REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inteligentne sieci a prawo do prywatności

Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Inteligentne sieci a prawo do prywatności
Inteligentne sieci a prawo do prywatności

REKLAMA

REKLAMA

Coraz bardziej popularna staje się instalacja inteligentnych liczników do pomiaru zużycia prądu, wody czy gazu. Jedną z ich podstawowych funkcji jest zdalny odczyt tego zużycia, a następnie przekazanie danych do usługodawcy.

W wielu przypadkach taki odczyt jest wykonywany z dość dużą częstotliwością (nawet od kilku do kilkudziesięciu razy w ciągu dnia). Usługodawcom pozwala to na dokładne wyliczenia związane z zapotrzebowaniem na energię i ograniczenie strat. Z kolei odbiorca uzyskuje stały dostęp do informacji o bieżącym zużyciu energii (zwłaszcza elektrycznej lub cieplnej) oraz o jej cenach, co ma pozwolić mu racjonalnie zarządzać zużywaną energią i korzystać z tańszych taryf – a w konsekwencji wpływać na wysokość rachunków.

Autopromocja

Zagadnienie jest szczególnie aktualne w przypadku sieci elektroenergetycznych. W Ministerstwie Gospodarki trwają pracę nad wprowadzeniem powszechnego systemu inteligentnych sieci. Zgodnie z art. 16 ust. 7 pkt 4 Prawa energetycznego, przedsiębiorcy już obecnie zobowiązani są do planowania przedsięwzięć w zakresie instalacji inteligentnych liczników i przetwarzania zgromadzonych w nich danych, co skutkuje ich montażem u coraz większej liczby odbiorców.

Wskazuje się jednak, że takie rozwiązania mogą stanowić zagrożenie dla prywatności odbiorców. Szczegółowo badając zużycie energii, można bardzo dokładnie ustalić np. tryb życia odbiorcy, wskazać pomieszczenia, w których najczęściej przebywa, urządzenia, z których korzysta itp. Przyjmuje się, że dane pomiarowe, które choćby pośrednio pozwalają na odtworzenie profilu zużycia energii indywidualnego odbiory, mogą stanowić dane osobowe.

Należy zauważyć, że obecnie brak jest szczególnych regulacji dotyczących gwarancji ochrony danych osobowych w związku z wdrożeniem inteligentnego opomiarowania, i wydaje się, że można się ich spodziewać w niedługim czasie. Trwają dyskusje, w jaki sposób taka regulacja powinna wyglądać [1].

Warto wspomnieć w szczególności o koncepcji privacy by design („prywatność z założenia”), zgodnie z którą wszelkie usługi i technologie oparte na przetwarzaniu danych osobowych powinny już na etapie projektu być przygotowywane w sposób umożliwiający przestrzeganie prywatności. Koncepcja ta zapewnia np. przesyłanie odczytów licznika wyłącznie z taką częstotliwością, jaka jest konieczna dla funkcjonowania systemu lub świadczenia danej usługi. Na przykład przy rozliczaniu elektryczności przewidziana jest jednolita taryfa przez całą dobę, nie ma potrzeby dokonywania kilku odczytów dziennie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF

Postuluje się, aby specyfikacje techniczne sieci gwarantowały, że zgromadzone dane pozostaną w obrębie sieci domowej, chyba że ich przesłanie w inne miejsce byłoby konieczne lub osoba, której dane dotyczą, wyraziłaby na to zgodę. System powinien być tak zaprojektowany, by w przypadku przesłania danych do operatora była możliwość odsiania lub usunięcia elementów danych, które nie są konieczne do celu, w jakim dane zostały przesłane [2].

Na chwilę obecną, zgodnie z art. 9 c ust. 5a operatorzy systemów dystrybucyjnych instalujący u odbiorców końcowych przyłączonych do ich sieci liczniki zdalnego odczytu są obowiązani chronić dane pomiarowe dotyczące tych odbiorców, na zasadach określonych w ustawie o ochronie danych osobowych.

Zgodnie z art. 23 ust 1 pkt 1 ustawy o ochronie danych osobowych, przetwarzanie danych osobowych jest dopuszczalne wtedy, m.in. gdy osoba, której dane dotyczą, wyrazi na to zgodę – taką zgodę powinni uzyskiwać również operatorzy wprowadzający inteligentne opomiarowanie. Inne podstawy przetwarzania danych wskazane w tym przepisie nie znajdą bowiem zastosowania – brak jest przepisów szczególnych nakładających obowiązek instalacji liczników inteligentnych i wskazujących cele, jakim ma to służyć, zatem przetwarzanie danych przez operatorów nie jest „niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa”. Nie znajdzie zastosowania także przesłanka w postaci konieczności realizacji umowy, ponieważ w celu dokonania rozliczeń zużycia energii nie jest konieczne pozyskiwanie tak szczegółowych danych, jakie mają dostarczać inteligentne liczniki.  

Kalkulatory

Operatorzy wprowadzający inteligentne opomiarowania powinni wziąć także pod uwagę, że zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych administrator danych osobowych jest obowiązany poinformować tę osobę m.in. o celu zbierania danych, prawie dostępu do danych osobowych i ich poprawiania. Ponadto administrator jest obowiązany zapewnić, aby dane były m.in. zbierane dla oznaczonych, zgodnych z prawem celów i niepoddawane dalszemu przetwarzaniu niezgodnemu z tymi celami, merytorycznie poprawne i adekwatne w stosunku do celów, w jakich są przetwarzane, przechowywane w postaci umożliwiającej identyfikację osób, których dotyczą, nie dłużej niż jest to niezbędne do osiągnięcia celu przetwarzania.

Wreszcie każdej osobie przysługuje prawo do kontroli przetwarzania jej danych osobowych zawartych w zbiorach danych, w tym m.in. prawo do żądania uzupełnienia, uaktualnienia, sprostowania danych osobowych, czasowego lub stałego wstrzymania ich przetwarzania lub ich usunięcia, jeżeli są one niekompletne, nieaktualne, nieprawdziwe lub zostały zebrane z naruszeniem ustawy albo są już zbędne do realizacji celu, dla którego zostały zebrane. Administrator jest także obowiązany stosować środki techniczne i organizacyjne zapewniające ochronę przetwarzania danych osobowych odpowiednią do zagrożeń oraz kategorii objętych ochroną, a w szczególności powinien zabezpieczyć dane przed ich udostępnieniem osobom nieupoważnionym, zebraniem przez osobę nieuprawnioną, przetwarzaniem z naruszeniem ustawy oraz zmianą, utratą, uszkodzeniem lub zniszczeniem.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

[1] Zob. A. Frąckowiak, Ochrona i bezpieczeństwo danych pomiarowych w kontekście projektu nowego Prawa energetycznego oraz ostatniej nowelizacji aktualnego Prawa energetycznego, „Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny” 2013, nr 6(2), s. 40 i nn. 

[2] W. Wiewiórowski, Prawo do prywatności w systemie inteligentnych sieci, „Monitor Prawniczy” 8/2013, dodatek.

Artykuł pochodzi z serwisu www.PortalODO.com prowadzonego przez Kancelarię Lubasz i Wspólnicy.

Autor: Natalia Zawadzka

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

Minister Finansów: KSeF dopiero od 2026 roku. Dwie daty dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

REKLAMA