracowników w tym samym celu i na ten sam okres. Natomiast gdy wykonywane są prace specjalistyczne, a poszczególne osoby są delegowane na różne okresy, zaczynają się formalne trudności. W takim przypadku należy wypełnić wiele formularzy o bardzo podobnej treści. Ponadto specjalistyczne prace często cechuje potrzeba przedłużenia czasu delegowania czy też zmiany miejsca wykonywania pracy, natomiast formularz w obecnej formie nie przewiduje możliwości zgłoszenia tego typu modyfikacji.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Kolejnym obciążeniem pracodawców jest obowiązek przechowywania dokumentacji pracowniczej osób delegowanych, do której zalicza się: kopię umowy o pracę, dokumentację w zakresie czasu pracy oraz dokumenty określające wysokość wynagrodzenia. Na żądanie PIP dokumenty te, wraz z tłumaczeniem na język polski, należy  przedłożyć  jej w bardzo krótkim terminie -  w okresie delegowania termin ten wynosi 5 dni roboczych. Co istotne, PIP może żądać powyższych dokumentów nawet do 2 lat po zakończeniu delegacji – wtedy przedsiębiorca musi je złożyć w ciągu 15 dni roboczych. Za niewykonanie tego obowiązku lub spóźnione jego wykonanie, ustawodawca przewidział karę grzywny w wysokości do 30 000 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kodeks pracy 2017 - Praktyczny komentarz z przykładami (książka)

 Do nowych obowiązków pracodawcy należy również wyznaczenie osoby upoważnionej do pośredniczenia w kontaktach z Państwową Inspekcją Pracy oraz do przesyłania i otrzymywania dokumentów lub zawiadomień.

Mając powyższe na uwadze należy podkreślić znaczącą ilość nowych obowiązków, a także skomplikowane rozwiązania zastosowane przez ustawodawcę. To powoduje, że zagraniczni przedsiębiorcy obarczeni są bardzo poważnymi problemami, z którymi mogliby nie poradzić sobie nawet przedsiębiorcy, którzy od dawna stale prowadzą działalność na terenie Polski. Wielu problemów praktycznych nastręczają szczególnie formularze zawierające oświadczenia o delegowaniu. Niezwykle krótkie są również terminy na dostarczenie żądanej dokumentacji wraz z jej tłumaczeniem.

Autorzy:

Tomasz Pleśniak, radca prawny, senior associate we wrocławskim biurze Rödl & Partner

Anna Hadasik, aplikantka radcowska, prawnik we wrocławskim biurze Rödl & Partner

http://www.roedl.com/pl/pl/

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w branży finansowej: Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych

W dynamicznie zmieniającym się świecie finansów, bycie na bieżąco z trendami i nowymi regulacjami to klucz do sukcesu. Dlatego już w marcu 2025 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży – Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych – KONEL. To niepowtarzalna okazja, by poszerzyć wiedzę, nawiązać kontakty i zyskać przewagę konkurencyjną.

Urojona podmiotowość podatników - skutki. Błędne przekonanie, czy świadome oszustwo?

Czy można mieć urojenia podatkowe? Oczywiście tak i mogą z nich wynikać nawet realne w sensie prawnym zobowiązania podatkowe. Nie jest to również zjawisko na wskroś marginalne, bo owe urojenia wynikają z błędnego odczytania i zastosowania norm prawnych, przy czym ów błąd wcale nie musi być czymś nieuświadomionym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

REKLAMA

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

REKLAMA

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA