REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w prawie pracy w 2017 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Kancelaria Prawna Nowicki & Ziemczyk Adwokaci i Radcowie prawni Sp. P.
Specjaliści od prawa pracy, prawa nieruchomości i prawa korporacyjnego
Zmiany w prawie pracy w 2017 r. /shutterstock.com
Zmiany w prawie pracy w 2017 r. /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2017 roku zmieniły się nie tylko akty prawne związane z prawem pracy, ale także takie, które w sposób ogólny odnoszą się do sfery zatrudniania pracowników oraz innych osób. Niewielkie modyfikacje czekają na pracodawców również w zakresie ubezpieczeń społecznych oraz prawa podatkowego.

Zmiana wysokości i zasad ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

1 stycznia 2017 r. w życie weszło rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 września 2016 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2017 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 1456), które określi wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę przysługującego pracownikom na kwotę 2000 złotych brutto.

REKLAMA

Wprowadzone zostały również nowe zasady ustalania wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę. Od 1 stycznia 2017 roku nie wlicza się już do minimalnego wynagrodzenia dodatku do wynagrodzenia za pracę w porze nocnej. Natomiast wynagrodzenie, które wypłacane będzie pracownikowi w pierwszym roku jego pracy nie będzie mogło zostać już obniżone do 80% minimalnego wynagrodzenia za pracę, tak jak jest to dopuszczalne obecnie.

Rewolucja w umowach zlecenia oraz umowach o świadczenie usług

REKLAMA

Kolejna, dawno zapowiadana nowelizacja, która weszła w życie od 1 stycznia 2017 r. dotyczy zmian w zakresie umów zlecenia oraz umów o świadczenie usług, do których stosuje się przepisy o zleceniu [Ustawa z dnia 23 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 1265)]. W pierwszej kolejności należy więc zaznaczyć, że wprowadzona zostanie minimalna stawka godzinowa wynagrodzenia dla zleceniodawcy. W efekcie wysokość stawki godzinowej wykonywania zlecenia w 2017 r. została określona na 13 złotych brutto.

Wynagrodzenie wypłacane zleceniobiorcom zostało również objęte ochroną podobną do ochrony, jaka obecnie przysługuje wynagrodzeniu za pracę. Zleceniobiorca nie będzie mógł bowiem zrzec się prawa do niej, ani przenieść go na inną osobę. Zleceniodawca zostanie natomiast obłożony sankcją w postaci grzywny od 1000 zł do 30000 zł, za niewypłacanie wynagrodzenia w wysokości odpowiadającego minimalnej stawce godzinowej. Jeśli więc zleceniobiorca w umowie zlecenia będzie miał określoną niższą stawkę niż wynikająca z przepisów prawa, będzie się mu należało wynagrodzenie wynikające z minimalnej stawki godzinowej. Nowe uprawnienia w zakresie kontroli tego zagadnienia otrzyma także Państwowa Inspekcja Pracy.

Wynagrodzenie zleceniobiorcy w części odpowiadające stawce minimalnej będzie musiało zostać wypłacone w pieniądzu, zaś gdy umowa zostanie zawarta na okres dłuższy niż miesiąc, jego wypłata musi być dokonywana co miesiąc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo, na zleceniodawców nałożony został obowiązek potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia, który powinien zostać określony w umowie zlecenia, zaś w przypadku braku takich postanowień zleceniobiorca będzie przedstawiał zleceniodawcy do potwierdzenia liczbę godzin wykonania zlecenia. Dokumentacja dotycząca tej kwestii będzie musiała być natomiast przechowywana przez okres co najmniej 3 lat od dnia, w którym wynagrodzenie stało się wymagalne.
Nowelizacja nie dotyczy osób wykonujących pracę w oparciu o umowę o dzieło, umowę agencyjną, otrzymującym wynagrodzenie prowizyjne, czy też świadczącym szeroko określone w ustawie usługi opiekuńcze przez okres dłuższy niż 1 doba, a także osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, które podzlecają wykonanie prac innym osobom.

Polecamy: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r. (książka)

Zobacz także: Kadry


Ułatwienia dla przedsiębiorców (tzw. „100 zmian dla firm”)

Od początku nowego roku zaczęły obowiązywać także zmiany wprowadzone ustawą z dnia 16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców.

REKLAMA

Wydłużony zostanie okres na odwołanie się pracownika do sądu pracy od wypowiedzenia umowy o pracę, oświadczenia o rozwiązaniu umowy o pracę z pracownikiem bez zachowania okresu wypowiedzenia oraz z żądaniem nawiązania umowy o pracę do 21 dni od dnia doręczenia odpowiedniego pisma pracownikowi w tym zakresie. Zasada ta dotyczyła będzie również tych pracowników, których terminy na odwołanie się do sądu pracy nie upłynęły przed dniem wejścia w życie ustawy.

Podwyższone zostanie również kryterium liczbowe, od którego zależeć będzie obowiązek wprowadzenia w zakładzie pracy regulaminu pracy, regulaminu wynagradzania lub zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. W związku z tym pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 pracowników będą mieli obowiązek stworzenia tych dokumentów, zaś Ci, którzy nie przekroczą tego limitu będą mieli jedynie uprawnienie do podjęcia takiej czynności. W przypadku natomiast zatrudniania co najmniej 20, ale mniej niż 50 pracowników, obowiązek powyższy powstanie wyłącznie w razie żądania związków zawodowych w tym przedmiocie.

Nowelizacja wprowadzi również formę pisemną pod rygorem nieważności dla umów o współodpowiedzialności materialnej pracowników, przy czym zmiany te dotyczyły będą wyłącznie umów zawieranych od dnia 1 stycznia 2017 r., zaś w zakresie wydawania świadectw pracy wprowadzone zostaną zasady zgodnie z którymi: (1) w razie ponownego zatrudnienia pracownika świadectwo pracy wydane zostanie wyłącznie na wniosek pracownika złożony w terminie 7 dni, (2) natomiast w przypadku zakończenia umowy o pracę pracodawca będzie miał obowiązek wydać świadectwo pracy za wszystkie okresy zatrudnienia, za które dotychczas nie wydano świadectwa, w terminie 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy.

Polecamy: Kodeks pracy 2017 Praktyczny komentarz z przykładami (książka)

Pakiet „100 zmian dla firm” wprowadzi również zasadę, zgodnie z którą ZUS będzie mógł podwyższać wysokość składki wypadkowej do 150% prawidłowo obliczonej składki w razie, gdy płatnik składek pomimo wezwania uchyla się od złożenia prawidłowo ustalonych informacji ZUS IWA lub korygujących dokumenty rozliczeniowe. Dotyczyć to będzie jednak wyłącznie postępowań wszczętych po dniu wejścia w życie ustawy.

Podsumowanie

Podsumowując należy zauważyć, że zmiany, którą wejdą w życie od 1 stycznia 2017 r., zakładają wprowadzenie wielu modyfikacji istniejących obecnie zasad – tak więc przedsiębiorcy muszą się więc przygotować m.in. na konieczność zmian treści umów prawa cywilnego zawartych w zakładzie pracy, a także szerokie kontrole Państwowej Inspekcji Pracy, które ze względu na nowe uprawnienia tego podmiotu mogą przybrać wzmożony charakter.

Zmiany w prawie pracy w 2017 roku – cz. I

Źródło: Kancelaria Nowicki i Ziemczyk

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA