REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi!
Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi!
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Wiele instytucji sektora publicznego coraz częściej korzysta z elektronicznych kanałów obiegu dokumentów i komunikacji z klientami. Jedną z głównych form przekazywania e-dokumentów stała się skrzynka mailowa. Cyberprzestępcy wykorzystują popularność tego sposobu komunikacji i podszywając się pod znane instytucje przeprowadzają ataki phishingowe. W ostatnich tygodniach składania deklaracji podatkowych ataki te mogą być nasilone.

REKLAMA

Autopromocja

Końcówka kwietnia, wysyłamy PIT-y "na ostatnią chwilę". Dla oszustów internetowych, to czas łowów

Jak wskazuje badanie SMSAPI 52% Polaków klika w link zawarty w e-mailu, gdy spodziewa się danej wiadomości, a 54% gdy zna nadawcę. W okresie składania PIT-ów oszuści chętnie sięgają po ataki phishingowe licząc na to, że przez te dwa czynniki (czas i nadawca) uwaga ofiar będzie uśpiona.

W zachowaniu wysokiego poziomu cyberbezpieczeństwa bardzo ważna jest czujność. Ataki phishingowe są szczególnie skuteczne, kiedy wysyłane wiadomości pasują do okoliczności. Okres rozliczania PIT-ów to dla cyberprzestępców idealna okazja do podszywania się pod przedstawicieli Urzędu Skarbowego, Ministerstwa Finansów czy banków – wskazuje Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure.

Pośpiech wrogiem podatników

Wykorzystując okres oczekiwania podatników na zwrot podatku oszuści preparują maile tak, aby wyglądały jakby zostały wysłane przez instytucje rządowe. Wiadomości informujące o przyznaniu zwrotu, brakujących danych lub potrzebie sporządzenia korekty to tylko niektóre motywy wykorzystywane przez cyberprzestępców. Treści te mogą zawierać linki z przekierowaniem do fałszywych stron rządowych lub zainfekowane załączniki. Istotność informacji oraz chęć szybkiego rozwiązania sprawy z (fałszywym) urzędem może spowodować, że podatnicy bez uważnej weryfikacji wszystkich elementów wiadomości pokuszą się o kliknięcie w link czy pobranie załącznika. W konsekwencji dane logowania do banku lub inne informacje osobiste mogą znaleźć się w rękach cyberprzestępców.

Niestety w czasie rozliczeń podatkowych, gdy z jednej strony chcielibyśmy otrzymać zwrot jak najszybciej, z drugiej załatwić wszystkie formalności tak, aby nie mieć problemów – nietrudno o rozproszoną uwagę. Niekiedy zauważenie jednej litery, znaku czy słowa, które zostały zmienione w adresie URL danej domeny dzielą użytkownika, w tym przypadku podatnika, od utraty danych i pieniędzy. Dlatego uważna analiza treści wiadomości oraz adresu strony, do której jesteśmy kierowani ma tak duże znaczenie – podkreśla Leszek Tasiemski.

Fałszywe strony i groźne linki nie tylko w mailach

Cyberprzestępcy tworzą fałszywe strony internetowe, aby zdobyć dane logowania użytkowników, informacje finansowe lub inne wrażliwe dane. Witryny te są tak przygotowane, że trudno je na pierwszy rzut oka odróżnić od prawdziwych. Uważać należy nie tylko na linki do domen zamieszczone w mailach, ale również na adresy URL wpisywane w przeglądarce lub wyszukiwarce internetowej. Próba wejścia i zalogowania się na stronie pod fałszywym adresem, może skończyć się kradzieżą danych i pieniędzy użytkownika. Jak podaje oficjalna strona rządowa[1] przykładowymi fałszywymi stronami wykorzystywanymi przez cyberprzestępców w czasie składania deklaracji PIT są:

– finansowa-gov-pl[.]online
– govpl[.]website

Podstawowe zasady higieny cybernetycznej

Warto pamiętać, że cyberprzestępcy mogą tworzyć przekonujące i wyrafinowane treści wiadomości w swoich atakach phishingowych. Jednak zachowując ostrożność i podstawy higieny cybernetycznej, można uchronić swoje dane i pieniądze przed próbą ataku.

Podstawowymi krokami w weryfikacji wiadomości jest sprawdzenie nadawcy. Jeśli coś wzbudza nasze podejrzenia, najlepiej bezpośrednio skontaktować się z daną instytucją poprzez oficjalną infolinię lub osobistą wizytę w urzędzie czy banku. Dzięki temu możemy oszczędzić sobie dodatkowego stresu i niepotrzebnych problemów w ostatnich momentach składania PIT-ów – podkreśla Leszek Tasiemski.

Kluczowe jest również aktualizowanie oprogramowania urządzeń oraz aplikacji na bieżąco, tak aby zawierały najnowsze łatki bezpieczeństwa. Równie ważne jest także korzystanie z programów antywirusowych oraz włączanie wszędzie, gdzie jest to możliwe weryfikacji dwuetapowej do logowania

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

Wszelkie podejrzane wiadomości lub strony internetowe można zgłaszać na stronie: https://incydent.cert.pl lub w mailowo na adres: cert@cert.pl.

Źródła: Raport SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”: https://www.smsapi.pl/raport

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA