REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnienie tymczasowe, outsourcing pracowniczy, leasing pracowniczy

VGD
VGD jest międzynarodową firmą świadczącą usługi w zakresie księgowości, kadr i płac, audytu, podatków oraz doradztwa biznesowego
Zatrudnienie tymczasowe, outsourcing pracowniczy, leasing pracowniczy /fot. Fotolia
Zatrudnienie tymczasowe, outsourcing pracowniczy, leasing pracowniczy /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W obecnych czasach korzystanie z alternatywnych form zatrudnienia jest coraz bardziej popularne. Wynika to w szczególności ze zmiennego zapotrzebowania pracodawców na pracę. Warto więc umieć rozróżnić poszczególne formy zatrudnienia, aby świadomie i zgodnie z prawem z nich korzystać.

Polecamy: KONFERENCJA: Outsourcing kadrowo-księgowy. Praktyczne wskazówki z budowania oraz realizacji kontraktów outsourcingowych

REKLAMA

Autopromocja

Zatrudnienie tymczasowe

Zatrudnienie tymczasowe reguluje ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz.U. z 2016 r. poz. 360) oraz Kodeks pracy. Jest formą zatrudnienia, w której udział biorą trzy strony: pracownik tymczasowy, agencja pracy tymczasowej oraz pracodawca użytkownik. Zatrudnienie pracownika tymczasowego odbywa się za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej na podstawie  umowy o pracę tymczasową.

W wyniku zmian wniesionych przez nowelizację ustawy o zatrudnieniu pracowników tymczasowych, która weszła w życie z dniem 1 czerwca 2017 r.  pracownik tymczasowy może wykonywać pracę tymczasową na rzecz jednego pracodawcy użytkownika przez okres nieprzekraczający łącznie 18 miesięcy w okresie obejmującym 36 kolejnych miesięcy.

Częsta zmiana miejsca pracy wpływa na pozyskanie dodatkowych umiejętności i nabranie doświadczenia. Z drugiej strony zawieranie umowy o pracę tymczasową na okres obejmujący kilka dni czy kilka tygodni nie daje poczucia stabilizacji zawodowej. Można również spotkać się z  przekonaniem, że stanowiska które oferuje agencja pracy tymczasowej są mało atrakcyjne, a pracownicy na stałe zatrudnieni u pracodawcy użytkownika nie chcą podejmować się tego typu pracy.

Zdecydowanie jednak przeważają korzyści zatrudnienia tymczasowego. Elastyczne godziny pracy umożliwiają w szczególności młodym ludziom, studentom zdobywanie doświadczenia. Agencje mogą również  ułatwić powrót do pracy po długich nieobecnościach spowodowanych chorobą lub macierzyństwem. Duże korporacje korzystają z usług agencji pracy tymczasowej  oferując szeroki wachlarz stanowisk pracy, mogą również zaoferować zatrudnienie  na stałe. Agencje pracy tymczasowej dają możliwość szybkiego dostosowania się do zmian na rynku pracy, utrzymania elastyczności zatrudnienia, a także dopasowanie ilości personelu do potrzeb pracodawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Outsourcing pracowniczy

REKLAMA

Outsourcing pracowniczy nie został do tej pory prawnie uregulowany. Istotny w tej kwestii jest wyrok Sądu Najwyższego z dnia 27 stycznia 2016 r. (sygn. I PK 21/15), który definiuje outsourcing pracowniczy jako przedsięwzięcie polegające na wydzieleniu ze struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa macierzystego realizowanych przez nie funkcji i przekazanie ich do realizacji innym podmiotom gospodarczym. Zatem outsourcing pracowniczy to zlecenie podmiotowi zewnętrznemu realizacji określonych zadań za pomocą własnego personelu. W tej konstrukcji podmiot korzystający z outsourcingu nie pozostaje w żadnym stosunku prawnym z osobą faktycznie wykonującą pracę na jego rzecz.

Podstawową cechą odróżniającą outsourcing pracowniczy od zatrudnienia pracowników własnych lub też świadczenia pracy przez pracowników tymczasowych jest brak bezpośredniego i stałego podporządkowania (zarówno prawnego, jak i faktycznego) wykonawców w stosunku do podmiotu, u którego takie usługi lub praca są wykonywane. Zdarza się, że outsourcing pracowniczy wprowadza się poprzez przejście na outsourcera części zakładu pracy (art. 23 1 Kp)

Polecamy: Kodeks pracy 2018. Praktyczny komentarz z przykładami

Korzyści outsourcingu pracowniczego dotyczą w szczególności posiadania przez outsourcera wykwalifikowanej kadry, specjalizującej się  w procesach kadrowo-płacowych oraz rekrutacyjnych. Szerokie bazy kandydatów obniżają koszty oraz czasochłonność procesów rekrutacji, co zachęca duże korporacje. Obniżenie kosztów wiąże się również z ograniczeniem etatów, zmniejszeniu ulegają kwoty przeznaczone na wynagrodzenie, zabezpieczenie socjalne, emerytalne, chorobowe oraz koszty  utrzymania stanowisk pracy. Na outsourcingu można wiele zyskać, ale także wiele stracić, dlatego aby zminimalizować ryzyko należy w sposób przemyślany wybrać odpowiedniego partnera outsourcingowego.

Zobacz także: Kadry


Leasing pracowniczy

Leasing pracowniczy został ujęty w art. 174 1 par. 1 KP, polega na wynajmie pracowników przez daną firmę na rzecz innego przedsiębiorcy. Pracodawca może udzielić urlopu bezpłatnego, za pisemną zgodą pracownika, na określony w porozumieniu czas. Porozumienie powinno zawierać rodzaj pracy, który pracownik ma wykonywać na rzecz innego pracodawcy oraz jego wynagrodzenie. Pracownik nawiązuje z nowym pracodawcą stosunek pracy, tak więc zostaje zawarta kolejna umowa o pracę.

Leasing pracowniczy jest szczególnie użyteczny w sytuacji mniejszego zapotrzebowania na pracę, dzięki czemu zniwelowane zostaje ryzyko zwolnień stałych pracowników. Najczęściej wykorzystywany jest w sytuacji wykonania jednorazowych czynności lub zadań, do których pracownicy stali nie mają uprawnień lub odpowiedniego przygotowania. Leasing pracowniczy wykorzystywany jest również  jako forma zastępstwa przy dłuższych nieobecnościach w pracy. Korzyści występują po stronie zarówno przedsiębiorstwa macierzystego, ponieważ nie ponosi kosztów zatrudnienia, jak i dla firmy, ponieważ pozyskuje doświadczonego pracownika.

Wady leasingu pracowniczego dotyczą w szczególności krótkich okresów zatrudnienia pracowników, które mogą mieć wpływ na jakość wykonywanych zadań, co również często może się wiązać z brakiem identyfikacji pracowników z pracodawcą.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA