REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Legalna praca w Niemczech - rozliczenie podatkowe. Średni zwrot podatku z Niemiec to ok. 4 tys. zł. Czy trzeba złożyć PIT-a w Polsce?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Legalna praca w Niemczech - rozliczenie podatkowe. Średni zwrot podatku z Niemiec to ok. 4 tys. zł. Czy trzeba złożyć PIT-a w Polsce?
Legalna praca w Niemczech - rozliczenie podatkowe. Średni zwrot podatku z Niemiec to ok. 4 tys. zł. Czy trzeba złożyć PIT-a w Polsce?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Na złożenie deklaracji podatkowej w Polsce został zaledwie tydzień. Termin mija 30 kwietnia 2024 r. Jeśli więc w 2023 roku pracowałeś w Niemczech i wciąż zastanawiasz się czy masz obowiązek złożyć zeznanie podatkowe w Polsce i wykazać dochód zarobiony u naszego zachodniego sąsiada, to ten artykuł jest dla Ciebie. 

rozwiń >

Dochody z Niemiec. Czy trzeba rozliczyć podatkowo w Polsce?

Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Wszystko zależy od tego, czy dochód osiągnięty w Niemczech był Twoim dodatkowym dochodem, czy jedynym, jaki osiągnąłeś w danym roku podatkowym. 

REKLAMA

Autopromocja

Praca w Niemczech – jedyny dochód

Jeśli jesteś polskim rezydentem podatkowym i dochody z Niemiec były Twoimi jedynymi dochodami w danym roku podatkowym – nie masz obowiązku ich rozliczenia w Polsce. Podatek zapłacisz w kraju zatrudnienia, czyli w Niemczech. Ale jeśli chcesz odzyskać nadpłatę podatku z Niemiec albo masz obowiązek złożyć w Niemczech zeznanie podatkowe, na przykład z powodu klasy podatkowej lub wezwania z urzędu, musisz złożyć PIT w Polsce. Dlaczego? Ponieważ do rozliczenia podatkowego w Niemczech wymagane jest przedstawienie zaświadczenia o dochodach UE/EOG, które uzyskasz w polskim urzędzie skarbowym tylko wtedy, gdy złożysz zeznanie podatkowe w Polsce.  

Kim jest rezydent podatkowy w Polsce?

Aby lepiej zrozumieć rozliczenia podatkowe musisz poznać definicję rezydenta podatkowego w Polsce. Jest nim podatnik, który spełnia jeden z poniższych warunków: 

  • posiada centrum interesów życiowych w Polsce – rozumiany jako posiadanie na terenie tego kraju rodziny: współmałżonka, dzieci, ale również nieruchomości pod postacią domu czy mieszkania, a także prowadzenie aktywności społecznej,  politycznej lub innej pomimo tego, że na co dzień praca wykonywana jest za granicą;
  • przebywa na terenie Polski powyżej 183 dni w roku podatkowym.

Posiadanie statusu rezydenta podatkowego nakłada na podatnika nieograniczony obowiązek podatkowy i obowiązek wykazania dochodów polskich i zagranicznych w Polsce. I tutaj pojawia się problem podwójnego opodatkowania. Polski rezydent podatkowy ma obowiązek odprowadzenia podatku od dochodów polskich i zagranicznych uzyskanych w danym roku podatkowym. Plus dodatkowo, zgodnie z zasadą źródła, musi zapłacić podatek w miejscu uzyskiwania dochodów, czyli w Niemczech. I tutaj z pomocą przychodzą właśnie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania

Wyżej wspomniane umowy to porozumienia pomiędzy państwami, które przychodzą na ratunek w sytuacjach, gdy podatnicy pracują i uzyskują dochód w różnych krajach np. w Polsce i Niemczech. Polska podpisała takie umowy z prawie setką państw z całego świata (także z Niemcami). Mają one na celu uniknięcie podwójnego opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez polskiego rezydenta podatkowego w kilku krajach. Wtedy, gdy wewnętrzne przepisy różnych państw wskazują, że podatnik ma nieograniczony obowiązek podatkowy w każdym z nich, co sprawiałoby, że musi opodatkować te same dochody w obu państwach, z pomocą przychodzą właśnie te umowy. 

Ale wszystko zależy od metody rozliczenia, które są dwie. W przypadku Niemiec metodą unikania podwójnego opodatkowania jest metoda wyłączenia z progresją. Przy tej metodzie opodatkowaniu podlegają jedynie dochody, które podatnik osiąga w kraju rezydencji podatkowej, czyli w Polsce. Natomiast wysokość dochodów osiąganych w Niemczech służy do ustalenia stawki podatku dochodowego, który podatnik musi odprowadzić. Czyli dochody uzyskane za granicą oraz dochody polskie zostaną wykazane w odrębnych częściach PIT, jednak dochody zagraniczne wpłyną na wysokość podatku w Polsce. 
 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Praca w Niemczech i w Polsce

Załóżmy, że w 2023 roku uzyskiwałeś dochody z obu państw: Niemiec i Polski. Obie prace były legalne, otrzymałeś niemiecką kartę podatkową Lohnsteuerbescheinigung oraz masz polskie PIT-y. Zgodnie z powyższymi zasadami powinieneś złożyć w Polsce PIT 36 i PIT ZG i wykazać w ten sposób wszystkie dochody uzyskane w danym roku podatkowym. Na PIT ZG wykazujesz dochody z Niemiec. 

Rozliczenie podatku w Niemczech

Osobnym tematem jest złożenie zeznania podatkowego w niemieckim urzędzie skarbowym Finanzamt. To, czy musisz składać w nim deklarację podatkową zależy od wielu czynników. Między innymi od nadanej Ci klasy podatkowej, uzyskiwanych świadczeń na terenie Niemiec, posiadania więcej niż jednego pracodawcę, informacji wynikających z Twojej karty podatkowej czy otrzymania wezwania z niemieckiego fiskusa. Jeśli nie wiesz, czy któraś z tych sytuacji Cię dotyczy, możesz zgłosić się do doradcy podatkowego w celu przeanalizowania Twojej sytuacji życiowej i ustalenia Twojego obowiązku podatkowego. Nie bój się rozliczenia podatkowego w Niemczech. Bardzo często jest ono korzystne i podatnikowi przysługuje zwrot podatku. Nawet, jeśli nie masz obowiązku rozliczać się za granicą warto to zrobić i odzyskać nadpłatę podatku. Dzięki ulgom podatkowym, które można doliczać w Niemczech, możesz zyskać naprawdę sporo. Średni zwrot podatku z Niemiec wynosi nawet 4 tysiące złotych! 

Ważne

Pamiętaj, że polski urząd skarbowy wie, że pracowałeś w Niemczech. Urzędy skarbowe w Niemczech i Polsce ściśle ze sobą współpracują, komunikują się ze sobą i wymieniają informacjami na temat zatrudnienia. Dlatego nawet nie próbuj unikać rozliczeń. Skorzystaj raczej z metod unikania podwójnego opodatkowania i rozlicz się zgodnie z obowiązującym prawem. 

Anna Smukowska, Senior Marketing Specialist - B2B w Euro-Tax 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA