REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w prawie pracy w 2017 r.

 Kancelaria Prawna Nowicki & Ziemczyk Adwokaci i Radcowie prawni Sp. P.
Specjaliści od prawa pracy, prawa nieruchomości i prawa korporacyjnego
Zmiany w prawie pracy w 2017 r. /shutterstock.com
Zmiany w prawie pracy w 2017 r. /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2017 roku zmieniły się nie tylko akty prawne związane z prawem pracy, ale także takie, które w sposób ogólny odnoszą się do sfery zatrudniania pracowników oraz innych osób. Niewielkie modyfikacje czekają na pracodawców również w zakresie ubezpieczeń społecznych oraz prawa podatkowego.

Zmiana wysokości i zasad ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

1 stycznia 2017 r. w życie weszło rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 września 2016 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2017 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 1456), które określi wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę przysługującego pracownikom na kwotę 2000 złotych brutto.

REKLAMA

Autopromocja

Wprowadzone zostały również nowe zasady ustalania wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę. Od 1 stycznia 2017 roku nie wlicza się już do minimalnego wynagrodzenia dodatku do wynagrodzenia za pracę w porze nocnej. Natomiast wynagrodzenie, które wypłacane będzie pracownikowi w pierwszym roku jego pracy nie będzie mogło zostać już obniżone do 80% minimalnego wynagrodzenia za pracę, tak jak jest to dopuszczalne obecnie.

Rewolucja w umowach zlecenia oraz umowach o świadczenie usług

Kolejna, dawno zapowiadana nowelizacja, która weszła w życie od 1 stycznia 2017 r. dotyczy zmian w zakresie umów zlecenia oraz umów o świadczenie usług, do których stosuje się przepisy o zleceniu [Ustawa z dnia 23 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 1265)]. W pierwszej kolejności należy więc zaznaczyć, że wprowadzona zostanie minimalna stawka godzinowa wynagrodzenia dla zleceniodawcy. W efekcie wysokość stawki godzinowej wykonywania zlecenia w 2017 r. została określona na 13 złotych brutto.

Wynagrodzenie wypłacane zleceniobiorcom zostało również objęte ochroną podobną do ochrony, jaka obecnie przysługuje wynagrodzeniu za pracę. Zleceniobiorca nie będzie mógł bowiem zrzec się prawa do niej, ani przenieść go na inną osobę. Zleceniodawca zostanie natomiast obłożony sankcją w postaci grzywny od 1000 zł do 30000 zł, za niewypłacanie wynagrodzenia w wysokości odpowiadającego minimalnej stawce godzinowej. Jeśli więc zleceniobiorca w umowie zlecenia będzie miał określoną niższą stawkę niż wynikająca z przepisów prawa, będzie się mu należało wynagrodzenie wynikające z minimalnej stawki godzinowej. Nowe uprawnienia w zakresie kontroli tego zagadnienia otrzyma także Państwowa Inspekcja Pracy.

Wynagrodzenie zleceniobiorcy w części odpowiadające stawce minimalnej będzie musiało zostać wypłacone w pieniądzu, zaś gdy umowa zostanie zawarta na okres dłuższy niż miesiąc, jego wypłata musi być dokonywana co miesiąc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo, na zleceniodawców nałożony został obowiązek potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia, który powinien zostać określony w umowie zlecenia, zaś w przypadku braku takich postanowień zleceniobiorca będzie przedstawiał zleceniodawcy do potwierdzenia liczbę godzin wykonania zlecenia. Dokumentacja dotycząca tej kwestii będzie musiała być natomiast przechowywana przez okres co najmniej 3 lat od dnia, w którym wynagrodzenie stało się wymagalne.
Nowelizacja nie dotyczy osób wykonujących pracę w oparciu o umowę o dzieło, umowę agencyjną, otrzymującym wynagrodzenie prowizyjne, czy też świadczącym szeroko określone w ustawie usługi opiekuńcze przez okres dłuższy niż 1 doba, a także osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, które podzlecają wykonanie prac innym osobom.

Polecamy: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r. (książka)

Zobacz także: Kadry


Ułatwienia dla przedsiębiorców (tzw. „100 zmian dla firm”)

Od początku nowego roku zaczęły obowiązywać także zmiany wprowadzone ustawą z dnia 16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców.

REKLAMA

Wydłużony zostanie okres na odwołanie się pracownika do sądu pracy od wypowiedzenia umowy o pracę, oświadczenia o rozwiązaniu umowy o pracę z pracownikiem bez zachowania okresu wypowiedzenia oraz z żądaniem nawiązania umowy o pracę do 21 dni od dnia doręczenia odpowiedniego pisma pracownikowi w tym zakresie. Zasada ta dotyczyła będzie również tych pracowników, których terminy na odwołanie się do sądu pracy nie upłynęły przed dniem wejścia w życie ustawy.

Podwyższone zostanie również kryterium liczbowe, od którego zależeć będzie obowiązek wprowadzenia w zakładzie pracy regulaminu pracy, regulaminu wynagradzania lub zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. W związku z tym pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 pracowników będą mieli obowiązek stworzenia tych dokumentów, zaś Ci, którzy nie przekroczą tego limitu będą mieli jedynie uprawnienie do podjęcia takiej czynności. W przypadku natomiast zatrudniania co najmniej 20, ale mniej niż 50 pracowników, obowiązek powyższy powstanie wyłącznie w razie żądania związków zawodowych w tym przedmiocie.

Nowelizacja wprowadzi również formę pisemną pod rygorem nieważności dla umów o współodpowiedzialności materialnej pracowników, przy czym zmiany te dotyczyły będą wyłącznie umów zawieranych od dnia 1 stycznia 2017 r., zaś w zakresie wydawania świadectw pracy wprowadzone zostaną zasady zgodnie z którymi: (1) w razie ponownego zatrudnienia pracownika świadectwo pracy wydane zostanie wyłącznie na wniosek pracownika złożony w terminie 7 dni, (2) natomiast w przypadku zakończenia umowy o pracę pracodawca będzie miał obowiązek wydać świadectwo pracy za wszystkie okresy zatrudnienia, za które dotychczas nie wydano świadectwa, w terminie 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy.

Polecamy: Kodeks pracy 2017 Praktyczny komentarz z przykładami (książka)

Pakiet „100 zmian dla firm” wprowadzi również zasadę, zgodnie z którą ZUS będzie mógł podwyższać wysokość składki wypadkowej do 150% prawidłowo obliczonej składki w razie, gdy płatnik składek pomimo wezwania uchyla się od złożenia prawidłowo ustalonych informacji ZUS IWA lub korygujących dokumenty rozliczeniowe. Dotyczyć to będzie jednak wyłącznie postępowań wszczętych po dniu wejścia w życie ustawy.

Podsumowanie

Podsumowując należy zauważyć, że zmiany, którą wejdą w życie od 1 stycznia 2017 r., zakładają wprowadzenie wielu modyfikacji istniejących obecnie zasad – tak więc przedsiębiorcy muszą się więc przygotować m.in. na konieczność zmian treści umów prawa cywilnego zawartych w zakładzie pracy, a także szerokie kontrole Państwowej Inspekcji Pracy, które ze względu na nowe uprawnienia tego podmiotu mogą przybrać wzmożony charakter.

Zmiany w prawie pracy w 2017 roku – cz. I

Źródło: Kancelaria Nowicki i Ziemczyk

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak rozliczyć VAT w transakcjach łańcuchowych. Przypadek, gdy towar jest wywożony z Polski

Osoba prowadząca spółkę A z siedzibą w Holandii, będąca czynnym podatnikiem VAT UE w Holandii, ale zarejestrowana też do VAT UE w Polsce, zleca polskiej firmie B (produkcyjnej) wykonanie mebli. Polski kontrahent B, aby ograniczyć koszty transportu, dokonuje dostawy za pośrednictwem firm transportowych bezpośrednio do C (trzeciego podmiotu) w Unii, ale też do C1 – poza Unię. Firma B wystawi fakturę dla firmy A z 23% VAT za dostawę mebli (i doliczy też koszt usługi transportu), z jej polskim numerem VAT. Firma A rozliczy transakcję netto w Holandii z uwzględnieniem odpowiedniej stawki VAT, a VAT naliczony odlicza w Polsce. Czy tak powinna wyglądać taka transakcja?

MiCA a podatki od kryptowalut w Polsce – czy czekają nas zmiany?

Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets) to jeden z najważniejszych aktów prawnych dotyczących rynku kryptowalut w Unii Europejskiej. Od lat było uważnie obserwowane zarówno przez inwestorów, jak i dostawców usług związanych z walutami wirtualnymi (CASP – Crypto-Asset Service Providers). Obie grupy zastanawiały się, jak nowe regulacje wpłyną na ich działalność. MiCA wprowadza kompleksowe zasady dotyczące emisji, obrotu i nadzoru nad kryptoaktywami, zmieniając sposób funkcjonowania branży. Choć rozporządzenie koncentruje się głównie na aspektach prawnych i organizacyjnych, to warto zastanowić się, czy jego wejście w życie może mieć także istotne konsekwencje podatkowe. Czy nowa regulacja wpłynie pośrednio lub bezpośrednio na polskie przepisy? Czy MiCA wpłynie na opodatkowanie w Polsce? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

Ulga na internet 2025. Komu przysługuje ulga na internet 2025? Ile można odliczyć za internet?

Ulga na internet to jedno z odliczeń, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania i tym samym obniżyć należny podatek. Choć jest to świadczenie znane od lat, nie każdy podatnik może z niego skorzystać. Komu przysługuje ulga na internet? Ile można zaoszczędzić i czy można skorzystać z ulgi więcej niż raz? Sprawdź, co warto wiedzieć przed rozliczeniem PIT za 2024 rok.

Outsourcing pojedynczych procesów biznesowych. Każda firma może skorzystać. Jak?

Outsourcing pojedynczych procesów to rozwiązanie biznesowe polegające na przekazaniu wybranych elementów operacyjnych zewnętrznemu partnerowi, przy jednoczesnym zachowaniu kontroli nad całością działań. "Nowoczesne podejście do outsourcingu to przede wszystkim precyzja i elastyczność. Firmy nie muszą już wybierać między pełną kontrolą a efektywnością – mogą osiągnąć oba cele, przekazując zewnętrznym partnerom dokładnie te procesy, które przyniosą największą wartość." – tłumaczy Maciej Paraszczak, Prezes Meritoros SA.

REKLAMA

Podatek katastralny w Polsce - póki co niemożliwy do wprowadzenia. Nie ma katastru ani powszechnej taksacji nieruchomości. Ministerstwo Finansów nawet nie analizuje

W tak zwanej przestrzeni medialnej od lat pojawiają się - najczęściej w alarmistycznym, czy wręcz tabloidowym tonie - informacje o możliwym wprowadzeniu w Polsce podatku katastralnego, czyli podatku liczonego od wartości nieruchomości. Czy mamy się czego obawiać? W dniu 26 lutego 2025 r. Ministerstwo Finansów odpowiedziało na pytania naszej redakcji dot. planów wprowadzenia tego podatku w naszym kraju. Wyjaśniamy też co jest konieczne do wprowadzenia tego podatku i dlaczego nie będzie podatku katastralnego w Polsce, przynajmniej przez najbliższych kilka (może nawet 10) lat.

Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe – obowiązek tworzenia, przepisy prawne, metodologia wyceny, rola i obowiązki aktuariusza (biura aktuarialnego), prezentacja w sprawozdaniu finansowym

Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe zgodnie z UoR, MSR 19, KSR 6, KSA 1.

Deregulacja prawa. Inicjatywa SprawdzaMy R. Brzoski: druga tura pomysłów. Np. 12 miesięczne vacatio legis dla zmian podatkowych

SprawdzaMy – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski - powstała z pomysłu Rafała Brzoski - otrzymała już niemal 10 tysięcy zgłoszeń, a ponad 1500 ekspertów wyraziło chęć uczestniczenia w pracach Zespołów. Druga tura pomysłów została już opublikowane na stronach www.sprawdzamy.com – można je przeanalizować, a także oddać głos na dowolną liczbę inicjatyw. Najważniejsze z nich dotyczą m.in.: zniesienia obowiązku badań okresowych niepełnosprawnych, ograniczenie kradzieży tożsamości, elektroniczne paragony fiskalne, wdrożenie usług cyfrowych, 12-miesięczne vacatio legis, uproszczona egzekucja należności, aktualizacja interpretacji podatkowych czy pozyskiwanie informacji przez organy skarbowe z rejestrów publicznych.

Psy zamiast ochroniarza. Czy ich utrzymanie można wrzucić w koszty? Odpowiedź skarbówki może zaskoczyć wielu przedsiębiorców!

Zamiast ochroniarza – dwa duże psy. Przedsiębiorca prowadzący handel i naprawę maszyn zapytał skarbówkę, czy wydatki na karmę, weterynarza i akcesoria dla czworonożnych stróżów mogą obniżyć jego podatek. Odpowiedź fiskusa może zaskoczyć wielu przedsiębiorców!

REKLAMA

Gospodarka obiegu zamkniętego. Czy ta idea ma jeszcze przyszłość w cieniu odwrotu od zielonej polityki?

Jeszcze kilka lat temu gospodarka cyrkularna była postrzegana jako fundament zrównoważonego rozwoju i kluczowy element walki ze zmianami klimatycznymi. Model ten, oparty na ponownym wykorzystaniu surowców i ograniczaniu wytwarzania odpadów, miał zrewolucjonizować światową gospodarkę. Jednak w 2025 roku staje on przed poważnym wyzwaniem – polityczne i gospodarcze zmiany powodują stopniowe odchodzenie od ambitnych celów środowiskowych. Ten temat komentuje dr Piotr Sosnowski z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

Gigantyczne oszustwo podatkowe wykryte przez KAS! Straty dla budżetu sięgają milionów

Świętokrzyska Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) ujawniła proceder wystawiania fikcyjnych faktur VAT przez firmę z branży transportowej. Działania służb doprowadziły do przeszukania kilkunastu miejsc w trzech województwach oraz zatrzymania dwóch osób. Straty budżetu państwa wynikające z nielegalnej działalności oszacowano na ponad 4 miliony złotych. Funkcjonariusze zabezpieczyli dokumentację podatkową, sprzęt elektroniczny, a nawet narkotyki. Śledztwo w tej sprawie wciąż trwa.

REKLAMA