REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady zatrudniania pracowników tymczasowych – bezpieczniej dla pracowników i przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowe zasadach zatrudnienia pracowników tymczasowych – bezpieczniej dla pracowników i przedsiębiorców
Nowe zasadach zatrudnienia pracowników tymczasowych – bezpieczniej dla pracowników i przedsiębiorców
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 10 maja br. prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o pracownikach tymczasowych. Nowe regulacje w wielu obszarach wyrównują ochronę pracowników tymczasowych i osób zatrudnionych na umowę o pracę. Część zmian ma wejść w życie od 1 czerwca 2017 r. Jak nowelizacja wpłynie na rynek pracy?

Firmy coraz częściej korzystają z zatrudniania pracowników za pośrednictwem wyspecjalizowanych agencji pracy tymczasowej. Przyśpiesza to znalezienie i zatrudnienie odpowiednio wykwalifikowanego pracownika oraz zdejmuje z pracodawcy część obowiązków. Celem zmiany przepisów jest poprawa warunków zatrudnienia, zwiększenie ochrony pracowników tymczasowych oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa prawnego pracodawców korzystających z usług agencji. Jednak wspomniane rozwiązanie ma również wady.

REKLAMA

Pracodawca nie zatrudni po raz kolejny pracownika po 18 miesiącach pracy

Najistotniejszą zmianą dla pracodawców korzystających z usług agencji jest ograniczenie czasu zatrudnienia na umowie tymczasowej do nie więcej niż 18 miesięcy w ciągu 3 lat. Pracodawca nie będzie miał możliwości zatrudnić tego samego pracownika po upływie limitu czasu również wtedy, gdy wskaże go jako kandydata do pracy inna agencja. Zmienione przepisy uszczelnią lukę prawną. Dotąd sposobem na obejście limitu czasu zatrudnienia było zawarcie kolejnej umowy za pośrednictwem innej agencji, bywało że powiązanej kapitałowo z agencją pierwotną. Po wprowadzeniu nowelizacji przepisów takie rozwiązania nie będą już możliwe.

Polecamy: Kodeks pracy 2017 - Praktyczny komentarz z przykładami (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Nowe przepisy w dłuższym okresie ograniczą atrakcyjność zatrudniania pracowników tymczasowych jako alternatywy do zatrudniania pracowników na umowę o pracę. Gdy dobrze oceniany pracownik tymczasowy przepracuje 18 miesięcy, firma stanie wobec konieczności podpisania z nim umowy o pracę lub szukania kolejnego kandydata. Każdorazowo oznacza to wzrost kosztów przedsiębiorcy. Firmy, które są nieprzygotowane do zarządzania podobną zmianą w obszarze kadr i płac, stracą na elastyczności w zarządzaniu zasobami ludzkimi” – ocenia Piotr Ciski, dyrektor zarządzający Sage w Polsce.

Nie każdą pracę będzie można powierzyć pracownikom tymczasowym

W zmienionej ustawie wprowadzono również zabezpieczenie przed celowym zastępowaniem pracowników etatowych osobami zatrudnionymi za pośrednictwem agencji. Pracodawca nie będzie mógł zatrudnić pracownika tymczasowego do pracy, którą wcześniej wykonywał pracownik zatrudniony na stałe przez okres ostatnich trzech miesięcy, a który został zwolniony z pracy przez pracodawcę z przyczyn nie leżących po stronie pracownika. Trzeba pamiętać, że Kontrolerzy Państwowej Inspekcji Pracy będą analizować rodzaj powierzonej pracy, a nie stanowisko zajmowane przez zwolnionego pracownika.

Obowiązek przedstawienia zasad wynagradzania

Kolejną nowością jest wprowadzenie obowiązku przedstawiania na wniosek agencji pracy zasad wynagradzania pracowników w firmie. Ma to na celu zapewnienie podobnych warunków pracy i płacy dla osób zatrudnionych bezpośrednio przez pracodawcę i tych, którzy są zatrudniani za pośrednictwem agencji. Agencja pracy tymczasowej będzie zobowiązana do przedstawienia na piśmie pracownikowi informacji otrzymanych od pracodawcy.

Ciąża przedłuży umowę pracy tymczasowej do dnia porodu

Nowelizacja zrównuje prawa kobiet w ciąży zatrudnionych w oparciu o Kodeks Pracy i zatrudnionych na umowach tymczasowych. Jeśli umowa kobiety zatrudnionej za pośrednictwem agencji wygasa po upływie trzeciego miesiąca ciąży, umowa podlega przedłużeniu do dnia porodu. Wprowadzenie tego przepisu umożliwi pracownicy otrzymanie zasiłku macierzyńskiego po porodzie.

Zobacz także: Kadry


Zwiększenie bezpieczeństwa prawnego przedsiębiorcy

Wprowadzane zmiany prawa mają również na celu ochronę firm współpracujących z agencjami pracy tymczasowej. Rosnąca w ostatnich latach popularność outsourcingu kadrowego spowodowała dużą dynamikę na rynku agencji pracy – wiele z nich upadło bez zaspokojenia roszczeń pracowniczych pozostawiając przedsiębiorców w kłopocie.

Nowe przepisy wprowadzają także obowiązek posiadania przez agencje zabezpieczeń finansowych w formie gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej na zaspokojenie roszczeń pracowniczych wraz z sankcjami. Zobowiązują one również marszałków województw do sprawdzania, czy agencje pracy tymczasowej nie mają zaległości w opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne.

„Wprowadzenie nadzoru nad agencjami pracy tymczasowej stanowi rzeczywiste zabezpieczenie przedsiębiorców i pracowników, ponieważ ograniczy to firmom ryzyko współpracy z nierzetelną agencją. W dotychczasowym stanie prawnym możliwa jest sytuacja, w której firma wywiązuje się z płatności wobec agencji, natomiast agencja nie wypłaca wynagrodzenia pracownikom i nie wywiązuje się z płatności na konta organów skarbowych oraz ZUS” – dodaje Piotr Ciski.

Rozszerzenie kompetencji kontrolnych Państwowej Inspekcji Pracy

Skuteczność egzekwowania wprowadzonych przepisów prawa ma być zapewniona przez większą liczbę kontroli i nadanie dodatkowych uprawnień Państwowej Inspekcji Pracy. W celu ułatwienia nadzoru nad agencjami pracy wprowadzono prawny wymóg posiadania przez agencje lokalu na biuro. Nie ma jednak jeszcze konkretnych informacji odnośnie zwiększenia kompetencji w zakresie kontroli PIP. Powinniśmy je poznać w drugim kwartale tego roku.

Sage sp. z o.o
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA