| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Interpretacje i orzecznictwo > Dodatkowe opłaty za wystawienie towaru w sieci sklepowej jako koszt

Dodatkowe opłaty za wystawienie towaru w sieci sklepowej jako koszt

Czy ponoszone opłaty wymienione w opisanym stanie faktycznym mogą stanowić koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 13 marca 2008 r. (nr ITPB3/423-69/08/MT)

Stan faktyczny

(...) Spółka jest stroną umów z odbiorcami swoich towarów (hurtownicy, sieci super i hipermarketów), które przewidują ponoszenie na ich rzecz różnego rodzaju opłat. Są to m. in. jednorazowe opłaty za wprowadzenie wybranych pozycji asortymentowych do stałej oferty sklepu, opłaty za wprowadzenie każdego nowego wyrobu do stałej oferty sklepu, opłaty za utrzymanie w ciągłej sprzedaży asortymentów spółki, opłaty tzw. półkowe za umieszczanie wyrobów spółki na eksponowanym miejscu regału, opłaty za pierwszą dostawę do nowo otwartego sklepu danej sieci, opłaty za dodatkowe usługi promocyjne, związane z otwarciem sklepów kupującego, współuczestniczenie w kosztach organizacji imprez okolicznościowych np. urodzin supermarketów, a także bonusy pieniężne bezwarunkowe, jako premia za wzrost przychodu w związku ze współpracą z klientem. Opłaty ustalone są w umowach w wartości kwotowej w PLN lub procent od obrotu towarami spółki z danym klientem.

Pytanie

Czy ponoszone opłaty wymienione w opisanym stanie faktycznym mogą stanowić koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? (...)

Stanowisko podatnika

Zdaniem wnioskodawcy, ponoszone na rzecz odbiorców opłaty stanowią koszty uzyskania przychodów. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami podatkowymi są koszty poniesione w celu osiągania przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy, które nawet wówczas, gdy spełniają pozostałe warunki uznania ich za koszt dla celów podatkowych, nie zmniejszają podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

W opinii spółki, przedmiotowe opłaty są związane z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą. Ich ponoszenie ma na celu uzyskanie przychodów i wpływa na wielkość osiąganych przychodów. Wydatki te służą umacnianiu więzi gospodarczych z klientami, utrzymaniu ciągłości dostaw, skłanianiu kontrahentów do uatrakcyjniania sprzedaży wyrobów spółki. Umowy zawarte przez wnioskodawcę mają na celu przyniesienie korzyści ekonomicznych poprzez utrzymanie, ale również wzrost zamówień generujących realne przychody. Opłaty ponoszone na rzecz kontrahentów spółki mają uzasadniony cel gospodarczy, jakim jest zwiększanie Jej obrotów, utrzymanie konkurencyjności na rynku oraz nie mieszczą się w katalogu wyłączeń wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z powyższym, ww. wydatki - jako pozostające w bezpośrednim związku z przychodami spółki - mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Kujawska

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »