REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rynek pracy w IV kwartale 2017 roku

Marek Jurkiewicz
General Manager infoPraca (Grupo Intercom).
Licznik rynku InfoPraca.pl – IV kwartał 2017 r.
Licznik rynku InfoPraca.pl – IV kwartał 2017 r.

REKLAMA

REKLAMA

Koniec IV kwartału skłania do podsumowań, zarówno miesięcznych, kwartalnych, jak i całego roku. W ostatniej odsłonie Licznika rynku InfoPraca.pl w 2017 r. bierzemy pod lupę rynek pracy, uwzględniając również te czynniki, które rzadziej poddawane są analizie.

Spojrzenie na rok

Miniony rok upłynął pod znakiem rosnących przychodów firm, co łączyło się ze zwiększonym popytem na produkty i usługi. Regularnie malało bezrobocie, wzrastały wynagrodzenia i PKB. Spadki bezrobocia to dobra wiadomość dla pracowników, a gorsza dla pracodawców. 

REKLAMA

REKLAMA

Pozyskanie kandydatów jest dla firm coraz większym wyzwaniem. Procesy rekrutacyjne wydłużają się, przybierają nową formę i sięgają coraz dalej poza granice kraju. Mówiąc o nowej formie, mamy na myśli szereg działań w Internecie, skierowanych do konkretnych grup odbiorców. W tę stronę ewoluują popularne portale pracy, które wspierają e-marketingowo klasyczne ogłoszenia – mówi Marek Jurkiewicz, dyrektor InfoPraca.pl.

To potencjał, który ułatwia firmom zaspokojenie rosnących potrzeb. Innym źródłem zaspokajania rekrutacyjnych potrzeb jest zatrudnianie cudzoziemców. Zgodnie z szacunkowymi danymi Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, na koniec 2017 r. pracodawcom zostało wydanych przez wojewodów ok. 250 tys. zezwoleń na pracę dla cudzoziemców ze wszystkich państw trzecich (spoza UE). W 2017 r. powiatowe urzędy pracy zarejestrowały ok. 1,8 mln oświadczeń o zamiarze powierzenia wykonywania pracy cudzoziemcom dla ok. 1,1 mln cudzoziemców z 6 państw. W porównaniu do 2016 r. o niemal 100 proc. wzrosła liczba zezwoleń i prawie o 40 proc. dla oświadczeń. Około 85 proc. zezwoleń na pracę i 95 proc. oświadczeń trafia do obywateli Ukrainy. Na kolejnych miejscach znajdują się m.in. obywatele Białorusi, Mołdawii, Indii, Nepalu, Turcji, Armenii, Chin i Wietnamu. Dało się także zaobserwować intensyfikację współpracy przedsiębiorstw ze środowiskiem zawodowym/ akademickim. Dzięki kooperacji z uczelnią firma szkoli stażystów i pracowników dostosowanych do swoich oczekiwań, oszczędza tym samym czas i pieniądze, które musiałaby przeznaczyć na ich dokształcenie w przyszłości. Uczniowie zyskują dostęp do wiedzy praktycznej i są przygotowani do wejścia na rynek pracy.

Klamrą spinającą szereg dyskusji związanych z zatrudnieniem, było pojęcie „rynek pracownika”. Upraszczając, należy przez nie rozumieć sytuację, w której to pracownik ma przewagę nad pracodawcą i może oczekiwać z tego tytułu więcej przywilejów. Nie należy jednak uogólniać. Nie wszystkie regiony i branże podlegają tej zasadzie, np. województwa leżące na wschodzie kraju czy też mniejsze miejscowości na całym obszarze. Do szczególnie poszukiwanych pracowników należą wykonujący prace proste i dorywcze. Towarzyszą im osoby wykwalifikowane, z rzadkimi kompetencjami, m.in. z branży informatycznej (z naciskiem na programistów C++, Python, Java, Delphi), medycznej, inżynieryjnej oraz budowlanej, transportowej. Na zainteresowanie mogą liczyć kandydaci znający się na maszynach CNC, konstruktorzy, mechanicy, tokarze, rzemieślnicy oraz ci, którzy łączą kilka kompetencji, np. technik ze znajomością języka niderlandzkiego czy grafik ze znajomością niemieckiego.

REKLAMA

Spojrzenie na kwartał

Październik. Stopa bezrobocia rejestrowanego w październiku wyniosła 6,6 proc. To o 0,2 pkt. proc. lepszy wynik niż we wrześniu i o 1,6 pkt. niż w październiku 2016 r. Tylko w województwie warmińsko-mazurskim wskaźniki bezrobocia osiągnęły poziom dwucyfrowy (11,6 proc.). Najwyżej w zestawieniu znalazło się woj. wielkopolskie – 3,8 proc. Wśród miast najlepiej wypadł Poznań (1,5 proc.)., a najgorzej Radom (13,2 proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Listopad. Stopa bezrobocia poprawiła wynik października o 0,1 pkt. proc. i osiągnęła poziom 6,5 proc. – podał GUS. Poprawa wyniku w listopadzie zdarzyła się po raz pierwszy od 10 lat.

Grudzień. O 0,1 pkt. proc. wzrosła stopa bezrobocia w porównaniu do listopada – podało MRPiPS. To jednocześnie wynik lepszy o 1,6 pkt proc. niż w grudniu 2016 r. Wzrósł wskaźnik PMI (55 punktów), mierzący aktywność w polskim przemyśle. Oznacza to, że w ostatnim miesiącu roku nastąpiła najsilniejsza od prawie trzech lat poprawa warunków gospodarczych w polskim sektorze przemysłowym. Dotyczy to zarówno wielkości produkcji, jak i poziomu zatrudnienia czy całkowitej liczby nowych zamówień. Wskaźnik PMI w ciągu ostatnich 5 miesięcy wzrósł 4-krotnie.  

Województwa i oferty. Podlaskie na czele wzrostów, dolnośląskie – spadków

W IV kwartale 2017 r. liczba ofert pracy opublikowanych w portalu InfoPraca.pl wyniosła 31333.  W 9 województwach zwiększyła się liczba ofert pracy: podlaskim (o 42 proc.), świętokrzyskim (o 37 proc.), łódzkim (o 17 proc.), podkarpackim (o 17 proc.), lubuskim (o 15 proc.), lubelskim (o 13 proc.), mazowieckim (o 8 proc.), kujawsko-pomorskim (o 4 proc.), warmińsko-mazurskim (o 3 proc.). Na plusie zakończyła ten kwartał także zagranica (o 2 proc.). Reszta zakończyła ten okres ze spadkami, największy w dolnośląskim (o 12 proc.), a potem w małopolskim (o 9 proc.), opolskim (o 7 proc.),  pomorskim (o 7 proc.), śląskim (o 7 proc.), wielkopolskim (o 4 proc.), zachodniopomorskim (o 4 proc.). Porównując dane roczne (kwartał do kwartału), najwięcej nowych ofert przybyło dla zagranicy (+38 proc.), a ubyło w pomorskim (o 51 proc.).

Ogłoszenia z podziałem na branże

W porównaniu do III kwartału dwucyfrowe wzrosty pod względem liczby ofert pracy w serwisie InfoPraca.pl były udziałem medycyny (o 66 proc.), franczyzy (o 61 proc.), analiz biznesowych (o 43 proc.) rzemieślnictwa (o 40 proc.), motoryzacji (o 37 proc.), praktyk i staży (o 36 proc.), weterynarii (o 27 proc.), prawa (o 31 proc.), nieruchomości (o 25 proc.), sportu i rekreacji (o 23 proc.), administracji państwowej (o 17 proc.), badań i rozwoju (o 17 proc.), IT-sprzedaży (o 17 proc.),  mediów (o 15 proc.), farmacji (o 14 proc.).

Największe spadki liczby ofert pracy w porównaniu do III kwartału można zauważyć w branżach ochrona osób i mienia (o 79 proc.), architektura (o 72 proc.), catering/ gastronomia (o 56 proc.), sprzedaż detaliczna (o 40 proc.), BHP/ ochrona środowiska (o 39 proc.), turystyka/ hotelarstwo (o 37 proc.), przemysł ciężki (o 35 proc.), transport/ spedycja/ dystrybucja (o 31 proc.). W ujęciu rocznym na czele spadkowego zestawienia jest ochrona osób i mienia (o 80 proc.). 

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Czołowa „10” aplikacji kandydatów

Licznik rynku InfoPraca.pl wskazuje, że wśród kandydatów największym powodzeniem w IV kwartale cieszyły się oferty zamieszczane w branżach produkcja (ok. 30 tys. aplikacji), budownictwo (ok. 21 tys.), administracja biurowa (ok. 18 tys.), instalacje/ utrzymanie/ serwis (ok. 18 tys.), obsługa klienta (ok. 14,5 tys.), inżynieria (ok. 11,5 tys.), logistyka (ok. 11 tys.), administracja i sekretariat (ok. 8,3 tys.), sprzedaż – przedstawiciele handlowi (ok. 7,3 tys.). W porównaniu do III kwartału, z czołowej „10” wypadły: HR oraz doradztwo/ konsulting.


Co dalej?

Patrząc na to, co działo się w minionym roku, można założyć, że w 2018 roku bezrobocie  zbliży się do poziomu nawet 5 procent. To kolejne wyzwanie dla firm. 

Krajowy niedobór kadr wiąże się nie tylko z szukaniem zastępców za granicą, ale także z przeformułowaniem zasad polityki kadrowej, z uwzględnieniem możliwej rotacji, ale także benefitów skłaniających pracowników do pozostania – mówi Marek Jurkiewicz. Trzeba wziąć pod uwagę, że presja płacowa będzie coraz silniejsza, a to tylko zaostrzy konkurencję. Inaczej ta konkurencja wygląda w przypadku stanowisk wyższego szczebla, a inaczej – niższego.  – W pierwszym przypadku liczy się możliwość pogłębiania wiedzy, nowych wyzwań, elastycznego czasu pracy, a w drugim dominują kwestie płacowe. To czynnik najbardziej motywujący i już niewielka podwyżka decyduje, czy pracownik zostanie bądź odejdzie. Trudniej tu mówić o budowaniu długofalowych relacji – dodaje Marek Jurkiewicz.

Specjaliści rynku, ale także firmy duże nadzieje wiążą ze szkołami branżowymi. Mogą być dobrym rozwiązaniem, o ile będą dopasowane do rynku pracy i potrzeb pracodawców. Niezbędny jest zatem dialog obu zainteresowanych stron. Dużą rolę mogą tu też odegrać samorządy. 

Patrząc przez pryzmat długofalowych korzyści, powinny angażować się na rzecz zmniejszania luki pomiędzy oczekiwaniami rynku pracy a kompetencjami pracowników, którzy na ten rynek wchodzą – uważa Marek Jurkiewicz.

Licznik rynku InfoPraca.pl jest kwartalną informacją o danych z rynku pracy. Źródłem danych zawartych w Liczniku rynku InfoPraca.pl są informacje wewnętrzne, statystyki i raporty przygotowane przez zespół InfoPraca.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA