REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Legalna praca w Niemczech - rozliczenie podatkowe. Średni zwrot podatku z Niemiec to ok. 4 tys. zł. Czy trzeba złożyć PIT-a w Polsce?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Legalna praca w Niemczech - rozliczenie podatkowe. Średni zwrot podatku z Niemiec to ok. 4 tys. zł. Czy trzeba złożyć PIT-a w Polsce?
Legalna praca w Niemczech - rozliczenie podatkowe. Średni zwrot podatku z Niemiec to ok. 4 tys. zł. Czy trzeba złożyć PIT-a w Polsce?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Na złożenie deklaracji podatkowej w Polsce został zaledwie tydzień. Termin mija 30 kwietnia 2024 r. Jeśli więc w 2023 roku pracowałeś w Niemczech i wciąż zastanawiasz się czy masz obowiązek złożyć zeznanie podatkowe w Polsce i wykazać dochód zarobiony u naszego zachodniego sąsiada, to ten artykuł jest dla Ciebie. 

rozwiń >

Dochody z Niemiec. Czy trzeba rozliczyć podatkowo w Polsce?

Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Wszystko zależy od tego, czy dochód osiągnięty w Niemczech był Twoim dodatkowym dochodem, czy jedynym, jaki osiągnąłeś w danym roku podatkowym. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Praca w Niemczech – jedyny dochód

Jeśli jesteś polskim rezydentem podatkowym i dochody z Niemiec były Twoimi jedynymi dochodami w danym roku podatkowym – nie masz obowiązku ich rozliczenia w Polsce. Podatek zapłacisz w kraju zatrudnienia, czyli w Niemczech. Ale jeśli chcesz odzyskać nadpłatę podatku z Niemiec albo masz obowiązek złożyć w Niemczech zeznanie podatkowe, na przykład z powodu klasy podatkowej lub wezwania z urzędu, musisz złożyć PIT w Polsce. Dlaczego? Ponieważ do rozliczenia podatkowego w Niemczech wymagane jest przedstawienie zaświadczenia o dochodach UE/EOG, które uzyskasz w polskim urzędzie skarbowym tylko wtedy, gdy złożysz zeznanie podatkowe w Polsce.  

Kim jest rezydent podatkowy w Polsce?

Aby lepiej zrozumieć rozliczenia podatkowe musisz poznać definicję rezydenta podatkowego w Polsce. Jest nim podatnik, który spełnia jeden z poniższych warunków: 

  • posiada centrum interesów życiowych w Polsce – rozumiany jako posiadanie na terenie tego kraju rodziny: współmałżonka, dzieci, ale również nieruchomości pod postacią domu czy mieszkania, a także prowadzenie aktywności społecznej,  politycznej lub innej pomimo tego, że na co dzień praca wykonywana jest za granicą;
  • przebywa na terenie Polski powyżej 183 dni w roku podatkowym.

Posiadanie statusu rezydenta podatkowego nakłada na podatnika nieograniczony obowiązek podatkowy i obowiązek wykazania dochodów polskich i zagranicznych w Polsce. I tutaj pojawia się problem podwójnego opodatkowania. Polski rezydent podatkowy ma obowiązek odprowadzenia podatku od dochodów polskich i zagranicznych uzyskanych w danym roku podatkowym. Plus dodatkowo, zgodnie z zasadą źródła, musi zapłacić podatek w miejscu uzyskiwania dochodów, czyli w Niemczech. I tutaj z pomocą przychodzą właśnie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

REKLAMA

Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania

Wyżej wspomniane umowy to porozumienia pomiędzy państwami, które przychodzą na ratunek w sytuacjach, gdy podatnicy pracują i uzyskują dochód w różnych krajach np. w Polsce i Niemczech. Polska podpisała takie umowy z prawie setką państw z całego świata (także z Niemcami). Mają one na celu uniknięcie podwójnego opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez polskiego rezydenta podatkowego w kilku krajach. Wtedy, gdy wewnętrzne przepisy różnych państw wskazują, że podatnik ma nieograniczony obowiązek podatkowy w każdym z nich, co sprawiałoby, że musi opodatkować te same dochody w obu państwach, z pomocą przychodzą właśnie te umowy. 

Ale wszystko zależy od metody rozliczenia, które są dwie. W przypadku Niemiec metodą unikania podwójnego opodatkowania jest metoda wyłączenia z progresją. Przy tej metodzie opodatkowaniu podlegają jedynie dochody, które podatnik osiąga w kraju rezydencji podatkowej, czyli w Polsce. Natomiast wysokość dochodów osiąganych w Niemczech służy do ustalenia stawki podatku dochodowego, który podatnik musi odprowadzić. Czyli dochody uzyskane za granicą oraz dochody polskie zostaną wykazane w odrębnych częściach PIT, jednak dochody zagraniczne wpłyną na wysokość podatku w Polsce. 
 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Praca w Niemczech i w Polsce

Załóżmy, że w 2023 roku uzyskiwałeś dochody z obu państw: Niemiec i Polski. Obie prace były legalne, otrzymałeś niemiecką kartę podatkową Lohnsteuerbescheinigung oraz masz polskie PIT-y. Zgodnie z powyższymi zasadami powinieneś złożyć w Polsce PIT 36 i PIT ZG i wykazać w ten sposób wszystkie dochody uzyskane w danym roku podatkowym. Na PIT ZG wykazujesz dochody z Niemiec. 

Rozliczenie podatku w Niemczech

Osobnym tematem jest złożenie zeznania podatkowego w niemieckim urzędzie skarbowym Finanzamt. To, czy musisz składać w nim deklarację podatkową zależy od wielu czynników. Między innymi od nadanej Ci klasy podatkowej, uzyskiwanych świadczeń na terenie Niemiec, posiadania więcej niż jednego pracodawcę, informacji wynikających z Twojej karty podatkowej czy otrzymania wezwania z niemieckiego fiskusa. Jeśli nie wiesz, czy któraś z tych sytuacji Cię dotyczy, możesz zgłosić się do doradcy podatkowego w celu przeanalizowania Twojej sytuacji życiowej i ustalenia Twojego obowiązku podatkowego. Nie bój się rozliczenia podatkowego w Niemczech. Bardzo często jest ono korzystne i podatnikowi przysługuje zwrot podatku. Nawet, jeśli nie masz obowiązku rozliczać się za granicą warto to zrobić i odzyskać nadpłatę podatku. Dzięki ulgom podatkowym, które można doliczać w Niemczech, możesz zyskać naprawdę sporo. Średni zwrot podatku z Niemiec wynosi nawet 4 tysiące złotych! 

Ważne

Pamiętaj, że polski urząd skarbowy wie, że pracowałeś w Niemczech. Urzędy skarbowe w Niemczech i Polsce ściśle ze sobą współpracują, komunikują się ze sobą i wymieniają informacjami na temat zatrudnienia. Dlatego nawet nie próbuj unikać rozliczeń. Skorzystaj raczej z metod unikania podwójnego opodatkowania i rozlicz się zgodnie z obowiązującym prawem. 

Anna Smukowska, Senior Marketing Specialist - B2B w Euro-Tax 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA