REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownicy w delegacji poza UE – formalności i rozliczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Pracownicy w delegacji poza UE – formalności i rozliczenia
Pracownicy w delegacji poza UE – formalności i rozliczenia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Krajowi przedsiębiorcy coraz częściej próbują swoich sił na zagranicznych, lepiej opłacanych rynkach. Duża część z nich lokuje swoich pracowników na terenach Unii Europejskiej, zdarzają się jednak firmy, które na swój obszar działania wybrały kraje spoza wspólnoty. Wobec takiego stanu rzeczy coraz częściej spotykamy się ze zjawiskiem delegowania pracowników do pracy w innym kraju. O szczegółach takiej formy zatrudnienia opowiadają specjaliści Cafe Finance.

Delegacja czy podróż służbowa

Przedsiębiorcy decydujący się na zatrudnienie pracowników, którzy będą realizować zlecenia poza granicami naszego kraju, muszą pamiętać przede wszystkim pamiętać o różnicy między podróżą służbową a oddelegowaniem. Musimy pamiętać, że w przypadku pracy za granicą przez okres dłuższy niż  3 miesiące, pracodawca deleguje pracownika do wykonywania umowy. Wobec tego pracownikowi nie przysługuje zwrot diety i zwrot kosztów podróży. Pracodawca może umówić się z pracownikiem na wypłatę takiego świadczenia, ale wówczas będzie ono opodatkowane.

REKLAMA

Autopromocja

Badanie rynku i wiza

Pierwszym krokiem, który powinien wykonać każdy przedsiębiorca, który pragnie współpracować z krajem nie należącym do UE, jest uważne wybadanie rynku. Pracodawca powinien dowiedzieć się, jakie akty prawne łączą kraj z Polską, jakie panują warunki pracy. Dodatkowo warto sprawdzić czy w państwo, do którego wysyłamy pracowników nie podnosi obowiązku wizowego. 

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Umowa

Umowa, którą przedkłada pracodawca swojemu pracownikowi musi być zgodna z regulacjami zawartymi w art. 29.1 kodeksu pracy. W umowie muszą pojawić się zapisy dotyczące:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- miejsca wykonywania pracy;

- terminu jej rozpoczęcia;

- czasu wykonywania pracą poza granicami kraju;

Ważne jest także dodanie informacji, w jakiej walucie rozliczać się będą obie strony umowy. Pracodawca powinien także przedłożyć pracownikowi informację o świadczeniach, jakie przysługują (między innymi zwrot kosztów podróży czy zapewnienie zakwaterowania) oraz, jakie warunki muszą zostać spełnione, aby pracownik wrócił do kraju.

Niezwykle ważne jest, aby pracownik miał świadomość, że praca w delegacji jest dobrowolna i pracodawca musi posiadać zgodę pracownika na oddelegowanie (chyba, że umowa o pracę zakłada możliwość delegowania).

Serwis Kadry

Które przepisy obowiązują?

Konstrukcja umowy o pracę zawieranej przez pracownika musi opierać się na przepisach polskiego prawa. Warto jednak pamiętać, że warunki zatrudnienia polskiego pracownika nie powinny różnić się od lokalnych – ilość przepracowanych godzin, stawka za nadgodziny czy ilość wolnych dni muszą być równe.

Podatki i ZUS

Delegowanie pracowników do pracy za granicą wiąże się z zastosowaniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatku pochodowego. Jeśli pracownik wykonuje umowę za granicą ponad 183 dni (czyli musi pracować w delegacji por. delegacja czy podróż służbowa) jego dochód podlega opodatkowaniu w kraju, w którym wykonuje pracę. W tym momencie zaliczki odprowadzane w Polsce staną się nadpłatą i podatnik może ubiegać się o ich zwrot rozliczając swoje zeznanie roczne.

Na podstawie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych wynika, że opłaty z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego są obowiązkowe dla wszystkich pracowników pracujących poza granicami Polski. Warto także zapoznać się z umowami pomiędzy poszczególnymi krajami pozostających poza wspólnotą a Rzeczpospolitą.

 


Oddelegowanie obcokrajowca 

Obcokrajowcy zatrudnieni przez polskich przedsiębiorców mogą zostać oddelegowani do pracy poza naszym krajem. Na taką pracę nie potrzeba zezwolenia kraju, w którym odbywa się wykonanie umowy (wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z września 2014, sprawa C-91/13). Jednak zanim zdecydujemy się na oddelegowanie takiego pracownika musimy spełnić poniższe warunki.

  1. Obcokrajowca musi być zatrudniony w Polsce legalnie. Obowiązują nas przepisy zawarte w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie określenia przypadków, w których powierzenie wykonania pracy cudzoziemcowi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest dopuszczalne bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę.
  2. Cudzoziemcy, którzy będą wykonywać pracę muszą być ubezpieczeni w ZUS przez co najmniej miesiąc, aby mógł zostać oddelegowany do pracy w innym kraju. Na podstawie miesięcznego ubezpieczenia ZUS wydaje zaświadczenie A1, który jest niezbędny przy delegowaniu pracowników.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA