REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnienie tymczasowe, outsourcing pracowniczy, leasing pracowniczy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
VGD
VGD jest międzynarodową firmą świadczącą usługi w zakresie księgowości, kadr i płac, audytu, podatków oraz doradztwa biznesowego
Zatrudnienie tymczasowe, outsourcing pracowniczy, leasing pracowniczy /fot. Fotolia
Zatrudnienie tymczasowe, outsourcing pracowniczy, leasing pracowniczy /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W obecnych czasach korzystanie z alternatywnych form zatrudnienia jest coraz bardziej popularne. Wynika to w szczególności ze zmiennego zapotrzebowania pracodawców na pracę. Warto więc umieć rozróżnić poszczególne formy zatrudnienia, aby świadomie i zgodnie z prawem z nich korzystać.

Polecamy: KONFERENCJA: Outsourcing kadrowo-księgowy. Praktyczne wskazówki z budowania oraz realizacji kontraktów outsourcingowych

REKLAMA

Zatrudnienie tymczasowe

Zatrudnienie tymczasowe reguluje ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz.U. z 2016 r. poz. 360) oraz Kodeks pracy. Jest formą zatrudnienia, w której udział biorą trzy strony: pracownik tymczasowy, agencja pracy tymczasowej oraz pracodawca użytkownik. Zatrudnienie pracownika tymczasowego odbywa się za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej na podstawie  umowy o pracę tymczasową.

W wyniku zmian wniesionych przez nowelizację ustawy o zatrudnieniu pracowników tymczasowych, która weszła w życie z dniem 1 czerwca 2017 r.  pracownik tymczasowy może wykonywać pracę tymczasową na rzecz jednego pracodawcy użytkownika przez okres nieprzekraczający łącznie 18 miesięcy w okresie obejmującym 36 kolejnych miesięcy.

Częsta zmiana miejsca pracy wpływa na pozyskanie dodatkowych umiejętności i nabranie doświadczenia. Z drugiej strony zawieranie umowy o pracę tymczasową na okres obejmujący kilka dni czy kilka tygodni nie daje poczucia stabilizacji zawodowej. Można również spotkać się z  przekonaniem, że stanowiska które oferuje agencja pracy tymczasowej są mało atrakcyjne, a pracownicy na stałe zatrudnieni u pracodawcy użytkownika nie chcą podejmować się tego typu pracy.

Zdecydowanie jednak przeważają korzyści zatrudnienia tymczasowego. Elastyczne godziny pracy umożliwiają w szczególności młodym ludziom, studentom zdobywanie doświadczenia. Agencje mogą również  ułatwić powrót do pracy po długich nieobecnościach spowodowanych chorobą lub macierzyństwem. Duże korporacje korzystają z usług agencji pracy tymczasowej  oferując szeroki wachlarz stanowisk pracy, mogą również zaoferować zatrudnienie  na stałe. Agencje pracy tymczasowej dają możliwość szybkiego dostosowania się do zmian na rynku pracy, utrzymania elastyczności zatrudnienia, a także dopasowanie ilości personelu do potrzeb pracodawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Outsourcing pracowniczy

Outsourcing pracowniczy nie został do tej pory prawnie uregulowany. Istotny w tej kwestii jest wyrok Sądu Najwyższego z dnia 27 stycznia 2016 r. (sygn. I PK 21/15), który definiuje outsourcing pracowniczy jako przedsięwzięcie polegające na wydzieleniu ze struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa macierzystego realizowanych przez nie funkcji i przekazanie ich do realizacji innym podmiotom gospodarczym. Zatem outsourcing pracowniczy to zlecenie podmiotowi zewnętrznemu realizacji określonych zadań za pomocą własnego personelu. W tej konstrukcji podmiot korzystający z outsourcingu nie pozostaje w żadnym stosunku prawnym z osobą faktycznie wykonującą pracę na jego rzecz.

Podstawową cechą odróżniającą outsourcing pracowniczy od zatrudnienia pracowników własnych lub też świadczenia pracy przez pracowników tymczasowych jest brak bezpośredniego i stałego podporządkowania (zarówno prawnego, jak i faktycznego) wykonawców w stosunku do podmiotu, u którego takie usługi lub praca są wykonywane. Zdarza się, że outsourcing pracowniczy wprowadza się poprzez przejście na outsourcera części zakładu pracy (art. 23 1 Kp)

Polecamy: Kodeks pracy 2018. Praktyczny komentarz z przykładami

Korzyści outsourcingu pracowniczego dotyczą w szczególności posiadania przez outsourcera wykwalifikowanej kadry, specjalizującej się  w procesach kadrowo-płacowych oraz rekrutacyjnych. Szerokie bazy kandydatów obniżają koszty oraz czasochłonność procesów rekrutacji, co zachęca duże korporacje. Obniżenie kosztów wiąże się również z ograniczeniem etatów, zmniejszeniu ulegają kwoty przeznaczone na wynagrodzenie, zabezpieczenie socjalne, emerytalne, chorobowe oraz koszty  utrzymania stanowisk pracy. Na outsourcingu można wiele zyskać, ale także wiele stracić, dlatego aby zminimalizować ryzyko należy w sposób przemyślany wybrać odpowiedniego partnera outsourcingowego.

Zobacz także: Kadry


Leasing pracowniczy

Leasing pracowniczy został ujęty w art. 174 1 par. 1 KP, polega na wynajmie pracowników przez daną firmę na rzecz innego przedsiębiorcy. Pracodawca może udzielić urlopu bezpłatnego, za pisemną zgodą pracownika, na określony w porozumieniu czas. Porozumienie powinno zawierać rodzaj pracy, który pracownik ma wykonywać na rzecz innego pracodawcy oraz jego wynagrodzenie. Pracownik nawiązuje z nowym pracodawcą stosunek pracy, tak więc zostaje zawarta kolejna umowa o pracę.

Leasing pracowniczy jest szczególnie użyteczny w sytuacji mniejszego zapotrzebowania na pracę, dzięki czemu zniwelowane zostaje ryzyko zwolnień stałych pracowników. Najczęściej wykorzystywany jest w sytuacji wykonania jednorazowych czynności lub zadań, do których pracownicy stali nie mają uprawnień lub odpowiedniego przygotowania. Leasing pracowniczy wykorzystywany jest również  jako forma zastępstwa przy dłuższych nieobecnościach w pracy. Korzyści występują po stronie zarówno przedsiębiorstwa macierzystego, ponieważ nie ponosi kosztów zatrudnienia, jak i dla firmy, ponieważ pozyskuje doświadczonego pracownika.

Wady leasingu pracowniczego dotyczą w szczególności krótkich okresów zatrudnienia pracowników, które mogą mieć wpływ na jakość wykonywanych zadań, co również często może się wiązać z brakiem identyfikacji pracowników z pracodawcą.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA