REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownicy w delegacji poza UE – formalności i rozliczenia

Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Pracownicy w delegacji poza UE – formalności i rozliczenia
Pracownicy w delegacji poza UE – formalności i rozliczenia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Krajowi przedsiębiorcy coraz częściej próbują swoich sił na zagranicznych, lepiej opłacanych rynkach. Duża część z nich lokuje swoich pracowników na terenach Unii Europejskiej, zdarzają się jednak firmy, które na swój obszar działania wybrały kraje spoza wspólnoty. Wobec takiego stanu rzeczy coraz częściej spotykamy się ze zjawiskiem delegowania pracowników do pracy w innym kraju. O szczegółach takiej formy zatrudnienia opowiadają specjaliści Cafe Finance.

Delegacja czy podróż służbowa

Przedsiębiorcy decydujący się na zatrudnienie pracowników, którzy będą realizować zlecenia poza granicami naszego kraju, muszą pamiętać przede wszystkim pamiętać o różnicy między podróżą służbową a oddelegowaniem. Musimy pamiętać, że w przypadku pracy za granicą przez okres dłuższy niż  3 miesiące, pracodawca deleguje pracownika do wykonywania umowy. Wobec tego pracownikowi nie przysługuje zwrot diety i zwrot kosztów podróży. Pracodawca może umówić się z pracownikiem na wypłatę takiego świadczenia, ale wówczas będzie ono opodatkowane.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Badanie rynku i wiza

Pierwszym krokiem, który powinien wykonać każdy przedsiębiorca, który pragnie współpracować z krajem nie należącym do UE, jest uważne wybadanie rynku. Pracodawca powinien dowiedzieć się, jakie akty prawne łączą kraj z Polską, jakie panują warunki pracy. Dodatkowo warto sprawdzić czy w państwo, do którego wysyłamy pracowników nie podnosi obowiązku wizowego. 

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

REKLAMA

Umowa

Umowa, którą przedkłada pracodawca swojemu pracownikowi musi być zgodna z regulacjami zawartymi w art. 29.1 kodeksu pracy. W umowie muszą pojawić się zapisy dotyczące:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- miejsca wykonywania pracy;

- terminu jej rozpoczęcia;

- czasu wykonywania pracą poza granicami kraju;

Ważne jest także dodanie informacji, w jakiej walucie rozliczać się będą obie strony umowy. Pracodawca powinien także przedłożyć pracownikowi informację o świadczeniach, jakie przysługują (między innymi zwrot kosztów podróży czy zapewnienie zakwaterowania) oraz, jakie warunki muszą zostać spełnione, aby pracownik wrócił do kraju.

Niezwykle ważne jest, aby pracownik miał świadomość, że praca w delegacji jest dobrowolna i pracodawca musi posiadać zgodę pracownika na oddelegowanie (chyba, że umowa o pracę zakłada możliwość delegowania).

Serwis Kadry

Które przepisy obowiązują?

Konstrukcja umowy o pracę zawieranej przez pracownika musi opierać się na przepisach polskiego prawa. Warto jednak pamiętać, że warunki zatrudnienia polskiego pracownika nie powinny różnić się od lokalnych – ilość przepracowanych godzin, stawka za nadgodziny czy ilość wolnych dni muszą być równe.

Podatki i ZUS

Delegowanie pracowników do pracy za granicą wiąże się z zastosowaniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatku pochodowego. Jeśli pracownik wykonuje umowę za granicą ponad 183 dni (czyli musi pracować w delegacji por. delegacja czy podróż służbowa) jego dochód podlega opodatkowaniu w kraju, w którym wykonuje pracę. W tym momencie zaliczki odprowadzane w Polsce staną się nadpłatą i podatnik może ubiegać się o ich zwrot rozliczając swoje zeznanie roczne.

Na podstawie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych wynika, że opłaty z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego są obowiązkowe dla wszystkich pracowników pracujących poza granicami Polski. Warto także zapoznać się z umowami pomiędzy poszczególnymi krajami pozostających poza wspólnotą a Rzeczpospolitą.

 


Oddelegowanie obcokrajowca 

Obcokrajowcy zatrudnieni przez polskich przedsiębiorców mogą zostać oddelegowani do pracy poza naszym krajem. Na taką pracę nie potrzeba zezwolenia kraju, w którym odbywa się wykonanie umowy (wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z września 2014, sprawa C-91/13). Jednak zanim zdecydujemy się na oddelegowanie takiego pracownika musimy spełnić poniższe warunki.

  1. Obcokrajowca musi być zatrudniony w Polsce legalnie. Obowiązują nas przepisy zawarte w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie określenia przypadków, w których powierzenie wykonania pracy cudzoziemcowi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest dopuszczalne bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę.
  2. Cudzoziemcy, którzy będą wykonywać pracę muszą być ubezpieczeni w ZUS przez co najmniej miesiąc, aby mógł zostać oddelegowany do pracy w innym kraju. Na podstawie miesięcznego ubezpieczenia ZUS wydaje zaświadczenie A1, który jest niezbędny przy delegowaniu pracowników.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA