REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownicy w delegacji poza UE – formalności i rozliczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Pracownicy w delegacji poza UE – formalności i rozliczenia
Pracownicy w delegacji poza UE – formalności i rozliczenia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Krajowi przedsiębiorcy coraz częściej próbują swoich sił na zagranicznych, lepiej opłacanych rynkach. Duża część z nich lokuje swoich pracowników na terenach Unii Europejskiej, zdarzają się jednak firmy, które na swój obszar działania wybrały kraje spoza wspólnoty. Wobec takiego stanu rzeczy coraz częściej spotykamy się ze zjawiskiem delegowania pracowników do pracy w innym kraju. O szczegółach takiej formy zatrudnienia opowiadają specjaliści Cafe Finance.

Delegacja czy podróż służbowa

Przedsiębiorcy decydujący się na zatrudnienie pracowników, którzy będą realizować zlecenia poza granicami naszego kraju, muszą pamiętać przede wszystkim pamiętać o różnicy między podróżą służbową a oddelegowaniem. Musimy pamiętać, że w przypadku pracy za granicą przez okres dłuższy niż  3 miesiące, pracodawca deleguje pracownika do wykonywania umowy. Wobec tego pracownikowi nie przysługuje zwrot diety i zwrot kosztów podróży. Pracodawca może umówić się z pracownikiem na wypłatę takiego świadczenia, ale wówczas będzie ono opodatkowane.

REKLAMA

Badanie rynku i wiza

Pierwszym krokiem, który powinien wykonać każdy przedsiębiorca, który pragnie współpracować z krajem nie należącym do UE, jest uważne wybadanie rynku. Pracodawca powinien dowiedzieć się, jakie akty prawne łączą kraj z Polską, jakie panują warunki pracy. Dodatkowo warto sprawdzić czy w państwo, do którego wysyłamy pracowników nie podnosi obowiązku wizowego. 

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Umowa

Umowa, którą przedkłada pracodawca swojemu pracownikowi musi być zgodna z regulacjami zawartymi w art. 29.1 kodeksu pracy. W umowie muszą pojawić się zapisy dotyczące:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- miejsca wykonywania pracy;

- terminu jej rozpoczęcia;

- czasu wykonywania pracą poza granicami kraju;

REKLAMA

Ważne jest także dodanie informacji, w jakiej walucie rozliczać się będą obie strony umowy. Pracodawca powinien także przedłożyć pracownikowi informację o świadczeniach, jakie przysługują (między innymi zwrot kosztów podróży czy zapewnienie zakwaterowania) oraz, jakie warunki muszą zostać spełnione, aby pracownik wrócił do kraju.

Niezwykle ważne jest, aby pracownik miał świadomość, że praca w delegacji jest dobrowolna i pracodawca musi posiadać zgodę pracownika na oddelegowanie (chyba, że umowa o pracę zakłada możliwość delegowania).

Serwis Kadry

Które przepisy obowiązują?

Konstrukcja umowy o pracę zawieranej przez pracownika musi opierać się na przepisach polskiego prawa. Warto jednak pamiętać, że warunki zatrudnienia polskiego pracownika nie powinny różnić się od lokalnych – ilość przepracowanych godzin, stawka za nadgodziny czy ilość wolnych dni muszą być równe.

Podatki i ZUS

REKLAMA

Delegowanie pracowników do pracy za granicą wiąże się z zastosowaniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatku pochodowego. Jeśli pracownik wykonuje umowę za granicą ponad 183 dni (czyli musi pracować w delegacji por. delegacja czy podróż służbowa) jego dochód podlega opodatkowaniu w kraju, w którym wykonuje pracę. W tym momencie zaliczki odprowadzane w Polsce staną się nadpłatą i podatnik może ubiegać się o ich zwrot rozliczając swoje zeznanie roczne.

Na podstawie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych wynika, że opłaty z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego są obowiązkowe dla wszystkich pracowników pracujących poza granicami Polski. Warto także zapoznać się z umowami pomiędzy poszczególnymi krajami pozostających poza wspólnotą a Rzeczpospolitą.

 


Oddelegowanie obcokrajowca 

Obcokrajowcy zatrudnieni przez polskich przedsiębiorców mogą zostać oddelegowani do pracy poza naszym krajem. Na taką pracę nie potrzeba zezwolenia kraju, w którym odbywa się wykonanie umowy (wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z września 2014, sprawa C-91/13). Jednak zanim zdecydujemy się na oddelegowanie takiego pracownika musimy spełnić poniższe warunki.

  1. Obcokrajowca musi być zatrudniony w Polsce legalnie. Obowiązują nas przepisy zawarte w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie określenia przypadków, w których powierzenie wykonania pracy cudzoziemcowi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest dopuszczalne bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę.
  2. Cudzoziemcy, którzy będą wykonywać pracę muszą być ubezpieczeni w ZUS przez co najmniej miesiąc, aby mógł zostać oddelegowany do pracy w innym kraju. Na podstawie miesięcznego ubezpieczenia ZUS wydaje zaświadczenie A1, który jest niezbędny przy delegowaniu pracowników.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA

KSeF już nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury od 2026 roku! Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony?

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

REKLAMA