REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi!
Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi!
/
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Wiele instytucji sektora publicznego coraz częściej korzysta z elektronicznych kanałów obiegu dokumentów i komunikacji z klientami. Jedną z głównych form przekazywania e-dokumentów stała się skrzynka mailowa. Cyberprzestępcy wykorzystują popularność tego sposobu komunikacji i podszywając się pod znane instytucje przeprowadzają ataki phishingowe. W ostatnich tygodniach składania deklaracji podatkowych ataki te mogą być nasilone.

REKLAMA

Autopromocja

Końcówka kwietnia, wysyłamy PIT-y "na ostatnią chwilę". Dla oszustów internetowych, to czas łowów

Jak wskazuje badanie SMSAPI 52% Polaków klika w link zawarty w e-mailu, gdy spodziewa się danej wiadomości, a 54% gdy zna nadawcę. W okresie składania PIT-ów oszuści chętnie sięgają po ataki phishingowe licząc na to, że przez te dwa czynniki (czas i nadawca) uwaga ofiar będzie uśpiona.

W zachowaniu wysokiego poziomu cyberbezpieczeństwa bardzo ważna jest czujność. Ataki phishingowe są szczególnie skuteczne, kiedy wysyłane wiadomości pasują do okoliczności. Okres rozliczania PIT-ów to dla cyberprzestępców idealna okazja do podszywania się pod przedstawicieli Urzędu Skarbowego, Ministerstwa Finansów czy banków – wskazuje Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure.

Pośpiech wrogiem podatników

Wykorzystując okres oczekiwania podatników na zwrot podatku oszuści preparują maile tak, aby wyglądały jakby zostały wysłane przez instytucje rządowe. Wiadomości informujące o przyznaniu zwrotu, brakujących danych lub potrzebie sporządzenia korekty to tylko niektóre motywy wykorzystywane przez cyberprzestępców. Treści te mogą zawierać linki z przekierowaniem do fałszywych stron rządowych lub zainfekowane załączniki. Istotność informacji oraz chęć szybkiego rozwiązania sprawy z (fałszywym) urzędem może spowodować, że podatnicy bez uważnej weryfikacji wszystkich elementów wiadomości pokuszą się o kliknięcie w link czy pobranie załącznika. W konsekwencji dane logowania do banku lub inne informacje osobiste mogą znaleźć się w rękach cyberprzestępców.

Niestety w czasie rozliczeń podatkowych, gdy z jednej strony chcielibyśmy otrzymać zwrot jak najszybciej, z drugiej załatwić wszystkie formalności tak, aby nie mieć problemów – nietrudno o rozproszoną uwagę. Niekiedy zauważenie jednej litery, znaku czy słowa, które zostały zmienione w adresie URL danej domeny dzielą użytkownika, w tym przypadku podatnika, od utraty danych i pieniędzy. Dlatego uważna analiza treści wiadomości oraz adresu strony, do której jesteśmy kierowani ma tak duże znaczenie – podkreśla Leszek Tasiemski.

Fałszywe strony i groźne linki nie tylko w mailach

Cyberprzestępcy tworzą fałszywe strony internetowe, aby zdobyć dane logowania użytkowników, informacje finansowe lub inne wrażliwe dane. Witryny te są tak przygotowane, że trudno je na pierwszy rzut oka odróżnić od prawdziwych. Uważać należy nie tylko na linki do domen zamieszczone w mailach, ale również na adresy URL wpisywane w przeglądarce lub wyszukiwarce internetowej. Próba wejścia i zalogowania się na stronie pod fałszywym adresem, może skończyć się kradzieżą danych i pieniędzy użytkownika. Jak podaje oficjalna strona rządowa[1] przykładowymi fałszywymi stronami wykorzystywanymi przez cyberprzestępców w czasie składania deklaracji PIT są:

– finansowa-gov-pl[.]online
– govpl[.]website

Podstawowe zasady higieny cybernetycznej

Warto pamiętać, że cyberprzestępcy mogą tworzyć przekonujące i wyrafinowane treści wiadomości w swoich atakach phishingowych. Jednak zachowując ostrożność i podstawy higieny cybernetycznej, można uchronić swoje dane i pieniądze przed próbą ataku.

Podstawowymi krokami w weryfikacji wiadomości jest sprawdzenie nadawcy. Jeśli coś wzbudza nasze podejrzenia, najlepiej bezpośrednio skontaktować się z daną instytucją poprzez oficjalną infolinię lub osobistą wizytę w urzędzie czy banku. Dzięki temu możemy oszczędzić sobie dodatkowego stresu i niepotrzebnych problemów w ostatnich momentach składania PIT-ów – podkreśla Leszek Tasiemski.

Kluczowe jest również aktualizowanie oprogramowania urządzeń oraz aplikacji na bieżąco, tak aby zawierały najnowsze łatki bezpieczeństwa. Równie ważne jest także korzystanie z programów antywirusowych oraz włączanie wszędzie, gdzie jest to możliwe weryfikacji dwuetapowej do logowania

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

Wszelkie podejrzane wiadomości lub strony internetowe można zgłaszać na stronie: https://incydent.cert.pl lub w mailowo na adres: cert@cert.pl.

Źródła: Raport SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”: https://www.smsapi.pl/raport

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA