REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Legalna praca w Niemczech - rozliczenie podatkowe. Średni zwrot podatku z Niemiec to ok. 4 tys. zł. Czy trzeba złożyć PIT-a w Polsce?

Legalna praca w Niemczech - rozliczenie podatkowe. Średni zwrot podatku z Niemiec to ok. 4 tys. zł. Czy trzeba złożyć PIT-a w Polsce?
Legalna praca w Niemczech - rozliczenie podatkowe. Średni zwrot podatku z Niemiec to ok. 4 tys. zł. Czy trzeba złożyć PIT-a w Polsce?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Na złożenie deklaracji podatkowej w Polsce został zaledwie tydzień. Termin mija 30 kwietnia 2024 r. Jeśli więc w 2023 roku pracowałeś w Niemczech i wciąż zastanawiasz się czy masz obowiązek złożyć zeznanie podatkowe w Polsce i wykazać dochód zarobiony u naszego zachodniego sąsiada, to ten artykuł jest dla Ciebie. 
rozwiń >

Dochody z Niemiec. Czy trzeba rozliczyć podatkowo w Polsce?

Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Wszystko zależy od tego, czy dochód osiągnięty w Niemczech był Twoim dodatkowym dochodem, czy jedynym, jaki osiągnąłeś w danym roku podatkowym. 

Autopromocja

Praca w Niemczech – jedyny dochód

Jeśli jesteś polskim rezydentem podatkowym i dochody z Niemiec były Twoimi jedynymi dochodami w danym roku podatkowym – nie masz obowiązku ich rozliczenia w Polsce. Podatek zapłacisz w kraju zatrudnienia, czyli w Niemczech. Ale jeśli chcesz odzyskać nadpłatę podatku z Niemiec albo masz obowiązek złożyć w Niemczech zeznanie podatkowe, na przykład z powodu klasy podatkowej lub wezwania z urzędu, musisz złożyć PIT w Polsce. Dlaczego? Ponieważ do rozliczenia podatkowego w Niemczech wymagane jest przedstawienie zaświadczenia o dochodach UE/EOG, które uzyskasz w polskim urzędzie skarbowym tylko wtedy, gdy złożysz zeznanie podatkowe w Polsce.  

Kim jest rezydent podatkowy w Polsce?

Aby lepiej zrozumieć rozliczenia podatkowe musisz poznać definicję rezydenta podatkowego w Polsce. Jest nim podatnik, który spełnia jeden z poniższych warunków: 

  • posiada centrum interesów życiowych w Polsce – rozumiany jako posiadanie na terenie tego kraju rodziny: współmałżonka, dzieci, ale również nieruchomości pod postacią domu czy mieszkania, a także prowadzenie aktywności społecznej,  politycznej lub innej pomimo tego, że na co dzień praca wykonywana jest za granicą;
  • przebywa na terenie Polski powyżej 183 dni w roku podatkowym.

Posiadanie statusu rezydenta podatkowego nakłada na podatnika nieograniczony obowiązek podatkowy i obowiązek wykazania dochodów polskich i zagranicznych w Polsce. I tutaj pojawia się problem podwójnego opodatkowania. Polski rezydent podatkowy ma obowiązek odprowadzenia podatku od dochodów polskich i zagranicznych uzyskanych w danym roku podatkowym. Plus dodatkowo, zgodnie z zasadą źródła, musi zapłacić podatek w miejscu uzyskiwania dochodów, czyli w Niemczech. I tutaj z pomocą przychodzą właśnie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania

Wyżej wspomniane umowy to porozumienia pomiędzy państwami, które przychodzą na ratunek w sytuacjach, gdy podatnicy pracują i uzyskują dochód w różnych krajach np. w Polsce i Niemczech. Polska podpisała takie umowy z prawie setką państw z całego świata (także z Niemcami). Mają one na celu uniknięcie podwójnego opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez polskiego rezydenta podatkowego w kilku krajach. Wtedy, gdy wewnętrzne przepisy różnych państw wskazują, że podatnik ma nieograniczony obowiązek podatkowy w każdym z nich, co sprawiałoby, że musi opodatkować te same dochody w obu państwach, z pomocą przychodzą właśnie te umowy. 

Ale wszystko zależy od metody rozliczenia, które są dwie. W przypadku Niemiec metodą unikania podwójnego opodatkowania jest metoda wyłączenia z progresją. Przy tej metodzie opodatkowaniu podlegają jedynie dochody, które podatnik osiąga w kraju rezydencji podatkowej, czyli w Polsce. Natomiast wysokość dochodów osiąganych w Niemczech służy do ustalenia stawki podatku dochodowego, który podatnik musi odprowadzić. Czyli dochody uzyskane za granicą oraz dochody polskie zostaną wykazane w odrębnych częściach PIT, jednak dochody zagraniczne wpłyną na wysokość podatku w Polsce. 
 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Praca w Niemczech i w Polsce

Załóżmy, że w 2023 roku uzyskiwałeś dochody z obu państw: Niemiec i Polski. Obie prace były legalne, otrzymałeś niemiecką kartę podatkową Lohnsteuerbescheinigung oraz masz polskie PIT-y. Zgodnie z powyższymi zasadami powinieneś złożyć w Polsce PIT 36 i PIT ZG i wykazać w ten sposób wszystkie dochody uzyskane w danym roku podatkowym. Na PIT ZG wykazujesz dochody z Niemiec. 

Rozliczenie podatku w Niemczech

Osobnym tematem jest złożenie zeznania podatkowego w niemieckim urzędzie skarbowym Finanzamt. To, czy musisz składać w nim deklarację podatkową zależy od wielu czynników. Między innymi od nadanej Ci klasy podatkowej, uzyskiwanych świadczeń na terenie Niemiec, posiadania więcej niż jednego pracodawcę, informacji wynikających z Twojej karty podatkowej czy otrzymania wezwania z niemieckiego fiskusa. Jeśli nie wiesz, czy któraś z tych sytuacji Cię dotyczy, możesz zgłosić się do doradcy podatkowego w celu przeanalizowania Twojej sytuacji życiowej i ustalenia Twojego obowiązku podatkowego. Nie bój się rozliczenia podatkowego w Niemczech. Bardzo często jest ono korzystne i podatnikowi przysługuje zwrot podatku. Nawet, jeśli nie masz obowiązku rozliczać się za granicą warto to zrobić i odzyskać nadpłatę podatku. Dzięki ulgom podatkowym, które można doliczać w Niemczech, możesz zyskać naprawdę sporo. Średni zwrot podatku z Niemiec wynosi nawet 4 tysiące złotych! 

Ważne

Pamiętaj, że polski urząd skarbowy wie, że pracowałeś w Niemczech. Urzędy skarbowe w Niemczech i Polsce ściśle ze sobą współpracują, komunikują się ze sobą i wymieniają informacjami na temat zatrudnienia. Dlatego nawet nie próbuj unikać rozliczeń. Skorzystaj raczej z metod unikania podwójnego opodatkowania i rozlicz się zgodnie z obowiązującym prawem. 

Anna Smukowska, Senior Marketing Specialist - B2B w CUF Sp. z o.o. 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie w 2025 roku ustalane jak dotąd. Potem 60 proc. przeciętnego wynagrodzenia? Ponad 5 tys. zł płacy minimalnej w 2026 roku?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej rozpoczęło prace nad wdrożeniem przez Polskę unijnej dyrektywy w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w UE. Ministerstwo skłania się, aby orientacyjna wartość referencyjna określona była jako 60 proc. przeciętnego wynagrodzenia - poinformowało PAP Biznes biuro prasowe resortu. Jednocześnie MRPiPS zastrzegło, że wybór danej wartości referencyjnej i jej poziomu nie oznacza, że minimalne wynagrodzenie musi być jej równe.

Jak złożyć wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej? Dlaczego warto ją uzyskać?

Wielu podatników składa wnioski o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej. Jak to zrobić prawidłowo? Do czego taka interpretacja może się przydać podatnikowi? Kiedy Dyrektor KIS nie musi ani nawet nie może wydać interpretacji indywidualnej?

KSeF od 1 lutego 2026 r.?

KSeF od 1 lutego 2026 r.? Jest już ustawa przesuwająca wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r. Obowiązujące wcześniej przepisy zakładały, że obowiązkowy KSeF zacznie obowiązywać od 1 lipca 2024 roku.

Ubezpieczenie dla firmy – czy to mi się opłaci? Spokój za 1 promil wartości majątku

Co trzeba wiedzieć o ubezpieczeniu biznesu i firmy. Ile to kosztuje, co można ubezpieczyć? I najważniejsze: czy ubezpieczenie się opłaci?

Opodatkowanie wyrównawcze od 2025 roku. Trzy nowe podatki dla biznesu. Konsultacje trwają do 24 maja 2024 r.

W Ministerstwie Finansów trwają prace legislacyjne nad projektem ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych. Ustawa ta ma wprowadzić w Polsce od 2025 roku system globalnego podatku minimalnego oparty o trzy rodzaje podatku wyrównawczego:  globalny podatek wyrównawczy, krajowy podatek wyrównawczy oraz podatek od niedostatecznie opodatkowanych zysków. Konsultacje publiczne tego projektu zakończą się 24 maja 2024 r. Do tego dnia można przesyłać do MF swoje uwagi i opinie.

Fundacja rodzinna - opodatkowanie i oskładkowanie świadczeń dla beneficjentów

Fundacja rodzinna jako instytucja prawna będzie 22 maja 2024 r. obchodzić swoje pierwsze urodziny. Zgodnie z ustawowymi celami ma służyć do zarządzania i kumulowania majątku w interesie beneficjentów oraz wypłacania im świadczeń. Jakie są zasady opodatkowania i oskładkowania świadczeń na rzecz beneficjentów fundacji rodzinnej?

Projekt: Kasowy PIT. Na czym polega

Ministerstwo Finansów przedstawiło pod koniec kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Ta nowelizacja ma wprowadzić od 1 stycznia 2025 roku przepisów określających zasady tzw. kasowego PIT. Ta forma rozliczeń polegać ma na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Ale nie każdy będzie mógł korzystać z kasowego PIT. Jedynie przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro. Aktualnie trwają konsultacje i opiniowanie tego projektu.

Składka zdrowotna 2025 r. Nowe zasady obliczania należności na rzecz ZUS-u. Kto ile zapłaci?

Od 2025 roku zmienią się zasady rozliczania składki zdrowotnej przez przedsiębiorców. Zapowiedzieli to minister zdrowia Izabela Leszczyna i minister finansów Andrzej Domański na konferencji prasowej w dniu 21 marca 2024 r. Wtedy podano też najważniejsze założenia tych zmian. Co ma się zmienić od przyszłego roku?

Czy klimatyzację można odliczyć od podatku? Przykłady dla ulgi rehabilitacyjnej i ulgi termomodernizacyjnej

Czy wydatki poniesione na wyposażenie domu w klimatyzację, czyli koszty jej zakupu i montażu, można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej? A co w przypadku ulgi termomodernizacyjnej?

Kiedy można anulować fakturę?

Anulowanie faktury VAT powinno być traktowane w sposób wyjątkowy i wykorzystywane tylko w przypadku zaistnienia takiej konieczności. Kiedy więc można anulować fakturę i jak to zrobić zgodnie z obowiązującymi przepisami?

REKLAMA