REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady zatrudniania pracowników tymczasowych – bezpieczniej dla pracowników i przedsiębiorców

Nowe zasadach zatrudnienia pracowników tymczasowych – bezpieczniej dla pracowników i przedsiębiorców
Nowe zasadach zatrudnienia pracowników tymczasowych – bezpieczniej dla pracowników i przedsiębiorców
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 10 maja br. prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o pracownikach tymczasowych. Nowe regulacje w wielu obszarach wyrównują ochronę pracowników tymczasowych i osób zatrudnionych na umowę o pracę. Część zmian ma wejść w życie od 1 czerwca 2017 r. Jak nowelizacja wpłynie na rynek pracy?

Firmy coraz częściej korzystają z zatrudniania pracowników za pośrednictwem wyspecjalizowanych agencji pracy tymczasowej. Przyśpiesza to znalezienie i zatrudnienie odpowiednio wykwalifikowanego pracownika oraz zdejmuje z pracodawcy część obowiązków. Celem zmiany przepisów jest poprawa warunków zatrudnienia, zwiększenie ochrony pracowników tymczasowych oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa prawnego pracodawców korzystających z usług agencji. Jednak wspomniane rozwiązanie ma również wady.

REKLAMA

Autopromocja

Pracodawca nie zatrudni po raz kolejny pracownika po 18 miesiącach pracy

Najistotniejszą zmianą dla pracodawców korzystających z usług agencji jest ograniczenie czasu zatrudnienia na umowie tymczasowej do nie więcej niż 18 miesięcy w ciągu 3 lat. Pracodawca nie będzie miał możliwości zatrudnić tego samego pracownika po upływie limitu czasu również wtedy, gdy wskaże go jako kandydata do pracy inna agencja. Zmienione przepisy uszczelnią lukę prawną. Dotąd sposobem na obejście limitu czasu zatrudnienia było zawarcie kolejnej umowy za pośrednictwem innej agencji, bywało że powiązanej kapitałowo z agencją pierwotną. Po wprowadzeniu nowelizacji przepisów takie rozwiązania nie będą już możliwe.

Polecamy: Kodeks pracy 2017 - Praktyczny komentarz z przykładami (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Nowe przepisy w dłuższym okresie ograniczą atrakcyjność zatrudniania pracowników tymczasowych jako alternatywy do zatrudniania pracowników na umowę o pracę. Gdy dobrze oceniany pracownik tymczasowy przepracuje 18 miesięcy, firma stanie wobec konieczności podpisania z nim umowy o pracę lub szukania kolejnego kandydata. Każdorazowo oznacza to wzrost kosztów przedsiębiorcy. Firmy, które są nieprzygotowane do zarządzania podobną zmianą w obszarze kadr i płac, stracą na elastyczności w zarządzaniu zasobami ludzkimi” – ocenia Piotr Ciski, dyrektor zarządzający Sage w Polsce.

Nie każdą pracę będzie można powierzyć pracownikom tymczasowym

W zmienionej ustawie wprowadzono również zabezpieczenie przed celowym zastępowaniem pracowników etatowych osobami zatrudnionymi za pośrednictwem agencji. Pracodawca nie będzie mógł zatrudnić pracownika tymczasowego do pracy, którą wcześniej wykonywał pracownik zatrudniony na stałe przez okres ostatnich trzech miesięcy, a który został zwolniony z pracy przez pracodawcę z przyczyn nie leżących po stronie pracownika. Trzeba pamiętać, że Kontrolerzy Państwowej Inspekcji Pracy będą analizować rodzaj powierzonej pracy, a nie stanowisko zajmowane przez zwolnionego pracownika.

Obowiązek przedstawienia zasad wynagradzania

Kolejną nowością jest wprowadzenie obowiązku przedstawiania na wniosek agencji pracy zasad wynagradzania pracowników w firmie. Ma to na celu zapewnienie podobnych warunków pracy i płacy dla osób zatrudnionych bezpośrednio przez pracodawcę i tych, którzy są zatrudniani za pośrednictwem agencji. Agencja pracy tymczasowej będzie zobowiązana do przedstawienia na piśmie pracownikowi informacji otrzymanych od pracodawcy.

Ciąża przedłuży umowę pracy tymczasowej do dnia porodu

Nowelizacja zrównuje prawa kobiet w ciąży zatrudnionych w oparciu o Kodeks Pracy i zatrudnionych na umowach tymczasowych. Jeśli umowa kobiety zatrudnionej za pośrednictwem agencji wygasa po upływie trzeciego miesiąca ciąży, umowa podlega przedłużeniu do dnia porodu. Wprowadzenie tego przepisu umożliwi pracownicy otrzymanie zasiłku macierzyńskiego po porodzie.

Zobacz także: Kadry


Zwiększenie bezpieczeństwa prawnego przedsiębiorcy

Wprowadzane zmiany prawa mają również na celu ochronę firm współpracujących z agencjami pracy tymczasowej. Rosnąca w ostatnich latach popularność outsourcingu kadrowego spowodowała dużą dynamikę na rynku agencji pracy – wiele z nich upadło bez zaspokojenia roszczeń pracowniczych pozostawiając przedsiębiorców w kłopocie.

Nowe przepisy wprowadzają także obowiązek posiadania przez agencje zabezpieczeń finansowych w formie gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej na zaspokojenie roszczeń pracowniczych wraz z sankcjami. Zobowiązują one również marszałków województw do sprawdzania, czy agencje pracy tymczasowej nie mają zaległości w opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne.

„Wprowadzenie nadzoru nad agencjami pracy tymczasowej stanowi rzeczywiste zabezpieczenie przedsiębiorców i pracowników, ponieważ ograniczy to firmom ryzyko współpracy z nierzetelną agencją. W dotychczasowym stanie prawnym możliwa jest sytuacja, w której firma wywiązuje się z płatności wobec agencji, natomiast agencja nie wypłaca wynagrodzenia pracownikom i nie wywiązuje się z płatności na konta organów skarbowych oraz ZUS” – dodaje Piotr Ciski.

Rozszerzenie kompetencji kontrolnych Państwowej Inspekcji Pracy

Skuteczność egzekwowania wprowadzonych przepisów prawa ma być zapewniona przez większą liczbę kontroli i nadanie dodatkowych uprawnień Państwowej Inspekcji Pracy. W celu ułatwienia nadzoru nad agencjami pracy wprowadzono prawny wymóg posiadania przez agencje lokalu na biuro. Nie ma jednak jeszcze konkretnych informacji odnośnie zwiększenia kompetencji w zakresie kontroli PIP. Powinniśmy je poznać w drugim kwartale tego roku.

Autopromocja
Sage sp. z o.o

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA